En stor, vanntett sekk av type Ortlieb eller lignende har plass til det meste av det du trenger til overnatting, slik som sovepose, liggeunderlag, kokekar og ekstra klær for å ha tigjengelig hvis temperaturen faller. Sekken og teltet kan du legge i en søppelsekk og surre de sammen bak på salen (2 kolli i ett).
Jeg bruker rødsprit som kokevarme, men gassbrenner er også ok. Rødsprit er billigst. Stålull innsatt med såpe til rengjøring, så slipper du å drasse på ei zaloflaske.
Kaldt om natten? Ta med ett stearinlys som man bruker i gravlykter, som brenner i 48 timer. Denne setter du i en kasserolle, eller helst en kaffekjele hvis kokeutstyret ditt har kjele inkludert, og heng kjelen opp i en streng inne i teltet (husk å ta av tutlokket). Høyt nok til at du ikke dulter hodet borti i søvne, men lavt nok til at ikke varmen skader telt-taket. Denne løsningen gir faktisk litt varme i teltet :)
Ellers, så er det lite mygg ved kysten, men de finnes. Unngå å sette opp teltet på campingplassen ved områder som grenser til myr og myr/skog. Ved høytrykk bruker solgangsbrisen å stilne av utpå kveldingen og da drar disse jævlene på jakt etter blod :)
Iglootelt er billigst og enklest å sette opp, tunelltelt er litt dyrere og du knoter med montering kun første gangen. Resten er plankekjøring.
Og jeg skulle gjerne hengt på halen din gjennom Helgeland, men med den "pacen" du har lagt opp til blir det muligens litt stressende. Dessuten er jeg mest sannsynlig på Vestlandstur da.
Uansett, god tur