Å velge ergonomisk riktig MC?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Bosted: Holmestrand

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av tor2502 »

Bjerknez skrev:Skal du ha i pose og sekk så tror jeg kanskje du må ta en nærmere kikk på V-Rod'en til tor2502 her inne.
Der har du en "cruiser" med 150HK'er med den hærligste lyden jeg noen gang har hørt. Får du ikke boner av denne lyden så er det noe galt med deg :)

Men så klart... billig er det ikke. Men det er vel det nermeste du kommer "pose og sekk" i dette tillfellet tror jeg.

Sykkelen er tøff og se på, behagelig å kjøre (har kjørt den) og fartsressurser som selv langt mer sportslige sykler må slite for å hamle opp med på langstrekket. :prop:
:vs :vs :vs
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av Carpa »

Olav K skrev:Tror jeg vil hive meg på Flankers råd, prøve noen risers, det kan utgjøre en stor forskjell for en rimelig penge :)

mer bånndrag... da snakker vi andre løsninger ja :-)
Du vil nok trigge en god diskusjon her, og velmente råd der "alle" anbefaler deg en tilsvarende sykkel som de har selv vil hagle.
Men det rette svaret er jo Triumph Street Triple R.... den har "alt" du leter etter. :prf

Kunne bare ikke dy meg :knegg
hehe, skal nok prøvekjøre Guzziman sin Triumph... en dag :-)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av Carpa »

tor2502 skrev:
Bjerknez skrev:Skal du ha i pose og sekk så tror jeg kanskje du må ta en nærmere kikk på V-Rod'en til tor2502 her inne.
Der har du en "cruiser" med 150HK'er med den hærligste lyden jeg noen gang har hørt. Får du ikke boner av denne lyden så er det noe galt med deg :)

Men så klart... billig er det ikke. Men det er vel det nermeste du kommer "pose og sekk" i dette tillfellet tror jeg.

Sykkelen er tøff og se på, behagelig å kjøre (har kjørt den) og fartsressurser som selv langt mer sportslige sykler må slite for å hamle opp med på langstrekket. :prop:
:vs :vs :vs
Hehe, han har prøvd å "prakke" den på meg ;-) og hadde jeg hatt masse ubrukte penger så hadde jeg helt klart vurdert den. Men altså, får jeg boner av noe som helst så er det vel noe galt med meg.... :eh
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24586
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev:
Bjerknez skrev:Skal du ha i pose og sekk så tror jeg kanskje du må ta en nærmere kikk på V-Rod'en til tor2502 her inne.
Der har du en "cruiser" med 150HK'er med den hærligste lyden jeg noen gang har hørt. Får du ikke av denne lyden så er det noe galt med deg :) :
Dersom trådstarter er i stand til å få "boner", blir iallefall JEG litt skremt :lol :lol
MEN, jeg skjønner hva du mener å si... :P :p
:rofl:

*løper bort i kroken og gjemmer meg* :-# :x :redface

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av Carpa »

Ingen som har noen meninger om denne altså?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=49931260

Kjenner at jeg ble litt forelska i det utseende. Så er det jo sånn at det er det ytre som tiltrekker, men det indre som gjelder..
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av jhn »

Flanker skrev: ....
Min erfaring er at små justeringer gjør stor forskjell. 2,5 cm. opp på min VFR gjorde den levelig for min rygg. Å fjerne gummien på fotpinnene på GS'en gav 6-7 mm. mer å gå på for beina og gjorde en stor forskjell i komfort.
Ja, helt enig, små justeringer er ofte nok.
Jeg har litt forskjellige plager på høyre og venstre side. Det som er riktig for den ene siden er helt feil for den andre.
På min sykkel burde den ene holken vært 2-3 cm lavere, og 2-3 cm lengere bak enn den andre.
Jeg er ikke helt symmetrisk.
I sprekere tider hadde sittestilling mindre betydning.
Den beste sittestillingen for min del ville vel vært nærmest stående, med nakkesttøtte og styreholkene i lomma

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:Ingen som har noen meninger om denne altså?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=49931260

Kjenner at jeg ble litt forelska i det utseende. Så er det jo sånn at det er det ytre som tiltrekker, men det indre som gjelder..
Jeg har masse meninger om den, men tenkte jeg skulle holde de for meg selv.. :knegg

Men sånn med tanke på skulderen din, så nevnte du cruisekontroll. Det er det vel ikke her. I tillegg, med 50 hk får du sikkert litt å jobbe med. Tenker på clutche, gire, gi gass, clutche, gire, gi gass :prop: :knegg

Ville heller gått for originalen da.. Her er det cruisekontroll også.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:Ingen som har noen meninger om denne altså?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=49931260

Kjenner at jeg ble litt forelska i det utseende. Så er det jo sånn at det er det ytre som tiltrekker, men det indre som gjelder..
Meget stilig og tøff. Men med litt problematiske skuldre er det kanskje ikke heldig at styret er så høyt og langt framme?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sv: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av simpson »

Carpa skrev:
Kawagutten skrev:Kunne det vært noe å heve styret litt ? koster nesten ingenting å prøve det ut :-)
Det er en tanke som har slått meg, men jeg har lyst på en mc med litt mer bånndragn også :roll:
Det du er på jakt etter heter Ducati Monster.
Den knuser Truimph på bånndrag, du får alt mulig av ekstrastash for å justere sittestilling osv.
Hvis du i tillegg er litt kort i lortefallet har Monster også lav bakkeklaring.
Det er en grunn til at det er utrolig mange jenter og kjerringer som kjører Monster.
Sving innom Løvaas i Holmestrand og de triller gladelig ut ett eksemplar for prøvekjøring.
Tror du vil bli overbevist.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Ingen som har noen meninger om denne altså?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=49931260

Kjenner at jeg ble litt forelska i det utseende. Så er det jo sånn at det er det ytre som tiltrekker, men det indre som gjelder..
Jeg har masse meninger om den, men tenkte jeg skulle holde de for meg selv.. :knegg

Men sånn med tanke på skulderen din, så nevnte du cruisekontroll. Det er det vel ikke her. I tillegg, med 50 hk får du sikkert litt å jobbe med. Tenker på clutche, gire, gi gass, clutche, gire, gi gass :prop: :knegg

Ville heller gått for originalen da.. Her er det cruisekontroll også.. :prf
Liker ikke lakkeringen på disse fatboyene.... :[-( og ikke kan jeg kjøpe en eldre harley for jeg liker ikke å skru... har ei venninne med en sportster og det er fin mc, men den står ganske ofte....
Når det gjelder Kawasakien så er det akkurat det jeg var redd for at var ulempen her, gire, clutche....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Sv: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av Carpa »

simpson skrev:
Carpa skrev:
Kawagutten skrev:Kunne det vært noe å heve styret litt ? koster nesten ingenting å prøve det ut :-)
Det er en tanke som har slått meg, men jeg har lyst på en mc med litt mer bånndragn også :roll:
Det du er på jakt etter heter Ducati Monster.
Den knuser Truimph på bånndrag, du får alt mulig av ekstrastash for å justere sittestilling osv.
Hvis du i tillegg er litt kort i lortefallet har Monster også lav bakkeklaring.
Det er en grunn til at det er utrolig mange jenter og kjerringer som kjører Monster.
Sving innom Løvaas i Holmestrand og de triller gladelig ut ett eksemplar for prøvekjøring.
Tror du vil bli overbevist.
Både jenter og kjerringer ja... :knegg er vel noe for meg også da..
Men nå er vi kanskje i en prisklasse som ligger litt for høyt for meg..
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:
Flanker skrev: ....
Min erfaring er at små justeringer gjør stor forskjell. 2,5 cm. opp på min VFR gjorde den levelig for min rygg. Å fjerne gummien på fotpinnene på GS'en gav 6-7 mm. mer å gå på for beina og gjorde en stor forskjell i komfort.
Ja, helt enig, små justeringer er ofte nok.
Jeg har litt forskjellige plager på høyre og venstre side. Det som er riktig for den ene siden er helt feil for den andre.
På min sykkel burde den ene holken vært 2-3 cm lavere, og 2-3 cm lengere bak enn den andre.
Jeg er ikke helt symmetrisk.
I sprekere tider hadde sittestilling mindre betydning.
Den beste sittestillingen for min del ville vel vært nærmest stående, med nakkesttøtte og styreholkene i lomma

Hmm, kanskje jeg må lage litt kake igjen da, for å få hevet styret :yeyeye "Dårlig" bånndrag kan jeg leve med til jeg får råd til å koste på meg en dyrere mc.

Men jeg har noen ledninger med lite slækk så det kan jo bli litt jobb da...
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av Kawagutten »

Jeg vil anbefale en med sittestilling ala det du har,noen få grader forover men langt fra så mye som en ren R-sykkel.Dette for mer riktig stilling for ryggen.

http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av gorbys »

Eg har Suzuki VZ800 Intruder, eller M800, eller M50 boulevard alt etter kor i verden ein befinner seg :roll Uansett, med 54hk er den nok temmelig lik kawasakien men eg synes ikkje eg girar noko meir med den enn med andre sykler. Desse V-twin motorane har jo plenty av botndrag og drar som et lokomotiv heilt fra botn av....
Eg trur det at om ein slit med skuldrane er ikkje sykklar der ein sit rett opp og ned det riktige, slik som cruiser, enduro/adventure og slikt. Iallefall merkar eg det i bakside av skuldrane etter ei stund og eg er fri for skulderplager og andre skavanker.
Litt framoverlent funkar bedre for meg då ein ikkje blir dratt bakover av fartsvinden, yamaha fz og suzuki bandit type sykkler funker bra for meg der, har ikkje problem med meir framoverlente sykklar heller anna enn at innsida av tommelen på høgre handa blir nummen etter ei stund....

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av Bringisen »

Prøv for all del cruisere lenge før du bestemmer deg for en slik. Jeg gjorde ikke det og kjøpte likevel for noen år siden. En særdeles dårlig opplevelse for min kropp og solgte den neste sesong.
Racere synes jeg er greit så lenge farten er autobahnehastighet , da avlaster jeg armer og korsrygg noe. Men ellers kan det bli slitsomt i lengden, og da snakker jeg 50-60 mil + For knærne hjelper det ikke med fart heller :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar