Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4
Målte forbruket i går på vrod'n blandet kjøring /motorvei/småkjøring/pådrag både her og der, på en tur på 20mil
fikk 0,66 i forbruk, dette synes jeg er helt akseptabelt.
men jeg bryr meg ikke nevneverdig om forbruket, hadde jeg vært bekymret for det hadde nok det vært noe galt med meg.
Ingen sykler er noen fasit på hvor mye den bruker på mila, med mindre alle kjører likt... Og det er jeg rimelig sikker på at ikke blir gjort :)
Netopp av den grunn har jeg aldri giddet å tatt noen km telling på tanken, fordi jeg kjører så variert uansett... Alt fra sakte bykjøring til hard kjøring i svingene
Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4
Målte forbruket i går på vrod'n blandet kjøring /motorvei/småkjøring/pådrag både her og der, på en tur på 20mil
fikk 0,66 i forbruk, dette synes jeg er helt akseptabelt.
men jeg bryr meg ikke nevneverdig om forbruket, hadde jeg vært bekymret for det hadde nok det vært noe galt med meg.
0,66 er bra, men som det blir sagt: Det kommer mye ann på kjørestil og veier.
Du skal være grei og snill,
ellers kan du gjøre som du vil.
Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4
Målte forbruket i går på vrod'n blandet kjøring /motorvei/småkjøring/pådrag både her og der, på en tur på 20mil
fikk 0,66 i forbruk, dette synes jeg er helt akseptabelt.
men jeg bryr meg ikke nevneverdig om forbruket, hadde jeg vært bekymret for det hadde nok det vært noe galt med meg.
Høres litt mye ut i mine øyne, men nå målte jeg aldri Harleyen som jeg hadde i 2008. Hadde den dog kun en sesong. Ktm 990 med et forbruk på 0,9 må være i terrengkjøring
Som sagt bruker min sykkel ned mot 0,45 selv med varierende giring under innkjøring. Dog under 5000 rpm. Men slik jeg ser det nå etter innkjøringen også, så er det ikke noe problem å holde seg rundt 1/2 liter ved varierende kjøring innenfor loven.
Følger man ditt resonnement her så finnes det svært mange mennesker det er noe galt med. Jeg selv bekymrer meg ikke om forbruket, men jeg bryr meg om det. Motorsykkelprodusentene tror jeg også bryr seg om dette hvis de fremdeles ønsker å produsere motorsykler i fremtiden. Jeg ønsker også at motorsykler skal finnes på veiene i fremtiden, drevet både på fossilt drivstoff og på fornybar energi.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bringisen skrev:
......
Følger man ditt resonnement her så finnes det svært mange mennesker det er noe galt med. Jeg selv bekymrer meg ikke om forbruket, men jeg bryr meg om det. Motorsykkelprodusentene tror jeg også bryr seg om dette hvis de fremdeles ønsker å produsere motorsykler i fremtiden. Jeg ønsker også at motorsykler skal finnes på veiene i fremtiden, drevet både på fossilt drivstoff og på fornybar energi.
Det virker jo som motorsykkelprodusentene er blandt de som bryr seg minst om forbruket.
Det rimer jo dårlig at en mc på 250 kg skal ha samme forbruk som et 5 ganger så tungt kjøretøy ... og sånn er det uavhengig av om sykkelen har det halve, lik eller dobbelte sylindervolum og hk.
Tyder ikke det på at mc-produsentene har lite fokus på forbruk?
Selv tenker jeg overhodet ikke på forbruk. Hvis forbruket er et moment når man kjøper sykkel mtp miljøet, er kanskje ikke mc-kjøring rette fritidsyssel ... det blir på en måte for ..eeh .. selvmotsigende ... eller noe sånn
Bringisen skrev:
......
Følger man ditt resonnement her så finnes det svært mange mennesker det er noe galt med. Jeg selv bekymrer meg ikke om forbruket, men jeg bryr meg om det. Motorsykkelprodusentene tror jeg også bryr seg om dette hvis de fremdeles ønsker å produsere motorsykler i fremtiden. Jeg ønsker også at motorsykler skal finnes på veiene i fremtiden, drevet både på fossilt drivstoff og på fornybar energi.
Det virker jo som motorsykkelprodusentene er blandt de som bryr seg minst om forbruket.
Det rimer jo dårlig at en mc på 250 kg skal ha samme forbruk som et 5 ganger så tungt kjøretøy ... og sånn er det uavhengig av om sykkelen har det halve, lik eller dobbelte sylindervolum og hk.
Tyder ikke det på at mc-produsentene har lite fokus på forbruk?
Selv tenker jeg overhodet ikke på forbruk. Hvis forbruket er et moment når man kjøper sykkel mtp miljøet, er kanskje ikke mc-kjøring rette fritidsyssel ... det blir på en måte for ..eeh .. selvmotsigende ... eller noe sånn
Det med effekt/vekt kontra forbruk skrev jeg for et par innlegg siden. Det er mange onde tunger i politikken som drar frem nettopp dette angående MC. De onde tunger som vil ha MC dit pepperen vokser.
Heldigvis så er forbruket et tema blandt produsentene skal man tro brosjyrer og diverse reklame , leser man MC presse så er dette også et tema som blir tatt med. Dette husker jeg ikke fra tidligere tider.
De produsenter som ikke tenker slik blir tvunget til det med krav fra myndigheter både her og der. Motorsykkelmotoren har ikke samme fortrinn som bilmotoren som kan lages mindre og mindre. Dette klarer de med effektive turboer både i bunn og i topp. Man får da gode ytelser av små motorer. Se på Ford sin tre-sylindrede 1000ccm motor. Yter fine 125hk og har et dreiemoment på 200Nm. Bruker 0,5 på milen.
Man ser i MC blader at noen Japanske produsenter allerede snakker om å dra turboer inn i MC modeller igjen. Dette for å få ned volumet og bevare god effekt. Dette igjen kan dempe utslipp og forbruk. Så jeg velger å tro at MC produsenten tenker på forbruk og utslipp. Noen har allerede begynt å produsere MC med el.motorer.
Foreløpig håper jeg på at MC produsentene tenker på forbruket og utslippet av de fossilbrensel drevne modellene, slik at vi kan ha gleden av disse en stund til. Dette tror jeg de blir tvunget til om vi fremdeles skal ha den gleden.
For meg er det ikke vanskelig å kunne tenke seg en motorsykkel som gir meg like mye som i dag, men med lavere forbruk. Kan ikke se at dette er verken selvmotsigende eller noen grunn til å finne seg en annen fritidssyssel.
Har holdt på med denne fritidsysselen i 20 år og kan godt tenke meg 20 år til, men jeg tror det krever en liten forandring på vårt syn på forbruk og miljø.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bringisen skrev:
......
Følger man ditt resonnement her så finnes det svært mange mennesker det er noe galt med. Jeg selv bekymrer meg ikke om forbruket, men jeg bryr meg om det. Motorsykkelprodusentene tror jeg også bryr seg om dette hvis de fremdeles ønsker å produsere motorsykler i fremtiden. Jeg ønsker også at motorsykler skal finnes på veiene i fremtiden, drevet både på fossilt drivstoff og på fornybar energi.
Det virker jo som motorsykkelprodusentene er blandt de som bryr seg minst om forbruket.
Det rimer jo dårlig at en mc på 250 kg skal ha samme forbruk som et 5 ganger så tungt kjøretøy ... og sånn er det uavhengig av om sykkelen har det halve, lik eller dobbelte sylindervolum og hk.
Tyder ikke det på at mc-produsentene har lite fokus på forbruk?
Selv tenker jeg overhodet ikke på forbruk. Hvis forbruket er et moment når man kjøper sykkel mtp miljøet, er kanskje ikke mc-kjøring rette fritidsyssel ... det blir på en måte for ..eeh .. selvmotsigende ... eller noe sånn
Så lenge en motorsykkel har omtrent samme luftmotstand som en bil, så er det ikke så mye produsentene får gjort, iallefall så lenge vi snakker turkjøring. Vekt spiller ikke så mye rolle så lenge du ikke må bremse mye. Og i tillegg kommer som nevnt at mcmotorer ikke akkurat er fokusert på effektivitet, men heller effekt og vekt.
Hondaen brukerrundt 0,5l/mil ved langkjøring, kawaen ligger rundt 0.3l/mila. Og kawaen er betydelig smalere. Skal en ha ned forbruket under det måtte vi nok hatt mere aerodynamiske kåper.
Bringisen skrev:
......
Følger man ditt resonnement her så finnes det svært mange mennesker det er noe galt med. Jeg selv bekymrer meg ikke om forbruket, men jeg bryr meg om det. Motorsykkelprodusentene tror jeg også bryr seg om dette hvis de fremdeles ønsker å produsere motorsykler i fremtiden. Jeg ønsker også at motorsykler skal finnes på veiene i fremtiden, drevet både på fossilt drivstoff og på fornybar energi.
Det virker jo som motorsykkelprodusentene er blandt de som bryr seg minst om forbruket.
Det rimer jo dårlig at en mc på 250 kg skal ha samme forbruk som et 5 ganger så tungt kjøretøy ... og sånn er det uavhengig av om sykkelen har det halve, lik eller dobbelte sylindervolum og hk.
Tyder ikke det på at mc-produsentene har lite fokus på forbruk?
Selv tenker jeg overhodet ikke på forbruk. Hvis forbruket er et moment når man kjøper sykkel mtp miljøet, er kanskje ikke mc-kjøring rette fritidsyssel ... det blir på en måte for ..eeh .. selvmotsigende ... eller noe sånn
Det med effekt/vekt kontra forbruk skrev jeg for et par innlegg siden. Det er mange onde tunger i politikken som drar frem nettopp dette angående MC. De onde tunger som vil ha MC dit pepperen vokser.
Heldigvis så er forbruket et tema blandt produsentene skal man tro brosjyrer og diverse reklame , leser man MC presse så er dette også et tema som blir tatt med. Dette husker jeg ikke fra tidligere tider.
De produsenter som ikke tenker slik blir tvunget til det med krav fra myndigheter både her og der. Motorsykkelmotoren har ikke samme fortrinn som bilmotoren som kan lages mindre og mindre. Dette klarer de med effektive turboer både i bunn og i topp. Man får da gode ytelser av små motorer. Se på Ford sin tre-sylindrede 1000ccm motor. Yter fine 125hk og har et dreiemoment på 200Nm. Bruker 0,5 på milen.
Man ser i MC blader at noen Japanske produsenter allerede snakker om å dra turboer inn i MC modeller igjen. Dette for å få ned volumet og bevare god effekt. Dette igjen kan dempe utslipp og forbruk. Så jeg velger å tro at MC produsenten tenker på forbruk og utslipp. Noen har allerede begynt å produsere MC med el.motorer.
Foreløpig håper jeg på at MC produsentene tenker på forbruket og utslippet av de fossilbrensel drevne modellene, slik at vi kan ha gleden av disse en stund til. Dette tror jeg de blir tvunget til om vi fremdeles skal ha den gleden.
For meg er det ikke vanskelig å kunne tenke seg en motorsykkel som gir meg like mye som i dag, men med lavere forbruk. Kan ikke se at dette er verken selvmotsigende eller noen grunn til å finne seg en annen fritidssyssel.
Har holdt på med denne fritidsysselen i 20 år og kan godt tenke meg 20 år til, men jeg tror det krever en liten forandring på vårt syn på forbruk og miljø.
Dette kan sikkert diskuteres lenge, men jeg vil nå påstå at det ser ut til at mc-industrien henger etter.
Jeg tenkte nok at det siste kunne misforståes ... nei, man kan lett se for seg en mc med lavere forbruk i fremtiden, ingen selvmotsigelse i det.
Jeg var i tvil om hvordan jeg skulle karakterisere det, men det er en liten crash i det å ha som hobby å brenne bensin, og samtidig være opptatt av små prosentforskjeller i forbruk, av miljøhensyn ... så når jeg kjører fossil sykkel velger jeg å være forholdsvis lite miljøbevisst
Bringisen skrev:
......
Følger man ditt resonnement her så finnes det svært mange mennesker det er noe galt med. Jeg selv bekymrer meg ikke om forbruket, men jeg bryr meg om det. Motorsykkelprodusentene tror jeg også bryr seg om dette hvis de fremdeles ønsker å produsere motorsykler i fremtiden. Jeg ønsker også at motorsykler skal finnes på veiene i fremtiden, drevet både på fossilt drivstoff og på fornybar energi.
Det virker jo som motorsykkelprodusentene er blandt de som bryr seg minst om forbruket.
Det rimer jo dårlig at en mc på 250 kg skal ha samme forbruk som et 5 ganger så tungt kjøretøy ... og sånn er det uavhengig av om sykkelen har det halve, lik eller dobbelte sylindervolum og hk.
Tyder ikke det på at mc-produsentene har lite fokus på forbruk?
Selv tenker jeg overhodet ikke på forbruk. Hvis forbruket er et moment når man kjøper sykkel mtp miljøet, er kanskje ikke mc-kjøring rette fritidsyssel ... det blir på en måte for ..eeh .. selvmotsigende ... eller noe sånn
Det med effekt/vekt kontra forbruk skrev jeg for et par innlegg siden. Det er mange onde tunger i politikken som drar frem nettopp dette angående MC. De onde tunger som vil ha MC dit pepperen vokser.
Heldigvis så er forbruket et tema blandt produsentene skal man tro brosjyrer og diverse reklame , leser man MC presse så er dette også et tema som blir tatt med. Dette husker jeg ikke fra tidligere tider.
De produsenter som ikke tenker slik blir tvunget til det med krav fra myndigheter både her og der. Motorsykkelmotoren har ikke samme fortrinn som bilmotoren som kan lages mindre og mindre. Dette klarer de med effektive turboer både i bunn og i topp. Man får da gode ytelser av små motorer. Se på Ford sin tre-sylindrede 1000ccm motor. Yter fine 125hk og har et dreiemoment på 200Nm. Bruker 0,5 på milen.
Man ser i MC blader at noen Japanske produsenter allerede snakker om å dra turboer inn i MC modeller igjen. Dette for å få ned volumet og bevare god effekt. Dette igjen kan dempe utslipp og forbruk. Så jeg velger å tro at MC produsenten tenker på forbruk og utslipp. Noen har allerede begynt å produsere MC med el.motorer.
Foreløpig håper jeg på at MC produsentene tenker på forbruket og utslippet av de fossilbrensel drevne modellene, slik at vi kan ha gleden av disse en stund til. Dette tror jeg de blir tvunget til om vi fremdeles skal ha den gleden.
For meg er det ikke vanskelig å kunne tenke seg en motorsykkel som gir meg like mye som i dag, men med lavere forbruk. Kan ikke se at dette er verken selvmotsigende eller noen grunn til å finne seg en annen fritidssyssel.
Har holdt på med denne fritidsysselen i 20 år og kan godt tenke meg 20 år til, men jeg tror det krever en liten forandring på vårt syn på forbruk og miljø.
Dette kan sikkert diskuteres lenge, men jeg vil nå påstå at det ser ut til at mc-industrien henger etter.
Jeg tenkte nok at det siste kunne misforståes ... nei, man kan lett se for seg en mc med lavere forbruk i fremtiden, ingen selvmotsigelse i det.
Jeg var i tvil om hvordan jeg skulle karakterisere det, men det er en liten crash i det å ha som hobby å brenne bensin, og samtidig være opptatt av små prosentforskjeller i forbruk, av miljøhensyn ... så når jeg kjører fossil sykkel velger jeg å være forholdsvis lite miljøbevisst
Jeg er helt enig i at MC produsentene henger etter i svingene her, og det var det jeg mente var litt synd.
Min relativt gamle hjerne er i den tanke at dette ikke er bra for de onde tungers syn på oss og motorsykkelen. Det er lett å få det dit hen at motorsykkelen er totalt unyttig og en fare for miljøet også.
Jeg er jo helt uenig i at en motorsykkel er unyttig eller ufornuftig, tvert i mot så gjør den meg til et komplett menneske i denne ellers så gale verden
Jeg prøver å være miljøbevisst og vurderer å skifte ut bilen til min kone med en elbil, men stopp........ingen diskusjon for og imot elbil, det orker jeg ikke.
Jeg ser at jeg ikke kan være miljøbevisst på samme måten ved å bedrive hobbyen det er å kjøre motorsykkel. Selvfølgelig finnes det argumenter for motorsykkelen også når det snakkes om miljø. Det er ikke tvil om hva som er mest miljøvennlig av konas 1 liters turboFord og jeg på min GS når vi skal gjennom byen i verste tid. På sykkelen slipper jeg det meste av køen, lager mindre svevestøv med mine to "tynne" hjul og vi sitter begge alene i kjøretøyet.
Jeg tenker ikke mye på det når jeg er på rekreasjonstur med det nye gullet mitt, men det hender at jeg ofrer det en tanke. Kunne motoren mellom bena vært enda mer effektiv, og samtidig gitt meg samme rekreasjonen. Jeg velger å tro det....
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Jeg mener likevel man mister den samme gleden ved motorsykkelkjøring hvis man velge scooter eller 4-hjuling.
Det må med respekt å melde kunne være mulig i 2014 å være opptatt av både gleden ved motorsykkelkjøring og miljø. Hvorfor må det alltid være enten eller fordi det er enklest slik ?
Er det slik at motorsyklister er i den gruppen som gir seg en F i dette I så fall kan det spøke for vår eksistens, men noen sier jo at vi er en gjeng med gamle gubber som snart dør ut, så det spiller vel ingen rolle
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bringisen skrev:Jeg mener likevel man mister den samme gleden ved motorsykkelkjøring hvis man velge scooter eller 4-hjuling.
Det må med respekt å melde kunne være mulig i 2014 å være opptatt av både gleden ved motorsykkelkjøring og miljø. Hvorfor må det alltid være enten eller fordi det er enklest slik ?
Er det slik at motorsyklister er i den gruppen som gir seg en F i dette I så fall kan det spøke for vår eksistens, men noen sier jo at vi er en gjeng med gamle gubber som snart dør ut, så det spiller vel ingen rolle
Joda, det er sikkert mulig, men jeg mener at om man sitter på en mc og brenner bensin for moro skyld, så grenser det til å være hyklersk å bekymre seg over forbruket av miljøhensyn, eller i det minste en smule personlighets-spaltende.
Selv om man sitter og ønsker seg en nullutslipps-mc er det pr def lite miljøbevisst å forbrenne bensin for moro skyld ... så til tider er jeg et miljøsvin, kun for egen nytelses skyld ... til tross for at jeg også liker å se på meg selv som opptatt av miljøet
La oss tenke oss en MC-hybrid med en liten motor som får hjelp av en elektrisk motor. Elmotoren som har max dreimoment ved 0 ville jo gjøre sykkelen veldig startrask i tillegg til å være økonomisk og miljøvennlig. Når batteriene lades ved bl.a. oppbremsing.
Dette tror jeg kommer. Men vil man ha det.
Det er jo allerede noen rene el-motorsykler ute men de må komme ned i pris. Jeg personlig kunne hatt en el-motorsykkel, men som nummer 2 til småkjøring: http://www.zeromotorcycles.com/" onclick="window.open(this.href);return false; , men de trenger litt mere tid utvikling. https://www.youtube.com/watch?v=Lej-KopK1tc" onclick="window.open(this.href);return false;.
Eller en el-tråsykkel:https://www.youtube.com/watch?v=tzsHFka92X8
Du skal være grei og snill,
ellers kan du gjøre som du vil.
Jeg har en teori. Mulig at jeg tar feil, men tror ikke det.
Oljeselskapene er så store, og har så stor makt, at alle planer om teknologi som kan true oljeselskapenes fremtid, blir kjøpt opp, låst inn, og nær sagt kastet nøkkelen. Den dagen oljen blir mangelvare vil vi se mange overraskende løsninger i regi av f.eks Esso eller Shell. Men inntil da ser vi bare halvgode og i mine øyne ikke brukbare løsninger som batteri og hybrid
SuperMorten skrev:Jeg har en teori. Mulig at jeg tar feil, men tror ikke det.
Oljeselskapene er så store, og har så stor makt, at alle planer om teknologi som kan true oljeselskapenes fremtid, blir kjøpt opp, låst inn, og nær sagt kastet nøkkelen. Den dagen oljen blir mangelvare vil vi se mange overraskende løsninger i regi av f.eks Esso eller Shell. Men inntil da ser vi bare halvgode og i mine øyne ikke brukbare løsninger som batteri og hybrid
Se filmen " who killed the electric car"
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.