Motorbrems endret etter mekking

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av tullestein »

Har jo banket og herjet med banditten i sommer. Blant annet vasket forgassere og skiftet eksosanlegg :redface .

Til dere veldig motorkyndige:

Det som jeg merket meg etter å fått alt sammen, er at motorbremsen ikke er så voldsom lenger. Minner mer om en bil. Det er ikke det at jeg klager for sykkelen er egentlig bedre etter arbeidet. Den går finere på lite gasspådrag (cruising), jukser mindre og fra null til litt gasspådrag så er det mindre nykking óg. Kan virke som motoren er litt slappere, akselerer bittelitt tregere, men godt mulig det er innbilning fra min side. Turtallet daler senere til tomgang enn før, men kanskje ikke noe andre legger merke til.

Jeg lurer bare på om det er noe jeg overser eller har gjort galt?

Til info så kan det ha manglet en dyse til den ene forgassernåla, eller så mistet jeg den selv når jeg åpnet den. Helt ærlig så vet jeg ikke :redface, men jeg har fått ny til den nå da.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av PCP »

Er vanskelig og si noe sikkert, men er jo mest nærliggende å mistenke det du har rotet med før symptomene oppsto, og det du nevner om at turtall faller tregere til tomgang vil jo definitivt påvirke og gi redusert motorbrems. Samme vil selve tomgansturtallet også, hvis det er endret. Men forstår jeg deg rett i at manglende dyse nå er montert, og har forgassere blitt justert skikkelig etterpå (synkronisering og blanding)?

Isåfall ville jeg nok prøvd å finne ut årsaken til at turtallet henger, om det er mekanisk, feks et stempel/spjeld som ikke lukker riktig, eller andre ting, som falsk-luft på en forgasser (dvs utettheter mellom forgasser og innsug, morken/sprukken/løs gummi, vakumslange, manglende hette på nippel, etc.)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av LordShaft »

Hvor langt er den gått? På ducati er sløvere motorbrems tegn på gåen clutch.

Sony Z2

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av tullestein »

Jeg måtte jobbe litt med vaierene for gassen. Hvorfor er det to vaiere til gasshåndtaket egentlig?
Den raste opp i turtall når jeg startet den først, men det var for tomgangsskruen var skrudd langt inn. Så når jeg løsnet vaierene og skrudde tomgangen ut så ble det mye bedre. Dysen er nå montert ja så alt er komplett internt i gasserene.

Men har ikke synket gasserene enda. Får prøve det idag.

Kan jo spraye litt startgass mellom innsug og forgassere. Da vil vell turtallet reagere hvis det ikke er tett?

Med det merkelige er jo at sykkelen går mye bedre når jeg cruiser. Den nykker ikke sånn lenger. Kan det være pga nytt tett eksosanlegg?

Tror jeg har festet alle vakuum slanger. Får kikke litt til.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg har opplevd stor forskjell på motorbrems etter å ha byttet forskjelige eksosanlegg på samme sykkel, fra null motstand i eksos og svakere motorbrems med eksos med mer motstand i og mer motorbrems... samt en del forskjell etter overhaling av forgassere også, før overhaling har sylindrene fått for mye bensin til tider og for lite noen ganger, kraftig motorbrems ved fult slipp av gass på grunn av kjapt forsvinnende fuel i sylinderen.

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av tullestein »

MLeikarnes skrev:Jeg har opplevd stor forskjell på motorbrems etter å ha byttet forskjelige eksosanlegg på samme sykkel, fra null motstand i eksos og svakere motorbrems med eksos med mer motstand i og mer motorbrems... samt en del forskjell etter overhaling av forgassere også, før overhaling har sylindrene fått for mye bensin til tider og for lite noen ganger, kraftig motorbrems ved fult slipp av gass på grunn av kjapt forsvinnende fuel i sylinderen.

Sent from my Galaxy S3
Okay så det er vanlig å få forskjellig motorbrems egenskaper. Men vil det si at sykkelen er som den skal? Det trenger ikke være en indikasjon på at noe er galt?

Er det egentlig om å gjøre å ha mest mulig motorbrems?

Jeg liker den faktisk bedre med svakere brems for det er mer behagelig å gire ned og gir vell mindre påkjenning på clutch/drivverk, men jeg vet ikke om den skal være sånn.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av PCP »

Nei altså hvis sykkelen går fint, og du er fornøyd, så er det etter mitt syn ikke noe du på liv og død gjøre noe med. Fordelen med motorbrems er vel i all hovedsak bare at man kan spare bremsene litt. Dog er det jo litt viktig at blandingsforhold er noenlunde riktig, særlig mager blanding er skadelig for motoren.


Det vanlige når man har to gasswirer er at den ene drar forgasser-stempler/spjeld åpen, mens den andre er retur, som aktivt drar stempel/spjeld til lukket posisjon. Så om feks gass-returfjær skulle ryke, så vil man alltid kunne slå av gassen ved å vri håndtaket tilbake.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av tullestein »

Nå har jeg lastet opp en video så kan dere som er interessert se på turteller og lyd om det er normalt.

http://youtu.be/ZoOyyI-BMBE" onclick="window.open(this.href);return false;

Sjekket for lekkasjer mellom innsug og forgassere, og det ser tett ut. Brukte startgass. Får ikke synket forgassere før imorgen. Trenger lenger drivstoffslange for å få det til, men koblet til instrumentet for å se når motoren gikk og det var ikke mye forskjell mellom dem.

Når det gjelder blandingsforholdet så har jeg ikke vært i nærheten av noen justeringsskrue for dette på noen forgassere. Det er jeg redd bare vil kødde ting til. Og den går jo fint og rolig. Men det hadde vært greit å vite om den får for mager blanding.

Hva er indikasjoner på det?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av Crinos »

Du hadde byttet eksosanlegg sa du???

Jeg merker stor forskjell når jeg re-vatter eksosen, så det kan være årsaken din. At du har byttet eksosanlegg og da er mottrykket i utblåsninga forskjellig fra hva du tidligere hadde.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av tullestein »

Crinos skrev:Du hadde byttet eksosanlegg sa du???
Jeg merker stor forskjell når jeg re-vatter eksosen, så det kan være årsaken din. At du har byttet eksosanlegg og da er mottrykket i utblåsninga forskjellig fra hva du tidligere hadde.
Ja har byttet fra ett så var råttent og hullete i skjøten mellom potta og grenrørene til et som forhåpentligvis er tett. Begge eksosanleggene er orginale som hører til sykkelen. Men ifølge min logikk så burde det vell bli mer motorbrems viss anlegget ikke lekker enn ellers, eller misforstår jeg da?
Sist redigert av tullestein den 27 jul 2014, 23:31, redigert 1 gang totalt.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av PCP »

tullestein skrev:Nå har jeg lastet opp en video så kan dere som er interessert se på turteller og lyd om det er normalt.

http://youtu.be/ZoOyyI-BMBE" onclick="window.open(this.href);return false;

Sjekket for lekkasjer mellom innsug og forgassere, og det ser tett ut. Brukte startgass. Får ikke synket forgassere før imorgen. Trenger lenger drivstoffslange for å få det til, men koblet til instrumentet for å se når motoren gikk og det var ikke mye forskjell mellom dem.

Når det gjelder blandingsforholdet så har jeg ikke vært i nærheten av noen justeringsskrue for dette på noen forgassere. Det er jeg redd bare vil kødde ting til. Og den går jo fint og rolig. Men det hadde vært greit å vite om den får for mager blanding.

Hva er indikasjoner på det?
Nå vet ikke jeg hvordan den var før, men i mine øyne ser dette godt innenfor normalt ut. Ved typiske feil, falsk-luft, og annet nevnt faller turtallet mye saktere enn dette. Ifht motorbrems og tomgang vil du tilsynelatende være nede på stabil tomgang ila maks 1-2 sekunder, etter det er det selve tomgangsturtallet som avgjør.

Siden du (klokelig) har holdt deg unna blandingsskruene, og ikke har endret noe på innmaten forøvrig, og også fått bekreftet at det ikke er lekkasjer, og den går pent, hakkefritt på tomgang/lite gass, så ville jeg nok fortsatt å holde meg unna. ;-)

Symptomene er ellers en eller fler av tingene nevnt over, og man kan også se det på tennpluggenes farge. Men når jeg nevnte falsk-luft tidligere så snakket jeg om lekkasjer, og med andre ord mager blanding som påvirker hele gass-spekteret og dermed kan være skadelig. Blandingsskruene styrer derimot i all hovedsak blandingen bare på tomgang og helt i starten av gassen, etter dette så er det hhv stempelnålens posisjon og hoved-dysens størrelse som avgjør blandingsforhold, mao ting du ikke har endret.

Hvis man ikke er veldig glad i å fikle, så vil jeg si at blandingsskruer på en motor med 4 forgassere er litt sånn "if it aint broke, dont fix it"-sak. Det skal normalt ikke være nødvendig. :-)

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av tullestein »

PCP skrev:Nå vet ikke jeg hvordan den var før, men i mine øyne ser dette godt innenfor normalt ut. Ved typiske feil, falsk-luft, og annet nevnt faller turtallet mye saktere enn dette. Ifht motorbrems og tomgang vil du tilsynelatende være nede på stabil tomgang ila maks 1-2 sekunder, etter det er det selve tomgangsturtallet som avgjør.

Siden du (klokelig) har holdt deg unna blandingsskruene, og ikke har endret noe på innmaten forøvrig, og også fått bekreftet at det ikke er lekkasjer, og den går pent, hakkefritt på tomgang/lite gass, så ville jeg nok fortsatt å holde meg unna. ;-)

Symptomene er ellers en eller fler av tingene nevnt over, og man kan også se det på tennpluggenes farge. Men når jeg nevnte falsk-luft tidligere så snakket jeg om lekkasjer, og med andre ord mager blanding som påvirker hele gass-spekteret og dermed kan være skadelig. Blandingsskruene styrer derimot i all hovedsak blandingen bare på tomgang og helt i starten av gassen, etter dette så er det hhv stempelnålens posisjon og hoved-dysens størrelse som avgjør blandingsforhold, mao ting du ikke har endret.

Hvis man ikke er veldig glad i å fikle, så vil jeg si at blandingsskruer på en motor med 4 forgassere er litt sånn "if it aint broke, dont fix it"-sak. Det skal normalt ikke være nødvendig. :-)
Det er godt å høre at den virker normal. Har litt angst for å røre forgasserjusteringer fra mopeddagene. Og det var med bare en. Livredd for å rote med 4 :[-( "If it aint broke don´t fix it" er som du sier en veldig god huskeregel å ha i bakhodet :thumleft

Så viss jeg tar utgangspunkt i at den ikke suger falsk luft, får jeg anta at blandingen er bra. Tror ikke hun som eide den før meg gjorde noe med forgasserene ihvertfall.

Det kan virke som den går bittelitt røft på tomgang og lavt turtall enda. Mulig det også er normalt på slike rekkefirere. MEN den var verre før. Spesielt ved igangsetting og krypkjøring merker jeg en bedring. Så tommel opp må jeg vel kunne si hehe. Godt mulig jeg overanalyserer hele opplegget, så dere får ha meg unnskyldt :redface

For å konkludere da, får jeg anta at kanskje eksosanlegget som nå er tett har en finger med i spillet her. Har lest på et utenlandsk forum, at banditten sammenlignet med andre sykler har vesentlig mindre motorbrems, antagelig pga. liten rekkefirer.

Jeg får bare kjøre og være glad for at den går fint :knegg
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av Kjellrf »

Du får mindre motorbrems hvis du justerer tomgangen opp, og mer ved lavere tomgang. Sjekk også at du har litt endeslakk på gasswiren (2-3mm) før gassen tar. Med for liten endeslakk, vil du få tregere retur på wiren.

Wire nr 2, returwiren, er til for din egen sikkerhet, den drar ned gassen når du slakker av. Har kjørt med sykkel med avmontert returwire, fikk engang en stygg overraskelse i tett regnvær, da spjella ikke ville tilbake, og sykkelen fortsatte å aksellerere mot rævva på en trailer, da jeg egentlig bare skulle bremse ned med motorbrems etter en forbikjøring (ikke gøy i 140 +...).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av Staven »

På min så fikk jeg " dårligere " motorbrems etter ventil justering og service
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Motorbrems endret etter mekking

Legg inn av tullestein »

Kjellrf skrev:Du får mindre motorbrems hvis du justerer tomgangen opp, og mer ved lavere tomgang. Sjekk også at du har litt endeslakk på gasswiren (2-3mm) før gassen tar. Med for liten endeslakk, vil du få tregere retur på wiren.

Wire nr 2, returwiren, er til for din egen sikkerhet, den drar ned gassen når du slakker av. Har kjørt med sykkel med avmontert returwire, fikk engang en stygg overraskelse i tett regnvær, da spjella ikke ville tilbake, og sykkelen fortsatte å aksellerere mot rævva på en trailer, da jeg egentlig bare skulle bremse ned med motorbrems etter en forbikjøring (ikke gøy i 140 +...).
Ajajaj det hørtes ikke bra ut. :O hjerte hopper litt ekstra da.

Ja har sjekket wirene. Bittelitt slakk på di :thumleft
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Svar