Myk bakbrems
Myk bakbrems
2 på , bagasje, stor sykkel blir over 500 kilo..
I lange utforbakker med flere skarpe svinger blir noen ganger bakbremsen "bløt" ..som varm kniv i smør... ( en skivebrems bak )
Hva skjer egentlig?
Er det bremsevesken som "koker" / forandrer seg?
Er det kondens/ fuktighet i bremsevesken?
Bremsevesken forsvinner jo ikke?
Er en bremseveske bedre enn en annen?
I lange utforbakker med flere skarpe svinger blir noen ganger bakbremsen "bløt" ..som varm kniv i smør... ( en skivebrems bak )
Hva skjer egentlig?
Er det bremsevesken som "koker" / forandrer seg?
Er det kondens/ fuktighet i bremsevesken?
Bremsevesken forsvinner jo ikke?
Er en bremseveske bedre enn en annen?
"Do the right thing"
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Myk bakbrems

Vanlige glykolbaserte bremsevæsker er hygroskopiske, (tar til seg fukt)
Bør byttes hvert andre år.
dot 5.1 har høyere kokepunkt enn dot 4.
Dot 5 er silikonbasert og tar ikke til seg fukt, men den ødelegger bremsesystemer
som ikke er laget for Dot 5.

If it ain't broke, I'll break it.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Myk bakbrems
Eller med andre ord: Når det gjelder bremsevæske skal man ikke tenke.ejs skrev:men den ødelegger bremsesystemer som ikke er laget for Dot 5.
Fyll akkurat (!) det som sykkelen skal ha.
Ellers: Bytt klosser selv om de gamle ikke er nedslutt, skift væske og luft skikkelig.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Myk bakbrems
Stålomspunnene bremseslanger vil og motvirke noe da de ikke svikter. Men det er allikevel viktig med riktig innhold og kvalitet inni slangene
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Myk bakbrems
Litt feil kjørestil? Bruk motorbrems (dvs høyere turtall/lavere gir) i nedoverbakker, og ikke bruk bremsen hele tiden. Det er forbremsen som skal brukes mest. På sportssykler heter det at bakbremsen brukes til å sladde med, eller velte med...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Myk bakbrems
Jeg bruker begge. Er dette feil altså?Kjellrf skrev:Litt feil kjørestil? Bruk motorbrems (dvs høyere turtall/lavere gir) i nedoverbakker, og ikke bruk bremsen hele tiden. Det er forbremsen som skal brukes mest. På sportssykler heter det at bakbremsen brukes til å sladde med, eller velte med...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Myk bakbrems
Myk&ingen bakbrems skyldes kok pga. Dårlig bremsevæske.
Det slurves ofte med å bytte bremsevæske.
Kjøpte en ZX9 som visstnok var nyservet, bytta til stålspundne slanger fremme og i samme moment væska. Bak gjorde jeg ittno bortsett fra å sjekke at klassene var bra.
Fresa nedover i EU med frue&baggasje og trur du ikke jeg fikk kok i bakkene syd for München(alpene).
Det viste seg at væska bak var særs klein. Merka ikke no hjemme da bakbremsen benyttes minimalt når jeg kjører solo. Med frue og baggasje derimot er det liksom et litt annet behov.
Derfor bytter jeg bremsevæske "all over" hver vår. Da tåler bremsene å brukes.
Når det gjelder å kjøre på lave gear så er det vel og bra men funker dårlig for meg som liker å dra på ut av svinga både oppover og nedover, er lissom avhengig av å kunne skrubbe litt... :0)
Det slurves ofte med å bytte bremsevæske.
Kjøpte en ZX9 som visstnok var nyservet, bytta til stålspundne slanger fremme og i samme moment væska. Bak gjorde jeg ittno bortsett fra å sjekke at klassene var bra.
Fresa nedover i EU med frue&baggasje og trur du ikke jeg fikk kok i bakkene syd for München(alpene).
Det viste seg at væska bak var særs klein. Merka ikke no hjemme da bakbremsen benyttes minimalt når jeg kjører solo. Med frue og baggasje derimot er det liksom et litt annet behov.
Derfor bytter jeg bremsevæske "all over" hver vår. Da tåler bremsene å brukes.
Når det gjelder å kjøre på lave gear så er det vel og bra men funker dårlig for meg som liker å dra på ut av svinga både oppover og nedover, er lissom avhengig av å kunne skrubbe litt... :0)
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Myk bakbrems
Er nok riktigst å bruke begge, men med hovedvekt på forbremsen (litt avhengig av hvor mye vekt som er på bakhjulet). På en sportssykkel som bråbremser, har bakhjulet svært lite marktrykk, og følgende svært dårlige bremseegenskaper før låsing.JohnnyTh skrev:Jeg bruker begge. Er dette feil altså?Kjellrf skrev:Litt feil kjørestil? Bruk motorbrems (dvs høyere turtall/lavere gir) i nedoverbakker, og ikke bruk bremsen hele tiden. Det er forbremsen som skal brukes mest. På sportssykler heter det at bakbremsen brukes til å sladde med, eller velte med...
Nå er vel din sykkel mer sportstouring, og veier så mye at du har mer nytte av bakbremsen. Fikk aldri min ZZR1100 opp på forhjulet...
Mitt tips er i tillegg til de andre gode tipsene i tråden. Du kan ha bra bremsevæske som koker, hvis du bruker den hele tida. Men mest sannsynlig er det at den har sett bedre dager.
