Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart og rett tilbake til garagen

Legg inn av Jompa »

Her er et bilde fra fredagens tur.
Kåfjordbrua på nye E6 inn mot Alta. Det var denne veien den forrige regjeringa vedtok å finasiere med bompenger, og den første bomstasjonen
Solvik Olsen fikk lagt ned. Før den blei åpna..
Vel, ingen har klaga over det vedtaket, så langt.
DSCF2722.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Fy faen for et dårlig bilde !
Bildet i mitt forrige innlegg må være absolutt lavmål, æ burde egentlig sletta det, men da kan jo ingen se bildet og være enig i at det er dårlig. Riktig tenkt ?

Sykkelen har stått urørt siden 16.mai.
Både pga været, 0-5 grader er ikke sykkelvær for meg, og at mopeden ikke går som den skal.
Får vel kreke meg ut å gjøre noe med det i løpet av uka, det er motorsykkelens dag førskommende lørdag, og der kan æ ikke stille opp med et vrak........
Hvis æ ikke bare legg den ut for salg til høystbydende, burde klare å få minst 20tusen.
Får vel vente med å bestemme meg til en dag humøret e litt bedre.

Helt sikkert er det uansett at Norgestreffet går i dass for min del :evil :evil
Og humøret blir ikke bedre av den grunn.....
Nei, på tide å komme meg i seng, det hjelper ikke å sitte her å lire av meg negativt skitprat.

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Jompa skrev:Fy faen for et dårlig bilde !
Bildet i mitt forrige innlegg må være absolutt lavmål, æ burde egentlig sletta det, men da kan jo ingen se bildet og være enig i at det er dårlig. Riktig tenkt ?
Om du ser bort fra at du kuttet litt av bakhjulet, at skyggen ikke ble med noe som hadde skapt litt dybde så er det eneste å utsette på bildet broen ikke kommer skikkelig frem, at du selv ikke er med i ett av speilene og at farvene er litt blasse.

Men at sykkelen ikke går skikkelig, dét er ergelig!
Hele Norge, for å si det slik, håper du finner feilen!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Sprint
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95

Legg inn av Sprint »

Et dårlig bilde kan man leve med,men at man ikke finner feilen på kawaen er kjipt.Håper på en snarlig løsning. :scratch
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

tagesk skrev:
Men at sykkelen ikke går skikkelig, dét er ergelig!
Hele Norge, for å si det slik, håper du finner feilen!

[TaSK]
Jepp. Vel, æ får prøve å gjøre en innsats for landet, å finne den forbanna feilen. Det passe fint i dag når det er helligdag.

Sprint skrev:Et dårlig bilde kan man leve med,men at man ikke finner feilen på kawaen er kjipt.Håper på en snarlig løsning. :scratch
Så sant som det er sagt, den bør bare være klar til lørdag, for da er det motorsykkelens dag.
Må huske å lade batteriet til fotoapparatet også.

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:thumleft

Funker bryteren til sidestøtta ordentlig?
På en GPz750 jeg hadde for mange år siden, virket den som en turtallsperre.
Vibrasjoner over et bestemt turtall utløste dette.
Kortsluttet ledningene og da funket sykkelen ordentlig

:scratch
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

På min Z1000 hadde jeg hull i membranet i bensinkrana. Da fikk sykkelen bensin direkte inn på nr 3, der vacuumet blei tatt fra.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Oj, det ble mye å svare på.
Bryteren til støtta fugerer som den skal. Kjøpte den ny i fjor, og sykelen fuska før bryteren ble montert.

Det er manuell bensinkan på GPz,en.
Når man skrur på tenninga starter bensinpumpa og går i ca 5 sek for å lade opp trykk i innsprøytingssystemet.
Med vakumkran hadde det ikke fungert.

Æ kjørte en prøvetur i kveld og motoren fuska og småkutta hele tida. Umulig å få over 5000 omdr.
Og det ble bare verre ettersom æ kjørte.
Måtte en tur innom Statoilbenken, der det satt en hel gjeng.

"Du ser så deppa ut, har du enda feil på sykkelen ?'
Var det en som spurte, med et digert glis. :evil "E det nokka du vil snakke om ?"

Æ satt ikke der så lenge.
På hjemturen gikk sykkelen som ræva, så da æ kom hjem bar det rett i garasjen.
Æ mistenkte bensinpumpa/ trykkregulatorn, tilbakslagsventilen i tanken eller TPS-innstillinga.
Tappa tanken tom, tok ut tilbakeslagsventilen som virka helt i orden, kobla manometer mellom pumpa og regulatorn.
Trykket er 2,2 bar og nærmere 2,5 med full gass. Nå kan det hende at trykket når 2,5 bar, men manometeret var litt tregt i bevegelse og æ like ikke å ruse motoren på tomgang.
Iflg boka skulle bensintrykket vært 2,3 bar, men det er nok ikke der feilen ligger =;

Sjekka plugger, kolsvart av sot, og begynte å stille TPS som så mange gang før.
Kjørte motoren på ca 2500 mens æ vred forsiktig på TPSen, både mot magrere og feitere blanding.
Det ble ganske varmt etterhvert, og med veldig gjerrig blanding begynte motoren å protestere for alvor.
Det smalt så kraftig i eksospotta at æ fikk øresus og trodde først at motoren va havarert.
Det var bare såvidt æ torde å starte den etterpå.
Mulig at det var noe sot som var begynt å gløde. Fant til slutt ei innstilling som kan fungere.
Ser at æ har begynt tre linjer på rad med "Det".

I morra blir det ny prøvekjøring, og skikkelig vask til motorsykkelens dag på lørdag.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

The King of superbikes, the 11-second bike er tilbake :thumleft

Æ starta veldig optimistisk ut i 7-tida i kveld, 21 grader og flott vær. Trudde sykkelen fungerte i nesten 10 minutt, helt til motoren var skikkelig varm.
Da starta fuskinga igjen. Men som den framsynte of godt forberedte fyren æ e, hadde æ med meg skrujern.
Stoppa på en utkjørsel og skulle stille TPSen på litt feitere blanding og oppdage at det renner bensin fra returslangen. Eller tilbakeslagsventilen.
Ganske mye også. Æ va omtrent 2 mil hjemmefra og trivdes mildt sagt ikke.
Nåvel, det va ikke annet å gjøre enn å lure meg forsiktig hjem, æ regna med at det skulle bli full fyr under tanken ka øyeblikk som helst, men det gikk bra.
Vel hjemme var det bare å få tømt tanken og tetta lekkasjen. En kobberring gjorde susen. Den gamle pakninga så forresten mistenkelig ut som de man finner
i div. vannrørskoblinger. Lure på hvilken gjøk som har satt den dit :redface
Æ tok ikke sjansen på å kjøre inn i garasjen. parkerte ute.

Siden æ først oppdaga at sykkelen ikke tålte turtall, har æ trudd at den fikk for lite bensin.
I går gikk det opp for meg at det kanskje var motsatt. Æ har ikke sett så svarte plugger siden en kompis fylte en halv tank diesel på mopeden.
Vridde TPSen enda ørlite grann lenger mot magrere blanding og var klar for testing.
Æ kom ikke mer enn noen hundre meter før rødlampa og dfi-lampa begynte å blinke. Kom meg såvidt hjem og fikk lest av feilkoden og sjekka mot
boka. Tempsensor for motortemperatur. Kabelskoen hadde løsna fra sensoren.

Enda en tur utpå veien, og nå så det det ut som det begynte å skje ting. Æ kunne kjøre helt til 6000 omdr uten fusking.
Kneip inn enda litt til på bensina, og da skjedde det som må kunne kalles " Jompas månelanding" .
Tja, landing og landing.. Æ tok helt av.

Æ hadde nesten glemt det herlige skyvet fra 5000 omdr og det syke kicket fra 8000 til rødstreken.
Raste rett forbi rødstreken på 2 gear, heldigvis er det turtallsperre på 10500.
9500 omdr på 3. gear var null problem, samme voldsomme skyv på toppen av skalaen. Fy faen.
Hvem trenger vel lineær effektkurve?

Som bonus kan æ nå slippe turtallet helt ned på 1600 omdr i femte gear, det blir 50 km/h, vri full rulle og akselerere helt uten rykk og napp.

Det blei ikke bare råkjøring i kveld, æ tok meg tid til å stoppe å knipse litt bilder også.

Her er er ett nytt bilde av Kåfjordbrua, tatt i kveld.
DSCF2727.JPG

Og litt av Altafjorden i midnattsol.
DSCF2729.JPG
Oi, på tide å komme meg i seng.
Må tidlig opp i morra å vaske sykkelen til motorsykkelens dag. Kan ikke stille opp der med skitten sykkel.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Jompa skrev:The King of superbikes, the 11-second bike er tilbake :thumleft

Æ starta veldig optimistisk ut i 7-tida i kveld, 21 grader og flott vær. Trudde sykkelen fungerte i nesten 10 minutt, helt til motoren var skikkelig varm.
Da starta fuskinga igjen. Men som den framsynte of godt forberedte fyren æ e, hadde æ med meg skrujern.
Stoppa på en utkjørsel og skulle stille TPSen på litt feitere blanding og oppdage at det renner bensin fra returslangen. Eller tilbakeslagsventilen.
Ganske mye også. Æ va omtrent 2 mil hjemmefra og trivdes mildt sagt ikke.
Nåvel, det va ikke annet å gjøre enn å lure meg forsiktig hjem, æ regna med at det skulle bli full fyr under tanken ka øyeblikk som helst, men det gikk bra.
Vel hjemme var det bare å få tømt tanken og tetta lekkasjen. En kobberring gjorde susen. Den gamle pakninga så forresten mistenkelig ut som de man finner
i div. vannrørskoblinger. Lure på hvilken gjøk som har satt den dit :redface
Æ tok ikke sjansen på å kjøre inn i garasjen. parkerte ute.

Siden æ først oppdaga at sykkelen ikke tålte turtall, har æ trudd at den fikk for lite bensin.
I går gikk det opp for meg at det kanskje var motsatt. Æ har ikke sett så svarte plugger siden en kompis fylte en halv tank diesel på mopeden.
Vridde TPSen enda ørlite grann lenger mot magrere blanding og var klar for testing.
Æ kom ikke mer enn noen hundre meter før rødlampa og dfi-lampa begynte å blinke. Kom meg såvidt hjem og fikk lest av feilkoden og sjekka mot
boka. Tempsensor for motortemperatur. Kabelskoen hadde løsna fra sensoren.

Enda en tur utpå veien, og nå så det det ut som det begynte å skje ting. Æ kunne kjøre helt til 6000 omdr uten fusking.
Kneip inn enda litt til på bensina, og da skjedde det som må kunne kalles " Jompas månelanding" .
Tja, landing og landing.. Æ tok helt av.

Æ hadde nesten glemt det herlige skyvet fra 5000 omdr og det syke kicket fra 8000 til rødstreken.
Raste rett forbi rødstreken på 2 gear, heldigvis er det turtallsperre på 10500.
9500 omdr på 3. gear var null problem, samme voldsomme skyv på toppen av skalaen. Fy faen.
Hvem trenger vel lineær effektkurve?

Som bonus kan æ nå slippe turtallet helt ned på 1600 omdr i femte gear, det blir 50 km/h, vri full rulle og akselerere helt uten rykk og napp.

Det blei ikke bare råkjøring i kveld, æ tok meg tid til å stoppe å knipse litt bilder også.

Her er er ett nytt bilde av Kåfjordbrua, tatt i kveld.
DSCF2727.JPG

Og litt av Altafjorden i midnattsol.
DSCF2729.JPG
Oi, på tide å komme meg i seng.
Må tidlig opp i morra å vaske sykkelen til motorsykkelens dag. Kan ikke stille opp der med skitten sykkel.
Fantastisk, endelig får du orden på sykkelen... blir vel ikke å selge den nå?
Grattis med friskmeldt sykkel, håper å lese flere innlegg fra deg på tur, og se bilder fra Finnmark:)
Har jobba i Hammerfest i ett par år, elsket det om sommeren og "hatet" om vinteren :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa

Re: GYLLENE TIDER, 11-sekunderssykkelen er tilbake.

Legg inn av Jompa »

OlavK: Nei, den skal såvisst ikke selges :P :p :P :p
Æ hadde planer om å kjøre til Bodø på Norgestreffet, men når ferieplaner skulle tilpasses til
"halve slekta" måtte Norgestreffet ofres.
Sånn går det når man er alt for snill :sorry

Men turer skal det bli, i mere normal fart. Nå vet æ at sykkelen går som den skal, og det er nok for meg
........... trur æ.

Brukeravatar
norse900
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

GYLLENE TIDER, 11-sekunderssykkelen er tilbake.

Legg inn av norse900 »

Så kjekt! Syntes faktisk du fortjente litt råkjøring etter denne sesongoppstarten!

Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

Godt å høre att Kawa`en er i godt slag. Har følgt med i tråden hele tiden, og tipper du er rimelig happy no. og ja, en gammel Kawa tåler å bli pisket litt :-)

Brukeravatar
Sprint
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95

Legg inn av Sprint »

Dagens gladmelding,kawan friskmeldt :yahoo Ha en flott sesong Jompa :prop:
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Ja, da får vi bare si velkommen på veien igjen Jompa :vs
Er jo ikke så lange sessongen der oppe, så det er bra det ordna seg :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar