Kant'1ns kjøreblogg- Reisen til veiens ende

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Re: Kant'1ns kjøreblogg--- På dannelsesreise?

Legg inn av Olav K »

Forpliktelser er no dritt... ikke i forhold til dama og sånn, men jobboppdrag som drar ut i tid, pga polske fritenkere som har sin egen måte å prioritere på.
Men.. mandag morgen var jeg klar, til tross for en vekslende værmelding... jeg var jæææ...ig klar.
Pakket på sykkelen, pakket på meg kjøreklærne og la avgårde mot Odda, før klokka var 6 (da hadde jeg vært våken siden 4, siden jeg gledet meg sånn :lol )
Jeg har skrevet det før, men jeg liker å komme meg avgårde tidlig om morran. Det er ingen trafikk, og om man skulle ha behov for litt gladgassing, er fortsatt onkel Blå under dyna.
Så...inn til Odda, tok et siste overblikk i bygget-alt i orden og vel så det :prf
Så ned på Shellstasjonen for å gi Striplen litt frokost. Litt flytende føde til både den og meg.. med kjærleik selvsagt
AA1.jpg
Men det som skulle bli en kjempetur, skulle få en trang start, da lommeboka ikke er å finne, verken i lomma på kjøredressen eller tankveska. F:::N ta.
Jaja, da blir det 11 mil tur/retur for å hente lommeboka, jammen godt man har kvalitetsveier å kose seg på.
Så, når klokka er ni, har jeg fått hentet lommeboka, er tilbake på Shelllstasjonen i Odda,har fått fyllt tanken på sykkelen og meg selv.
Scalarideren er innstillt på P1, Reiseradioen er neste på programmet... kan hende jeg får en stemningsfull start på turen likevel? :thumleft
Legger ivei utover RV13, eller "austsio" som vi lokale sier. Det er overskya, grått og ikke akkurat fotovær, så bilder blir det lite av. Men Reiseradioen får meg i godt humør, så stemningen er god. Det er fortsatt såpass tidlig at den "hvite terror" (ja, altså bobiler) er stort sett fraværende, og jeg oppnår nok min beste tid opp Måbødalen til Vøringsfossen noensinne :-)
Hardangervidda er slik den pleier med sine telehiv, men også med noen nydelig svingkombinasjoner her og der. Det siste stykket fra demningen ved Ørteren og ned til Haugastøl er jo bare nydelig. Ser meg nødt til å ta en reprise her, så snur på Haugastøl og drar på opp til Ørteren igjen.
Vel nede på Geilo blir det en stopp på bensinstasjonen, for litt fuel på sykkelen og kaffe til meg, må få opp kroppstempen litt. Filosoferer på hvor jeg skal kjøre, men lander på å ta Rv40 mot Kongsberg, bla for å kunne kose meg i svingene opp mot Kikut. Må kjøre en reprise her også, den ene laaaange 180gradern burde ha en rød trekant, den er litt vanedannende og gir en fiiin rus :lol
Vel over på "andre sida" tar jeg til venstre, og kruser langs Pålsbufjorden. Dvs, det er så mye furuskau at man ser ikke en dritt på ett par mil, men telehiv, ja de er hjertelig tilstede. En krafig regnbyge treffer meg også, så regndressen får sin debut her, og den holder meg tørr resten av dagen :thumleft .
Ser ikke en sjel oppi her, er langt mellom husene, og de få som finnes, skriker etter maling. Like før Tunhovd-bygda tar jeg igjen en gjeng svensker på Honda Shadows, det går i gangfart, og svingene taes i lodd. Ikke mye nedlegg der nei :lol
Men, på Tunhovd får jeg i alle fall litt utsikt, så knipser et av dagens sjeldne bilder her:
AA2.jpg
Jeg svinger til venstre i krysset her, kjører mot Nesbyen, denne veien er vel også ganske "non event", men ser da en og annen hytte, og etter hvert, nedover Rukkedalen ser man ett og annet hus, og plutselig...Bilplaneten. Et bruktbilfirma som har masse biler utenfor. Tar meg en stopp ved Rukkedalen Velforenings badeplass.
Vet ikke hva som forundrer meg mest, om det er det faktum at det bor nok folk oppi her til å danne "velforening" eller om det er det at de faktisk har laget et badebasseng?
En fin plass for en liten pause er det i alle fall
AA3.jpg
Vel nede på Nesbyen vurderer jeg å kjøre Hedalsvegen, men blir frarådet det av en kar på bensinstasjonen, for det er masse grus over der, blir jeg fortalt.
Så da blir det besøk hos Kjetil i stedet, en tidligere kollega fra gamlejobben. Offshore-arbeider fra Hallingdal, det blir vel det som kalles "skogs-matros"? :knegg
Suser videre langs Rv7, mot Hønefoss, i vekslende sol og regnbyger... og etter en stund ramler jeg inn døra hos BusaTrond.
Så da blir det litt fagprat oss rørleggere imellom :prf ja, og vi var vel innom MC også, om jeg ikke tar feil :prf
AA4.jpg
Det blei ca 560 km på telleren denne dagen,
Og Busa tegnet og forklarte litt om hvilke rutevalg jeg burde ta neste dag. I alle fall rundt der på indre østland.
For en plan hadde jeg jo.... :thumleft ... og tirsdagsturen kommer i neste innlegg:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Olav K den 03 jul 2014, 11:31, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Og vi gleder oss, som vanlig, til fortsettelsen!

Brukeravatar
Olav K

Re: Kant'1ns kjøreblogg--- På dannelsesreise? del 2

Legg inn av Olav K »

Neste morgen var jeg på sykkelen rundt 07, (arbeidsdagen starter jo da, ikke sant?)
regndressen var på fra første stund, da himmelen ser rimelig ustabil ut.
Master Busa har befalt meg til å ta veien til Jevnaker, og så 240 oppover østsida av Randsfjorden, da det skal være mye fine svinger oppover der.
Så, etter en kjapp bensinstopp svinger jeg inn på denne 240'en. Det er fortsatt tørt i lufta men periodevis vått langs veien, og lengst nord i Randsfjorden er det i alle fall ei heftig regnbyge...som varer lenge.
Noen svinger er det jo oppover, men ikke noe som får fram ståpelsen akkurat. Men for å være rettferdig, så er de beste svingene fortsatt regnvåte, så jeg må ta det litt med ro. Får tatt et bilde ett sted sånn ca halvveis langs fjorden, jeg aner ikke hva denne lilla blomsten er for noe.. men jeg tipper det er noe de dyrker? :scratch
AA5.jpg
Etter hvert nærmer det seg Reiseradiotid igjen, og Scalarideren blir satt i sving. Men det eneste den får inn er P2.
(og kan noen forklare meg hvorfor P2 er den ENESTE kanalen man kan få inn overalt. En kanal ingen hører på... uansett hvor man er, og vil høre på radio, P2 er klokkeklar, der alt annet av radiosignaler er fraværende. Superirriterende)
Nærmere nordenden av Randsfjorden kommer regnet, og det varer helt Leira, ja.. for jeg svinger i den retning, forbi Dokka og over Etnedal? I alle fall så jeg flere skilt med "Etnedal" på.
Når jeg kommer ned på E16 letter været, og nærmere Fagernes er det antydning til tørr veg :prf
Stopper på en bensinstasjon der, topper tanken på sykkelen, og fyller legemet med en kopp :mk og litt mat.
Slår av en prat med han som står bak disken (endelig en bensinstasjon med en voksen mann bak disken, og ikke en tyggegummityggende blond teenagebabe som ikke veit forskjell på nord og sør) og han mener det blir en nydelig dag.
Jeg er selvfølgelig helt enig, og setter avgårde igjen, svinger høyre i Fagernes og da veit vel du som leser, i hvilken retning det bærer... Beito og Valdresflya :scratch
Solen titter fram, og jeg liker dette veistykket, det er god utsikt utover Valdres, og ikke for mye trafikk, såpass tidlig på dagen. Like over Beitostølen kommer regnet igjen, så den planlagte stoppen ved "Bitibua" like nedenfor Båtskaret blir kansellert. Men heldigvis, allerede på Gjende er det tørt. Tar noen bilder på utkikkspunktet der man ser utover Jotunheimsvegen
AA6.jpg
AA7.jpg
Det er ikke spesielt varmt oppå her, litt sur vind også. Så noen stopp oppå toppen blir det ikke i dag heller. Og reinsdyra som bor oppå her, er ikke å se i dag.
Så jeg kruser rolig avgårde, nyter utsikten, og nede ved Bess-strond ligger en liten butikk på høyre sida av vegen. En fin liten laftet bygning, med "Kolonial" og "Krambu" spikret på veggen i hvitmalte kvister.. Det er tomt for biler utenfor, men ser det er ei ung jente inne i butikken. Tror hun er selskapssyk, for før jeg har gått av sykkelen står hun og smiler i døra og prater som en foss, på den herlige Vågådialekta. Jeg skjønner bare ca halvparten, men hun har både brus og sjokolade i sjappa si (og lite anna) Og jeg trenger et lite sukkerkick. Så jeg setter meg ned og slår av prat, skjønner etter hvert mer av hva hun sier (dialekta krever litt tilvenning)
Bestemmer meg for å komme tilbake en annen gang og prøve å fiske i vannet der, hun påstår det er bra fiske der, og viser noen bilder av ørret på rundt kiloen.
Tar et bilde på haugen bortenfor, før jeg kjører videre...
AA8.jpg
Været letter mer og mer, og når jeg svinger ned for å ta en titt på Ridderspranget, smeller sola til for alvor, og jeg kjenner varmen kryper igjennom regn-og kjøredress :prf
Det var et stykke å gå ned til selve Ridderspranget fra P-plassen, så jeg kjører tilbake mot hovedveien etter en liten selfie
AA9.jpg
Videre... mot Vågå blir det bare bedre og bedre vær, jeg kjører inn til sentrum, svinger inn på "Solsidevegen" som går på andre sida av vannet. Dette er upløyd mark for min del, og om det var et lurt vegvalg vet jeg ikke, asfalten varer ikke så lenge, så jeg humper meg avgårde på grus i mange kilometer oppover.
Men tilslutt blir gummien gjenforent med deilig asfalt igjen, og da er det blitt på tide å kle av seg regndressen for denne dagen.
AA10.jpg
AA11.jpg
Når jeg ankommer Lom sentrum, viser klokka på bankveggen at det er småpene 23 grader. Bevilger meg en is i sentrum, ser på rare turister og gleder meg til neste etappe... som blir oppover Bøverdalen og Sognefjellet.
Bøverdalen ja, her har jeg vært før, i noen år svingte vi alltid opp til Visdalen og Spiterstulen herfra.
Deltok noen år på Galdhøpiggrennet på telemarkski, men etter at venstre kne tok kvelden, blei det slutt på den slags.
Lengre oppe i samme dalføre kan man svinge til Juvass, og her oppe har jeg hatt mange fantastiske turer med paraglider over Norges tak. Men ikke i dag... i dag er det bare meg, og The 1. Lady. Stopper ved Leirdalen og tar et bilde, jeg synes dette dalføret er utrolig flott
AA12.jpg
Har en liten stopp oppe på Sognefjellshytta, men Therese J er ikke å se, så da får jeg bare kjøre videre. Sulten begynner å gnage litt, så bestemmer meg for at på Turtagrø... blir det mat.
Og slik blir det, Fjellpølse med tilbehør, i en såpass romslig porsjon at kjøredressen sitter enda litt strammere når jeg rir videre. På Tindevegen selvsagt, som går oppover i bildet under her
AA13.jpg
Og med det hopper vi over til nytt innlegg, så jeg kan legge inn flere bilder
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Olav K

Legg inn av Olav K »

Jeg passerer bommen oppå toppen, det er ikke noe å klage på å betale 75 kr for et slikt vegstykke, og det siste stykket ned mot Øvre Årdal vil jeg si er "gærneverdig", svinger så tette at GPSen ikke makter å skille dem
AA15.jpg
Vel nede i Øvre Årdal, er det igjen på tide med en bensinfylling, så stopper på stasjonen der, sammen med 18 Porcher. De er tydeligvis norske, og andelen av BS og BR skilter er (ikke overraskende) ganske så høy.
At de gidder, tenker jeg... de har biler som er gode for 250kmt++, med skarpe kjøreegenskaper for svinger og alt som er gøy. Så kjører de rundt i kolonne, sjelden over 70?? Jaja, dem om det.
JEG derimot kruser videre nedover mot Årdalstangen, Fodnes og gjennom tunnellen til Lærdal... i ca 75-80 :sk?
Tar høyre i Lærdal, og opp mot Aurlandsfjellet, selvsagt. Sola begynner å gjøre seg klar for en ettermiddagslur, og treffer meg midt i trynet, og igjen får jeg lyst på ny hjelm med innvendig solvisir :thumleft
Tar en liten pause oppe over tregrensa og ser tilbake mot Jotunheimen
AA16.jpg
Over fjellet, og ned igjen mot Bjørgo.
Her har jeg også vært mye i "gamle dager", jeg og en kompis reiste til Aurland og fløy paraglider fra Bjørgåsen i helgene, sommeren 1992. Fly om dagen og feste om kvelden, en sorgløs tilstand...aaahh gode minner :knegg
Stopper selvsagt på utkikkspunktet ved Stegastein og tar bilder (og en liten hvil, begynner å kjenne det i baken)
AA17.jpg
AA18.jpg
Så begynner siste etappe, ned til Aurland (her har jeg nesten aldri kjørt ned, pleide å ta luftveien på 90-tallet) og så videre mot Flåm, Voss, Granvin og over Espelandsdalen mot Ulvik. Hardangerbrua og Sørfjorden tilbake til Odda går i en fei, Folgefonntunellen likeså. Stopper først i Rosendal, og knipser et siste bilde, med Iphonen denne gang, mot Omvikdalen.
AA20.jpg
Er hjemme ca kl 22 etter en episk dag på to hjul, ruta ser du her:

https://www.google.no/maps/dir/H%C3%B8n ... !3e0?hl=no" onclick="window.open(this.href);return false;

Med noen små avstikkere viste telleverket på sykkelen 755,3 km.
Hjemme ventet min kjære frk. Fryd med et herlig oste og skinkefat, så blei man jammen mett før sengetid :lol
Men jeg lover, jeg sov godt den natta :thumleft

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Nok en gang et "desert-stykke" fra Olav K, flotte bilder :thumleft
Så får vi andre jobbe ei stund til vi :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Olav K

Legg inn av Olav K »

ojda skrev:Nok en gang et "desert-stykke" fra Olav K, flotte bilder :thumleft
Så får vi andre jobbe ei stund til vi :-)å

Takk for det Ojda,
idag har ikke denne kroppen jobbet mye, bortsett fra å skrive litt her på bloggen, har jeg bare drevet dank.
Men får vel spekulere litt på en ny go'tur etterhvert :-)

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Nydelig! Jeg må ta en sånn tur igjen jeg også, bare over to dager, slik at jeg får med meg ting i fullt dagslys, og kanskje ikke alene neste gang!

Jeg vurderte å kjøre Tindevegen, men visste ikke helt hvor jeg kom til å ende opp, så tok straka vegen ned. Mye fint å se på nedover der også, riktignok. Hvordan er Tindevegen?

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Dette var bra lesning Olav K :thumleft
Det er slik at man selv får lyst til å kjøre tur samt skriv referat.

Takk for besøket, koselig kveld på verandaen :prf

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Busa Trond skrev::vs
Dette var bra lesning Olav K :thumleft
Det er slik at man selv får lyst til å kjøre tur samt skriv referat.

Takk for besøket, koselig kveld på verandaen :prf
Som jeg skulle sagt det selv!!
Jeg leser litt mellom linjene og er igrunn overbevist om at vi to er litt lik i måten å kjøre sykkel på.... Det er utrolig balsam for sjelen å bare sette seg på sykkelen, og se hvor en havner... gjøre det beste ut av det underveis!

Hvis ikke jeg så feil har du helt svart regndress?? Hvor fant du denne? Uansett hvor jeg kikker finner jeg bare HELT gule og helt uaktuelle regndresser?? :-k

Uansett, takk for bra tur referat!! gleder meg som en unge til å dra på tur igjen selv :thumleft

Brukeravatar
Olav K

Legg inn av Olav K »

:vs Takk for fin respons alle ihop!

@Mortenolb: Tindevegen var som en vanlig norsk høyfjellsveg, asfalt med spredte telehiv. Helt greit med min sykkel iallefall.

@BusaTrond: Takk likeeins, kommer nok tilbake ved en senere anledning, men med bedre varsling i forkant :roll

@Lordshaft: Dressen kjøpte jeg på XLMoto; det er Richa sin dress, med et tynt innerfor- den pakker ørlite mer enn jeg setter pris på, iallefall med så begrenset bagasjeplass som jeg har.
Klar for tur ja.... det er bare å gi en lyd:)

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Et lite spm til.... Hvilken størrelse bruker du? Mener å huske du er litt høy du også? Frykter jeg må opp i størrelse gigant... Har str 60 i skinndress og den er en anelse kort i bena :knegg

Sony Z2

Brukeravatar
Olav K

Legg inn av Olav K »

LordShaft skrev:Et lite spm til.... Hvilken størrelse bruker du? Mener å huske du er litt høy du også? Frykter jeg må opp i størrelse gigant... Har str 60 i skinndress og den er en anelse kort i bena :knegg

Sony Z2
Eneste plassen jeg er stor er på... nei forresten, den lar jeg ligge. :lol
Jeg er en velfødd rørlegger på 180cm og ca 95kg, jeg har str XXL og den er grei og romslig-
Kanskje du skulle snakke med Seilmaker Helvig uti Sandviken; han kan skreddersy noe som passer en gigant som deg?
Spøk til side, ser på XLMoto at de har opp til str xxl i den modellen jeg har, så spørs om den blir litt liten til deg?
Link:
http://www.xlmoto.no/mc-regndress-richa-overall-svart" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Ja var den jeg så på selv, men tror nok den blir for liten... Er selv 2 meter og 110 kilo... Så tar litt plass i slikt tøy.... Har jeg hørt :knegg

Seilmaker er faen ikke noe dum ide Hahaha :lol
Fortvilt å være over gjennomsnittet, men det er bare når jeg står oppreist :lol

Sony Z2

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

Å dra på dannelsesreise til Busa-T ser ikke ut til å være det verste man kan gjøre. Veldig fine bilder og ikke minst inspirerende tilhørende skriblerier du leverer her Olav. :prf

Jeg klør i gasshånden etter å komme meg vestover! Har akkurat sett ferdig alle episodene av Fjorden Cowboys også, for å akklimatisere meg til kulturen. :P :p
mortenolb skrev: Jeg vurderte å kjøre Tindevegen, men visste ikke helt hvor jeg kom til å ende opp, så tok straka vegen ned. Mye fint å se på nedover der også, riktignok. Hvordan er Tindevegen?
I fjor overnattet jeg på Årdalstangen, og fortsatte turen via Tindevegen og videre til Geiranger. Damen i resepsjonen på Årdalstangen var svært så hjelpsom, sjekket uten at jeg spurte værmelding, webkamera, ol, og minnet om at jeg måtte huske å stoppe og se meg rundt oppe på Tindevegen. Husker ikke helt nøyaktig, men hun sa noe i retning av at et av utsiktpunktene der oppe er det stedet man kan se flest av de høyeste fjellene i Norge samtidig.

Om det er sant (eller korrekt husket) er jeg ikke sikker på, men vil påstå at hvis man er heldig med vær og det er helt klart, så er utsikten der oppe over gjennomsnittet, og vel verdt turen i mine øyne. :-)

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Kan være den som er helt i enden? Er et utkikkspunkt jeg stoppa på hvor det var en sånn glassdings og et slags kompass som med hvor de toppene var. Var uheldigvis skyet og ikke mulig å se så mye da jeg var der.

Svar