Myk bakbrems

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Relax

Myk bakbrems

Legg inn av Relax »

2 på , bagasje, stor sykkel blir over 500 kilo..
I lange utforbakker med flere skarpe svinger blir noen ganger bakbremsen "bløt" ..som varm kniv i smør... ( en skivebrems bak )
Hva skjer egentlig?
Er det bremsevesken som "koker" / forandrer seg?
Er det kondens/ fuktighet i bremsevesken?
Bremsevesken forsvinner jo ikke?

Er en bremseveske bedre enn en annen?
"Do the right thing"

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Re: Myk bakbrems

Legg inn av ejs »

:thumleft
Vanlige glykolbaserte bremsevæsker er hygroskopiske, (tar til seg fukt)
Bør byttes hvert andre år.

dot 5.1 har høyere kokepunkt enn dot 4.

Dot 5 er silikonbasert og tar ikke til seg fukt, men den ødelegger bremsesystemer
som ikke er laget for Dot 5.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

ejs skrev:men den ødelegger bremsesystemer som ikke er laget for Dot 5.
:prop:
Eller med andre ord: Når det gjelder bremsevæske skal man ikke tenke.
Fyll akkurat (!) det som sykkelen skal ha.

Ellers: Bytt klosser selv om de gamle ikke er nedslutt, skift væske og luft skikkelig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Kmann
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85

Legg inn av Kmann »

Stålomspunnene bremseslanger vil og motvirke noe da de ikke svikter. Men det er allikevel viktig med riktig innhold og kvalitet inni slangene
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

Litt feil kjørestil? Bruk motorbrems (dvs høyere turtall/lavere gir) i nedoverbakker, og ikke bruk bremsen hele tiden. Det er forbremsen som skal brukes mest. På sportssykler heter det at bakbremsen brukes til å sladde med, eller velte med...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Kjellrf skrev:Litt feil kjørestil? Bruk motorbrems (dvs høyere turtall/lavere gir) i nedoverbakker, og ikke bruk bremsen hele tiden. Det er forbremsen som skal brukes mest. På sportssykler heter det at bakbremsen brukes til å sladde med, eller velte med...
Jeg bruker begge. Er dette feil altså?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

Myk&ingen bakbrems skyldes kok pga. Dårlig bremsevæske.

Det slurves ofte med å bytte bremsevæske.
Kjøpte en ZX9 som visstnok var nyservet, bytta til stålspundne slanger fremme og i samme moment væska. Bak gjorde jeg ittno bortsett fra å sjekke at klassene var bra.

Fresa nedover i EU med frue&baggasje og trur du ikke jeg fikk kok i bakkene syd for München(alpene).

Det viste seg at væska bak var særs klein. Merka ikke no hjemme da bakbremsen benyttes minimalt når jeg kjører solo. Med frue og baggasje derimot er det liksom et litt annet behov.

Derfor bytter jeg bremsevæske "all over" hver vår. Da tåler bremsene å brukes.

Når det gjelder å kjøre på lave gear så er det vel og bra men funker dårlig for meg som liker å dra på ut av svinga både oppover og nedover, er lissom avhengig av å kunne skrubbe litt... :0)
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Kjellrf

Legg inn av Kjellrf »

JohnnyTh skrev:
Kjellrf skrev:Litt feil kjørestil? Bruk motorbrems (dvs høyere turtall/lavere gir) i nedoverbakker, og ikke bruk bremsen hele tiden. Det er forbremsen som skal brukes mest. På sportssykler heter det at bakbremsen brukes til å sladde med, eller velte med...
Jeg bruker begge. Er dette feil altså?
Er nok riktigst å bruke begge, men med hovedvekt på forbremsen (litt avhengig av hvor mye vekt som er på bakhjulet). På en sportssykkel som bråbremser, har bakhjulet svært lite marktrykk, og følgende svært dårlige bremseegenskaper før låsing.
Nå er vel din sykkel mer sportstouring, og veier så mye at du har mer nytte av bakbremsen. Fikk aldri min ZZR1100 opp på forhjulet...

Mitt tips er i tillegg til de andre gode tipsene i tråden. Du kan ha bra bremsevæske som koker, hvis du bruker den hele tida. Men mest sannsynlig er det at den har sett bedre dager.

:)

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Takker for svar :)

Det finnes en dit 5.1 som man kan benytte tydeligvis, som har høyere kokepunkt enn dot 4.
Dot 5 kan ikke brukes der boka sier dot 4.

Spørsmålet mitt var egentlig, Hva skjer når væsken koker?
Går væsken forbi et stempel et eller annet sted fordi den er blitt tynnere, kandkje damp ?
Når systemet er nedkjølt etter noen få mil er alt normalt igjen og bremsevæsken på plass !
"Do the right thing"

Brukeravatar
Kmann
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85

Legg inn av Kmann »

Relax skrev:Takker for svar :)

Det finnes en dit 5.1 som man kan benytte tydeligvis, som har høyere kokepunkt enn dot 4.
Dot 5 kan ikke brukes der boka sier dot 4.

Spørsmålet mitt var egentlig, Hva skjer når væsken koker?
Går væsken forbi et stempel et eller annet sted fordi den er blitt tynnere, kandkje damp ?
Når systemet er nedkjølt etter noen få mil er alt normalt igjen og bremsevæsken på plass !
Bremsevæske er som tidligere nevnt hygroskopisk, dvs den trekker til seg vann fra lufte rundt, nå er det et forholdsvis tett system men allikevel, kondens osv. Når bremsevæska koker vil da vannet fordampe og utvikle damp. Dampen blir som luftbobler i anlegget og gass kan som kjent komprimeres. Det resulterer i myke bremser og dårlig bremseeffekt. I verste fall ikke nok :-)å
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Relax skrev: Spørsmålet mitt var egentlig, Hva skjer når væsken koker?
Det er altså ikke væsken som koker, men vannet i væsken.
Det vil si at 100C er tilstrekkelig (dersom det er vann i væsken).

Men klosser som er npen år gamle, og har vært gjennom noen skikkelig oppvarminger, de blir harde.
Vet ikke hvorfor, men min erfaring er at nye klosser bremser bedre.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:

Men klosser som er npen år gamle, og har vært gjennom noen skikkelig oppvarminger, de blir harde.

[TaSK]
Den følelsen har jeg og. Skjeldent klossene blir noen år. Synes jeg må bytte ofte.

Jeg klarte aldri bakhjulsløft på min ZZR1100 heller. Låste forhjulet før den løftet seg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

tagesk skrev:

[TaSK]
Nja....
Enten det, eller er det slik at vannet blander seg med bremsevæsken ( hygroskopisk ) slik at kokepunktet synker.. så hele blandingen koker til damp ( hvert fall blir for tynn ) og dermed blir mindre "fastere form" som væske og dermed ikke gjør jobben som væske ville gjort. ( blandingen komprimeres i stedet for å øve trykk på stemplene i kalipteren når pedalen aktiveres)
Dot 5 er ikke hygroskopisk , trekker ikke til seg vann, og endrer ikke kokepunkt.Om der er fuktighet så koker kanskje dette , men bremsevæsken koker ikke og gjør fortsatt jobben...
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Kjellrf

Legg inn av Kjellrf »

Når det gjelder bremseklosser som ikke har samme bittet lengre, gjelder det å vaske bremseskiver og klosser med brakeclean (bør gjøres en gang eller 2 i sesongen), og jeg pleier å rubbe opp klossene litt med sandpapir i samme slengen, så det glaserte belegget blir borte.

Hadde engang noen klosser som funka dårlig i regnvær, brukte da baufila og sagde noen 45 graders spor i klossene, for å drenere vannet bedre (tenk rotasjonsretning). Det funka til det bedre.

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Det er forskjell på klosser og skiver, ja. Noen klosser virker hardere enn andre. De holder sikkert lenger enn andre, men de mykere er mer komfortable og det føles som bedre grip ;)
"Do the right thing"

Svar