Skadelig å slure clutch?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av Orion »

Slenger meg på Petterh og takker for gode svar. Skal redusere sluring kombinert med høye gasspådrag heretter.


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av PCP »

MKH88 skrev:
Nå ble jeg nysgjerrig PCP, hvordan bil er det snakk om? Tror ikke jeg har vært borti biler med våtclutch før.
Nei, jeg vet forsåvidt heller ikke om biler med manuell gir og våtclutch, men det jeg snakket om var Multitronic trinnløs automatgir (Audi), som skiller seg fra konvensjonell automatgir både ved å ikke ha noen faste gir, og ei heller noen konverter (som jo ellers erstatter clutchen med automatgir). Det er en våtclutch med 6-7 lameller som overfører all kraft, og som styres elektro-hydraulisk.

Man finner også våtclutch i mange DSG-girkasser, som der står for både igangsetting og giring. Forsåvidt er det jo også ofte flere våtclutcher i en konvensjonell automatkasse, men det blir noe helt annet siden disse kun brukes ved girskift, og dermed ikke blir belastet på sammenliknbar måte.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av katana_king »

Jeg klarte å formulere meg MINDRE tydelig!

Jeg mente altså at min kjørelærer sa at det bare var å bruke klutsjen og at den var til for å brukes. På mange områder der det ikke er rett frem kjøring,men krypkjøring (pr def), kjøring under spesielle forhold, kjøring på samme måte som "garasjeøvelse på kjøregård" så er det bare å bruke klutsj for det den er verdt. Man har jo langt mer kontroll enn å ha den direkte i gir. Det er vel god enighet om det.



Et eksempel der jeg bruker klutsjn ganske aktivt, er på toppen av Bekkelagsveien, dersom jeg kommer kjørende oppover og skal svinge av fra Brattbakken og til Bekkelagsveien igjen (noen små gater på kryss og tvers og trolig en av oslos bratteste gater om ikke den bratteste) så er det mye klutsj i bruk akkurat i svingen. Du kan jo ikke ha koblet i gir der, da har du alt for stor fart i den svingen, kommer konstant folk gående med barnevogn etc, samt maks bratt sving og sikkert 15 grader stigning i veien :)

MKH88
Innlegg: 104
Registrert: 28 aug 2013, 19:26
Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
Sted: Østfold

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av MKH88 »

PCP skrev:
MKH88 skrev:
Nå ble jeg nysgjerrig PCP, hvordan bil er det snakk om? Tror ikke jeg har vært borti biler med våtclutch før.
Nei, jeg vet forsåvidt heller ikke om biler med manuell gir og våtclutch, men det jeg snakket om var Multitronic trinnløs automatgir (Audi), som skiller seg fra konvensjonell automatgir både ved å ikke ha noen faste gir, og ei heller noen konverter (som jo ellers erstatter clutchen med automatgir). Det er en våtclutch med 6-7 lameller som overfører all kraft, og som styres elektro-hydraulisk.

Man finner også våtclutch i mange DSG-girkasser, som der står for både igangsetting og giring. Forsåvidt er det jo også ofte flere våtclutcher i en konvensjonell automatkasse, men det blir noe helt annet siden disse kun brukes ved girskift, og dermed ikke blir belastet på sammenliknbar måte.

Ja men da skjønner jeg, har bare ikke hørt om biler med manuell kasse og våtclutch (kan godt hende det finnes). Er utdannet bilmekaniker og har også vært på kurs i Dobbelclutch kassa når jeg jobba i møller tidligere, så har fått med meg hvordan de fungerer :prf
Multitronicen blir vel mye av det samme som cvt kassene som b.l.a Nissan bruker. Også populært kalt "slurekasse". Beklager offtopicen.

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av Orion »

katana_king skrev:Jeg klarte å formulere meg MINDRE tydelig!

Jeg mente altså at min kjørelærer sa at det bare var å bruke klutsjen og at den var til for å brukes. På mange områder der det ikke er rett frem kjøring,men krypkjøring (pr def), kjøring under spesielle forhold, kjøring på samme måte som "garasjeøvelse på kjøregård" så er det bare å bruke klutsj for det den er verdt. Man har jo langt mer kontroll enn å ha den direkte i gir. Det er vel god enighet om det.
Slik jeg formulerte svarene, var konklusjonen at clutchen er til for å brukes, men ikke over lengre tid i gangen. Så ved forbikjøring av saktegående LANG kø, er det bedre å ruse sykkelen i fri hvis man vil bli hørt. Enn å ruse den hele veien samtidig som man slurer. Tror ikke du behøver være bekymret for å bruke clutch der den trengs ellers :) Kjørelæreren min poengterte også at man måtte bruke den for det den var verdt. :D

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av Andreas »

Orion skrev:
katana_king skrev:Jeg klarte å formulere meg MINDRE tydelig!

Jeg mente altså at min kjørelærer sa at det bare var å bruke klutsjen og at den var til for å brukes. På mange områder der det ikke er rett frem kjøring,men krypkjøring (pr def), kjøring under spesielle forhold, kjøring på samme måte som "garasjeøvelse på kjøregård" så er det bare å bruke klutsj for det den er verdt. Man har jo langt mer kontroll enn å ha den direkte i gir. Det er vel god enighet om det.
Slik jeg formulerte svarene, var konklusjonen at clutchen er til for å brukes, men ikke over lengre tid i gangen. Så ved forbikjøring av saktegående LANG kø, er det bedre å ruse sykkelen i fri hvis man vil bli hørt. Enn å ruse den hele veien samtidig som man slurer. Tror ikke du behøver være bekymret for å bruke clutch der den trengs ellers :) Kjørelæreren min poengterte også at man måtte bruke den for det den var verdt. :D

Det er bedre å heller kjøre offensivt, følg med i speilene på bilene og folkene inni, du merker som regel om de ser deg. Forbikjøring av kø skal uansett ikke gjøres med for stor fartsforskjell. Man burde ikke regne med at de har sett deg bare fordi du har nappa litt i gassen. Da trur jeg heller folk vil se på deg som en raring og "tøffing" som bare skal presse seg fram..
Sist redigert av Andreas den 10 mai 2014, 12:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av Andreas »

simpson skrev:
En quick skifter er ikke noe annet enn en tenningskutter når du berører girshalter opp. Men ikke ned.
Ved nedgiring uten cluth er tirtallet ekstremt viktig.
Finnes toveis quick shiftere også. Montert på sykkler med ride by wire, så bruker de automatisk mellomgassing for nedgiring uten clutch :prop:

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av Orion »

Andreas skrev:Det er bedre å heller kjøre offensivt, følg med i speilene på bilene og folkene inni, du merker som regel om de ser deg. Forbi kjøring av kø skal uansett ikke hjøres med for stor fartsforskjell. Man burde ikke regne med at de har sett deg bare fordi du har nappa litt i gassen. Da trur jeg heller folk vil se på deg som en raring og "tøffing" som bare skal presse seg fram..
Godt poeng. Takk for input. Veldig fersk i gamet, så føles uvant å "snike" forbi kø uten å bli sett. Sliter litt med å skifte tankegang fra bilist til motorsyklist. Satser på det kommer etterhvert.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av PCP »

MKH88 skrev: Ja men da skjønner jeg, har bare ikke hørt om biler med manuell kasse og våtclutch (kan godt hende det finnes). Er utdannet bilmekaniker og har også vært på kurs i Dobbelclutch kassa når jeg jobba i møller tidligere, så har fått med meg hvordan de fungerer :prf
Multitronicen blir vel mye av det samme som cvt kassene som b.l.a Nissan bruker. Også populært kalt "slurekasse". Beklager offtopicen.
Ja det stemmer, begge deler kan sies å være videreutvikling av de gamle remdrevne Volvo/DAF, som var til forveksling lik moped/scooter drivlinje. :P :p Men Nissan CVT bruker en konvensjonell konverter i motsetning til Audis våtclutch. Det snakkes gjerne om "slurekasse" eller "gummistrikk-effekt" grunnet den uvante følelsen av at turtall øker "u-proporsjonalt" med hastigheten (det er dog ikke clutchen som slurer, men utvekslingen som endres raskt og sømløst).

Grunnen til at jeg nevnte det, og mener det er relevant her, var bare for å understreke at også en våtclutch er i stand til å "selvdestruere" hvis den slurer for mye, og derfor er det altså lagt inn beskyttelse som kutter all effekt om Mulitronic-clutch er i ferd med å bli for varm. Clutchpakken på min bil ble forøvrig byttet på 45.000 km, og clutchene på DSG har også vist seg å være lite holdbare i praksis. De skal jo i teorien tåle køkjøring, trekking av henger, etc, men i praksis er de relativt sårbare. Som en kuriositet til slutt så gikk VW over til tørrclutch på enkelte DSG, og de er så dårlig at VAG i Sverige bestemte seg for å ikke selge bla Touran DSG som taxi, fordi det har vist seg at clutchene ikke tåler det kjøremønsteret. (dvs all sluringen)

Uansett, min konklusjon er i alle fall at en våtclutch tåler mer sluring enn en tørrclutch. Jeg syns ikke man skal være hysterisk eller redd for å bruke cluchen (er bedre å slite litt clutch enn å ramle fordi man kvelte motoren), men all sluring sliter, og overdreven langvarig kontinuerlig sluring kan føre til permanente skader. :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av kjellv »

Spennende å se at girkasseteknologien kommer etter også på bil... :prf
Gammel teknologi dette som PCP beskriver, noe lignende har vært benyttet i girkasser på traktorer siden -90 tallet, men disse har vist seg å være svært holdbare.
Mellom motor og girkasse sitter det bare en torsjonsdemper som tar opp rykk i drivlinjen, clutchpakkene (2-3 stykker) sitter i girkassen og er betjent fra clutchpedalen elektrohydraulisk. Der sitter også vendegiret som gjør at du elektronisk snur hele kassa til revers og har samme hastighet bakover med en smooth slurefunksjon i skiftfasen uten å være i nærheten av clutchpedalen... Herlig, og tro det eller ei, traktorer har hatt dette i snart 20 år :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av simpson »

Andreas skrev:
simpson skrev:
En quick skifter er ikke noe annet enn en tenningskutter når du berører girshalter opp. Men ikke ned.
Ved nedgiring uten cluth er tirtallet ekstremt viktig.
Finnes toveis quick shiftere også. Montert på sykkler med ride by wire, så bruker de automatisk mellomgassing for nedgiring uten clutch :prop:
Joda, det finnes, men det er ekstremt sjelden.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av PCP »

Ja, Kjellv, man har forsåvidt holdt på med automatisk/semiautomatisk gir/clutch på biler også siden 90 tallet, en del av det faktisk utviklet i Norge av teknologibedriftene på Kongsberg. Men CVT ("kontinuerlig variabel giring") sto stille helt fra reim-DAF'en og frem til 2000 tallet. Først da klarte noen (franskmenn) å lage en system som tålte den moderne motoreffekten ved å bytte ut remmen med et kraftig stålbelte, som utrolig nok uten å glippe "knipes fast" i helt glatte stål-koner (dvs kjegleformet, ikke hustruer :knegg ).

Men jeg tviler egentlig ikke på at teknologien i landbruksmaskiner til dels ligger foran. Noe av problemet i bil-verden er etter mitt syn at litt for mye av utvikling handler om ekstrem higen etter reduserte utslipp. Det er feks bla derfor de nye DSG-kassene går over til tørr-clutch, som utvilsomt er et dårligere system, både ifht holdbarhet og kjørekomfort. Men man sparer "en mikroliter" drivstoff på å slippe å pumpe olje rundt, som ellers er bortkastet energibruk som ikke bidrar til å drive bilen fremover.

Svar