Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stivheten i hjelmen ?

Staven
Jeg har vært ute på tur i dag, og temperaturen har (iflg sykkelen) variert fra 13 til 28 grader. Igjennom tettsteder hvor trafikken stopper opp, og ellers bare snegler seg forbi, kan det hende jeg åpner hjelmen (Har Schuberth C3). Jeg gjør det for å få luft, kjøling osv. Støy er ingen faktor i sånne hastigheter. Støy er forøvrig ingen faktor for meg uansett. Sitter i fred og ro bak en flott vindskjerm. I tillegg har jeg selvsagt ørepropper. Ellers har jeg kjørt det meste av dagen med åpent visir, pga temperatur.Staven skrev:Hei
Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stillheten i hjelmen ?![]()
Staven
Jeg skrev feil i første posten. Mente stivheten ikke stillhetenSuperMorten skrev:Jeg har vært ute på tur i dag, og temperaturen har (iflg sykkelen) variert fra 13 til 28 grader. Igjennom tettsteder hvor trafikken stopper opp, og ellers bare snegler seg forbi, kan det hende jeg åpner hjelmen (Har Schuberth C3). Jeg gjør det for å få luft, kjøling osv. Støy er ingen faktor i sånne hastigheter. Støy er forøvrig ingen faktor for meg uansett. Sitter i fred og ro bak en flott vindskjerm. I tillegg har jeg selvsagt ørepropper. Ellers har jeg kjørt det meste av dagen med åpent visir, pga temperatur.Staven skrev:Hei
Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stillheten i hjelmen ?![]()
Staven
Noen vil sikkert hevde at jeg utsetter meg selv for fare ved å åpne hjelmen, men jeg mener det ville vært farligere å kjørt med lukket hjelm, da det ble ubehagelig varmt, og konsentrasjonsnivået ville ha sunket til et lavmål :-)å
Det er flere som er godkjent..jongsanim skrev:Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Pokkers stavekontroll..Staven skrev:
Jeg skrev feil i første posten. Mente stivheten ikke stillheten
Hvor finner dere dette? Jeg leter, men finner ingenting..ejs skrev:Det er flere som er godkjent..jongsanim skrev:Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Caberg og Nolan og sikkert flere andre.
Det er jeg 100% sikker på er riktig.Staven skrev:Jeg hadde en nolan åpningshjelm å den kjente man tydelig mista stivheten i chassiet når man åpnet den.
SuperMorten skrev:Hvor finner dere dette? Jeg leter, men finner ingenting..ejs skrev:Det er flere som er godkjent..jongsanim skrev:Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Caberg og Nolan og sikkert flere andre.
Det gjør Schuberth C3 også. Men i sneglefart i kø hender det at jeg åpner den allikevel hvis det er skikkelig varmt. En vanlig sykkelhjelm vil beskytte godt nok i den hastigheten, så det bekymrer meg ikke. Over 30 km/t holder det som regel med åpent visir for å få nok luft, er ikke SÅ god vindskjerming på GS'en.Staven skrev:Jeg hadde en nolan åpningshjelm å den kjente man tydelig mista stivheten i chassiet når man åpnet den.
Jeg tror det er mye værre enn halvhjelm...KydeX skrev:Tror ikke det er verre enn en halvhjelm ihvertfall, som mange velger å kjøre med. Selv kjører jeg ikke over snegle/køfart uten å lukke.
Jeg gir meg ikke. Du sier dobbelt stor sjans for å knekke nakken. Da vi jeg hevde at pga åpen hjelm, som gir meg frisk luft, trivsel, større synsfelt, og flere hørselsinntrykk, så halverer jeg risikoen for å havne i en uønsket farlig situasjon. Så da er vi tilbake ved null..Kjellrf skrev:
Jeg tror det er mye værre enn halvhjelm...
Et par ulykkesscenarioer, åpen åpningsbar hjelm kontra vanlig halvhjelm.
1. Hjelmen veier fort 50% mer, og du har derfor dobbelt så stor sjans for å knekke nakken...
2. Siden fronten står opp som en baugport, vil du ha enda større sjans for å knekke nakken når du går på trynet...
Jeg har valgt bort åpningshjelm fordi de er tyngre enn de uten, støyer som regel mer og er dyrere.