Så skjedde marerittet. En av eksosboltene knakk i motoren. Hva gjør jeg nå? Noen som har erfaring me dette? Kan jeg kjøre sykkelen med en bolt som mangler, eller er det skadelig?
Har prøvd skrueutrekker "skrueutrekker". Den knakk. Har prøvd å borre opp bolten, men borene tar ikke og jeg ødelegger gjengene i blokka.
Håper noen har noen tips
Sist redigert av tullestein den 23 jul 2014, 20:45, redigert 1 gang totalt.
Jeg tror nok også at du skal overlate dette arbeidet til noen som kan/har utstyr til dette. Jeg tviler sterkt på at du får noen som helst til å ta på seg dette og samtidig stille garanti på et vellykket resultat.
Prøv først om du finner pris på ny blokk, eller god brukt motor slik at du vet noe om hvilke kostnadsrammer du skal sette.
Du kan høre med et mc-verksted. Det er nok mer avhengig av enkeltpersoner og erfaring/utstyr om de kan ta det. Hør gjerne med flere. Mekaniske verksteder er også aktuelle, men de ønsker nok helst blokka levert på bordet enn hele sykkelen.
Det du skal gjøre er å sette ett godt kjerne-merke midt i bolten, borr den med en 1-1,5mm borr av kvalitet, ta deg tid, ikke press den. Da vil det gå varmgang i bolten, prøv å få inn noe olje eller rust-oppløser el. rundt gjengene. Prøv da med en ny skrueutrekker. Om ikke det funker går du opp en dimensjon i borr, og gjenntar prosessen med rust løser. Om du roter det hele til så finne noe som heter gjenge-erstattere, eller gjenge innsats. Da borrer du hullet opp en dimensjon og setter inn løse gjenger. Men du kan også levere den inn om du ikke tør, er jo alltids en risiko. jeg knakk en bolt på bremseskivene mine, den turde jeg ikke å ta selv siden det var aluminium felger. Leverte den inn på Yamaha i Bergen, vips 800,- senere og bolten var erstattet med en ny :)
Nei jeg tror ikke jeg tørr gjøre noe mer med det nå. Hele sykkelen har blitt et mareritt. Den skruen sitter så godt at ny skrueutrekker ikke er aktuelt. Prøvde kobolt legerte borer også, men det var bortimot håpløst.
Hvor skadelig er det å kjøre midlertidig med en manglende bolt på et rør?
Off, ser ut som hele mcen er skrap for min del nå.
Iflg en diskusjon trenger du bor med karbid-belagt stål for å lage et lite start-hull i skruen, sånn at kobolt-bor får tak og du får borret videre.
Ellers viktig å ikke presse for hardt - og viktig å kjøle ned med med væske. Presses boret for hardt blir det bare sløvt. Blir det for varmt blir evt belegg borte og det blir sløvt.
Uansett veldig vanskelig å gjøre på frihånd men vil tro et eller annet verksted med bedre utstyr enn hånddrill kan hjelpe - bare å ta ringerunden... sorry, ikke noe bedre tips.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Har faktisk klart å borre gjennom bolten med 5mm. Ett lyspunkt ihvertfall :[-o< . Traff ikke senter så må nok gjenge opp igjen.
Men hvordan er det med å gjenge opp igjen med rester av rustfri bolt fremdeles i hullet? Må jeg borre alt opp eller kan jeg prøve å gjenge rett i bolt restene på ett vis?
mc 3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
prøv å varme opp skikkelig og la det kjøle seg ned så kan du prøve med grisehale igjen, men vær kjempeforsiktig , enten kommer den ut lett eller så lar du vær og tar ut grisehalen omvendt vei igjen. da er det muligheter for å beholde de gamle gjengene. ellers må du borre opp større og gjenge opp på nytt
Siden tipsene er allerede gitt med borring og du også har fått ut det meste så plukker du ut restene med en grisehale av god kvalitetet.
Hvis ikke det går borrer du ut med større bor. Gjenger opp med riktig dimensjon til ny pinnebolt og borrer opp eksosmanifolden på det hullet til den nye pinnebolten. Det finnes også pinnebolter med ulik størrelse i begge ender akkurat for slike tilfeller.
Div pinnebolter kan nok Tingstad i Oslo hjelpe deg med samt en liten butikk som heter http://www.zachskruer.no/" onclick="window.open(this.href);return false; i tillegg kan du prøve industrisalg.no
Aha ja pinnebolt med forskjellig størrelse ja. Det er jo en mulighet. M10 til M8 da. Ja har ihvertfall da noen muligheter. Men hva er å foretrekke/"best"? Pinnebolt og mutter eller vanlig bolt?
Vi får se imorgen hva jeg foretar meg Gøy med forum hvor det er så mange gode tips og kloke hoder