Bjerknez' | Snart sommerferie! :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av ojda »

Gratulerer :thumleft
Sendte deg en tanke da jeg kjørte forbi biltilsynet i 08.30 tia i dag.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Kawagutten »

Null feil Gratulerer :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Olav K »

Grattis :thumleft :prf
Snart kan du kjøre døgnet rundt om du vil.
Når er siste del av oppkjøringen?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23390
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Takker og bukker allihopa :)

Siste del av oppkjøring blir i juni en gang. Har igjen 8 timers landeveikjøring (disse taes i strekk) og 4 timer på bane før jeg kan kjøre opp. :)

Nå gleder jeg meg bare til oppkjøring. Den værste delen er nå over synes jeg :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23390
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Det hele startet med at jeg var litt nervøs (okey da... VELDIG nervøs) og spesielt grunent denne krypkjøringsøvelsen. Første runde gikk faktisk utrolig bra. Full kontroll hele veien. Den andre runden var mer shabby, men sensor syntes vist ikke dette, så full pott her altså :)

Da tenkte jeg... nå er det verste over, nå skal jeg bare leke meg gjennom resten. Noe jeg faktisk også gjorde. Rett og slett en fantastisk oppkjøring, og den gode starten reddet meg nok. Fikk masse selvtillitt etter krypkjøringsøvelsen. Har alltid klart denne greit, men er det ikek typisk å drite seg ut når det først gjelder da? :)

Uansett... nå er jeg veldig lettet.

jeg skal ikke skryte på meg å si at det var lett, for slikt er lett å si i etterkant etter man nermest har pisset ut salen, men det hele handler om å ta det med ro og PRØVE og legge bort nervøsiteten. Sensor var også veldig grei. Smilte og lo hele tiden. i det hele tatt en utmerket dag!

Fikk et veldig godt inntrykk av sensorene i her i Østfold... :)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Epylypzon »

Gratulerer!
Men, spør igjen.
Dette med oppkjøring del 1 og del 2, er dette en praksis som ikke blir fulgt likt over hele landet?
En kammerat av meg har oppkjøring 20. mai. Da er alt med engang. Slik var det også for meg og alle andre jeg kjenner som har tatt lappen de siste 5-6 åra.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

MKH88
Innlegg: 104
Registrert: 28 aug 2013, 19:26
Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
Sted: Østfold

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av MKH88 »

Epylypzon skrev:Gratulerer!
Men, spør igjen.
Dette med oppkjøring del 1 og del 2, er dette en praksis som ikke blir fulgt likt over hele landet?
En kammerat av meg har oppkjøring 20. mai. Da er alt med engang. Slik var det også for meg og alle andre jeg kjenner som har tatt lappen de siste 5-6 åra.
Dette er visst et prøveprosjekt i b.l.a Østfold, hvis jeg forstod svv rett.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23390
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er faktisk usikker, men kan være at MKH88 har rett i det med prøveprosjekt... ?

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av katana_king »

Ja, nå lurte jeg på om jeg hadde hoppet over noe eller gått glipp av noe :) Med meg gikk det veldig fort og gæli med å ta lappen. Brukte noen få uker fra jeg starta til jeg hadde (en) oppkjøring på Risløkka, først ca 30 minutter på kjøregård 4 øvelser - hver av de gjennomføres to ganger.

a) Nødbrems fra 60 kmt
b) Unnamanøver, sensor satt ned hastigheten fra 50 til 40 kmt grunnet lett regn
c) Garasjeøvelsen / krypkjøring innenfor ramme med innledende trilling av sykkel til startpunkt
d) Brems i sving (denne misforstod jeg trolig litt, fikk litt kommentar på dette - tror jeg kjørte utenfor to kjegler istedet for innafor, skjønte lite av at hun pekte ut i intet til å begynne med)

Alt i alt var hun svært fornøyd med håndtering av sykkel - og det var jo bra

Så 40 minutter kjøring i variert bymiljø rundt Østre akervei, Risløkka, Linderud og Kallbakken. Testet meg 2-3 ganger på på- og avkjøring på "motorvei" RV163 og RV4.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23390
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Som sagt, nå er det verste over i mine øyne med tanke på kjøregårdsprøven (som jeg dog klarte med glans). Selve oppkjøringen på veien ser jeg for meg blir mer avslappet og jeg føler jeg takler kjøring med motorsykkel ganske bra egentlig.

Nå skal jeg snart på et 4 timers sikkerhetskurs på bane (hvor to av timene er kjøring på bane) og et par dager etter er det 8 timers landeveiskjøring (inkl.teori). Så bærer det av sted rett på selve oppkjøringen etter dette, så i løpet av en måneds tid kan det hende jeg har lappen i hånd, forutsatt at det ikke er voldsom kø hos biltilsynet. Jeg har vertfall blitt fortalt av kjørelærer at jeg var den første i Fredrikstad som tok kjøregårdsprøven i år så jeg tror jeg er tidlig ute. Men så har jeg mast på dem siden fjor sommer og jeg har også sendt kjørelæreren noen SMS'er i løpet av vinteren for å holde henne varm :lol

Jeg gleder meg som en liten drittunge til å bli ferdig med dette nå, slik at jeg kan fortsette planleggingen av vestlandsturen i juli hvor jeg skal kjøre fra Fredrikstad til Molde (for å få med meg Moldejazz'en og livet rundt dette, samt besøke familien som bor der) med Geiranger og Trollstigen som mellomsted. Jeg har planer om å overnatte på hytte i Geiranger.

