Turtips til sommerferie - Med kart. - Ankommet Finnsnes!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: Turtips til sommerferie - Med kart.

Legg inn av DrGreve »

Jeg har normalt 20-25 døgn i telt hver sommer og vil påstå at jeg har god erfaring i å telte i Nord-Norge. Derfor istemmer jeg i det flanker skriver. Spesielt plassering av teltet er viktig, det å vurdere solgangen når man skal plassere teltet. Under en treklynge som vil gi skygge utover morrakvisten er ett tips som er gull verdt ;)
En stor, vanntett sekk av type Ortlieb eller lignende har plass til det meste av det du trenger til overnatting, slik som sovepose, liggeunderlag, kokekar og ekstra klær for å ha tigjengelig hvis temperaturen faller. Sekken og teltet kan du legge i en søppelsekk og surre de sammen bak på salen (2 kolli i ett).
Jeg bruker rødsprit som kokevarme, men gassbrenner er også ok. Rødsprit er billigst. Stålull innsatt med såpe til rengjøring, så slipper du å drasse på ei zaloflaske.
Kaldt om natten? Ta med ett stearinlys som man bruker i gravlykter, som brenner i 48 timer. Denne setter du i en kasserolle, eller helst en kaffekjele hvis kokeutstyret ditt har kjele inkludert, og heng kjelen opp i en streng inne i teltet (husk å ta av tutlokket). Høyt nok til at du ikke dulter hodet borti i søvne, men lavt nok til at ikke varmen skader telt-taket. Denne løsningen gir faktisk litt varme i teltet :)
Ellers, så er det lite mygg ved kysten, men de finnes. Unngå å sette opp teltet på campingplassen ved områder som grenser til myr og myr/skog. Ved høytrykk bruker solgangsbrisen å stilne av utpå kveldingen og da drar disse jævlene på jakt etter blod :)
Iglootelt er billigst og enklest å sette opp, tunelltelt er litt dyrere og du knoter med montering kun første gangen. Resten er plankekjøring.
Og jeg skulle gjerne hengt på halen din gjennom Helgeland, men med den "pacen" du har lagt opp til blir det muligens litt stressende. Dessuten er jeg mest sannsynlig på Vestlandstur da.
Uansett, god tur :thumleft
Sist redigert av DrGreve den 09 jun 2014, 15:16, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Link til Ortlieb sekk, men det finnes mange produsenter med samme løsning, så det finner du på enhver sportsforretning og forskjellige priser.
http://komplettfritid.no/product/ortlieb-dry-bag-ps-490" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

En sånn sekk er en god idé, ja! Skal se på mulighetene. Har jo litt tid, men også mye som skal handles! Førsteprio er å få på nye dekk.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:Noen tips fra en som er født og oppvokst i den landsdelen du skal besøke:

1. Teltet bør tåle vann uten å bli gjennombløtt. Sånn sett er det veldig risky med et billigtelt, så gjør ihvertfall god research før du handler. Det finnes sikkert bra billigtelt også, men oddsen for å gå på en smell er stor. Kjøp også et telt som er noenlunde vindstabilt. Det kan blåse langs kysten av Norge.

2. Bjerknez later til å tro at du skal til Nordpolen. Så lenge du holder deg i lavlandet mtp. overnatting blir det ikke spesielt kaldt i Nord-Norge om sommeren. En sovepose med komfortrating på 0-5 grader duger i massevis, og vil holde deg god og varm så lenge teltet ditt holder soveposen tørr ;-)

3. Nord-Norge har et fenomen kalt midnattssol. Den skinner hele døgnet, så vær obs på det ved plassering av telt. Ellers kan det faktisk bli jævlig varmt inni der!

4. Du skal stort sett kjøre langs kysten. Mygg er primært et innlandsproblem, altså er det gjennom Sverige på turen opp at du vil få mest føling med den. Skikkelig myggmiddel, et telt med fungerende netting og noe å vaske visir med må medbringes. Vær forberedt på at hjelm og fronten på sykkelen vil se ut som om du har kjørt gjennom et slakteri.

5. Liggeunderlag tar du med deg. Det har faktisk mye å si for komforten, og setter deg i stand til å holde ut på turen. Ja, det tar plass. Men det veier ingenting, og sånn sett kan du surre det nesten hvor som helst på sykkelen din uten at det blir noe problem. Jeg ville faktisk lagt mer penger i liggeunderlaget enn i soveposen!

6. Overnatt på campingplassen, som SuperMorten skriver. Dusj/bad er tilgjengelig, og du slipper å våkne med vond rygg fordi stedet du slo opp teltet var fult av tuer og stein du ikke så fordi du var sliten.
Jeg sov i telt på Daftö Camping iSverige for en uke siden og det var ca. 5 grader på natten. Jeg småfrøs hele natten. Soveposen min er en dyr utgave av den som tåler ned til 0 grader. Skulle ønske den var litt varmere ja... Men når jeg fyrte opp primusen, så ble det bedre.

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Tror jeg har en gammal sovepose av typen som skal klare -18 grader liggende, men usikker på om de ble kastet under flytting for noen år tilbake, da glidelåsen var noget sliten. Den tar dog litt plass. Hva primus angår blir det nok ikke noe sånt på meg. Det har jeg aldri brukt, og ikke noe jeg kommer til å kjøpe inn. Kaffe lever jeg uten, og frokost trenger jeg ikke for å starte dagen, så blir nok bare mat på første naturlige stopp for dagen. Eventuelt første bensinstasjon om det er nød. Høres ikke særlig rutinert ut, men det kommer jeg heller aldri til å bli :D

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Nå har jeg lagt om litt på etappen fra Finnsnes til Bergen, da jeg skjønte at jeg kom til å nærme meg sogn og fjordane i det Opeth spiller på Malakoff, og han jeg skal besøke i Bergen også skal dit. Så får vi se om jeg rekker det, uten at jeg skal kutte noe annet av ruta bare for å rekke det. I følge tiden det står det skal ta vil det si jeg må kjøre 10 timer om dagen, uten at jeg vet hvor realistiske de timene er, så får jeg vel bare kjenne på ræva hvor mye jeg klarer hver dag. Har lyst til å kjøre mer enn det, er jo derfor jeg er på tur! Men så får vi se.

https://goo.gl/maps/JmZ60" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nå legger jeg bare til grunn det du skrev i siste post med at du har beregnet deg 10 timer kjøring pr. dag for å rekke det, og det synes jeg kanskje ikke er veldig realistiskt. I følge min noe grove beregning så skal du innom ca. 10 ferger på ruten din hvorav mange av dem går over lengre strekninger. Vi snakker vel stort sett midt i turistsesongen her med bobiler og fergekø så det holder i tillegg...?

Du har også lagt inn Trollstigen etc. som turmål og der går det ikke fort for å si det sån.

Jeg sier ikke at det absolutt ikke går, men det du skal rekke bør ikke være mer viktig enn at du kan komme noen timer for sent. Hvis det var ditt eget bryllup du skulle rekke så hadde jeg latt være for å si det sån :lol

Da har jeg IKKE lagt inn uhell langs veien, som omkjøringer, fergestans, punktering (eller andre problemer med sykkelen) trafikkulykker etc. Mye kan skje midt i høysesongen.

Jeg har kjørt ekstremt mye bil i Norge og har vel vert innom de fleste byer opp til flere ganger og etter 10 timer i strekk med bil er jeg ganske gåen. Det går EN dag, men å holde ut i flere dager med like mye kjøring og atpåtill på en sykkel blir tøft tror jeg.

Mitt tips er å ta deg en skikkelig god runde på noen timer rundt der du bor. Legg til de timene opp til ti timer du har planer om å kjøre og prøv å forestill deg hvordan det vil bli. Kan jo godt være at du er en "gummitarzan" og vil kose deg på sykkelen over slike strektninger.

Det eneste jeg sier er at jeg vil gjøre deg oppmerksom på at ruten din ikke er teoretisk umulig, men midt i turistsesongen og sååå mange ferger...?

Det er vel nesten så du kan beregne deg en dag bare i fergekjøring og køproblematikken rundt dette...

Ikke meningen å være negativ her altså! :vs

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Var nå litt derfor jeg spurte om det var realistisk med 10 timer, og skrev at det ikke var sånn forferdelig viktig. :P

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Var nå litt derfor jeg spurte om det var realistisk med 10 timer, og skrev at det ikke var sånn forferdelig viktig. :P
Såså... ikke så sinna nå... :-)å

Var bare min mening ut fra det du skrev i posten din, og var ikke ment som noe krass kritikk... :sorry

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:Liggeunderlag trenger du strengt tatt ikke og det tar også mye plass. Bare pass på og campe på en gressplen av noe slag. :)
Dette er et usedvanlig dårlig råd. Når du ligger i en såvepose så har den svært liten effekt under deg siden den blir sammenpresset. Desuten så er bakken som oftes veldig kald å ligge på og suger varme fra deg. Med et godt liggeunderlag så klarer du deg med en dårligere sovepose. Og det er mye mer komfertabelt. Selv et billig liggeunderlag vil gi deg en bedre opplevelse av campinglivet.

Jeg har 20-40 overnattinger i telt hvert år og jeg legger igjen soveposen før liggeunderlaget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Var nå litt derfor jeg spurte om det var realistisk med 10 timer, og skrev at det ikke var sånn forferdelig viktig. :P

Var bare min mening ut fra det du skrev i posten din, og var ikke ment som noe krass kritikk... :sorry
Jeg er jo ikke sinnaaa :( Noen ganger er det umulig å formidle hvilken stemning man er i. Når jeg bruker ":P" er jeg som regel i godt humør!

(Sånn rent bortsett fra at jeg dør av pollen i dag)

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

mortenolb skrev:Tror jeg har en gammal sovepose av typen som skal klare -18 grader liggende, men usikker på om de ble kastet under flytting for noen år tilbake, da glidelåsen var noget sliten. Den tar dog litt plass. Hva primus angår blir det nok ikke noe sånt på meg. Det har jeg aldri brukt, og ikke noe jeg kommer til å kjøpe inn. Kaffe lever jeg uten, og frokost trenger jeg ikke for å starte dagen, så blir nok bare mat på første naturlige stopp for dagen. Eventuelt første bensinstasjon om det er nød. Høres ikke særlig rutinert ut, men det kommer jeg heller aldri til å bli :D
Jeg foretrekker også å reise "lett" En sovepose, et telt, et liggeunderlag og en kaffekjele, en kniv og en kopp er det jeg har med av friluftsutstyr. 2-3 kles-skift, et minimum av toalettsaker, et par lette sko + regndress. Jeg får plass til alt i koffertene.
Om jeg frykter at det blir kalt, slenger jeg regndressen, kjøredressen og eventuelle andre litt større klesplagg sammen med liggeunderlaget inn i teltet, og sprer det utover "gulvet" Det hjelper litt det også. Har aldri blitt kald i løpet av natta.
De fleste bensinstasjoner har ferdig smurte smørbrød og bagetter og ... som fungerer godt som både kvelds og frokost.
Teltet er et 700 kroners tunelltelt, enkel duk. Når det regner må man bare passe på å ligge midt i teltet, eller ta inn på hotell eller hytte e.l.
Størrelsen ferdigpakket var det avgjørende for valg av både telt og sovepose

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:

Jeg er jo ikke sinnaaa :( Noen ganger er det umulig å formidle hvilken stemning man er i. Når jeg bruker ":P" er jeg som regel i godt humør!

(Sånn rent bortsett fra at jeg dør av pollen i dag)
Ahh... la ikke merke til den lille smileyen før nå :roll

Uansett... det er ingen umulighet dette, men mye skal klaffe mener jeg for at dette skal bli som du tenker. Midt i turistsesongen (mye trafikk), en drøss med ferjer, du skal innom norges mest trafikkerte turiststeder og det ser ikke ut til at du har lagt inn noen sikkerhetsmargin med tanke på diverste uhell, punktering, ulykker langs veien etc. Men så lenge det ikke er livsviktig det du skal rekke så er dte jo verdt forsøket...?

10 timer på sykkelen hver dag er ganske mye og jeg tror nesten det kanskje er umulig. Tar du en raskere vei og unngår flere ferger så stiller du nok sterkere...

EDIT:
Glemte en smiley! :D :D

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Her er alt jeg hadde med meg på 4 ukers Europatur.
Bilde

Har lite billigting. Ting som er små og lette er oftes og dyrt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Skjønner at det kan bli vanskelig, ja, men får nesten bare se :D Noen som vet om google har lagt inn reell fergetid, eller om fergetida er "borte" fra kjøretida som blir opplyst der? Er nok mye som skal klaffe, ja, men så fort jeg er ferdig med ferge-stedene så kan jeg jo også kjøre på natta, noe som kanskje tilsier litt mindre trafikk. Dog også mindre naturopplevelser.

Er nok mye som er dyrere enn forventet, ja. Får ta meg en tur rundt på lørdag og sjekke litt opp i telt. Prøver også å se om det er noen kjentfolk som har noe jeg kan låne eventuelt.

Svar