Intruders logg----hmm..gps..musikk på øret..interkom...?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Re: Intruders logg-----streik bra eller ikke ?

Legg inn av kjellv »

Olav K skrev:Det er en vanskelig diskusjon det der....
Her hos oss pakter vi vekk 120 mål dyrka mark, å drive kjøttproduksjon med stut, genererte ikke annet enn rent pengebytte.
Men JEG tror vi trenger både de som driver stort, og disse "hobbybøndene" som har det så fett. Landskapet gror igjen overalt, og jeg er overbevist om at "småbønder" har like sulten buskap som de som driver i større skala.
Er mange hensyn i denne saken, men skal vi fortsatt ha et distriktsNorge i den stand vi liker å tenke på, trenger vi småbonden også.
Vi lever i et mangfoldig land, og landbrukspolitikken til Listhaug kan umulig fungere på samme måte i småbygdene på Vestlandet som det gjør f.eks i Belgia.
Enkelte steder i Norge kan det fungere slik hun drømmer om. Der klimatiske forhold og store jordbruksareal ligger tilgjengelig kan store enheter fungere. Dessverre er det ikke slik overalt. Veldig mye av landbruksarealet i Norge er sammensatt av mindre jordflekker, det er langt i fra flatt, og det blir gjerne lange transportavstander mellom gårdene dersom noen skal kjøpe seg opp for å drive større. Disse småflekkene i bratt lende, mange steder også på bæresvak jord tåler ikke tunge maskiner. Effektiviteten kan derfor ikke bestandig økes ved å ta i bruk større og mer effektive traktorer og redskap.

Vestlandsfjordene er vår store turistmagnet. Idyllen fra fargebildene i de Norske turistbrosjyrene ute i verden blir stadig vanskeligere å se i virkeligheten. Ta Geiranger som eksempel. Mangel på beitedyr har gjort at det gror helt igjen, og den vakre Geirangerfjorden blir stadig vanskeligere å få øye på fra land.
Men slik er det over hele Vestlandet, og i svært mange andre bygdesamfunn. Stadig flere bønder gir opp. Dette er et farlig forsøk Listhaug driver med. Mislykkes hun, har landbruksnæringen her i landet fått uopprettelige skader. Ingen forhenværende bonde vil etter 5 år i et annet yrke vurdere å starte opp igjen driften. Buskapen er borte, maskinene er solgt eller utrangert, driftsbygningene forfaller mye på 5 år, jorda har grodd igjen, (den som ikke selv har sett det aner ikke hvor fort dette skjer) samholdet/felleskapet med andre bønder i bygda er forsvunnet.
Derfor er det viktig at Sylvi ikke får lov å utføre dette forsøket sitt. Det er for farlig!

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har mange år i politikken bak meg, og tilhørte de rød/grønne. Idag blåser jeg i politikk, og kjører motorsykkel i stedet.. Men jeg er opptatt av at demokratiet skal få lov til å fungere.
Jeg har sett veldig mange av mine meningsfeller kritisere de blå, hvor de nærmest driver en slags voksenopplæring, hvor de blå skal læres opp til hva som er riktig og feil. Jeg mener at så lenge de blå har blitt valgt av folket, må de blå få lov til å styre, frem til vi ved valg, bestemmer noe annet. De blå mener at det de gjør er riktig. Listhaug (som selvsagt tar feil), har nok ikke tatt alle avgjørelser alene. Hun har nok både statssekretær og rådgivere i ryggen, men det er hun som blir skyteskive/hoggestabbe. Men som sagt, vi har valgt de blå, så det er bare å lene seg tilbake å gjøre som de sa på TV2: "Se hva som skjer", med mindre man er bonde da... :scratch
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

SuperMorten skrev:Jeg har mange år i politikken bak meg, og tilhørte de rød/grønne. Idag blåser jeg i politikk, og kjører motorsykkel i stedet.. Men jeg er opptatt av at demokratiet skal få lov til å fungere.
Jeg har sett veldig mange av mine meningsfeller kritisere de blå, hvor de nærmest driver en slags voksenopplæring, hvor de blå skal læres opp til hva som er riktig og feil. Jeg mener at så lenge de blå har blitt valgt av folket, må de blå få lov til å styre, frem til vi ved valg, bestemmer noe annet. De blå mener at det de gjør er riktig. Listhaug (som selvsagt tar feil), har nok ikke tatt alle avgjørelser alene. Hun har nok både statssekretær og rådgivere i ryggen, men det er hun som blir skyteskive/hoggestabbe. Men som sagt, vi har valgt de blå, så det er bare å lene seg tilbake å gjøre som de sa på TV2: "Se hva som skjer", med mindre man er bonde da... :scratch
Jeg har vært vestlandsbonde...og er det ikke lenger!

Brukeravatar
SuperMorten

kjellv skrev:
SuperMorten skrev:Jeg har mange år i politikken bak meg, og tilhørte de rød/grønne. Idag blåser jeg i politikk, og kjører motorsykkel i stedet.. Men jeg er opptatt av at demokratiet skal få lov til å fungere.
Jeg har vært avløser for vestlandsbønder. På Vestnes på 80-tallet

Brukeravatar
SuperMorten

Men i den grad jeg engasjerer meg i dette, mener jeg at Norge som nasjon må ta en langsiktig avgjørelse på hva man vil med landbruket. En avgjørelse som ikke lar seg endre av regjeringsskifte eller ny minister. Norge må bestemme om vi vil ha folk i bygdene eller ikke. Om vi skal lage maten vår selv eller ikke.

Brukeravatar
Kmann
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85

Legg inn av Kmann »

SuperMorten skrev:Men i den grad jeg engasjerer meg i dette, mener jeg at Norge som nasjon må ta en langsiktig avgjørelse på hva man vil med landbruket. En avgjørelse som ikke lar seg endre av regjeringsskifte eller ny minister. Norge må bestemme om vi vil ha folk i bygdene eller ikke. Om vi skal lage maten vår selv eller ikke.
Jeg er så enig og jeg har og vært bonde :thumleft
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

:[-o< :notworthy:
SuperMorten skrev:Men i den grad jeg engasjerer meg i dette, mener jeg at Norge som nasjon må ta en langsiktig avgjørelse på hva man vil med landbruket. En avgjørelse som ikke lar seg endre av regjeringsskifte eller ny minister. Norge må bestemme om vi vil ha folk i bygdene eller ikke. Om vi skal lage maten vår selv eller ikke.
Amen, halleluja og sånn der.
Jeg har ikke svaret på hvordan vi løser det, men er hjertens enig med SuperMorten her :vs

Edit: Trykkfeil på Ipad'n
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Takker for maten og bonden som lager råvarene.

En skal vel også huske at av prisen i butikkhylla så får bonden kun 10-30% for råvaren. Tilsvarende for foredlingsleddet (Tine og Gilde osv) og siste delen er butikkenes fortjeneste - og grunnlaget for diverse milliardformuer.

Men det er selvfølgelig en mangefasettert problematikk.

Vi forbrukere vil gjerne ha det billigst mulig og mest mulig delikat. Drit i miljøet (innpakking som gir søppel til den store gullmedalje), drit i sultne barn i Afrika og Sør-Amerika (biff fra Botswana og Pampas), drit i dyrehelsen så lenge baconet er billig nok. Og drit i solidaritet - for streik koster oss penger og ubehag, så flytt produksjonen til land som ikke har tradisjon for å streike - hvor arbeiderne er dagens "husmenn" - for sjøl har "oljesjeikene" glemt alt om konsekvenstenkning - og det er så lett å toe våre hender for at andre har det dritt, sånn ca en halv jordklode unna. Vi gir heller litt nødhjelp, gjerne i form av penger som brukes til å kjøpe inn matvarer lokalt i regionen der hjelpen skal gis, slik at prisen på matvarer der drives opp, slik at enda flere trenger hjelp...

Men, det meste går bra i en oljefyrt økonomi - så lenge den varer...

Når den ikke varer lenger, så kan det hende at våre etterkommere vil se en viss fordel av egen matproduksjon.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

SuperMorten skrev:
kjellv skrev:
Jeg har vært avløser for vestlandsbønder. På Vestnes på 80-tallet
Næmmen så artig da :prf
Mange Vestnesbønder i Molde i dag, kanskje du ser kjentfolk her: http://www.rbnett.no/video/article9688279.ece

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Som en sa i forbindelse med overgang til større enheter : Om jeg setter inn flere dyr på fjøset blir det ikke noe mere grasvekst på jordet av den grunn... :-)å
g
Og angående om det skal jobbes mer overtid blir jo dette regulert av Arbeidsmiljøloven... :prop: :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

I Norge kjører vi luksusbiler til billigbutikken, i Frankrike sykler de til delikatesse butikken.

Sony Z2

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:I Norge kjører vi luksusbiler til billigbutikken, i Frankrike sykler de til delikatesse butikken.
Og glad er jeg for det :prf

Jeg eier 900 mål med skog fordelt på 2 småbruk. Det ene ble lagt ned på femtitallet og det andre på sekstitallet. Endel ble brukt til planteskog. Hvis vi ser bort fra granskogen så hadde deler grodd til med flott bjørkeskog. Endel kratt og lignende har det selvsagt blitt. Nå har vi lånt ut eiendommen til en bonde så han har noe storfe gående her. Nå er det så åpent og fint at. Etter bare 2 år er landskapet forandret. Tror ikke det hadde sett noe bedre ut om jeg hadde ligget oppe mellom stein og knauser og kutta gress med sigd. Disse små totalt ulønnsome småbrukene er vel bare en belastning for alle.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Re: Intruders logg-----dyrevernes dilemma ?

Legg inn av Intruder »

Gjedde og andre ufisk utrydder vi rotenon og annen dritt i kampen for å gi plass til "matnyttig fisk"...

Bjørn og andre udyr lar vi leve og driter i "matnyttige dyr"...

Snakker om respekt for dyreholderne...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kmann
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85

Re: Intruders logg-----dyrevernernes dilemma ?

Legg inn av Kmann »

Kan ikke bli mer enig Intruder.

Sent fra min HTC Sensation Z710e via Tapatalk
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Re: Intruders logg-----dyrevernernes dilemma ?

Legg inn av jhn »

Bjørn og andre udyr? :scratch
På hvilken måte driter vi i matnyttige dyr? ... og hvem er vi?

Låst