Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

Legg inn av tullestein »

Så skjedde marerittet. En av eksosboltene knakk i motoren. Hva gjør jeg nå? Noen som har erfaring me dette? Kan jeg kjøre sykkelen med en bolt som mangler, eller er det skadelig?
Har prøvd skrueutrekker "skrueutrekker". Den knakk. Har prøvd å borre opp bolten, men borene tar ikke og jeg ødelegger gjengene i blokka.

Håper noen har noen tips :sorry
Sist redigert av tullestein den 23 jul 2014, 20:45, redigert 1 gang totalt.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av kjellv »

Bilde av problemet?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av Snikendeugle »

Betal noen fagfolk til å gjøre jobben, så har du noen å skylde på om det går ooordentlig skeis med gjengene :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av tullestein »

Her er ett par bilder. Viser kanskje ikke så godt, men det er borret et ca. 5mm dypt hull i bolten litt fra senter da.

Ja må kanskje få fagfolk til å gjøre dette, men hvem er best på sånt? Store mekaniske verksted? MC verksted er kanskje ikke experter på slikt?



mc siden 2.jpg
for mc siden1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av kjellv »

Jeg tror nok også at du skal overlate dette arbeidet til noen som kan/har utstyr til dette. Jeg tviler sterkt på at du får noen som helst til å ta på seg dette og samtidig stille garanti på et vellykket resultat.
Prøv først om du finner pris på ny blokk, eller god brukt motor slik at du vet noe om hvilke kostnadsrammer du skal sette.
Du kan høre med et mc-verksted. Det er nok mer avhengig av enkeltpersoner og erfaring/utstyr om de kan ta det. Hør gjerne med flere. Mekaniske verksteder er også aktuelle, men de ønsker nok helst blokka levert på bordet enn hele sykkelen.

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Bosted: Frekhaug

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av Robin79 »

Det du skal gjøre er å sette ett godt kjerne-merke midt i bolten, borr den med en 1-1,5mm borr av kvalitet, ta deg tid, ikke press den. Da vil det gå varmgang i bolten, prøv å få inn noe olje eller rust-oppløser el. rundt gjengene. Prøv da med en ny skrueutrekker. Om ikke det funker går du opp en dimensjon i borr, og gjenntar prosessen med rust løser. Om du roter det hele til så finne noe som heter gjenge-erstattere, eller gjenge innsats. Da borrer du hullet opp en dimensjon og setter inn løse gjenger. Men du kan også levere den inn om du ikke tør, er jo alltids en risiko. jeg knakk en bolt på bremseskivene mine, den turde jeg ikke å ta selv siden det var aluminium felger. Leverte den inn på Yamaha i Bergen, vips 800,- senere og bolten var erstattet med en ny :)

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av tullestein »

Takk for innspill. :-k

Nei jeg tror ikke jeg tørr gjøre noe mer med det nå. Hele sykkelen har blitt et mareritt. Den skruen sitter så godt at ny skrueutrekker ikke er aktuelt. Prøvde kobolt legerte borer også, men det var bortimot håpløst.

Hvor skadelig er det å kjøre midlertidig med en manglende bolt på et rør?

Off, ser ut som hele mcen er skrap for min del nå.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av RuneMC »

Iflg en diskusjon trenger du bor med karbid-belagt stål for å lage et lite start-hull i skruen, sånn at kobolt-bor får tak og du får borret videre.

Ellers viktig å ikke presse for hardt - og viktig å kjøle ned med med væske. Presses boret for hardt blir det bare sløvt. Blir det for varmt blir evt belegg borte og det blir sløvt.

Uansett veldig vanskelig å gjøre på frihånd men vil tro et eller annet verksted med bedre utstyr enn hånddrill kan hjelpe - bare å ta ringerunden... sorry, ikke noe bedre tips.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av tullestein »

Joda fint tips d :) Alt av info er velkomment.

Karbid borr ja. Spørs om det er å få tak i nærheten. Får sjekke ebay kanskje.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av mammut89 »

den banditen din går like langt uten den bolten , ikke mist noe søvn.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av tullestein »

Åh er du sikker? Det er betryggende å vite isåfall :[-o< . Har vært bekymret jeg måtte selge den som skrap eller i beste fall som delesykkel.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av tullestein »

Oppdatering:

Har faktisk klart å borre gjennom bolten med 5mm. Ett lyspunkt ihvertfall :[-o< . Traff ikke senter så må nok gjenge opp igjen.

Men hvordan er det med å gjenge opp igjen med rester av rustfri bolt fremdeles i hullet? Må jeg borre alt opp eller kan jeg prøve å gjenge rett i bolt restene på ett vis?
mc 3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av mammut89 »

prøv å varme opp skikkelig og la det kjøle seg ned så kan du prøve med grisehale igjen, men vær kjempeforsiktig , enten kommer den ut lett eller så lar du vær og tar ut grisehalen omvendt vei igjen. da er det muligheter for å beholde de gamle gjengene. ellers må du borre opp større og gjenge opp på nytt
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av Barbarozza »

Siden tipsene er allerede gitt med borring og du også har fått ut det meste så plukker du ut restene med en grisehale av god kvalitetet.

Hvis ikke det går borrer du ut med større bor. Gjenger opp med riktig dimensjon til ny pinnebolt og borrer opp eksosmanifolden på det hullet til den nye pinnebolten. Det finnes også pinnebolter med ulik størrelse i begge ender akkurat for slike tilfeller.

Div pinnebolter kan nok Tingstad i Oslo hjelpe deg med samt en liten butikk som heter http://www.zachskruer.no/" onclick="window.open(this.href);return false; i tillegg kan du prøve industrisalg.no
Memento mori

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av tullestein »

Aha ja pinnebolt med forskjellig størrelse ja. Det er jo en mulighet. M10 til M8 da. Ja har ihvertfall da noen muligheter. Men hva er å foretrekke/"best"? Pinnebolt og mutter eller vanlig bolt?

Vi får se imorgen hva jeg foretar meg :thumleft Gøy med forum hvor det er så mange gode tips og kloke hoder :prf
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av Barbarozza »

I dette tilfellet holder det med pinnebolter da det ikke skal trekkes veldig hardt til. Du skal få det tett og thats it. jeg forutsatte at du hadde pinneboltet der, og ikke bolter :-)
Memento mori

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av tullestein »

aha. Ja er vell vanlig med begge deler. Er M8 bolter i min.

Nei heldigvis er det ikke kritisk med moment på sånt. Tror det var 23Nm servicemanualen sa, så jeg har tro på at det kan gå bra alikevell dette :D
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av Rune75 »

tullestein skrev:Oppdatering:

Har faktisk klart å borre gjennom bolten med 5mm. Ett lyspunkt ihvertfall :[-o< . Traff ikke senter så må nok gjenge opp igjen.

Men hvordan er det med å gjenge opp igjen med rester av rustfri bolt fremdeles i hullet? Må jeg borre alt opp eller kan jeg prøve å gjenge rett i bolt restene på ett vis?
mc 3.jpg

Den der ville jeg prøvd å gjenge opp med 6mm tapp. Enten løsner resten av bolten eller så går det helt greit. En 6mm bolt kan trekkes til med 1,5kg. Det vil holde i massevis. Hvis resten av bolten løsner, når du gjenger opp, kan du borre opp til 6,7-6,8mm og gjenge opp med 8mm tapp.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av tullestein »

Akkurat det jeg tenkte. Enten m6 eller m8 alt etter hvordan ting går. :-)

Forresten, hva med smøring av rustfri bolter i aluminium for å hindre fastbrenning?
Har hørt kobberpasta kan reagere med aluminium. Ihvertfall i elektroverden er det dårlig å blande kobber og alu.

Aluminiumspasta derfor ett bedre valg?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3528
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av JohnnyTh »

Rustfrie bolter i en aluminiums blokk fille jeg unngått så langt jeg kunne. I min verden så får man galvanisk spenningskorrosjon i aluminiumen og det tærer på aluminiumen. Mulig dette ikke er noe problem på en MC.

I jeg vrei av en bolt i blokka på veteranbilen min når jeg skulle ta av toppen for en tid siden. Klarte som deg ikke å borre helt nøyaktig. Fikk dreid en pinbolt med M8 i den ene enden og M10 i den andre. Gjenget opp til M10 i blokka og lot M8 delen holde toppen. Noe lignende kan du kanskje gjøre her og hvis det er vanskelig å borre opp hullet på eksossiden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av Rune75 »

tullestein skrev:Akkurat det jeg tenkte. Enten m6 eller m8 alt etter hvordan ting går. :-)

Forresten, hva med smøring av rustfri bolter i aluminium for å hindre fastbrenning?
Har hørt kobberpasta kan reagere med aluminium. Ihvertfall i elektroverden er det dårlig å blande kobber og alu.

Aluminiumspasta derfor ett bedre valg?

Kobberpasta reagerer ikke med aluminium. Det er en myte som er umulig å avlive ser det ut til. Det er blant annet anbefalt å bruke kobberpasta på tennplugger som skrues inn i aluminiumstopplokk. Det står skrevet på tuben/boksen. En produsent av kobberpasta hadde nok aldri anbefalt detta med fare for påfølgende ansvarsforhold når/hvis tusenvis av topper hadde gått istykker. Jeg har selv brukt kobberpasta i aluminiumsblokker i åresvis og resultatet er ihvertfall mye bedre enn om det ikke hadde vært brukt noenting. Alt ser ut og fungerer som nytt etter mange år. Kobberfettet holder vann unna og dermed starter heller ikke rustprosessen.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP!

Legg inn av tullestein »

Fantastisk! \:D/ :banansplit :yahoo Bildene taler for seg, for dette ble en suksess.

Klarte å gjenge opp til samme M8 pga. bolten er blitt en del av blokka. Sikkert ikke de beste gjengene som er lagd i historien, men de duger :prf

Ikke helt samme plass på den nye bolten, men litt slark i festebraketten gjør at alt går fint sammen.

Den følelsen etter dager med fortvilelse er herlig. :knegg

Ang. rustfri bolter i aluminium. Nei er ikke imponert av det jeg heller. Er vell egentlig flaks at bare en knakk for boltene til de midterste sylindrene satt sykt godt fast. Grøsser når jeg tenker på at flere kunne brukket. Standard 8.8 bolter er vell faktisk sterkere enn like i rustfritt.

Har kjøpt nye bolter bare for å opplyse om det. Tar ingen sjanser.

Så kobberpasta kan brukes, men er det ulemper med å bruke aluminiumspasta bare sånn for sikkerhetskyld?

mc 4.jpg
mc 5.jpg
mc 6.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

Legg inn av norse900 »

Suverent!!! Well done! :thumleft


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39848
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

Legg inn av AJ »

Kjempe! :prf

Vet godt hvordan det føles når ting løser seg på en så enkelt og samtidig god måte :thumleft
Har heldigvis tilgode å oppleve det samme som du har med sykker'n din :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Knekt eksosbolt....HJEELP! - LØST :D

Legg inn av Rune75 »

Se det, ble jo helt perfekt. Det er ingen ulemper ved å bruke aluminiumspasta istedenfor kobberpasta. Det viktigste er at du bruker en eller annen type fett som tåler høy temperatur. Over 1000 grader.

Svar