Å velge ergonomisk riktig MC?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Jeg går og funderer på å bytte MC fordi jeg føler at jeg trenger en som passer meg ergonomisk bedre. Noen her som har erfaring med at det er stor forskjell på de forskjellige motorsyklene? Jeg har jo egentlig bare erfaring med min egen ER6 og har ikke kjørt andre MC'er langt nok til kunne si om de er gode eller dårlige for meg.

Hva mener du er viktigst å ta hensyn til? Høyden på styret, hvor langt frem det er til styret, benstilling, andre ting?

Finnes det en oppskrift på hva som er mest komfortabel kjørestil? Sittende rett opp, lent litt forover, lent bakover... :scratch

Årsaken er plagsom høyre skulder og arm. Mener selv at jeg slapper bra av i armene, men kjenner det godt i skuldrene etter noen mil.

Cruisekontroll hadde vært noe, da er det i hvertfall mulig å kunne bevege høyrearmen litt mer under kjøring og man slipper det statiske taket rundt gassrulla.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
KTM950SMR
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av KTM950SMR »

Jeg fikk vondt i skuldre av å kjøre min KTM 950 SMR. Dette tror jeg fordi armene på en måte ble hengende fra styret i en rar posisjon på lengre kjøring. Dette har vært totalt fraværende etter bytte til mer aggressiv sittestilling og R-sykkel.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

KTM950SMR skrev:Jeg fikk vondt i skuldre av å kjøre min KTM 950 SMR. Dette tror jeg fordi armene på en måte ble hengende fra styret i en rar posisjon på lengre kjøring. Dette har vært totalt fraværende etter bytte til mer aggressiv sittestilling og R-sykkel.
Det er vel slik jeg føler det også, at armene har en litt unaturlig posisjon. Men R-sykkel tror jeg ikke er aktuelt for meg da...
Skal teste banditten til ei venninne på en litt lengre tur for å se om det er noe forskjell fra min
Blogg

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Kunne det vært noe å heve styret litt ? koster nesten ingenting å prøve det ut :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Carpa skrev:Jeg går og funderer på å bytte MC fordi jeg føler at jeg trenger en som passer meg ergonomisk bedre. Noen her som har erfaring med at det er stor forskjell på de forskjellige motorsyklene? Jeg har jo egentlig bare erfaring med min egen ER6 og har ikke kjørt andre MC'er langt nok til kunne si om de er gode eller dårlige for meg.

Hva mener du er viktigst å ta hensyn til? Høyden på styret, hvor langt frem det er til styret, benstilling, andre ting?

Finnes det en oppskrift på hva som er mest komfortabel kjørestil? Sittende rett opp, lent litt forover, lent bakover... :scratch

Årsaken er plagsom høyre skulder og arm. Mener selv at jeg slapper bra av i armene, men kjenner det godt i skuldrene etter noen mil.

Cruisekontroll hadde vært noe, da er det i hvertfall mulig å kunne bevege høyrearmen litt mer under kjøring og man slipper det statiske taket rundt gassrulla.
Jeg tror det er et hav av ting som bestemmer hvilken sykkel som passer akkurat DEG best. Jeg tror de aller fleste av oss tenker veldig mye på utseendet (utseendet på sykkelen altså) og jeg tror vi er villig til å gå langt for å få den sykkelen vi vil ha med tanke på nettopp dette. Altså innen rimelighetens grenser, men utseendet veier tungt hos mange.

Så har man jo noen som har litt problemer med ryggen, armene, stiv nakke, dårlig hørsel, problematisk fot etc. etc. Listen er lang.

Jeg har ikek rare erfaringen selv, men jeg har nå kjørt 380 mil på litt over en måned med min sykkel og jeg har ennå til gode og få vondt eller bli sliten noe sted når jeg kjører. Mister litt blodomløpet til hendene etter ett par timer, men det er nok fordi hanskene jeg har er litt for trange. Velger vertfall å tro det, men nå har jeg jo bestillt meg nye...

Hva som er mest riktig å tenke på med tanke på sittestilling er derfor også opp til hver enkelt, tror jeg. Det viktigste for meg er at jeg sitter i en avslappet og ikke en anstrengt posisjon når jeg kjører vanlig. Noen liker å ha litt "spenn" i beina, mens andre liker å ligge litt fremover (men ikke å kjøre R-sykkel). Så og gi spesifikke råd om hva som er riktig ergonomi til en annen person blir nermest umulig å svare på.

MEN! Man kan jo synse og diskutere litt og det er jo det som er så fint med slike forum så her kommer vertfall MIN mening ut fra MINE preferanser:

Jeg tror at jo høyere styret er jo mer heng får man i armene (naturligvis) og sjansen øker for at blodomløpet til fingrene blir dårlig på sikt og krever at man slipper rulla og rister løs litt. Kjører man ikke langt a gangen så bør kanskje ikke dette være veldig viktig. Er vel kanskje stort sett de hardbarka Harley gutta som kjører rundt med hendene over hodet...?

For MEG så er beinstillingen kanskje det viktigste. Beina må hvile naturlig på fothvilerene/brettene og tilgangen til girsjalter/brems må være bra uten for mye bevegelser. Har som sagt kjørt en liten CB500 og der satt jeg hele tiden med beina i "spenn" og hver gang jeg skulle gire så brukte jeg mye energi på og flytte foten. Altså ergonomisk ikke riktig for meg. Jeg ble helt kald på leggene etter 30 minutter og mistet blodomløpet til føttene. Helt uaktuelt å kjøpe noe slikt for meg da jeg liker lange koseturer.

Med plagsom skulder og arm føler jeg det naturlig å svare at man bør kunne sitte i en avslappet stilling uten at man ligger fremover etc. En svak fremoverlent kan nok være bra og kompenserer for litt luftmotstand. Men er du en som liker å kjøre aktivt og fort til tider så blir jo luftmotstanden noe man stadig må jobbe i mot og da må man jo på en måte "henge" fra styret. Man merker vel fort selv hvor skoen trykker tror jeg så hva man bør gjøre er nok helt umulig for andre å svare på.

Men kjøper man en BMW 1200GS med justerbar vindskjerm, cruisecontrol, elektronisk demperjustering og ellers alle andre duppeditter som kan fåes så får man vertfall en sykkel som kan konfigureres mye bare ved hjelp av trykk på noen knapper. Man sitter ganske oppreist, man slipper luftmotstand etc. Om man liker sykkelen med tanke på utseende og ikke minst pris er jo en annen ting...

jeg kan ikke annet si en lykke til i jakten på en evt. ny sykkel. jeg tror ikke jeg har vert til så mye hjelp her og erfaringsgrunnlaget er heller ikke veldig stort, men man taler jo som man reder, og det er jo det som er sp fint med slike forum :thumleft

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

ER-6 har vel ikke den mest aggressive kjørestillingen. Hvis det er skuldre som er problemet hadde jeg begynt med en riser av noe slag. Legg noen kroner i det og kjøp en justerbar, f.eks. Rox, så kan du prøve deg litt frem til du finner en posisjon som fungerer.

Min erfaring er at små justeringer gjør stor forskjell. 2,5 cm. opp på min VFR gjorde den levelig for min rygg. Å fjerne gummien på fotpinnene på GS'en gav 6-7 mm. mer å gå på for beina og gjorde en stor forskjell i komfort.

Brukeravatar
Geiroe
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)

Legg inn av Geiroe »

Kjenner meg altfor godt igjen, prøvesitt/kjør custom, eller offroad sykkel, R sykkel tror jeg du er ferdig med. Offroad må vel være noe av det mest avslappende, og lettkjørte av sykler på markedet. Passer godt til norske veier. Synd de ikke er estetisk pene.
Hvis du sliter med høyre skulder og arm, så bytt så fort som mulig, ellers forsvinner kjøregleden.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Carpa

Re: Sv: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av Carpa »

Kawagutten skrev:Kunne det vært noe å heve styret litt ? koster nesten ingenting å prøve det ut :-)
Det er en tanke som har slått meg, men jeg har lyst på en mc med litt mer bånndragn også :roll:
Blogg

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Tror jeg vil hive meg på Flankers råd, prøve noen risers, det kan utgjøre en stor forskjell for en rimelig penge :)

mer bånndrag... da snakker vi andre løsninger ja :-)
Du vil nok trigge en god diskusjon her, og velmente råd der "alle" anbefaler deg en tilsvarende sykkel som de har selv vil hagle.
Men det rette svaret er jo Triumph Street Triple R.... den har "alt" du leter etter. :prf

Kunne bare ikke dy meg :knegg
Sist redigert av Olav K den 12 jul 2014, 10:12, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Carpa

Re: Sv: Å velge ergonomisk riktig MC?

Legg inn av Carpa »

Geiroe skrev:Kjenner meg altfor godt igjen, prøvesitt/kjør custom, eller offroad sykkel, R sykkel tror jeg du er ferdig med. Offroad må vel være noe av det mest avslappende, og lettkjørte av sykler på markedet. Passer godt til norske veier. Synd de ikke er estetisk pene.
Hvis du sliter med høyre skulder og arm, så bytt så fort som mulig, ellers forsvinner kjøregleden.
Offroad tror jeg ikke jeg vil ha, men custom kan jeg titte på. Har en bekjent som har gått fra en mc ala min og over til en HD fatboy og hans skulderplager ble fraværende etter det.

Gleder meg fortsatt stort å kjøre mc, men klart hemmende med disse plagene for det har blitt lite kjøring i år.
Blogg

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Z1000sx vel! :p

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

mortenolb skrev:Z1000sx vel! :p
Hehe, venta litt på den :thumleft
Og ja, jeg følte at den var veldig riktig for meg på den korte turen jeg fikk tid til å prøve den. Må helt klart prøves på en litt lengre tur en gang, men akkurat nå så er den nok litt over budsjettet mitt.... Men muligheten for at jeg vinner i lotto i kveld er jo tilstede da :yeyeye
Blogg

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Denne var tøff, men 900 ccm og 51 hk :scratch
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true
Bilde
Blogg

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Skal du ha i pose og sekk så tror jeg kanskje du må ta en nærmere kikk på V-Rod'en til tor2502 her inne.
Der har du en "cruiser" med 150HK'er med den hærligste lyden jeg noen gang har hørt. Får du ikke boner av denne lyden så er det noe galt med deg :)

Men så klart... billig er det ikke. Men det er vel det nermeste du kommer "pose og sekk" i dette tillfellet tror jeg.

Sykkelen er tøff og se på, behagelig å kjøre (har kjørt den) og fartsressurser som selv langt mer sportslige sykler må slite for å hamle opp med på langstrekket. :prop:

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev:Skal du ha i pose og sekk så tror jeg kanskje du må ta en nærmere kikk på V-Rod'en til tor2502 her inne.
Der har du en "cruiser" med 150HK'er med den hærligste lyden jeg noen gang har hørt. Får du ikke av denne lyden så er det noe galt med deg :) :
Dersom trådstarter er i stand til å få "boner", blir iallefall JEG litt skremt :lol :lol
MEN, jeg skjønner hva du mener å si... :P :p
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar