"Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
"Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
Som topic sier så er det en setning som gjentar seg oftere og oftere i finn anonnsene!
Er det A kanditater som vil ha billigre forsikring eller er det A2 kanditaer som ikke klarer å vente?
Spørsmålet er egentlig, hva skjer om du blir stoppet, viser vognkort med 35kw og lappen med A2..? Må du trille sykkelen førerkortløs hjem da? Eller oppdager de ikke det så lenge teorien stemmer? Eller må sykkelen på visning? ASAP eller om to dager? Eller setter de seks prikker på lappen, gir deg økonomisk baksmell og stikker?
Selvfølgelig er enkleste utvei å kjøre med 48 hk på A2 og være innafor, men skulle gjerne likt å vist lovverket.
Hvordan er det eksempelvis om du kommer på "trimmet" mellomklasse registrert med A på lappen?
Kjør pent og lovlig
Er det A kanditater som vil ha billigre forsikring eller er det A2 kanditaer som ikke klarer å vente?
Spørsmålet er egentlig, hva skjer om du blir stoppet, viser vognkort med 35kw og lappen med A2..? Må du trille sykkelen førerkortløs hjem da? Eller oppdager de ikke det så lenge teorien stemmer? Eller må sykkelen på visning? ASAP eller om to dager? Eller setter de seks prikker på lappen, gir deg økonomisk baksmell og stikker?
Selvfølgelig er enkleste utvei å kjøre med 48 hk på A2 og være innafor, men skulle gjerne likt å vist lovverket.
Hvordan er det eksempelvis om du kommer på "trimmet" mellomklasse registrert med A på lappen?
Kjør pent og lovlig
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
Usikker på det der. Det første å tenke på er vel hva som skjer om du er utfor en ulykke. Regress og whatnot.
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
Det er fordi folk med fulleffekt sykler ikke gidder å betale forsikring når den er registrert som fulleffekt. Er veldig rimelig forsikring når den er registrert som 34hk.
Eneste måten å sjekket dette på er å sette sykkelen på en rulle, noe BT ikke som regel har med seg ute i trafikken. Men du kan bli kalt inn til visning hvis de aner mistanke.
Eneste måten å sjekket dette på er å sette sykkelen på en rulle, noe BT ikke som regel har med seg ute i trafikken. Men du kan bli kalt inn til visning hvis de aner mistanke.
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
sidespørsmål. i vognkortet mitt er det ikke oppgitt effekt.
vil det si at jeg kan få gratis effektsjekk av veivesenet ?
vil det si at jeg kan få gratis effektsjekk av veivesenet ?
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
Vil tro at forsikringsselskap er interessert i sykkelen om man er utfor en ulykke, og hvis den viser mer effekt enn hva klasse tillater så er jo det litt dumt
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
regga som full og tung med tilhørende svinedyr forsikring. men den kan jo ikke være 34 hk. hva kjennetegner en 34 eller 48 mot en på 95?
dette er et kupp
dette er et kupp
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
At den er registrert som mellomtung for å oppfylle A2 kriterier? Derfor strupa/plombert ned. Dette må dokumenteres med papirmølle pluss litt til hvis man skal endre fra tung til mellom..CB9 skrev:regga som full og tung med tilhørende svinedyr forsikring. men den kan jo ikke være 34 hk. hva kjennetegner en 34 eller 48 mot en på 95?
dette er et kupp
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
En kamerat av meg (som er kjekk og grei) hadde en Kawa Z750, registert som A" men sperringen ligger vel i ECUen, så han hadde mekket en bryter slik at han kunne veksle mellom A og A2 med et klikk.
Funka som f det :)
Funka som f det :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
Det er vel heller registreringskostnaden på over 10 000 somregel som er en stopper for å omregistrere en sykkel som fulleffekt.thewiz skrev:Det er fordi folk med fulleffekt sykler ikke gidder å betale forsikring når den er registrert som fulleffekt. Er veldig rimelig forsikring når den er registrert som 34hk.
Eneste måten å sjekket dette på er å sette sykkelen på en rulle, noe BT ikke som regel har med seg ute i trafikken. Men du kan bli kalt inn til visning hvis de aner mistanke.
Jeg har aldri oppgitt eller blitt spurt av forsikringsselskaper om sykkelen min er A2 eller ikke, så tviler på at det er noen forskjellsbehandling i forsikringspris... Og nei, den er ikke rimelig
Det er forøvrig ganske umulig å finne ut hva sykkelen er god for uten å titte i ECU'en. Det er ikke så forbanna stor forskjell i ytelsen at det kan måles med øyet og synsing fra en politimann.
Men nå skal det sies at det hender det er full kontroll av sykler på veien med politi og Vegvesenet hvor de også kobler seg på ECU og titter på om det er tuklet med eller ikke.
Sist redigert av Snikendeugle den 28 mai 2014, 09:11, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Icetruck
- Innlegg: 275
- Registrert: 24 mai 2012, 08:50
- Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
- Sted: Drammen (Lier)
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
thewiz skrev:Det er fordi folk med fulleffekt sykler ikke gidder å betale forsikring når den er registrert som fulleffekt. Er veldig rimelig forsikring når den er registrert som 34hk.
Eneste måten å sjekket dette på er å sette sykkelen på en rulle, noe BT ikke som regel har med seg ute i trafikken. Men du kan bli kalt inn til visning hvis de aner mistanke.
Tror ikke noen forsikringsselskaper har dette lenger, er ikke noe forskjell i for eksempel gjensidige om man har 34 eller 125 hk.. Nettopp fordi nesten alle syklene var tuklet med.
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
Kanskje du finner svaret her
http://youtu.be/nfqEcG7EZMo" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/nfqEcG7EZMo" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
JohnnyTh skrev:Kanskje du finner svaret her
http://youtu.be/nfqEcG7EZMo" onclick="window.open(this.href);return false;
Classic
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
Hmm, hvis sykkelen er A registrert, hva skal man med bryter da?Olav K skrev:En kamerat av meg (som er kjekk og grei) hadde en Kawa Z750, registert som A" men sperringen ligger vel i ECUen, så han hadde mekket en bryter slik at han kunne veksle mellom A og A2 med et klikk.
Funka som f det :)
Men hva vil konsekvensen være?Snikendeugle skrev:thewiz skrev:Men nå skal det sies at det hender det er full kontroll av sykler på veien med politi og Vegvesenet hvor de også kobler seg på ECU og titter på om det er tuklet med eller ikke.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re:
Pålegg for at sykkelen ikke har samme spesifikasjoner som vognkortet regner jeg med?Aok skrev:Hmm, hvis sykkelen er A registrert, hva skal man med bryter da?Olav K skrev:En kamerat av meg (som er kjekk og grei) hadde en Kawa Z750, registert som A" men sperringen ligger vel i ECUen, så han hadde mekket en bryter slik at han kunne veksle mellom A og A2 med et klikk.
Funka som f det :)
Men hva vil konsekvensen være?Snikendeugle skrev:thewiz skrev:Men nå skal det sies at det hender det er full kontroll av sykler på veien med politi og Vegvesenet hvor de også kobler seg på ECU og titter på om det er tuklet med eller ikke.
Og om det er en fulleffekt sykkel som er A2 registrert kjører du også ulovlig på veien, så det blir sikkert litt svidd lommebok der også.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men yter max"
Tipper de klarer å kreve deg for manglende hk avgift og.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.