:)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Myk bakbrems
Takker for svar :)
Det finnes en dit 5.1 som man kan benytte tydeligvis, som har høyere kokepunkt enn dot 4.
Dot 5 kan ikke brukes der boka sier dot 4.
Spørsmålet mitt var egentlig, Hva skjer når væsken koker?
Går væsken forbi et stempel et eller annet sted fordi den er blitt tynnere, kandkje damp ?
Når systemet er nedkjølt etter noen få mil er alt normalt igjen og bremsevæsken på plass !
Det finnes en dit 5.1 som man kan benytte tydeligvis, som har høyere kokepunkt enn dot 4.
Dot 5 kan ikke brukes der boka sier dot 4.
Spørsmålet mitt var egentlig, Hva skjer når væsken koker?
Går væsken forbi et stempel et eller annet sted fordi den er blitt tynnere, kandkje damp ?
Når systemet er nedkjølt etter noen få mil er alt normalt igjen og bremsevæsken på plass !
"Do the right thing"
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Myk bakbrems
Bremsevæske er som tidligere nevnt hygroskopisk, dvs den trekker til seg vann fra lufte rundt, nå er det et forholdsvis tett system men allikevel, kondens osv. Når bremsevæska koker vil da vannet fordampe og utvikle damp. Dampen blir som luftbobler i anlegget og gass kan som kjent komprimeres. Det resulterer i myke bremser og dårlig bremseeffekt. I verste fall ikke nok :-)åRelax skrev:Takker for svar :)
Det finnes en dit 5.1 som man kan benytte tydeligvis, som har høyere kokepunkt enn dot 4.
Dot 5 kan ikke brukes der boka sier dot 4.
Spørsmålet mitt var egentlig, Hva skjer når væsken koker?
Går væsken forbi et stempel et eller annet sted fordi den er blitt tynnere, kandkje damp ?
Når systemet er nedkjølt etter noen få mil er alt normalt igjen og bremsevæsken på plass !
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Myk bakbrems
Det er altså ikke væsken som koker, men vannet i væsken.Relax skrev: Spørsmålet mitt var egentlig, Hva skjer når væsken koker?
Det vil si at 100C er tilstrekkelig (dersom det er vann i væsken).
Men klosser som er npen år gamle, og har vært gjennom noen skikkelig oppvarminger, de blir harde.
Vet ikke hvorfor, men min erfaring er at nye klosser bremser bedre.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Myk bakbrems
Den følelsen har jeg og. Skjeldent klossene blir noen år. Synes jeg må bytte ofte.tagesk skrev:Det er altså ikke væsken som koker, men vannet i væsken.Relax skrev: Spørsmålet mitt var egentlig, Hva skjer når væsken koker?
Det vil si at 100C er tilstrekkelig (dersom det er vann i væsken).
Men klosser som er npen år gamle, og har vært gjennom noen skikkelig oppvarminger, de blir harde.
Vet ikke hvorfor, men min erfaring er at nye klosser bremser bedre.
[TaSK]
Jeg klarte aldri bakhjulsløft på min ZZR1100 heller. Låste forhjulet før den løftet seg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Myk bakbrems
Nja....tagesk skrev:Det er altså ikke væsken som koker, men vannet i væsken.Relax skrev: Spørsmålet mitt var egentlig, Hva skjer når væsken koker?
Det vil si at 100C er tilstrekkelig (dersom det er vann i væsken).
Men klosser som er npen år gamle, og har vært gjennom noen skikkelig oppvarminger, de blir harde.
Vet ikke hvorfor, men min erfaring er at nye klosser bremser bedre.
[TaSK]
Enten det, eller er det slik at vannet blander seg med bremsevæsken ( hygroskopisk ) slik at kokepunktet synker.. så hele blandingen koker til damp ( hvert fall blir for tynn ) og dermed blir mindre "fastere form" som væske og dermed ikke gjør jobben som væske ville gjort. ( blandingen komprimeres i stedet for å øve trykk på stemplene i kalipteren når pedalen aktiveres)
Dot 5 er ikke hygroskopisk , trekker ikke til seg vann, og endrer ikke kokepunkt.Om der er fuktighet så koker kanskje dette , men bremsevæsken koker ikke og gjør fortsatt jobben...
:)
"Do the right thing"
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Myk bakbrems
Når det gjelder bremseklosser som ikke har samme bittet lengre, gjelder det å vaske bremseskiver og klosser med brakeclean (bør gjøres en gang eller 2 i sesongen), og jeg pleier å rubbe opp klossene litt med sandpapir i samme slengen, så det glaserte belegget blir borte.
Hadde engang noen klosser som funka dårlig i regnvær, brukte da baufila og sagde noen 45 graders spor i klossene, for å drenere vannet bedre (tenk rotasjonsretning). Det funka til det bedre.
Hadde engang noen klosser som funka dårlig i regnvær, brukte da baufila og sagde noen 45 graders spor i klossene, for å drenere vannet bedre (tenk rotasjonsretning). Det funka til det bedre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Myk bakbrems
Det er forskjell på klosser og skiver, ja. Noen klosser virker hardere enn andre. De holder sikkert lenger enn andre, men de mykere er mer komfortable og det føles som bedre grip 

"Do the right thing"