Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:http://www.visordown.com/motorcycle-new ... 25225.html

3 nye bildet av den nye BMW S1000 F
"Just like the S1000R, the touring version will be based on the supersport S1000R platform. The handlebar design is upright which clearly shows its touring-oriented seating position. It gets a new headlamp design, a new seat and the grab rail is big to accommodate various touring accessories."

Første jeg tenkte når jeg så bildet var Yamaha. Vet ikke helt hvorfor. Flott sykkel og en meget aktuel kandidat når kona skal ha ny.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Olav K »

Mulig denne sykkelen har vært nevnt før, men er her i alle fall engelskmennene inne på noe, de holder det lett og enkelt.
CCM Motorcycles er ganske ubeskrevet her på berget, men med denne modellen (GP450) mener de alvor og satser på en internasjonal distribusjon. Litt undermotorisert, men man får et "kit" som øker efekten fra ca 40 til 50 hk, og på 130kg med sykkel er ikke det så halvgæærnt? Komfortabel nok til vanlige veger (påståes det) og man får en mengde tilbehør
Hadde vært spennende å prøvd en slik på skikkelige skogs og grusveger :prf Men tror ikke det er noen norsk forhandler.
gp450-2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

josteinstarbo
Innlegg: 4
Registrert: 26 mai 2013, 09:35
Motorsykkelen din: BMW R1100S
Sted: Narvik

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av josteinstarbo »

joo skrev:Enduro; utholdenhet. Rett og slett MC for de som liker å kjøre mye og langt. Og det er nettopp dette syklene i dette segmentet er laget for.

Adventure; spennende og uvanlige opplevelser. Gjerne litt utenfor komfortsonen, tøying av "grenser".

SUV? Njaei, ikke i mine øyne. Men mange som handler Adventure-sykler bruker dem nok som komfortable MCer uten å ta ut noe særlig av utaforasfalt-egenskapene... Da blir det kanskje som SUV?

Det som har overrasket meg mest etter å ha blitt ferdig med sportssykler er de svært gode egenskapene på svingete asfaltveier med spenstig marsjfart og flyt i time etter time som er ubeskrivelig! Nu har jeg en MC som passer meg så perfekt at jeg har oppdaget MC-livet på nytt tross mange ti-år på sykkel fra før av :thumleft

Bilde
Jostein Starbo

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

josteinstarbo skrev:
joo skrev:Enduro; utholdenhet. Rett og slett MC for de som liker å kjøre mye og langt. Og det er nettopp dette syklene i dette segmentet er laget for.

Adventure; spennende og uvanlige opplevelser. Gjerne litt utenfor komfortsonen, tøying av "grenser".

SUV? Njaei, ikke i mine øyne. Men mange som handler Adventure-sykler bruker dem nok som komfortable MCer uten å ta ut noe særlig av utaforasfalt-egenskapene... Da blir det kanskje som SUV?

Det som har overrasket meg mest etter å ha blitt ferdig med sportssykler er de svært gode egenskapene på svingete asfaltveier med spenstig marsjfart og flyt i time etter time som er ubeskrivelig! Nu har jeg en MC som passer meg så perfekt at jeg har oppdaget MC-livet på nytt tross mange ti-år på sykkel fra før av :thumleft

Bilde
Er vel kanskje 3% av Adventure brukerne som "tøyer noen grenser" :) Måtte isåfall være lastegrensa ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ »

Ikke akkurat noen reiseenduro for langturen, men helt klart en eventyrlig adventure-sykkel :P :p :

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Snikendeugle »

Olav K skrev:Mulig denne sykkelen har vært nevnt før, men er her i alle fall engelskmennene inne på noe, de holder det lett og enkelt.
CCM Motorcycles er ganske ubeskrevet her på berget, men med denne modellen (GP450) mener de alvor og satser på en internasjonal distribusjon. Litt undermotorisert, men man får et "kit" som øker efekten fra ca 40 til 50 hk, og på 130kg med sykkel er ikke det så halvgæærnt? Komfortabel nok til vanlige veger (påståes det) og man får en mengde tilbehør
Hadde vært spennende å prøvd en slik på skikkelige skogs og grusveger :prf Men tror ikke det er noen norsk forhandler.
gp450-2.jpg
KTM kommer jo også ut med vei-versjon av Dakar 450 sykkelen har jeg hørt rykter om :)

Og den er seeeexy! :)

Bilde

Nå koster vel Dakar modellen tilnærmet 2stk SuperDuke, så regner med den ikke blir SÅ godt specca om den skal ha sjangs på markedet.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Andreas »

Snikendeugle skrev:
Olav K skrev:Mulig denne sykkelen har vært nevnt før, men er her i alle fall engelskmennene inne på noe, de holder det lett og enkelt.
CCM Motorcycles er ganske ubeskrevet her på berget, men med denne modellen (GP450) mener de alvor og satser på en internasjonal distribusjon. Litt undermotorisert, men man får et "kit" som øker efekten fra ca 40 til 50 hk, og på 130kg med sykkel er ikke det så halvgæærnt? Komfortabel nok til vanlige veger (påståes det) og man får en mengde tilbehør
Hadde vært spennende å prøvd en slik på skikkelige skogs og grusveger :prf Men tror ikke det er noen norsk forhandler.
gp450-2.jpg
KTM kommer jo også ut med vei-versjon av Dakar 450 sykkelen har jeg hørt rykter om :)

Og den er seeeexy! :)

Bilde

Nå koster vel Dakar modellen tilnærmet 2stk SuperDuke, så regner med den ikke blir SÅ godt specca om den skal ha sjangs på markedet.
Tøfft! Liker enkle detaljer som ulakkerte striper på tankene for bensinnivå-måling og den igjenomsiktige lyktekåpen. I racing-verdenen så er det viktig med enkle, raske og solide løsninger :prop:

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
josteinstarbo skrev:
joo skrev:Enduro; utholdenhet. Rett og slett MC for de som liker å kjøre mye og langt. Og det er nettopp dette syklene i dette segmentet er laget for.

Adventure; spennende og uvanlige opplevelser. Gjerne litt utenfor komfortsonen, tøying av "grenser".

SUV? Njaei, ikke i mine øyne. Men mange som handler Adventure-sykler bruker dem nok som komfortable MCer uten å ta ut noe særlig av utaforasfalt-egenskapene... Da blir det kanskje som SUV?

Det som har overrasket meg mest etter å ha blitt ferdig med sportssykler er de svært gode egenskapene på svingete asfaltveier med spenstig marsjfart og flyt i time etter time som er ubeskrivelig! Nu har jeg en MC som passer meg så perfekt at jeg har oppdaget MC-livet på nytt tross mange ti-år på sykkel fra før av :thumleft

Bilde
Er vel kanskje 3% av Adventure brukerne som "tøyer noen grenser" :) Måtte isåfall være lastegrensa ;)
Litt større prosentandel enn hos coustom- og RR-folket altså?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
josteinstarbo skrev:
joo skrev:Enduro; utholdenhet. Rett og slett MC for de som liker å kjøre mye og langt. Og det er nettopp dette syklene i dette segmentet er laget for.

Adventure; spennende og uvanlige opplevelser. Gjerne litt utenfor komfortsonen, tøying av "grenser".

SUV? Njaei, ikke i mine øyne. Men mange som handler Adventure-sykler bruker dem nok som komfortable MCer uten å ta ut noe særlig av utaforasfalt-egenskapene... Da blir det kanskje som SUV?

Det som har overrasket meg mest etter å ha blitt ferdig med sportssykler er de svært gode egenskapene på svingete asfaltveier med spenstig marsjfart og flyt i time etter time som er ubeskrivelig! Nu har jeg en MC som passer meg så perfekt at jeg har oppdaget MC-livet på nytt tross mange ti-år på sykkel fra før av :thumleft

Bilde
Er vel kanskje 3% av Adventure brukerne som "tøyer noen grenser" :) Måtte isåfall være lastegrensa ;)
Litt større prosentandel enn hos coustom- og RR-folket altså?
Og så kan man lage en lang tråd til vinteren om hva som menes med å "tøye noen grenser" :lol
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av jhn »

:prf

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av cosmogs »

Sitter og titter på disse Adventure syklene, mest på gøy. Tenker at dersom man hadde hatt en slik, ville genene mine automatisk dratt meg gjennom en eller annen ørken. Det er bare slik jeg er skrudd sammen. Tenker litt at de store fra Triumph, BMW og Honda egentlig er litt for store og tunge...? Men de mindre har vel ikke kardang, og jeg tenker at det må da være en enorm fordel å ha et lukket system om det først skal bøttes på med sand og andre ulumskheter? Synes Honda NC750X er er fin, men totalt underpowered, Tiger`n er selvsagt fin, BMW F800GS også er ok, men finnes det ingen som har en 7 - 800 cc Adventure med kardang?

Ikke for at jeg skal kjøpe, men artig å orientere seg litt og leke litt med tanken.
Med mitt pro-britiske sinn, synes jeg selvsagt Triumph Tiger Explorer er den klart heftigste designmessig! \:D/

(Ja, jeg vet at du følger med i tråden AJ, og jeg synes Stelvio`n din er råfin! Alle like Guzzi :thumleft )
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Snikendeugle »

Det spørs nok hva du mener med ørken.
Om du mener ørken med en vei da går nok de fleste sykler sålenge kjølingen er i god stand :)

Nå har jeg ikke prøvd noen av de større adv syklene, men av diverse tester av syklene så er det somregel poengtert at de fleste syklene i den klassen er laget for vei, ved untakk av GS som gjør en ok jobb på alt, og KTM sine 990 Adventure og 1190 Adventure R som er de som troner på "offroad" biten. Begge med kjededriv.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}


Dette ser morro ut :) Da begynner vi å snakke å bruke syklene til hva de er ment for

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av JohnnyTh »

e offroad i den GS videoen. Litt kjøring på sand bare, ellers var det jo vei hele veien. Riktig nok med stein, huller og mye vann i veien :P :p
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Snikendeugle »

Det vil jeg si i adventure sammenheng er offroad :) Det er ikke trail sykler akuratt.

EDIT:
En har jo GS 800 også som er mye bedre egnet størrelsesmessig, men jeg har hørt flere nevne den har dårlige dempere for litt hard "offroad".
Sist redigert av Snikendeugle den 29 jul 2014, 10:38, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Sv: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseen

Legg inn av Olav K »

Jeg er veldig spent på hva Honda har på lur, mtp sin nye African Twin.
De har klart å holde kortene svært tett til brystet, såvidt jeg vet er det ikke publisert spionfotos av denne nye modellen, men ryktene lover godt.
Vekt helt ned mot 200 kg, nyutviklet parallelltwin på ca 1000ccm, og med fokus mot grus og dirt tracks.
Man kan vel si at det er en tom nisje i markedet for en real stor grusmaskin etter at KTM "sjaltet" ut sin 990 Adventure.
Ryktet forteller at Honda vil avduke sykkelen på en messe den 1.oktober.
Og man håper på at den vil leveres som 2015 mod.

Bilde
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar