Hva er din favorittmotor?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Hva er din favorittmotor?

Legg inn av Bjerknez »

Skal ikke legge meg veldig opp i den tekniske biten her, men heller si at jeg er enig med siste taler her.

Jeg har ikke mye erfaring fra MC verdenen, men jeg har kjørte en Honda CB500 og min egen Yamaha V-Star 1300 om hverandre over lenger tid. Disse syklene har omtrent de samme hestekreftene så vidt jeg kan huske.

Hondaen må jeg gire meg ihjel med i forhold. På turtall under 5-6.000 så føles den nermest ubrukelig og skal man foreta en forbikjøring så krever dette langt mer planlegging. Men når riktig turtall endelig er der så skyter de nav gårde som tusan og da føles den kvikkere enn min V-Star. Forskjellen er at de "musklene" Honda'en har over 6.000omdr. har jeg nettopp UNDER 6.000omdr.

I bytrafikk trenger jeg ikke noe voldsomt momenet på lave turtall, så da blir min Yamaha litt "slitsom". Her vinner Honda'en glatt. jeg ser også for meg at ved aktiv kjøring med hornene ute funker Honda'en bedre, men det krever aktiv giring og å hele tiden mase på det riktige turtallet.

I normale landeveishastigheter hvor man drar på litt i svinger og lunker litt på sletter etc. så er min Yamaha overlegen Honda'en. Jeg ligger og lunker i 5.giret bak en bil mens jeg tenker på hvor fint det hadde vert hvis bilen forran hadde forduftet. Uten noe som helst anstrengelse så vrir jeg på gassen og jeg smetter forbi. Honda'en i samme fart i samme gir hadde ikke klart dette raskere enn en VW Lupo. Her må man på en måte frem med hornene, gire ned for å få opp turtallet etc. Skal man kjøre mye på samme måte blir Honda'en langt mer slitsom, men det skaper så klart også en mer aktiv fører.

Så det blir vanskelig å si hva jeg mener er best da det er litt smak og behag, men en mellomting hadde nok vert å foretrekke og da går jeg mer i retning Triumph Street Triple som er en 3-sylindret herlighet som jeg også sitter utrolig godt på :-) Desverre har den ikke samme sittekomforten som jeg har på min V-Star og da blir det vertfall ikke noe bytte av sykkel. Da måtte den eventuelt kommet som en nummer to sykkel og det blir jo litt dyrt...

Så jeg er ikke i mot eller favoriserer noen motortyper egentlig. Men etter min noe snevre erfaring så har jeg så langt kommet til at en V-Twin er saken, og setter man en slik motor på en doning som også er laget for langturer så er dette midt i blinken for meg. :-)

Svar