Flotte bilder :-) Meget lyst på det kameraet selv

Alle bildene mine blir tatt i RAW format og allr får en "piff" i Lightroom 5. Hva jeg gjør er ganske individuelt og kommer ann på hvordan motivet er etc og hvordan jeg vil at bildet skal fremstå.LordShaft skrev:Hvor mye har du redigert bildene i etterkant?![]()
Flotte bilder :-) Meget lyst på det kameraet selv
Takk til deg også :)Du tar noen fordømt flotte bilder, tror jeg må få et kurs hos deg
Jeg har dratt på EOS600'en min på turer, men den tar mye plass i tankveska. Det fine med EOSen er dog at jeg kan bruke det med hansker på. Tror jeg går for en G1X, da endringene på G1X ll ike har nevneverdig betydning for min del, men det ser ut til å kunne brukes med hansker på (iallefall sommerhansker)
EOS M er et kamera jeg har sett, men ikke valgt å bruke noe tid på da jeg har tenkt: "kan det være så bra når det er så billig". Kanskje jeg også bør vurdere dette.Bringisen skrev:G1X MkII fikk fin kritikk i siste nummer av Fotografi. Jeg stoler godt på testene til Toralf Sandåker. Det virker forståelig og samtidig grundige for oss "vanlige" fotografer.
I følge denne testen skulle bildekvaliteten være på linje med EOS-M og de rimelige speilrefleksene til Canon. Objektivet fikk veldig gode skussmål.
Hehe, nei.Epylypzon skrev:Flotte bilder!
Du klarte ikke vente?, kanskje prisene går ned noe nå som Mark 3 blir lansert i morgen?
De fleste kameraene tar bra bilder i dagslys. Den største forskjellen ser du først når det begynner å mørkne eller du skal ta bilder innendørs samt generelt bruke høyere ISO.Epylypzon skrev:EOS M er et kamera jeg har sett, men ikke valgt å bruke noe tid på da jeg har tenkt: "kan det være så bra når det er så billig". Kanskje jeg også bør vurdere dette.Bringisen skrev:G1X MkII fikk fin kritikk i siste nummer av Fotografi. Jeg stoler godt på testene til Toralf Sandåker. Det virker forståelig og samtidig grundige for oss "vanlige" fotografer.
I følge denne testen skulle bildekvaliteten være på linje med EOS-M og de rimelige speilrefleksene til Canon. Objektivet fikk veldig gode skussmål.
Ta en titt på de 70-200mm zoomene til Canon i L-serien.thewiz skrev:
Hva slags telezoom vil dere anbefale til en billig penge? La oss si opp til 5000,-
Skal se om jeg får til det i kveld :-)Epylypzon skrev:Er det i siste nr av Fotografi det står om G1X? Om ikke, har du mulighet til å scanne inn sidene å legge ut?
Det er mye sant i det du skriver der vedrørende ISO egenskaper, men de kameraene du snakker om her og som du sammenligner med er litt dyrere kameraer. Jeg har eid flere dusin kameraer de siste 3 årene og da snakker jeg om alt fra X100/X100S, Canon PowerShot S110, Canon 5D MK III (med masse L-optikk), Sony RX100/RX100 II, Samsung NX, Fujifilm X-E2, Fujifilm X20, Canon 40D, Sony NEX-5N etc. Sikkert flere også, men det var de jeg kom på i farten.Bringisen skrev:Skal se om jeg får til det i kveld :-)Epylypzon skrev:Er det i siste nr av Fotografi det står om G1X? Om ikke, har du mulighet til å scanne inn sidene å legge ut?
Du nevnte EOS M og billig. Grunnen til at det er billig tror jeg er at Canon ikke traff salgsmessig. Dessuten mangler det søker og vippbar skjerm som endel av de potensielle kjøpere ønsket. Bildebrikken er den samme som i 650D og derfor er bildekvaliteten sammenlignbar. Fordelen er at man også kan bruke EF objektiv.
Jeg ser mange henger seg opp i ISO egenskaper. Det får meg til å minnes da megapixel racet startet for noen år siden. Dette har lagt seg nå når folk får summet seg.
Forskjellen i ISO kvalitet er der, men ikke på samme måte som før. Før måtte man ha FF for å snakke om ISO kvalitet. Det er skjedd mye. Mitt OMD kamera med litt mindre brikke enn APS-C brikkene tar mer støyfrie bilder enn et EOS 7D som jeg hadde. Og jeg må over ISO 3200 for å snakke om store forskjeller fra mitt forrige 5D MkIII. Og 5D var svært god på høy ISO. Dessuten bør man spørre seg hvor ofte man bruker over ISO 3200 og om denne egenskapen er viktigere enn alt annet. Man har også lyssterke objektiv og svært gode bildestabiliseringer i dag.
Når linsen sitter fast, da trenger man (naturligvis) ikke plass til flensen og alt som hører til. Derfor kan linsen rykkes mye nærmere og den kan da gjøres mye mindre.Bjerknez skrev: Mange får feks. hakeslipp når dem ser et kamera som Fujifilm X100S UTEN zoom som koster 10.000,-. Jeg kan med en gang si at X100S leverer like god bildekvalitet som Canon 5D MK III og ISO ytelsen er også tilnermet like god. Og det i et kamera som er laaaaaangt mer kompakt.