Ellers så blir det daglige turer i Molde, hvor Eikesdalsvatnet og Atlanterhavsveien er to av stedene som skal besøkes :)

Må ha meg tankveske også, med plastlomme øverst til ipad (GPS) og har sett at Givi har noen flotte. jeg skal også ha en Givi vanntett salsekk på 80L som skal stroppes fast bak på sykkelen. Jada, jeg har sidevesker, men synes ikek dem rommer så mye og dessuten så synes jeg sykkelen blir litt døll med disse sideveskene. Vindskjermen kommer heller ikke til å monteres. Fulgte jo med en gigantisk vindskjerm, men jeg foretrekker heller å sitte ubeskyttet mot vinden da jeg føler dette er mer "fritt".

har ikke helt skjønt poenget med å kjøre motorsykkel, for så og "bure" seg inne bak en stor vindskjerm. Jeg vil føle på kroppen hver eneste kilometer jeg kjører og skulle jeg bli sliten, så er det jo bare å stoppe og ta seg en kaffe :)

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Myst »

Høres ganske fornuftig egentlig, gjøre seg ferdig med banedelen selv om man ikke har tatt sikkerhetskurset på vei enda. Kanskje jeg burde også bestille time i Østfold? :P :p

Du sier noe der ang bruk av vindskjerm eller ikke. I lave hastigheter (50-60) er det ganske fint å føle vinden mot seg, men i høyere hastigheter kan den kanskje virke forstyrrende og gi motstand? Med vindskjerm blir vinden jevnet ut til sidene så man ikke får den rett på kroppen, spørs selvsagt hvor mye aerodynamikk man vil ha. Tillegg også beskytte fra steinsprut og andre ting.
Kommer og går..

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av ojda »

Bjerknez skrev:
har ikke helt skjønt poenget med å kjøre motorsykkel, for så og "bure" seg inne bak en stor vindskjerm. Jeg vil føle på kroppen hver eneste kilometer jeg kjører og skulle jeg bli sliten, så er det jo bare å stoppe og ta seg en kaffe :)
Nå har det seg vel slik at det er enda flere typer mennesker som kjører sykkel, en det finnes sykkeltyper (Veloverveid påstand) :-k I tillegg kommer vidt forskjellig bruksområder, fra selvexponering ved pølsekiosken til sport og turkjøring
3/4 av årets månter. Det er mulig du ikke fårstår vitsen med å mildne litt på naturpåvirkningene der det er mulig,
men det er det veldig mange andre som forstår ;-) Kjør gjerne med skjerm/uten skjerm, lav eller høy, sotet eller blank.
Men ikke blås av andres ønsker basert på erfaringer over hundretusenvis av kilometer :[-X
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23390
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Myst skrev:Høres ganske fornuftig egentlig, gjøre seg ferdig med banedelen selv om man ikke har tatt sikkerhetskurset på vei enda. Kanskje jeg burde også bestille time i Østfold? :P :p

Du sier noe der ang bruk av vindskjerm eller ikke. I lave hastigheter (50-60) er det ganske fint å føle vinden mot seg, men i høyere hastigheter kan den kanskje virke forstyrrende og gi motstand? Med vindskjerm blir vinden jevnet ut til sidene så man ikke får den rett på kroppen, spørs selvsagt hvor mye aerodynamikk man vil ha. Tillegg også beskytte fra steinsprut og andre ting.
Hva man setter pris p¨å selv er jo en smakssak, og selv om jeg ikek har kjørt voldsomt langt selv, så har jeg vertfall ligget i ca. 30 minutter på E6 i Østfold i hastigheter mellom 100-120km/t og selv om man kjenner en relativt massiv luftmotstand (med min sykkel vertfall) så synes jeg ikke det gjør noe, da jeg faktisk liker det.

Har også kjørt Honda Hornet 600 som jo er en såkalt naked bike/streetbike eller hva det nå enn kalles og her får man jo også vinden midt i fleisen og denne får man så vidt jeg vet ikke kåper til heller, som ser noenlunde ok ut...?

Såkalte racing sykler eller R-sykler ligger man jo litt mer over tanken på når man kjører og her er det vel faktisk en teoretisk mulighet for at man kan skjule seg for luftmotstanden også, noe som vel er litt av poenget med slike sykler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23390
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

ojda skrev:
Bjerknez skrev:
har ikke helt skjønt poenget med å kjøre motorsykkel, for så og "bure" seg inne bak en stor vindskjerm. Jeg vil føle på kroppen hver eneste kilometer jeg kjører og skulle jeg bli sliten, så er det jo bare å stoppe og ta seg en kaffe :)
Nå har det seg vel slik at det er enda flere typer mennesker som kjører sykkel, en det finnes sykkeltyper (Veloverveid påstand) :-k I tillegg kommer vidt forskjellig bruksområder, fra selvexponering ved pølsekiosken til sport og turkjøring
3/4 av årets månter. Det er mulig du ikke fårstår vitsen med å mildne litt på naturpåvirkningene der det er mulig,
men det er det veldig mange andre som forstår ;-) Kjør gjerne med skjerm/uten skjerm, lav eller høy, sotet eller blank.
Men ikke blås av andres ønsker basert på erfaringer over hundretusenvis av kilometer :[-X
Hei hei... ikke missforstå meg her nå da... :)
Jeg "blåser" ikke av noen som kjører rundt med vindskjerm etc. Jeg sier bare at JEG ikke forstår vitsen. At andre ikke vil ha vind i ansiktet kan jeg så absolutt respektere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23390
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

lenge siden det har blitt postet noen bilder her nå, så jeg slenger inn noen bilder av sykkelen etter siste vask:
5.jpg
2.jpg
1.jpg
4.jpg
3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar