Skifte gaffelolje og pakninger selv
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Skifte gaffelolje og pakninger selv
Synes sykkelen har vært litt annerledes å styre i det siste, og jeg ser sorte ringer på gaflene. Det betyr vel at det er på høy tid å skifte gaffelolje og disse pakningene som ingen ser ut til å være enige om hva heter (simringer, zimmerringer, simmerringer etc). Spørsmålet er om dette er noe jeg bør ta sikte på å klare på egen hånd, eller om det er like greit å sette det bort. Ambisjonsnivået på selvmekking er forsåvidt høyt, men jeg har mye å lære. Er sånn noenlunde utrustet med pipenøkkelsett og et par momentnøkler.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Vil tro du trenger bits/umdrako sett også.Mulig locktite på de.
Her er et spesial verktøy som sikkert gjør arbeidet tryggere for å ikke lage merker i gaffelbeinet.
http://deathtrap-customs.com.24nb2.srv. ... tegori=194" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er et spesial verktøy som sikkert gjør arbeidet tryggere for å ikke lage merker i gaffelbeinet.
http://deathtrap-customs.com.24nb2.srv. ... tegori=194" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Dette burde du klare greit.
Jeg har nettopp skiftet på min NTV.
Her er en par tråder som kan være til hjelp:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... el#p171996
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t= ... ...#p52621
Jeg har nettopp skiftet på min NTV.
Her er en par tråder som kan være til hjelp:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... el#p171996
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t= ... ...#p52621
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Fikk nylig overhalt begge framgaflene hos Monsterbike - dvs leverte inn MC'n på morgenen og fikk den tilbake på slutten av dagen. Prisen for det var rundt 4K om jeg ikke husker feil.
Synes det var grei pris når det inkluderer av/på MC'n. (Verksted beregner en slik jobb til å ta ca 4 timer)
I tillegg var de hyggelige og ga meg lånescooter gratis, så jeg kom meg enkelt til/fra.
300ccm scooter med automat var en artig opplevelse, selv om det var rimelig uvant ift MC.
Synes det var grei pris når det inkluderer av/på MC'n. (Verksted beregner en slik jobb til å ta ca 4 timer)
I tillegg var de hyggelige og ga meg lånescooter gratis, så jeg kom meg enkelt til/fra.
300ccm scooter med automat var en artig opplevelse, selv om det var rimelig uvant ift MC.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Da har jeg vært nede hos den lokale Honda-pusheren og handlet deler. Geirs bruksanvisning i den andre tråden er jo helt ypperlig.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Verktøyet som det er linket til skal ikke brukes på "opp/ned" gaffel. Men på "gammeldags" gaffel trenger du det. Pass på å sette ringene rett vei. Videre er det lurt å få gjort skikkelig rent i bunn av gaffelbeina. Der ligger det MYE sørpe som hemmer god demper-funksjon. Innmaten bør tas ut, demonteres og vaskes/tørkes.
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Denne kan jeg skrive under på at er grei å dobbeltsjekke. Ble en ekstrakveld med skruing for noen år siden da de nye ringene slapp vel mye olje igjennom, gittcannon skrev:Pass på å sette ringene rett vei

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Hvis det lar seg gjøre, kan du la innerrørene bli igjen på gaffelkrona.
Da sparer du deg en god del skruing.
Det er mulig du må ha ett spesialverktøy til å holde igjen setet for fjæra som er skrudd fast i bunn av
gaffelbeinet.
Det er sikkert noen andre her som vet hva som brukes på Honda.
De fleste "vanlige" gaflene har en låseskrue som holder setet/ demperstaget fast.
Denne skruen kommer du til etter å ha tatt ut hjulbolten.
Ellers er det ut med oljen, først.
Av med topplokkene på innerrørene.
Låsering / evt skrudde topplugger.
Ut med fjæra.
Av med støvtetting.
Låseringen under støvtettinga.
Løsne skruen i bunnen av gaffelen og noen rykk så løsner ytterrøret.
Om du har delekatalog eller verkstedhandbok er det en fordel.
Da sparer du deg en god del skruing.
Det er mulig du må ha ett spesialverktøy til å holde igjen setet for fjæra som er skrudd fast i bunn av
gaffelbeinet.
Det er sikkert noen andre her som vet hva som brukes på Honda.
De fleste "vanlige" gaflene har en låseskrue som holder setet/ demperstaget fast.
Denne skruen kommer du til etter å ha tatt ut hjulbolten.
Ellers er det ut med oljen, først.
Av med topplokkene på innerrørene.
Låsering / evt skrudde topplugger.
Ut med fjæra.
Av med støvtetting.
Låseringen under støvtettinga.
Løsne skruen i bunnen av gaffelen og noen rykk så løsner ytterrøret.
Om du har delekatalog eller verkstedhandbok er det en fordel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Før jeg kan sette i gang har jeg et lite problem med å holde sykkelen oppe under operasjonen. Besøkte en jernvare på jakt etter støttebukker, men det ser ut til at det ikke finnes noen som er lave nok (<240 mm). Etter litt diskusjon om bruksområdet solgte de meg en liten hydraulisk jekk. Siden jeg ikke er født i går, testet jeg over natten for å se om den holdt stillingen, og ganske riktig, da jeg sjekket i dag var forhjulet tilbake på gulvet. Prøvde nettopp å jekke opp på nytt, og det viste seg at den siger så fort at jeg nesten kan se det med det blotte øye. Jeg har en gardintrapp jeg tror vil passe perfekt under styret når gaffelbenene er tatt ut, men det blir litt risikabelt.
- Blueberry
- Innlegg: 47
- Registrert: 05 mai 2014, 23:23
- Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
- Bosted: Gjøra, Sunndal
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Om du har ein solid bjelke i taket. Så kan du bruke den og ei lastestropp. Brukte det da eg bytta hjullager på varaderoen til ein kamerat.
Du kan muligens kappe denne slik at den blir lav nok. Bare 3cm som skal til.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... onn-15117/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du kan muligens kappe denne slik at den blir lav nok. Bare 3cm som skal til.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... onn-15117/" onclick="window.open(this.href);return false;
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Jeg bruker treklosser/plankebiter til i støtte opp under motoren for å holde opp framhjulet.Lamberghini skrev:Før jeg kan sette i gang har jeg et lite problem med å holde sykkelen oppe under operasjonen. Besøkte en jernvare på jakt etter støttebukker, men det ser ut til at det ikke finnes noen som er lave nok (<240 mm). Etter litt diskusjon om bruksområdet solgte de meg en liten hydraulisk jekk. Siden jeg ikke er født i går, testet jeg over natten for å se om den holdt stillingen, og ganske riktig, da jeg sjekket i dag var forhjulet tilbake på gulvet. Prøvde nettopp å jekke opp på nytt, og det viste seg at den siger så fort at jeg nesten kan se det med det blotte øye. Jeg har en gardintrapp jeg tror vil passe perfekt under styret når gaffelbenene er tatt ut, men det blir litt risikabelt.
Alternativt parkere sykkelen opp en plate og legge en stropp under denne og stroppe ned bakenden.
Fungerer også å legge noe tungt på bak slik at hjulet løfter seg.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Platemetoden hørtes kjempelur ut, da vil jo sykkelen holdes nede av sin egen vekt. Takk for tipset.
EDIT: Testet dette, men platen jeg fant var fra en gammel IKEA-hylle, så myk at den fulgte med hjulet oppover i stedet for å trekke det ned.
Kanskje hvis jeg stropper fast platen til hjulet og legger masse tunge ting oppå?
EDIT: Testet dette, men platen jeg fant var fra en gammel IKEA-hylle, så myk at den fulgte med hjulet oppover i stedet for å trekke det ned.

Kanskje hvis jeg stropper fast platen til hjulet og legger masse tunge ting oppå?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Hvorfor ikke en "kronestøtte" fra Biltema. Den er billig. Og du får garantert bruk for den igjen. Super ved vinterlagring, for å få vekten bort fra forstillingen.
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Den var ikke dum, men jeg har ikke bil, så i denne omgang blir det Macgyver-løsninger.
Re: Skifte gaffelolje og pakninger selv
Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 16:06, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100