Cutless sin blogg
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Da var kjøretime (dobbeltimer) nr 2 gjennomført.
Idag fikk jeg prøvd meg i kjøregården.
Brems i 50 km/t - gikk veldig bra, eneste justering var å heve blikket samt unngå gass under brems.
Unnamanøver - gikk bra i 35-40 km/t. 50 km/t+ første gang var ikke optimal, men så fikk jeg påminnelse om forankring og blikk - så satt den.
Sving i 50 km/t - gikk veldig bra etter noe korrigering på blikk.
Brems i sving - var litt feig, bremsa litt tidlig. Gikk veldig bra etter det.
Krypkjøring - var forferdelig. Kvelte motoren flere ganger, veltet kjegler, nedi med føtta. Fikk så en demo av kjørelærer. Prøvde igjen, denne gangen uten å bruke bakbrems - gikk mye bedre. Toucha foten nedi et par ganger.
I forhold til hva jeg fikk tilbakemelding på sist gang så var svingene mye bedre nå, både mtp. fart og sporvalg. Skal ha en kjøretime (dobbel) til - totalt 3 doble timer, også er det kun langkjøring og banekjøring igjen. Vet ikke om det er lite eller mange kjøretimer for en som aldri har sittet på en mc før?
Idag fikk jeg prøvd meg i kjøregården.
Brems i 50 km/t - gikk veldig bra, eneste justering var å heve blikket samt unngå gass under brems.
Unnamanøver - gikk bra i 35-40 km/t. 50 km/t+ første gang var ikke optimal, men så fikk jeg påminnelse om forankring og blikk - så satt den.
Sving i 50 km/t - gikk veldig bra etter noe korrigering på blikk.
Brems i sving - var litt feig, bremsa litt tidlig. Gikk veldig bra etter det.
Krypkjøring - var forferdelig. Kvelte motoren flere ganger, veltet kjegler, nedi med føtta. Fikk så en demo av kjørelærer. Prøvde igjen, denne gangen uten å bruke bakbrems - gikk mye bedre. Toucha foten nedi et par ganger.
I forhold til hva jeg fikk tilbakemelding på sist gang så var svingene mye bedre nå, både mtp. fart og sporvalg. Skal ha en kjøretime (dobbel) til - totalt 3 doble timer, også er det kun langkjøring og banekjøring igjen. Vet ikke om det er lite eller mange kjøretimer for en som aldri har sittet på en mc før?
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg
Denne krypkjøringen er en overaskelse for de fleste tror jeg i førsten. Denne bør du trene mye på for her skal du ikke drite deg ut mye før du stryker. Noen sensorer er rasshøl (har jeg hørt) og har bestemt seg for å stryke så fort beinet går nedi bakken, mens andre (kanskje de fleste) sensorene ser på en helhet og bryr seg ikke om du toucher lett nedi med beina en gang eller kanskje to. Riv av en kjegle bør heller ikke bety stryk, men sett deg som mål og klare denne 100% så slipper du å tenke på dette. Er bare trening som skal tilCutless skrev:Da var kjøretime (dobbeltimer) nr 2 gjennomført.
Idag fikk jeg prøvd meg i kjøregården.
Brems i 50 km/t - gikk veldig bra, eneste justering var å heve blikket samt unngå gass under brems.
Unnamanøver - gikk bra i 35-40 km/t. 50 km/t+ første gang var ikke optimal, men så fikk jeg påminnelse om forankring og blikk - så satt den.
Sving i 50 km/t - gikk veldig bra etter noe korrigering på blikk.
Brems i sving - var litt feig, bremsa litt tidlig. Gikk veldig bra etter det.
Krypkjøring - var forferdelig. Kvelte motoren flere ganger, veltet kjegler, nedi med føtta. Fikk så en demo av kjørelærer. Prøvde igjen, denne gangen uten å bruke bakbrems - gikk mye bedre. Toucha foten nedi et par ganger.
I forhold til hva jeg fikk tilbakemelding på sist gang så var svingene mye bedre nå, både mtp. fart og sporvalg. Skal ha en kjøretime (dobbel) til - totalt 3 doble timer, også er det kun langkjøring og banekjøring igjen. Vet ikke om det er lite eller mange kjøretimer for en som aldri har sittet på en mc før?

Husker ikke hvor mange timer jeg hadde men det høres "normalt" ut de timene du har hatt nå. Du lærer mye på landeveiskjøringen samt sikkerhetskurs på bane. Hele poenget er å kjøre mye.
Har du fått noen til å øvekjøre med deg da?
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Ja, må få øvd litt mer på den. Jeg har sett videoer av den, og forventet at det skulle være vanskelig - men ikke så brutalt som det var. Men var mye lettere når jeg kun konsentrerte meg om gass og klutsj. Kjenner at låret noen ganger går ut for å balansere, og det er da jeg mister balansen - må overstyre å tvinge beina til å ha god forankring.
Nei, ingen som har meldt seg enda - hehe. Jeg driver å spaner etter en blå Yamaha som vanligvis står parkert her ute. Vet det er en som kjører den, må bare finne ut hvem..
Nei, ingen som har meldt seg enda - hehe. Jeg driver å spaner etter en blå Yamaha som vanligvis står parkert her ute. Vet det er en som kjører den, må bare finne ut hvem..
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Cutless sin blogg
Prøv også å tenke på hvor du har overkroppen. Det å bruke overkroppen til å balansere mer bevisst fikk meg fra OK til å klare det helt fint.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Takk for tipset - det skal jeg definitivt prøve !
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg
Den vil du automatisk bli bedre på hvis du får øvekjørt en del og spesielt køkjøring i rushtrafikken etc. Vil gi deg balansetrening. Du kan sikkert trene på det samme hvis du har en moped. Prinsippet er jo likt... :)Cutless skrev:Ja, må få øvd litt mer på den. Jeg har sett videoer av den, og forventet at det skulle være vanskelig - men ikke så brutalt som det var. Men var mye lettere når jeg kun konsentrerte meg om gass og klutsj. Kjenner at låret noen ganger går ut for å balansere, og det er da jeg mister balansen - må overstyre å tvinge beina til å ha god forankring.
Nei, ingen som har meldt seg enda - hehe. Jeg driver å spaner etter en blå Yamaha som vanligvis står parkert her ute. Vet det er en som kjører den, må bare finne ut hvem..
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg
Ops... Dobbeltpost fjernet...Cutless skrev:Ja, må få øvd litt mer på den. Jeg har sett videoer av den, og forventet at det skulle være vanskelig - men ikke så brutalt som det var. Men var mye lettere når jeg kun konsentrerte meg om gass og klutsj. Kjenner at låret noen ganger går ut for å balansere, og det er da jeg mister balansen - må overstyre å tvinge beina til å ha god forankring.
Nei, ingen som har meldt seg enda - hehe. Jeg driver å spaner etter en blå Yamaha som vanligvis står parkert her ute. Vet det er en som kjører den, må bare finne ut hvem..
Re: Sv: Cutless sin blogg
Det liker jeg også til tider, men man bør ikke starte med et gir lenger ned enn nødvendig hvis man er fersk eller ukjent med sykkelen. Ihvertfall ikke hvis det er en kraftig sykkel, uten antispinn.Elolz skrev:Gassen skal jo på så tidlig som mulig i sving, ifølge "twist of the wrist". Gjør nedgiring og mest mulig av evt nedbremsing før svingen, gå tidlig på gassen og øk den gradvis gjennom svingen, så retter den opp sykkelen for deg ogSelv liker jeg å gire ned et hakk mer enn strengt tatt nødvendig for å bruke gassen mer i svingen og skyte fart ut av den
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Eneste jeg har er sykkelen til samboer - så er begrenset...
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Takk Elolz - tar til meg alt av råd og tips. Sitter å "kjører" løypa i hodet mitt om og om igjen nå.
Den ene gangen det gikk bra så føltes det ut som den enkleste øvelsen av alle, men det er den konsistensen jeg trenger - vet ikke hva som gjorde at det gikk veldig bra en gang. Tror det hjalp og ikke tenke så mye på at jeg skulle kjøre så sakte som mulig.
Den ene gangen det gikk bra så føltes det ut som den enkleste øvelsen av alle, men det er den konsistensen jeg trenger - vet ikke hva som gjorde at det gikk veldig bra en gang. Tror det hjalp og ikke tenke så mye på at jeg skulle kjøre så sakte som mulig.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Cutless sin blogg
Om det er Duken du kjører er det nok lurere å slippe opp på clutchen litt, ikke gasse :) Bakbremsen på disse syklene er veldig dårlig plassert rett ut av esken (altfor høyt), men spørs om kjøreskolen har justert det litt.
Og blikkbruk langt frem er kjempeviktig!
Og blikkbruk langt frem er kjempeviktig!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Det forklarer litt. Ja, bremsen var VELDIG høy. Trodde det var jeg som satt feil på sykkelen eller noe. Klarer ikke å ha foten på bremsen uten å bremse, uansett hvor hardt jeg trekker foten opp.Snikendeugle skrev:Om det er Duken du kjører er det nok lurere å slippe opp på clutchen litt, ikke gasse :) Bakbremsen på disse syklene er veldig dårlig plassert rett ut av esken (altfor høyt), men spørs om kjøreskolen har justert det litt.
Og blikkbruk langt frem er kjempeviktig!
Noen andre tips på balanse spesifikt til Duke'n?
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg
Tror jaggu ikke jeg har brukt bakbremsen siden jeg var på kjøreskolen jeg 

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Cutless sin blogg
Jepp, nesten så frambremsen er bedre :)Cutless skrev:Det forklarer litt. Ja, bremsen var VELDIG høy. Trodde det var jeg som satt feil på sykkelen eller noe. Klarer ikke å ha foten på bremsen uten å bremse, uansett hvor hardt jeg trekker foten opp.Snikendeugle skrev:Om det er Duken du kjører er det nok lurere å slippe opp på clutchen litt, ikke gasse :) Bakbremsen på disse syklene er veldig dårlig plassert rett ut av esken (altfor høyt), men spørs om kjøreskolen har justert det litt.
Og blikkbruk langt frem er kjempeviktig!
Noen andre tips på balanse spesifikt til Duke'n?
Hmm tips ja... Har ikke noe spesielle tips annet enn å ikke "knekke over" sykkelen når du svinger.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Hva mener du med å knekke over sykkelen?