Husker ikke grunnen til det og ble nyskjerrig om det ikke kan brukes samme for motorsykkel, da jeg nesten tror det selges flere båter en mc i Norge.(kan ha feil

RuneMC skrev:Båtavgiften var ren fiskal en avgift kun for å vri salg til mindre motorer som man tidligere mente støyet mindre og forurenset mindre.
Engangsavgiften på motorvogn går dels på fiskale avgifter og dels på veivedlikehold (det meste går dog til statskassa - kun ca 1/3 blir brukt til veibygging og vedlikehold). MC har fått gjennomslag for halv årsavgift (pga svært liten bruk om vinteren, kun 2 hjul osv) pluss at vi har noen fordeler som gratis bomveier og muligheten til å bruke kollektivfeltet. Fordelene vi har idag har ikke kommet fordi politikerne er snille, men har blitt kjempet fram i en i en tid da det var langt flere engasjerte motorsyklister som aksjonerte - og vi er nok ikke en like stor pressgruppe idag... Så utifra det så tror jeg det er best å la ting være som de er.
Det kan jo være greit å huske at en påhengsmotor er like mye et nødvendig arbeidsredskap som en hobby ... uten at jeg kan husket det var et argument Siv Jensen brukte.hakhap skrev:RuneMC skrev:Båtavgiften var ren fiskal en avgift kun for å vri salg til mindre motorer som man tidligere mente støyet mindre og forurenset mindre.
Engangsavgiften på motorvogn går dels på fiskale avgifter og dels på veivedlikehold (det meste går dog til statskassa - kun ca 1/3 blir brukt til veibygging og vedlikehold). MC har fått gjennomslag for halv årsavgift (pga svært liten bruk om vinteren, kun 2 hjul osv) pluss at vi har noen fordeler som gratis bomveier og muligheten til å bruke kollektivfeltet. Fordelene vi har idag har ikke kommet fordi politikerne er snille, men har blitt kjempet fram i en i en tid da det var langt flere engasjerte motorsyklister som aksjonerte - og vi er nok ikke en like stor pressgruppe idag... Så utifra det så tror jeg det er best å la ting være som de er.
Takk. Skjønner at båteiere er trolig bedre representert i lobby virkshomhet en MC eiere. Skal ikke mene at vi ikke har fordeler som jeg nyter godt av, men det betyr ikke at jeg ikke synes likheten med båtmotor og mc motor som en "hobby" i det at den ikke primært brukes for å ta deg fra a til b uten det gjerne over c,d,e,f,g og h før du ender opp ved b. Ser og at en god del av de som kjøper større båt er kanskje mer resurs sterke og representert i stortinget ( som pilitikker med båt(er)).