Nytt batteri

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt batteri

Legg inn av simpson »

tor2502 skrev:
simpson skrev:
tor2502 skrev:Hmmm , her er det noe som ikke stemmer, har selv shorai i min sykkel og den krever litt mer enn din sykkel.
på shorai sin hjemmeside i FAQ stor det hvilke ladere du kan/skal bruke til dette batteriet.
Send en mail til will@shorai.com forklar problemet så er jeg sikker på at dette løser seg.

Når det gjelder batteri fra BT så styrer jeg unna det , har desverre dårlige erfaring med det.
Men jeg kan selvfølgelig bare ha vært max uheldig.
,

Jeg kan ikke få rost shorai nok opp i skyene , just my 2cents
Kjøpte Shorai Lithium til min sykkel i fjor.
De reklamerte med ekstrem lav selvutlading, men det er bare tull.
Etter to mnd var det helt dødt, totalt uten strøm.
Satte det på lading med orginal Shorai lader.
Sto på lading i to-tre uker.
Så skulle sykkelen ut i vår, og da var det jaggu helt dødt igjen.
Hadde sykkelen på service hos Løvaas i fjor, og de anbefalte på det sterkeste å bytte ut Lithium med vanlig blybatteri igjen.
Aldri mere Shorai på meg.
Jeg kan ikke fortå hva dere gjør galt mitt fungerer fantastisk , og vroden er stømkrevende i oppstart.
jeg lader ALDRI batteriet på vinteren .
Nei si det?
Hadde jeg gjort noe galt skulle jeg ikke sagt noe, for jeg kaster jo ikke nærmere 2500 kr ut av vinduet, som batteri, lader frakt og moms kostet, hvis jeg kunne sluppet :scratch
Grunnen til jeg prøvde Shorai var at Ducati ikke er så lett å dra rundt og at dette batteriet skulle ha mere krutt.
Min begynte å dra tungt og byttet batteri. De hjalp ikke stort.
Så gikk starteren og jeg kjøpte ny, men det hjalp ikke.
Men det viste seg at det var starterclutchen som var gåen.
Kjører nå med det gamle blybatteriet som jeg tok ut for ett år siden, og den starter så lett som aldri før.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Nytt batteri

Legg inn av tor2502 »

simpson skrev:
tor2502 skrev:
simpson skrev:
tor2502 skrev:Hmmm , her er det noe som ikke stemmer, har selv shorai i min sykkel og den krever litt mer enn din sykkel.
på shorai sin hjemmeside i FAQ stor det hvilke ladere du kan/skal bruke til dette batteriet.
Send en mail til will@shorai.com forklar problemet så er jeg sikker på at dette løser seg.

Når det gjelder batteri fra BT så styrer jeg unna det , har desverre dårlige erfaring med det.
Men jeg kan selvfølgelig bare ha vært max uheldig.
,

Jeg kan ikke få rost shorai nok opp i skyene , just my 2cents
Kjøpte Shorai Lithium til min sykkel i fjor.
De reklamerte med ekstrem lav selvutlading, men det er bare tull.
Etter to mnd var det helt dødt, totalt uten strøm.
Satte det på lading med orginal Shorai lader.
Sto på lading i to-tre uker.
Så skulle sykkelen ut i vår, og da var det jaggu helt dødt igjen.
Hadde sykkelen på service hos Løvaas i fjor, og de anbefalte på det sterkeste å bytte ut Lithium med vanlig blybatteri igjen.
Aldri mere Shorai på meg.
Jeg kan ikke fortå hva dere gjør galt mitt fungerer fantastisk , og vroden er stømkrevende i oppstart.
jeg lader ALDRI batteriet på vinteren .
Nei si det?
Hadde jeg gjort noe galt skulle jeg ikke sagt noe, for jeg kaster jo ikke nærmere 2500 kr ut av vinduet, som batteri, lader frakt og moms kostet, hvis jeg kunne sluppet :scratch
Grunnen til jeg prøvde Shorai var at Ducati ikke er så lett å dra rundt og at dette batteriet skulle ha mere krutt.
Min begynte å dra tungt og byttet batteri. De hjalp ikke stort.
Så gikk starteren og jeg kjøpte ny, men det hjalp ikke.
Men det viste seg at det var starterclutchen som var gåen.
Kjører nå med det gamle blybatteriet som jeg tok ut for ett år siden, og den starter så lett som aldri før.
Virker på meg at her er det mange ting som slår inn/spiller inn, starter/starterclutch osv..
will på Shoraipower.com er i alle fall mannen å snakke med , jeg ville sendt han en mail med batteritype/ sykkeltype hele historien hva som hadde skjedd etc etc etc, bedt om en forklaring

for meg så funker dette 1 hand, KARZZA i Finnland har også vrod og shorai for han funker det som gull han har dessuten en 1250 som er boret opp til 1487 men mye høyere comp enn min 1250.
Her må det være faktorer som har slått inn uten at jeg tør si hva.
volt på lading / volt uten tilkopblet ,tilkoblet målt over flere dager ,(går volt ned ?)
noe som trekker volt, tilkoblet sykkelen går den ned over flere dager ? noe som trekker strøm ? hva lader sykkelen med fungerer regulatoren , det blir bare så mange sp. og synsing må nesten bruke eliminasjonsmetoden.
Beklager at jeg ikke kan være til mere hjelp.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt batteri

Legg inn av simpson »

Ingen fare, bruker nå bly og det funker helt 100.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Nytt batteri

Legg inn av katana_king »

Hva tenker dere at min Katana bør lade med? Jeg tipper 14.4V skal være bra på batteriet når motoren går? Jeg kan kanskje også ta tester etter noen dager for å se om det er noe som trekker strøm, men det ville jo vært rart, da jeg kjører hver dag og tror jeg går i + strømmessig. Vet ikke helt hvor langt jeg må/bør kjøre for å lade tilbake det det kostet å starte motor, det har jo så klart med utetemp å gjøre, samt annen strømbruk. Blant annet bruker langlys noe mer på denne enn nærlys, er vel fint lite annet som kan ta strøm på denne doningen :D

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Nytt batteri

Legg inn av tor2502 »

katana_king skrev:Hva tenker dere at min Katana bør lade med? Jeg tipper 14.4V skal være bra på batteriet når motoren går? Jeg kan kanskje også ta tester etter noen dager for å se om det er noe som trekker strøm, men det ville jo vært rart, da jeg kjører hver dag og tror jeg går i + strømmessig. Vet ikke helt hvor langt jeg må/bør kjøre for å lade tilbake det det kostet å starte motor, det har jo så klart med utetemp å gjøre, samt annen strømbruk. Blant annet bruker langlys noe mer på denne enn nærlys, er vel fint lite annet som kan ta strøm på denne doningen :D
jeg vil tro at du først sjekker hva dynamo lader med , så ser på hva du forbruker av strøm, starter den lett eller må starteren gå litt alt dette har innvirkning, regulator fungerer optimalt etter spec fra fab ? ...-.....
dette blir bare synsing , bruk elliminasjonsmetoden , koble opp et voltmeter og amp meter kjør noen turer....
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Nytt batteri

Legg inn av katana_king »

tor2502 skrev:
katana_king skrev:Hva tenker dere at min Katana bør lade med? Jeg tipper 14.4V skal være bra på batteriet når motoren går? Jeg kan kanskje også ta tester etter noen dager for å se om det er noe som trekker strøm, men det ville jo vært rart, da jeg kjører hver dag og tror jeg går i + strømmessig. Vet ikke helt hvor langt jeg må/bør kjøre for å lade tilbake det det kostet å starte motor, det har jo så klart med utetemp å gjøre, samt annen strømbruk. Blant annet bruker langlys noe mer på denne enn nærlys, er vel fint lite annet som kan ta strøm på denne doningen :D
jeg vil tro at du først sjekker hva dynamo lader med , så ser på hva du forbruker av strøm, starter den lett eller må starteren gå litt alt dette har innvirkning, regulator fungerer optimalt etter spec fra fab ? ...-.....
dette blir bare synsing , bruk elliminasjonsmetoden , koble opp et voltmeter og amp meter kjør noen turer....
Er vel slitne børster sannsynligvis. Lurer på om det er vanskelig å komme til og bytte disse. Får finne frem servicemanualen

Skal sjekke hva den lader med etter jobb, biltema, innkjøp av multimeter og batterilader.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Nytt batteri

Legg inn av DrGreve »

Bare som et apropos, mange tror at det er noe feil med lading hvis sykkelen er vanskelig å starte når motoren er varm. Hvis starteren går merkbart tyngre ved varm motor i forhold til hvordan den er når den er kald, så er det selve starteren som trenger en overhaling. Mange går i den fella og tror at det er batteriet eller ladingen det er noe feil med...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Nytt batteri

Legg inn av tor2502 »

DrGreve skrev:Bare som et apropos, mange tror at det er noe feil med lading hvis sykkelen er vanskelig å starte når motoren er varm. Hvis starteren går merkbart tyngre ved varm motor i forhold til hvordan den er når den er kald, så er det selve starteren som trenger en overhaling. Mange går i den fella og tror at det er batteriet eller ladingen det er noe feil med...
Støtter den... :thumleft
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Nytt batteri

Legg inn av katana_king »

Denne gangen så er det slik at lyset og lysene i instrumentpanelet blir helt svake når man trykker inn starter-knappen og det sier et lite klikk. Som det gjorde da jeg kjøpte sykkelen, da hadde den stått 6 mnd. VI kjøpte et nytt batteri og satt inn og den startet som et skudd. Siden har den fungert som bare det.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Nytt batteri

Legg inn av tor2502 »

katana_king skrev:Denne gangen så er det slik at lyset og lysene i instrumentpanelet blir helt svake når man trykker inn starter-knappen og det sier et lite klikk. Som det gjorde da jeg kjøpte sykkelen, da hadde den stått 6 mnd. VI kjøpte et nytt batteri og satt inn og den startet som et skudd. Siden har den fungert som bare det.
har du sjekket volt styrken på batteriet , batteritester ?
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Nytt batteri

Legg inn av norse900 »

...eller sjekket kontakten på polene på batteriet? (Har ikke lest nøye gjennom alle postene. I såfall får du ha meg unnskyldt...) :redface


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Nytt batteri

Legg inn av katana_king »

Nei men skal gjøre det så snart jeg har fått hentet multimeter. Så finner man nok ut av det.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Nytt batteri

Legg inn av norse900 »

... Sjekk polene først. Hvis det er dårlig kontakt, så finner du det ikke ved å måle heller. (Måleapparatet viser det som kommer inn til kontaktene på batteriet, ikke det som faktisk "smyger igjennom og havner i batteriet."


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Nytt batteri

Legg inn av katana_king »

Ok skal sjekke polene og (først)

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Nytt batteri

Legg inn av katana_king »

Da har jeg sjekket ut:

- Polene på batteriet og kontaktene på sykkelen var begge blanke og fine
- Batteriet har en størrelse på 14 Amph og hadde en hvilespening på 12.01 V.
- Har satt batteriet på lading og skal sjekke ladespenningen når jeg får starte sykkelen. Lader med 500 mAmp slik at det vil ta omlag 28 timer å lade det helt opp.
- Ladet 30 minutter og hvilespenningen er på 12.4V nå

Batteriet er dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Re ... 4AH-80823/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar