
Hva er din favorittmotor?
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hva er din favorittmotor?
Når det gjelder bil har jeg en favoritt i denne porscha med 930 hk.Bare å skru opp volumet,god gammel video 

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hva er din favorittmotor?
Siden det tydeligvis er lov å ta med andre motorer enn mc-motorer må jeg bare ta med
Pratt & Withney R2800 som satt i SAS" Convair Metropolitan-fly da jeg var liten på 60-tallet.
Å våkne sent på kvelden, stå i senga og se etter "nattflyet" er et høyst levende minne.
Man hørte flyet i ett kvarter før man så det.
Pratt & Withney R2800 som satt i SAS" Convair Metropolitan-fly da jeg var liten på 60-tallet.
Å våkne sent på kvelden, stå i senga og se etter "nattflyet" er et høyst levende minne.
Man hørte flyet i ett kvarter før man så det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Hva er din favorittmotor?
Voodoodoo skrev:RC166 er en klar 2-hjulsfavoritt ja. Hårete 250 6-er som varvet 18' i 66'
Vant 10 av 10 løp i 66'
Her har dere en time og førti min med mcporno... på Japansk:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=7d3hdDgFMrQ[/video]
Kjønner ikke heeelt språket men![]()
BRM V-16 ja.. Sto i pitboksen på Nurburgring en sommerdag i 09 og hørte de fyre opp Nick Mason sin.. Liker Pink Floyd jeg men musikken fra en kompressormata V16 på 1,5l og over 500 hk i fin flyt på banen topper det lett.
Å sitte på tribunen og se&høre pådraget ut av bitkurve og gjennom Harzenbechts-bogen gjorde iallefall meg "comfortably numb"
[video]https://www.youtube.com/watch?v=rRNoRlLlsD8[/video]
Har du denne boken? Den kan trygt anbefales! Ligger med en CD med lydopptak av bilene gjort på Silverstone. Det lydklippet av BRM`n er fra denne boken. Nick Mason, musiker som han er, er jo litt kresen på lyd. Så alle opptakene er gjort med ordentlig analogt utstyr. Det viste seg å bli en utfordring på BRM`n, for det første så er det begrenset med plass til overs på en slik bil, og magnettenningsystemet til motoren laget voldsomt med støy!

Jeg har også fått opplevd denne BRM`n live på Goodwood Festival of Speed i England. For de som er interessert i motorlyd, så er den festivalen et stort must på bucket-lista

Når det gjelder min motorfavoritt, så kan jeg ikke svare.. For en motornerd som meg så finnes det så ufattelig mye rått og morsomt der ute at det å plukke en favoritt er umulig

-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3511
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: Hva er din favorittmotor?
EnigDesmo skrev:Rolls-Royce Merlin. Væskekjølt V-12 på 27 liter.
http://youtu.be/yprfH5ZsAHk" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva er din favorittmotor?
God bass i den stjerna, ja.Jompa skrev:Siden det tydeligvis er lov å ta med andre motorer enn mc-motorer må jeg bare ta med
Pratt & Withney R2800 som satt i SAS" Convair Metropolitan-fly da jeg var liten på 60-tallet.
Å våkne sent på kvelden, stå i senga og se etter "nattflyet" er et høyst levende minne.
Man hørte flyet i ett kvarter før man så det.
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva er din favorittmotor?
Hva med en 44cc V8
(oppstart ca. ved 3:40)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=B9zt3SF_Flc[/video]

(oppstart ca. ved 3:40)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=B9zt3SF_Flc[/video]
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er din favorittmotor?
Favorittmotor? Mange trekker fram spesialiteter de har lest/hørt om, men i alle fal har ikke jeg prøvd noen av disse motorene, og synes det blir vanskelig å utrope noen av de til favoritt. Da kunne jeg sagt en liten en sylindret diesel (a la SAAB-diesel) som min bestefar lagde for hånd rundt 1910-20, i kjelleren. Av et par metallklumper
Han lagde vel et 10-talls motorer.
Men min favoritt av de mc-motorer jeg har prøvd er det Hondas cbr-motorer ... på en måte silkemyk og brutal samtidig. Også lyden ... om man ikke visste bedre, kunne man tro motoren var laget av bomull e.l. Absolutt ingen metalliske ulyder, og ut av potta kan man kun høre b'er, m'er og r'er, dypt nede fra dypet, ingen spyttende s,t eller p, eller annen skrangling. Man hører kvaliteten.
Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... eller
har jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?
Han lagde vel et 10-talls motorer.
Men min favoritt av de mc-motorer jeg har prøvd er det Hondas cbr-motorer ... på en måte silkemyk og brutal samtidig. Også lyden ... om man ikke visste bedre, kunne man tro motoren var laget av bomull e.l. Absolutt ingen metalliske ulyder, og ut av potta kan man kun høre b'er, m'er og r'er, dypt nede fra dypet, ingen spyttende s,t eller p, eller annen skrangling. Man hører kvaliteten.
Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... eller

Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Hva er din favorittmotor?
Fornuftig vet jeg ikke , men jeg mener da noe om det...jhn skrev:Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... ellerhar jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?
Noen skryter jo voldsomt av tresylindrede motoreres fortreffelighet andre av div. forskjelige varianter av 2 sylindre.
Andre igjen hyller rekkefirerens fantastiske egenskaper, og så har vi v4 da, og så rekkesekser, og vi må jo ikke glemme endunkeren!
Lavt eller høyt dreiemoment kommer vel mer ann på hvordan motoren er bygd. Eller?

Borring, slaglende, antall ventiler, antall kamaksler, og hvor "spisse" kammene er, tennnigsrekkefølge(kanskje ikke på endunkere...


Mine egne favoritter er bl.a en litt småhissig japansk rekkefirer med litt åpen anlegg!

Glemmer aldri første gangen jeg starta opp Banditen etter å ha montert Leo Vince potta som fulgte med!

Å jeg hadde alltid en barnslig glede av å gi på litt ekstra i startøyeblikket...



En buldrende V8 blir skjelden feil, V10, V12 blir enda bedre! Alle disse har jeg hørt live, V16, W12, W16, og diverse andre rariteter har jeg bare hørt på video, og det er IKKE det samme!
Men de virkelig rå motorene sitter jo i fly da....

Glemmer aldri en flyshow jeg var på en gang på slutten av 80tallet!
Bl.a Spitfire og P51 Mustang(og en Northrop jeg ikke husker navnet på) side om side som eskorte for en Dakota var heftig, men ikke i nærheten av å høre en A-26 Invader starte opp først den ene, så den andre 18 sylindrede stjenemotoren, DET var heftig! En Low pass i god fart etterpå var heller ikke feil...


Så jeg skjønner hva Jompa mener, siden Invaderen også har 2 stk Pratt & Whitney R-2800.

Og så bor jeg jo rett i nærheten av "hovedkvarteret" til Russian Warbirds of Norway, de har opp til flere høyrøsta østeuropeiske fly, bl.a en Yakovlev Yak-52 som har ganske grom lyd. :-)
- Busa Trond
- Innlegg: 2747
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Hva er din favorittmotor?
Kikket litt på en Tesla her om dagen, som er elektrisk. Voldsom trøkk i den.
Spennende å se hvordan en "TeslaHayabusa" hadde blitt
Sikkert fremtiden :-)å
Men med en elektrisk mc er jeg godt på vei alt. Kommer nesten bort til postkasse med disse snellene
[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... 7nb2l7.jpg[/img]
Spennende å se hvordan en "TeslaHayabusa" hadde blitt


Men med en elektrisk mc er jeg godt på vei alt. Kommer nesten bort til postkasse med disse snellene


[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... 7nb2l7.jpg[/img]
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er din favorittmotor?
Hehe, Jeg føler meg litt "parkert" når du sier det på den måten.Banditmannen skrev:Fornuftig vet jeg ikke , men jeg mener da noe om det...jhn skrev:Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... ellerhar jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?
Noen skryter jo voldsomt av tresylindrede motoreres fortreffelighet andre av div. forskjelige varianter av 2 sylindre.
Andre igjen hyller rekkefirerens fantastiske egenskaper, og så har vi v4 da, og så rekkesekser, og vi må jo ikke glemme endunkeren!
Lavt eller høyt dreiemoment kommer vel mer ann på hvordan motoren er bygd. Eller?![]()
Borring, slaglende, antall ventiler, antall kamaksler, og hvor "spisse" kammene er, tennnigsrekkefølge(kanskje ikke på endunkere...![]()
) utforming av veivaksel, og sikkert masse andre ting spiller vel større rolle på f.eks dreiemoment og "turtallsvilje" enn antall sylindre....? Eller?
Mine egne favoritter er bl.a en litt småhissig japansk rekkefirer med litt åpen anlegg!![]()
Glemmer aldri første gangen jeg starta opp Banditen etter å ha montert Leo Vince potta som fulgte med!![]()
Å jeg hadde alltid en barnslig glede av å gi på litt ekstra i startøyeblikket...![]()
![]()
![]()

En motor med et høyere moment har selvfølgelig ikke et lavere moment, uavhengig av antall sylindre, forstår det .. nå.

Men uansett, det er jo det som sies om V2 vs R4.
Min forrige sykkel, Honda Hornet 916 ccm, 110 Hp og 92 Nm v 6500 rpm
Min nåværende, Suzuki V-strom 996 ccm, 98 Hp og 101 Nm v 6400 rpm
Begge helt original, men jeg mener Hondaen var betydelig sterkere over hele registret. Det var helt uproblematisk å akselerere i sistegear, nærmest fra gangfart ... med litt godvilje. Men la oss si fra 50 km/h, det kan man ikke med noen av de V2erne jeg har prøvd
- Robin79
- Innlegg: 86
- Registrert: 11 apr 2013, 21:49
- Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
- Bosted: Frekhaug
Re: Hva er din favorittmotor?
Jeg må si jeg elsker lyden av min V-Twin med Yoshimura anlegg på. Men er ikke sikker på om naboene syns det er like kjekt klokka 05:30 om morgenen 

- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Hva er din favorittmotor?
jhn skrev:Favorittmotor? Mange trekker fram spesialiteter de har lest/hørt om, men i alle fal har ikke jeg prøvd noen av disse motorene, og synes det blir vanskelig å utrope noen av de til favoritt. Da kunne jeg sagt en liten en sylindret diesel (a la SAAB-diesel) som min bestefar lagde for hånd rundt 1910-20, i kjelleren. Av et par metallklumper
Han lagde vel et 10-talls motorer.
Men min favoritt av de mc-motorer jeg har prøvd er det Hondas cbr-motorer ... på en måte silkemyk og brutal samtidig. Også lyden ... om man ikke visste bedre, kunne man tro motoren var laget av bomull e.l. Absolutt ingen metalliske ulyder, og ut av potta kan man kun høre b'er, m'er og r'er, dypt nede fra dypet, ingen spyttende s,t eller p, eller annen skrangling. Man hører kvaliteten.
Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... ellerhar jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?
Hmm...sikkert mange som kan forklare dette mye bedre en meg, men jeg prøver likevel..Ser man bort fra alt som kan gjøres ved hjelp av maping, kammer, antall ventiler etc. så er det i hoved sak to momenter som er avgjørende for å få høyt dreiemoment i en stempel motor, og det er stempelets Areal, og slag lengde.
Tar man da utgangspunkt i to 1000ccm hvor den ene er 4 syl, mens den andre 2, så sier det seg selv at volumet pr/ sylinder på twin motoren er dobbelt så stort som på firer'n. Fordeles dette ved både å øke sylinderens diameter. og lengde, så har man samtidig økt både stempelets Areal og slaglengde. Dreiemomentet er som kjent et resultat av kraft * arm. Ved økt slaglengde økes også veivakselens Diameter, og dermed lengre arm. Ved økt Areal på stempelet økes også kraften, og dermed har man både lengre arm og mer kraft pr Stempel. Men så er det jo dette med antall da.... og da er det rpm kommer inn.....og men får da dreiemomentet på høyere turtall...slik som på en firer...
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Hva er din favorittmotor?
[/quote]
Min forrige sykkel, Honda Hornet 916 ccm, 110 Hp og 92 Nm v 6500 rpm
Min nåværende, Suzuki V-strom 996 ccm, 98 Hp og 101 Nm v 6400 rpm
Begge helt original, men jeg mener Hondaen var betydelig sterkere over hele registret. Det var helt uproblematisk å akselerere i sistegear, nærmest fra gangfart ... med litt godvilje. Men la oss si fra 50 km/h, det kan man ikke med noen av de V2erne jeg har prøvd[/quote]
Tja, stemmer nok dette, men ser du på Arealet under kurven på disse to sykklene så tror jeg nok du vil se en forskjell. Suzuki'n har nok et høyere dreiemoment en Hondaen lenger nede på turtall skalaen. Resulatet ville nok vert betydlig anerledes om du lastet begge sykklene og utførte samme testen oppver noen fjellsider.. Og det er akurat dette som er Twin motoren styrke. Nå er vel jeg litt over gjennomsnittet interesert og opptatt av disse Twinn motorene, og da er det vel ikke noe å legge sjul på at Stelvioen liker jeg spesielt pga, dens dreiemoment. Men ser du i tester hvor den blir samenlignet med andre tilsvarende sykkler så er det lite imponerebde. Hadde men derimot samenlignet A under Dreiemoment kurven så tror jeg det hadde sett litt anerledes ut. Dette er nok også årsaken til at denne sykkelen med noe mindre effekt, og "så som så" dreiemoment gjør det så pass bra i mange tester som den tross alt gjør...
Min forrige sykkel, Honda Hornet 916 ccm, 110 Hp og 92 Nm v 6500 rpm
Min nåværende, Suzuki V-strom 996 ccm, 98 Hp og 101 Nm v 6400 rpm
Begge helt original, men jeg mener Hondaen var betydelig sterkere over hele registret. Det var helt uproblematisk å akselerere i sistegear, nærmest fra gangfart ... med litt godvilje. Men la oss si fra 50 km/h, det kan man ikke med noen av de V2erne jeg har prøvd[/quote]
Tja, stemmer nok dette, men ser du på Arealet under kurven på disse to sykklene så tror jeg nok du vil se en forskjell. Suzuki'n har nok et høyere dreiemoment en Hondaen lenger nede på turtall skalaen. Resulatet ville nok vert betydlig anerledes om du lastet begge sykklene og utførte samme testen oppver noen fjellsider.. Og det er akurat dette som er Twin motoren styrke. Nå er vel jeg litt over gjennomsnittet interesert og opptatt av disse Twinn motorene, og da er det vel ikke noe å legge sjul på at Stelvioen liker jeg spesielt pga, dens dreiemoment. Men ser du i tester hvor den blir samenlignet med andre tilsvarende sykkler så er det lite imponerebde. Hadde men derimot samenlignet A under Dreiemoment kurven så tror jeg det hadde sett litt anerledes ut. Dette er nok også årsaken til at denne sykkelen med noe mindre effekt, og "så som så" dreiemoment gjør det så pass bra i mange tester som den tross alt gjør...

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hva er din favorittmotor?
L-NA skrev:jhn skrev:Favorittmotor? Mange trekker fram spesialiteter de har lest/hørt om, men i alle fal har ikke jeg prøvd noen av disse motorene, og synes det blir vanskelig å utrope noen av de til favoritt. Da kunne jeg sagt en liten en sylindret diesel (a la SAAB-diesel) som min bestefar lagde for hånd rundt 1910-20, i kjelleren. Av et par metallklumper
Han lagde vel et 10-talls motorer.
Men min favoritt av de mc-motorer jeg har prøvd er det Hondas cbr-motorer ... på en måte silkemyk og brutal samtidig. Også lyden ... om man ikke visste bedre, kunne man tro motoren var laget av bomull e.l. Absolutt ingen metalliske ulyder, og ut av potta kan man kun høre b'er, m'er og r'er, dypt nede fra dypet, ingen spyttende s,t eller p, eller annen skrangling. Man hører kvaliteten.
Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... ellerhar jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?
Hmm...sikkert mange som kan forklare dette mye bedre en meg, men jeg prøver likevel..Ser man bort fra alt som kan gjøres ved hjelp av maping, kammer, antall ventiler etc. så er det i hoved sak to momenter som er avgjørende for å få høyt dreiemoment i en stempel motor, og det er stempelets Areal, og slag lengde.
Tar man da utgangspunkt i to 1000ccm hvor den ene er 4 syl, mens den andre 2, så sier det seg selv at volumet pr/ sylinder på twin motoren er dobbelt så stort som på firer'n. Fordeles dette ved både å øke sylinderens diameter. og lengde, så har man samtidig økt både stempelets Areal og slaglengde. Dreiemomentet er som kjent et resultat av kraft * arm. Ved økt slaglengde økes også veivakselens Diameter, og dermed lengre arm. Ved økt Areal på stempelet økes også kraften, og dermed har man både lengre arm og mer kraft pr Stempel. Men så er det jo dette med antall da.... og da er det rpm kommer inn.....og men får da dreiemomentet på høyere turtall...slik som på en firer...
Hvorfor skal mytene om at 2-cylindrede motorer, og særlig V-motorer, har så voldsomt dreiemoment være så seiglivede ?
Sammenlignet to tilfeldige sykler.
Ducati Monster 821 2014-mod og Kawasaki Z800 2013mod.
Ducatien har 112 hk og 89 Nm ved 7750 rpm.
Kawasakien har 113 hk og 83m ved 8000 rpm.
De kommer ganske likt ut, i hvertfall på papiret.
Og det som en 2-cylindret motor vinner i stempeldiameter og slaglengde, tar firern igjen med dobbelt så mange sylindre og dobbelt så mange arbeidsslag
pr omdr.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Hva er din favorittmotor?
Jompa skrev:L-NA skrev:jhn skrev:Favorittmotor? Mange trekker fram spesialiteter de har lest/hørt om, men i alle fal har ikke jeg prøvd noen av disse motorene, og synes det blir vanskelig å utrope noen av de til favoritt. Da kunne jeg sagt en liten en sylindret diesel (a la SAAB-diesel) som min bestefar lagde for hånd rundt 1910-20, i kjelleren. Av et par metallklumper
Han lagde vel et 10-talls motorer.
Men min favoritt av de mc-motorer jeg har prøvd er det Hondas cbr-motorer ... på en måte silkemyk og brutal samtidig. Også lyden ... om man ikke visste bedre, kunne man tro motoren var laget av bomull e.l. Absolutt ingen metalliske ulyder, og ut av potta kan man kun høre b'er, m'er og r'er, dypt nede fra dypet, ingen spyttende s,t eller p, eller annen skrangling. Man hører kvaliteten.
Dreiemoment V2 vs R4? Jeg må jo si at jeg undrer meg litt hver gang jeg leser at V2 har høyere dreiemoment på lave turtall enn R4, man leser det så ofte at man er nesten fristet til å tro at det er fakta, men jeg mener det motsatte ... ellerhar jeg vært uheldig med mine twinner? Jeg tror ikke det.
Er det noen som har noe fornuftig å si omkring dette?
Hmm...sikkert mange som kan forklare dette mye bedre en meg, men jeg prøver likevel..Ser man bort fra alt som kan gjøres ved hjelp av maping, kammer, antall ventiler etc. så er det i hoved sak to momenter som er avgjørende for å få høyt dreiemoment i en stempel motor, og det er stempelets Areal, og slag lengde.
Tar man da utgangspunkt i to 1000ccm hvor den ene er 4 syl, mens den andre 2, så sier det seg selv at volumet pr/ sylinder på twin motoren er dobbelt så stort som på firer'n. Fordeles dette ved både å øke sylinderens diameter. og lengde, så har man samtidig økt både stempelets Areal og slaglengde. Dreiemomentet er som kjent et resultat av kraft * arm. Ved økt slaglengde økes også veivakselens Diameter, og dermed lengre arm. Ved økt Areal på stempelet økes også kraften, og dermed har man både lengre arm og mer kraft pr Stempel. Men så er det jo dette med antall da.... og da er det rpm kommer inn.....og men får da dreiemomentet på høyere turtall...slik som på en firer...
Hvorfor skal mytene om at 2-cylindrede motorer, og særlig V-motorer, har så voldsomt dreiemoment være så seiglivede ?
Sammenlignet to tilfeldige sykler.
Ducati Monster 821 2014-mod og Kawasaki Z800 2013mod.
Ducatien har 112 hk og 89 Nm ved 7750 rpm.
Kawasakien har 113 hk og 83m ved 8000 rpm.
De kommer ganske likt ut, i hvertfall på papiret.
Og det som en 2-cylindret motor vinner i stempeldiameter og slaglengde, tar firern igjen med dobbelt så mange sylindre og dobbelt så mange arbeidsslag
pr omdr.
Søker man om dette emnet rundt på det store nett, så finnes det utallige forsøk på å forklare dette fenomenet/forholdet. Men da går det som oftest mest på forholdet Hk/Moment. Men dette med 2 cylindrer har høyere dreiemoment en 4 sylindrer vil jeg ikke si at bare er en myte, men kanskje heller en "ikke ubetinget sannhet".
Det kan ellers være fult mulig for en fire sylinder motor å ha høyere turtall en en to sylindre, men da også på ett høyere turtall.
Jompa sier: "Og det som en 2-cylindret motor vinner i stempeldiameter og slaglengde, tar firern igjen med dobbelt så mange sylindre og dobbelt så mange arbeidsslag
pr omdr."
For å øke dreiemomentet så kan en jo hive på flere sylindrer, og opprettholde samme kraft som en motor som har en større diameter på to sylindere. Men man får fire små armer i stede for to lange (slaglengde). Kan kanskje sammen ligne dette med å sette to fastenøkkler ovenfor hverandre på samme mutter når du ikke klarer å løse den med en. Tar man heller å bruker en forlenget arm, så økes momentet, og mutteren løsner (lengre slag lengde).
Sammenligner man Moment kurvenne på Ducati Monster 821 2014-mod og Kawasaki Z800 2013mod, (fant dei ikke på nettet) så vil du mest sannsynlig se at To Cylindrer har høyere dreiemoment på et lavere turtall, og som oftest også ett større Areal under kurven. Men en fire cylindre kan gjerne ha like høyt, eller høyere moment på høye turtall. Resultatet ute på lande veien (eller bane) blir at fire sylindre kan gjerne yter like bra og bedre en en to sylindre, dersom det bare er Max ytelse man er ute etter, men to sylindrer yter bedre på lave turtall, og giret trengs ikke brukes på samme måte. Fordelen (med tanke på moment) er at fire Cylindrer ofte gir en jevnere moment kurve, og dermed også en jevnere og behageligere(enklere) sykkel å kjøre.