Men.. mandag morgen var jeg klar, til tross for en vekslende værmelding... jeg var jæææ...ig klar.
Pakket på sykkelen, pakket på meg kjøreklærne og la avgårde mot Odda, før klokka var 6 (da hadde jeg vært våken siden 4, siden jeg gledet meg sånn

Jeg har skrevet det før, men jeg liker å komme meg avgårde tidlig om morran. Det er ingen trafikk, og om man skulle ha behov for litt gladgassing, er fortsatt onkel Blå under dyna.
Så...inn til Odda, tok et siste overblikk i bygget-alt i orden og vel så det

Så ned på Shellstasjonen for å gi Striplen litt frokost. Litt flytende føde til både den og meg.. med kjærleik selvsagt Men det som skulle bli en kjempetur, skulle få en trang start, da lommeboka ikke er å finne, verken i lomma på kjøredressen eller tankveska. F:::N ta.
Jaja, da blir det 11 mil tur/retur for å hente lommeboka, jammen godt man har kvalitetsveier å kose seg på.
Så, når klokka er ni, har jeg fått hentet lommeboka, er tilbake på Shelllstasjonen i Odda,har fått fyllt tanken på sykkelen og meg selv.
Scalarideren er innstillt på P1, Reiseradioen er neste på programmet... kan hende jeg får en stemningsfull start på turen likevel?

Legger ivei utover RV13, eller "austsio" som vi lokale sier. Det er overskya, grått og ikke akkurat fotovær, så bilder blir det lite av. Men Reiseradioen får meg i godt humør, så stemningen er god. Det er fortsatt såpass tidlig at den "hvite terror" (ja, altså bobiler) er stort sett fraværende, og jeg oppnår nok min beste tid opp Måbødalen til Vøringsfossen noensinne :-)
Hardangervidda er slik den pleier med sine telehiv, men også med noen nydelig svingkombinasjoner her og der. Det siste stykket fra demningen ved Ørteren og ned til Haugastøl er jo bare nydelig. Ser meg nødt til å ta en reprise her, så snur på Haugastøl og drar på opp til Ørteren igjen.
Vel nede på Geilo blir det en stopp på bensinstasjonen, for litt fuel på sykkelen og kaffe til meg, må få opp kroppstempen litt. Filosoferer på hvor jeg skal kjøre, men lander på å ta Rv40 mot Kongsberg, bla for å kunne kose meg i svingene opp mot Kikut. Må kjøre en reprise her også, den ene laaaange 180gradern burde ha en rød trekant, den er litt vanedannende og gir en fiiin rus

Vel over på "andre sida" tar jeg til venstre, og kruser langs Pålsbufjorden. Dvs, det er så mye furuskau at man ser ikke en dritt på ett par mil, men telehiv, ja de er hjertelig tilstede. En krafig regnbyge treffer meg også, så regndressen får sin debut her, og den holder meg tørr resten av dagen

Ser ikke en sjel oppi her, er langt mellom husene, og de få som finnes, skriker etter maling. Like før Tunhovd-bygda tar jeg igjen en gjeng svensker på Honda Shadows, det går i gangfart, og svingene taes i lodd. Ikke mye nedlegg der nei

Men, på Tunhovd får jeg i alle fall litt utsikt, så knipser et av dagens sjeldne bilder her: Jeg svinger til venstre i krysset her, kjører mot Nesbyen, denne veien er vel også ganske "non event", men ser da en og annen hytte, og etter hvert, nedover Rukkedalen ser man ett og annet hus, og plutselig...Bilplaneten. Et bruktbilfirma som har masse biler utenfor. Tar meg en stopp ved Rukkedalen Velforenings badeplass.
Vet ikke hva som forundrer meg mest, om det er det faktum at det bor nok folk oppi her til å danne "velforening" eller om det er det at de faktisk har laget et badebasseng?
En fin plass for en liten pause er det i alle fall Vel nede på Nesbyen vurderer jeg å kjøre Hedalsvegen, men blir frarådet det av en kar på bensinstasjonen, for det er masse grus over der, blir jeg fortalt.
Så da blir det besøk hos Kjetil i stedet, en tidligere kollega fra gamlejobben. Offshore-arbeider fra Hallingdal, det blir vel det som kalles "skogs-matros"?

Suser videre langs Rv7, mot Hønefoss, i vekslende sol og regnbyger... og etter en stund ramler jeg inn døra hos BusaTrond.
Så da blir det litt fagprat oss rørleggere imellom

Og Busa tegnet og forklarte litt om hvilke rutevalg jeg burde ta neste dag. I alle fall rundt der på indre østland.
For en plan hadde jeg jo....