Det er en grunn til at fast optikk yter bedre enn zoom optikk. Jeg har hatt begge deler og forskjellen er ganske stor. men man må være entusiast for å se det så klart. Det som er så fint med fast optikk er at man får mulighet til å lage optikk med MYE bedre lysstyrke. Det er en grunn til at Canons 85mm f/1.2L USM II koster 20.000,- Montert på en 5D MK III så har du noe av det råeste man får kjøpt for penger i dag (litt subjektivt, men dog). men så koater også denne pakken rundt 40.000,- og da har jeg ikke tatt med minnekort og kameraveske :)tagesk skrev:Når linsen sitter fast, da trenger man (naturligvis) ikke plass til flensen og alt som hører til. Derfor kan linsen rykkes mye nærmere og den kan da gjøres mye mindre.Bjerknez skrev: Mange får feks. hakeslipp når dem ser et kamera som Fujifilm X100S UTEN zoom som koster 10.000,-. Jeg kan med en gang si at X100S leverer like god bildekvalitet som Canon 5D MK III og ISO ytelsen er også tilnermet like god. Og det i et kamera som er laaaaaangt mer kompakt.
Kvaliteten påvirkes ikke av dette.
Men, når det gjelder X100s så er det på sin plass å minne om at det er et kamera for entusiaster.
Faktisk tror jeg vi kan si det slik: Er du i tvil om X100s er for deg, da er det neppe for deg.
[TaSK]
RX100 II har heller ikke GPS, men WiFi har den.RuneMC skrev:Ser det er spm tidligere i tråden: RX 100 (altså ikke MK II) har hverken Wifi eller GPS for den som lurer
Sikkert rett, lenge siden jeg hadde kompaktkamera og selv om utviklingen går fremover så går det vel ikke så fort.Bjerknez skrev:Det er mye sant i det du skriver der vedrørende ISO egenskaper, men de kameraene du snakker om her og som du sammenligner med er litt dyrere kameraer. Jeg har eid flere dusin kameraer de siste 3 årene og da snakker jeg om alt fra X100/X100S, Canon PowerShot S110, Canon 5D MK III (med masse L-optikk), Sony RX100/RX100 II, Samsung NX, Fujifilm X-E2, Fujifilm X20, Canon 40D, Sony NEX-5N etc. Sikkert flere også, men det var de jeg kom på i farten.Bringisen skrev:Skal se om jeg får til det i kveld :-)Epylypzon skrev:Er det i siste nr av Fotografi det står om G1X? Om ikke, har du mulighet til å scanne inn sidene å legge ut?
Du nevnte EOS M og billig. Grunnen til at det er billig tror jeg er at Canon ikke traff salgsmessig. Dessuten mangler det søker og vippbar skjerm som endel av de potensielle kjøpere ønsket. Bildebrikken er den samme som i 650D og derfor er bildekvaliteten sammenlignbar. Fordelen er at man også kan bruke EF objektiv.
Jeg ser mange henger seg opp i ISO egenskaper. Det får meg til å minnes da megapixel racet startet for noen år siden. Dette har lagt seg nå når folk får summet seg.
Forskjellen i ISO kvalitet er der, men ikke på samme måte som før. Før måtte man ha FF for å snakke om ISO kvalitet. Det er skjedd mye. Mitt OMD kamera med litt mindre brikke enn APS-C brikkene tar mer støyfrie bilder enn et EOS 7D som jeg hadde. Og jeg må over ISO 3200 for å snakke om store forskjeller fra mitt forrige 5D MkIII. Og 5D var svært god på høy ISO. Dessuten bør man spørre seg hvor ofte man bruker over ISO 3200 og om denne egenskapen er viktigere enn alt annet. Man har også lyssterke objektiv og svært gode bildestabiliseringer i dag.
Kompaktkameraer med små sensorer som feks. Fujifil X20 etc. har ganske bedrøvelig ISO ytelse. Man begynner å se støy/korn i bilder allerede fra 400 ISO. ISO egenskaper bør ikke være viktig for nettopp deg hvis du KUN tar bilder i dagslys, men så fort man skal ta bilder rundt sangthans bålet eller sin datter mens hun spiser sin første middag alene så dukker problemene opp.
Jeg har gjort et hav av sammenligninger av kameraer jeg har eid og jeg sitter igjen med en helt klar oppfattning om hva som er bra ut fra mitt behov.
Mange får feks. hakeslipp når dem ser et kamera som Fujifilm X100S UTEN zoom som koster 10.000,-. Jeg kan med en gang si at X100S leverer like god bildekvalitet som Canon 5D MK III og ISO ytelsen er også tilnermet like god. Og det i et kamera som er laaaaaangt mer kompakt. Man må klare seg uten zoom riktig nok, men trenger man ikke zoom, så ikke kjøp det er min mening.
Jeg prøvde en slik "superzoom" (18-270mm) en gang med dårlig lysstyrke (men prisen var god!). Det var rett og slett 2.000,- rett i dass og jeg kunne like godt knertet glasset i objektivet, teipet igjen bunnen og brukt det som termos.
Skal man ha et lite "pek og klikk" kamera med seg på tur og man vil ha det beste som er å få kjøpt i dag så kjøp RX100 II. Dyrt, ja... bra.. ja. :)
Går du litt opp i størrelse så har Fujifilm mye snaskens som er like bra til samme eller litt dyrere pris. Uansett... mulighetene er mange :)
Hææ.....Snikendeugle skrev:Går an å ta bilder med mobil også :)
LG Nexus 5
(etterbehandlet)
RX100'n min ligger hos Elkjøp pga fuktskader for tiden---