Hva er grunner til kutt av "Hk" avgift på båtmotor?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Hva er grunner til kutt av "Hk" avgift på båtmotor?

Legg inn av hakhap »

Leste denne artikkel og begynte å lure på hvorfor de kuttet avgiften på båtmotorer?

Husker ikke grunnen til det og ble nyskjerrig om det ikke kan brukes samme for motorsykkel, da jeg nesten tror det selges flere båter en mc i Norge.(kan ha feil :redface )
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Hva er grunner til kutt av "Hk" avgift på båtmotor?

Legg inn av RuneMC »

Båtavgiften var ren fiskal en avgift kun for å vri salg til mindre motorer som man tidligere mente støyet mindre og forurenset mindre.

Engangsavgiften på motorvogn går dels på fiskale avgifter og dels på veivedlikehold (det meste går dog til statskassa - kun ca 1/3 blir brukt til veibygging og vedlikehold). MC har fått gjennomslag for halv årsavgift (pga svært liten bruk om vinteren, kun 2 hjul osv) pluss at vi har noen fordeler som gratis bomveier og muligheten til å bruke kollektivfeltet. Fordelene vi har idag har ikke kommet fordi politikerne er snille, men har blitt kjempet fram i en i en tid da det var langt flere engasjerte motorsyklister som aksjonerte - og vi er nok ikke en like stor pressgruppe idag... Så utifra det så tror jeg det er best å la ting være som de er.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

RuneMC skrev:Båtavgiften var ren fiskal en avgift kun for å vri salg til mindre motorer som man tidligere mente støyet mindre og forurenset mindre.

Engangsavgiften på motorvogn går dels på fiskale avgifter og dels på veivedlikehold (det meste går dog til statskassa - kun ca 1/3 blir brukt til veibygging og vedlikehold). MC har fått gjennomslag for halv årsavgift (pga svært liten bruk om vinteren, kun 2 hjul osv) pluss at vi har noen fordeler som gratis bomveier og muligheten til å bruke kollektivfeltet. Fordelene vi har idag har ikke kommet fordi politikerne er snille, men har blitt kjempet fram i en i en tid da det var langt flere engasjerte motorsyklister som aksjonerte - og vi er nok ikke en like stor pressgruppe idag... Så utifra det så tror jeg det er best å la ting være som de er.

Takk. Skjønner at båteiere er trolig bedre representert i lobby virkshomhet en MC eiere. Skal ikke mene at vi ikke har fordeler som jeg nyter godt av, men det betyr ikke at jeg ikke synes likheten med båtmotor og mc motor som en "hobby" i det at den ikke primært brukes for å ta deg fra a til b uten det gjerne over c,d,e,f,g og h før du ender opp ved b. Ser og at en god del av de som kjøper større båt er kanskje mer resurs sterke og representert i stortinget ( som pilitikker med båt(er)).
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Tror vi bare kan takke Siv Jensen for dette :-)

– Dette handler om å forenkle, og om å kutte en avgift som er unødvendig dyr å kreve inn for staten, sier Jensen.

http://www.nrk.no/norge/regjeringen-fje ... 1.11714606" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Legg inn av gorbys »

Skulle ikkje siv Jensen handle ny motor da? Er bare å håpe at en eller annen politiker snart skal kjøpe ny mc eller bil :-P

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

hakhap skrev:
RuneMC skrev:Båtavgiften var ren fiskal en avgift kun for å vri salg til mindre motorer som man tidligere mente støyet mindre og forurenset mindre.

Takk. Skjønner at båteiere er trolig bedre representert i lobby virkshomhet en MC eiere. Skal ikke mene at vi ikke har fordeler som jeg nyter godt av, men det betyr ikke at jeg ikke synes likheten med båtmotor og mc motor som en "hobby" i det at den ikke primært brukes for å ta deg fra a til b uten det gjerne over c,d,e,f,g og h før du ender opp ved b. Ser og at en god del av de som kjøper større båt er kanskje mer resurs sterke og representert i stortinget ( som pilitikker med båt(er)).
Det kan jo være greit å huske at en påhengsmotor er like mye et nødvendig arbeidsredskap som en hobby ... uten at jeg kan husket det var et argument Siv Jensen brukte.

Svar