Den er jeg med på, i forhold til helhjelm. Kjører og har kjørt mye med halvhjelm selv. Men jeg snakker om fare for større skade ved kjøring med åpen baugport kontra vanlig halvhjelm. Vekta på en hjelm er nakkens verste fiende.SuperMorten skrev:Jeg gir meg ikke. Du sier dobbelt stor sjans for å knekke nakken. Da vi jeg hevde at pga åpen hjelm, som gir meg frisk luft, trivsel, større synsfelt, og flere hørselsinntrykk, så halverer jeg risikoen for å havne i en uønsket farlig situasjon. Så da er vi tilbake ved null..Kjellrf skrev:
Jeg tror det er mye værre enn halvhjelm...
Et par ulykkesscenarioer, åpen åpningsbar hjelm kontra vanlig halvhjelm.
1. Hjelmen veier fort 50% mer, og du har derfor dobbelt så stor sjans for å knekke nakken...
2. Siden fronten står opp som en baugport, vil du ha enda større sjans for å knekke nakken når du går på trynet...
Jeg har valgt bort åpningshjelm fordi de er tyngre enn de uten, støyer som regel mer og er dyrere.
Åpningshjelm... Åpen vs lukket
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Kjøring med halvhjelm er ikke å anbefale.Det sikreste er en helhjelm og ingen kan diskutere det.Jeg selv kjører med Chubert C3 åpningshjelm nå pga comfort og ikke sikkerhet.Jeg mener den er veldig bra men at en helhjelm er det sikreste.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- ole m.
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Synes dere bør vurdere denne jeg, må jo være sikrere enn en vanlig helhjelm:

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Hel hjelp er helt sikkert sikkrere, men så tror jeg og åpningshjelp er sikkert nok. Klart at det gjør det ikke bedre å ha den åpen, men noen ganger.
Sist sommer kjørte jegi 42 grader, da var den mye åpen. Hadde jeg hatt helhjelm så hadde jeg sikkert tatt den av.
Sist sommer kjørte jegi 42 grader, da var den mye åpen. Hadde jeg hatt helhjelm så hadde jeg sikkert tatt den av.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Har bodd i Florida. Så ingen der med helhjelmJohnnyTh skrev:Hel hjelp er helt sikkert sikkrere, men så tror jeg og åpningshjelp er sikkert nok. Klart at det gjør det ikke bedre å ha den åpen, men noen ganger.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- bshagen
- Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Men hva med i Norge, det er jo der vi fleste er? Greier vi ikke 23 grader? Jeg også ser mange med åpningshjelm, og har også tenkt at den mekanismen må være mindre sikker enn en helhjelm uten. Murphy's lov tenker jeg, jeg ville bare ikke følt meg sikker med noe som "kan" potensielt feile, og da i en situasjon som det gjelder som mest. Den mekanismen må da vel svekke "skroget" i en evnt. kræsj, kan ikke mekanismen kollapse?
Diskusjonen minner meg litt om quick release type stropp mot DD-ring. Det er vel grunn til at DD-ring ansees som det aller sikreste og er det som er tillat i racing? Det er jo tross alt racing som finner på omtrent alt av sikkerhetsutstyr ellers.
Nåår det er sagt, så er jo jeg sånn passe paranoid da... Hehe..
Diskusjonen minner meg litt om quick release type stropp mot DD-ring. Det er vel grunn til at DD-ring ansees som det aller sikreste og er det som er tillat i racing? Det er jo tross alt racing som finner på omtrent alt av sikkerhetsutstyr ellers.

- SuperMorten
Når vi snakker om risiko, så tenker jeg (er det nå jeg skal banke i bordet osv..?
) at man kan sammenligne forsikringspremier.
Jeg betaler 2000 kr pr år, med full kasko på RT'n. I forhold til mange andre, mener IF at det er svært liten sjanse for at det skjer noe med meg (bank i bordet igjen..)
Jeg mener at 99% av sikkerhetsutstyret sitter på innsiden av hodet, mellom ørene. Men som Snikendeugle sa oppi her, er dette en meningsløs diskusjon.

Jeg mener at 99% av sikkerhetsutstyret sitter på innsiden av hodet, mellom ørene. Men som Snikendeugle sa oppi her, er dette en meningsløs diskusjon.
- bshagen
- Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Jeg er ikke i uenig i det. :-)
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Her er du inne på noe helt vesentlig Snikendeugle!Snikendeugle skrev:Meningsløs diskusjon. Ta de kompromiss dere selv er komfortable med å ta, og ikke bry dere om hva andre sier...

Mange (sikkert meg medberegnet) føler at man bør ha en aksept for sine valgt for å bli "godkjent" i den "fornuftige" MC gjengen som vi jo er.... og ingen vil vel fremstå som uvøren eller en som ikke tenker sikkerhet etc. Folk skal ha en mening om alt og jeg er sikker på at mange tenker inni seg følgende:
- "Han der har en hjelm som jeg vet ikke er godkjent... Har sikkert kjøpt den kun for utseendets skyld. Looser!"
- "Hmmm... hvorfor har han den feite sykkelen og kjøredress av billigste sort... Gikk sikkert tom for penger... looser..."
Kjørelærere synes jeg ofte fremstår som bedrevitere. Her handles det Rukka av dyreste sort, men det kan jo være fordi "jobben betaler" og at man også bruker dette utstyret privat. Det er liksom skinn som er tingen og står det ikke Rukka på dressen så må man nermest forsvare det. Har opplevd det selv en gang. Jeg har en Klim kjøredress jeg er veldig fornøyd med og som mange andre har skrytt av, men denne hadde aldri kjørelærer hørt om. Det ble snakket på en slik måte at jeg skulle oppfatte det som om jeg satt sikkerheten på 2.plass.
Jeg blir så ekstremt provosert med slike ovenfra og ned holdninger og hadde det ikke vert for at det var denne personen som skulle hjelpe meg på vei til førerkortet, så hadde jeg nok ikke klart å dy meg.
Jeg er ikke en person med A4-kropp (heller A3) som "glir" inn i en slik rukka skinndress uten å se ut som en slik Michelin maskot. Jeg føler meg rett og slett ikke bekvem i en skinndress. At andre gjør dette er dog veldig bra.
Jeg må også ta meg litt i det selv (prøver stadig å skjerpe meg) og jeg har også sagt hva jeg mener om folk som tar en "wheelie". Greit..jeg skjønner ikke poenget, men egentlig kunne jeg bare latt vær å kommentere det i det hele tatt og latt de som vil holde på med dette fortsette uten inblanding fra min side. For egentlig så gir jeg blaffen i hva andre gjør/ikke gjør i trafikken bare det ikke går ut over meg.
Kanskje dere t.o.m. en gang for se meg i (gud forby) olabukser på sykkelen på de varmeste dagene på småturer. Så får evt. andre stemple meg som både uansvarlig/idiot eller hva det måtte være. SKulle jeg stemple alle som ikke sto opp til en spesiell "standard" så hadde jeg jaggu ikke hatt mange venner. Jeg har t.o.m. en kompis som ved flere anledninger har kjørt mc i shorts og kortermet (riktignok kun her i nærmiljøet). Synes jeg noe om det? Egentlig så er jeg vel bare mest missunnelig over at han tør. Sikkert veldig behagelig. Men det er hans risiko og det er et valg han har tatt og da vil han aldri få oppleve noen nedlatende ovenfra og ned holdning fra meg.
Vi er alle forskjellige og det viktigste er at vi motorsyklister kan stoppe og slå av en prat, selv om man (gud forby) kommer kjørende i olabukse en dag.
Noen liker åpningshjelm, mens andre holder seg til "vanlig" hjelm. Noen kjøper hjelm på Biltema, mens andre kjøper dyreste sort.
Noen vil ha en superduper 1300 RR XX etc. sykkel mens andre vil ha en rullende sofa.
Det blir mye utsyrsdiskusjoner og strengt tatt så liker jeg slike diskusjoner, bare jeg slipper å oppleve ovenfra og ned holdninger fra de som har brukt en halv årsinntekt på sikkerhetsutstyr. Da vil jo omtrent ALLE fremstå som selvmordsførere i trafikken i forhold. Det er en prioriteringssak for alle og enhver. Jeg skal gjøre mitt ytterste for å akseptere andres valg og jeg håper også jeg fortsatt kan oppleve å bli akseptert av andre selv om jeg ikke følger "boka" til punkt å prikke HELE tiden.

Selv har jeg en Schuberts C3 Pro åpningshjelm og så langt har jeg ikke kjørt med denne i åpen stilling. Det føles unaturlig for meg. Da ville jeg nok kanskje heller kjøpt meg en halvhjelm. Men å bruke halvhjelm på langturer tror jeg ikke er noe for meg vertfall. Bare det å kjøre med visiret oppe i over 50km/t synes jeg er litt "skummelt". Ikke med tanke på vind, men innsekter etc. samt evt. steinsprut fra andre biler etc.
Før i tiden, når jeg kjørte moped så husker jeg at jeg hadde en Nolan Helhjelm (det var en ganske dyr flott hjelm den gangen). Men visiret på denne hjelmen var omtrent ALDRI i bruk. Mange hadde faktisk tatt av visiret på hjelmen. Visiret ble kun brukt når det regnet, men selv da var det ganske ubrukelig. Var jo ikke noe pinlock den gangen (tror jeg) så det dugget jo som bare det. Mulig jeg bare var "tøffere" før... ?
Med dagens hjelm (Schuberth C3 Pro med pinlock visir) så kan jeg lukke visiret, og samme hvor mye jeg puster og peser inne i hjelmen så opplever jeg aldri at visiret dugger til. Dessuten så går det vel såpass mye kjappere med en MC at luftgjennomstrømningsventilene faktisk fungerer som dem skal...?
- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Snikendeugle skrev:Meningsløs diskusjon. Ta de kompromiss dere selv er komfortable med å ta, og ikke bry dere om hva andre sier...
AMEN

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- hakhap
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Hvis loven sier at en åpninghjelm ikke er godkjent som hjelm når den er åpne så kjør du uten hjelm i lovens mening uansett hvor sikker du synes den er.
med det sagt så har jeg en åpninghjelm og en helhjelm, bruker bare helhjelmen til daglig men ser helt klart (og gjorde da jeg brukte åpningehjelmen) fordelen med å bare vippe opp når man stpr still og skal tale med noen o.l.
Dere for kjøre med hvilken hjelm hvordan dere vill for meg så lenge jeg ikke påvirkers av det :) og ja denne diskusjon er er meningsløs
med det sagt så har jeg en åpninghjelm og en helhjelm, bruker bare helhjelmen til daglig men ser helt klart (og gjorde da jeg brukte åpningehjelmen) fordelen med å bare vippe opp når man stpr still og skal tale med noen o.l.
Dere for kjøre med hvilken hjelm hvordan dere vill for meg så lenge jeg ikke påvirkers av det :) og ja denne diskusjon er er meningsløs

Blir jo dyrt hvis man skal ha en hjelm til å bruke i Norge og en når man skal på tur.bshagen skrev:Men hva med i Norge, det er jo der vi fleste er? Greier vi ikke 23 grader?
På racerbanen er det sikkert lurt med helhjelm, for tviler ikke på at det er best. Men på landeveien er jeg helt overbevist om at en åpningshjelm gjør jobben. Og skulle jeg -gud forby- kjøre med den åpen i 50 km/t så får jeg håpe ikke naklen brekker. At den ikke er godkjent åpen og i lovens forstand tilsvarer å kjøre uten får jeg heller leve med. I det minste så blir jeg ikke stoppet av MC politi for der er det og mye åpne åpningshjelmer

Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Staven
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Jeg stilte dette spørsmålet av ren nysgjerrighet, ikke for å rakke ned på de som velger å kjøre med den eller den hjelmen. Jeg har Helhjelm, men hadde åpningshjelm før. Som mange her skriver så tar vi de valgene vi selv tar angående vår egen sikkerhet. Folk må få gjøre akkurat som de selv vil.
Men jeg blir ofte forunderliget over de som kjører på e6 i shorts og tøysko, men dem om det.
Sent fra min HTC One via Tapatalk
Men jeg blir ofte forunderliget over de som kjører på e6 i shorts og tøysko, men dem om det.
Sent fra min HTC One via Tapatalk
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006
2014 - 8800km
2015 - venter!!
2014 - 8800km
2015 - venter!!
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Du sier vi for det meste er i Norge og nevner etterpå racing. Hvor ofte ligger du i 300km/t med mange andre sykkler en halv meter fra kåpene dine?bshagen skrev:Men hva med i Norge, det er jo der vi fleste er? Greier vi ikke 23 grader? Jeg også ser mange med åpningshjelm, og har også tenkt at den mekanismen må være mindre sikker enn en helhjelm uten. Murphy's lov tenker jeg, jeg ville bare ikke følt meg sikker med noe som "kan" potensielt feile, og da i en situasjon som det gjelder som mest. Den mekanismen må da vel svekke "skroget" i en evnt. kræsj, kan ikke mekanismen kollapse?

- SuperMorten
For å illustrere det jeg mener, så leser jeg tråder om "chicken strips", kneskrap og "wheelies", og samme folka er bekymret for om en åpen hjelm er like bra som en lukket.