Da jeg kjørte mitt barnebarn da han skulle delta i sin fetters konfirmasjon i Stange i vår,slo jeg ihjel tiden med å sitte på en rødmalt benk og notere hvor mange trafikanter som brukte blinklys eller ikke i et firevegskryss.
82 brukte blinklys og 50 ikke...
jeg hadde vikeplikt for en trailer her om dagen,han hadde ikke på blinkern og jeg trodde han skulle rett fram og kjørte fram til krysset som vanlig..Neida,den mobilbrukende apen skulle til venstre og bakhjula på hengeren var omlag en halvmeter fra forhjulet mitt.Og han merket ingenting.
Slike trailere tar jo ganske mye plass når de svinger brått..
Ganske ofte jeg ligger bak biler som bremser ned og så svinger til høyre - uten å blinke.
Noen ganger skal de til venstre, men da er andelen som blinker heldigvis endel høyere.
Ofte brukes blinklyset for sent - dvs idet svingen påbegynnes. "Da kan du like godt drite i det" som kjørelærer'n sa...
Har prøvd å blinke i god tid for alt, inkludert feltskifte - men det siste ser jeg at også mange MC-førere har et lettvint forhold til...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Jeg brukerkonsekvent ikke blinklys, når mine veivalg ikke påvirker andre
Ellers prøver jeg jo å være så informativ jeg kan, både for egen sikkerhet
og andres
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Bruker blinklys 90% av tiden. Inn i rundkjøring og ut, feltskifte, og for å markere at jeg stopper på veikanten.
Ser ALT FOR mange biler som ikke gjør det. Dette skaper enorm frustrasjon, da det skaper usikkerhet til hva den andre føreren skal gjøre. Man vet jo ikke hva de tenker hvis de ikke signaliserer.
ojda skrev:Jeg brukerkonsekvent ikke blinklys, når mine veivalg ikke påvirker andre
Ellers prøver jeg jo å være så informativ jeg kan, både for egen sikkerhet
og andres
Du vet ikke hva som påvirker eller ikke. Husk at fotgjengere, syklister og andre er også trafikanter. Bruk det heller konsekvent, så slipper du å tenke på når det er nødvendig eller ikke. Mindre krefter brukt.
ojda skrev:Jeg brukerkonsekvent ikke blinklys, når mine veivalg ikke påvirker andre
Ellers prøver jeg jo å være så informativ jeg kan, både for egen sikkerhet
og andres
Du vet ikke hva som påvirker eller ikke. Husk at fotgjengere, syklister og andre er også trafikanter. Bruk det heller konsekvent, så slipper du å tenke på når det er nødvendig eller ikke. Mindre krefter brukt.
Jeg vet helt klart hva som påvirker andres kjøring, hva mitt blinklysbruk anngår.
Det har noe med avstand til nærmeste kjøretøy, og det å vite hva som til enhver tid er rundt en 360*
Jeg lever veldig godt med den måten å gi tegn på. Jeg innrømmer at jeg gir beng i om du ikke
får beskjed om at jeg svinger tilbake i din fil etter at jeg har passert deg med 50 meter etter forbikjøring
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Biler som står i busslommer er noe av det mer skumle når de eventuelt plutselig kjører ut i veien (hvis de ikke har sett deg der du kommer på MC'en). Har lært meg å se på felgene - hvis hjulene begynner å rulle før jeg passerer så gir jeg heller et tut for mye enn for lite...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC skrev:
Ofte brukes blinklyset for sent - dvs idet svingen påbegynnes. "Da kan du like godt drite i det" som kjørelærer'n sa...
Her i bygda er man usedvanlig glad i knøttsmå rundkjøringer, et forhøyet kumlokk med en krans kantsten rundt, og da blir jo dette du nevner med timing veldig viktig, og blinke for tidlig like ille som for sent. Å blinke seg ut av en sånn er for sent. Jeg blinker til venstre i god tid før kumlokket hvis jeg skal til venstre, og til høyre hvis jeg skal til høyre. Blinker også til høyre hvis jeg skal rett frem, men det forutsetter jo da at det ikke står/kommer noen fra høyre. Kommer det noen der blir det å følge din kjørelærer og drite i hele blinklyset.
Kjører bla daglig gjennom 2 slike på Stabekk, og ser rett som det er folk som mener å blinke ut av rundkjøringen, men som gjør dette før de har passert innkjørselen fra høyre, og dermed lurer de som kommer derfra til å tro de kan kjøre.
En annen "timing-felle" er at mange bilister med fordel kunne lært seg hvordan man overstyrer automatisk 3 blink, så det ikke ser ut som de skal ta avkjørselen til høyre etter rundkjøringen. Dette har vel skapt en del unødvendige kollisjoner på steder som Smart-Club Slependen.
Selv er jeg nok mest en "vaneblinker" og prøver i grunn å ha som policy at jeg heller blinker for mye enn for lite. Har dog ingenting i mot at andre gjør som Ojda, så lenge de er konsekvente med å også blinke til høyre inn i rundkjøringer hvor man ikke ser om det kommer noen. Ellers blir blinkingen for sent, og jeg må stoppe unødvendig. Uoversiktelige rundkjøringer er vi også glad i her i bygda, hvis det ikke er kumlokk med kantstenkrans, så er det digre busker både i midten og tett inntil hver innkjøring.
Jeg skal innrømme at jeg veldig sjeldent bruker blinklys, men blinklyspærene ryker alikevel!!!
(Jeg har begynt å bli litt bedre på det i situasjoner jeg vet det er særskilt viktig... Biler som ligger tett bak meg, rundkjøringer etc. Feltbytte, not so much. Flytter jeg meg aldri over med mindre det er rom for det i alle retninger til å reagere.)
Personlig mener jeg selv at jeg er ganske flink til å bruke blinklys og spesielt i kryss og generell trafikk der det er flere biler. Men perfekt er jeg ikke. Det hender jeg glemmer meg bort jeg også, men sjelden i trafikkerte kryss.
I rundkjøringer uten biler til stede (som blir påvirket av min kjøring) så gidder jeg ikke å blinke ut og da kutter jeg ofte rett over. SÅ jeg mener jeg er ganske flink når det gjelder, men relativt sløv når det ikke finnes noe trafikk.
I trafikkert lyskryss som betegnes her hadde nok trådstarter sett meg blinke med stor sannsynlighet :)
Meget sjeldet at jeg ikke bruker blinklys uansett hvilket kjøretøy jeg bruker :-)
Lå senest igår bak noen tøffe harley`r som kuttet rundkjøringer rett foran meg uten å å gi noe tegn selv om noen av de tilogmed hadde blinklys montert på sykkel :-)å
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Som motorsyklist har jeg dessverre erfart ved et par anledninger at det er veldig lett å ikke bli sett. Blinklysbruk minsker skaderisikoen for oss. Og som bilist tror jeg at min mc-kjøring har bidratt til at jeg alltid bruker blinklys. Det, og kjøring på motorveier nedover på kontinentet i mange år.
Uansett om jeg er den eneste på veien i mils omkrets, bruker jeg blinklyset - hvorfor ikke? Ikke sliter det unødvendig på kroppen, og ikke ser det ut til at pærene går fortere - leste i tråden om en som måtte skifte pærer sjøl om han nesten aldri brukte dem - kanskje de ikke tåler så godt å ikke bli brukt?
ojda skrev:Jeg brukerkonsekvent ikke blinklys, når mine veivalg ikke påvirker andre
Ellers prøver jeg jo å være så informativ jeg kan, både for egen sikkerhet
og andres
Det må jo være godt nok. Jeg blinker alltid om det er noen å blinke til, hvis ikke lar jeg være.
Er det noen som har nytte eller behov for å se meg blinke, så blinker jeg.
Ingen har hittil klaget på at jeg lot være å blinke til ... eeh ... ingen
Jeg (som de fleste) mener selv jeg er flink :-)å , og irriterer meg over de mindre flinke som skaper unødvendig forvirring
Bruker alltid blinkere. Begynner å varsle andre tidlig. Har egentlig alltid gjort det så lenge jeg har kjørt bil.
Personlig kan jeg bli rasende når medtrafikanter ikke bruker blinkere . De få gangene jeg har opplevd skumle situasjoner har det vært grunnet manglende varsling.
detvarvondtdet skrev:Bruker alltid blinkere. Begynner å varsle andre tidlig. Har egentlig alltid gjort det så lenge jeg har kjørt bil.
Personlig kan jeg bli rasende når medtrafikanter ikke bruker blinkere . De få gangene jeg har opplevd skumle situasjoner har det vært grunnet manglende varsling.
Jeg blir sjelden "rasende" i trafikken og spesielt ikke hvis noen glemmer å bruke blinklyset. Det gjør vi alle fra tid til annen. Enten bevisst eller ikke.
I mitt hode så hjelper blinklysene helt klart til og øker flyten i trafikken, men hvis jeg kommer opp i farlige situasjoner fordi andre ikke bruker blinklys så hadde jeg nok kanskje tenkt meg litt om. Hvis man stoler blindt på at en bil som blinker til venstre skal til venstre (uten å ha en eneste tanke på at han kan ombestemme seg og eller ha glemt å slå av blinklyset fra en tidligere sving) og handler der etter kan man komme opp i farlige situasjoner ja.
Som motorsyklist så stoler jeg aldri blindt på andres blinklysbruk. Det hjelper meg å forstå og det gjør jo som oftest trafikkbildet med forståelig, men siden jeg også som de fleste andre her inne kjører bil ved siden av, så kan jeg fortelle at jeg ser ganske ofte motorsyklister som kjører rundt med blinklyset påslått (glemt å slått det av). Det gjør at jeg som bilist har ganske liten troverdighet når det kommer til motorsyklister som blinker.
Her stoler jeg langt mer på bilister som motorsyklist enn omvendt :-)å
Bruker blinklys konsekvent både i bil og på sykkel jeg, inn og ut av kryss, rundkjøringer, fil skifte...
Pluss at jeg prøver å gjøre kjøringen min så tydelig og sikker som mulig, både for meg selv og, forhåpentligvis, for andre. Forholder meg alltid til veioppmerkinger og slikt og er spesielt nøye i rundkjøringer og spesielt obs der, for det er så utrolig mange som ikke skjønner bæret og bare "kjører" uten hverken tegn, mål eller mening i rundkjøringer..
Og i aksellereasjons felt på motorvei, utrolig mange som ikke skjønner at de IKKE skal kjøre fra venstre til høyre felt når trafikk fra sideveier kommer ut fra aksellereasjonsfeltet... Har holdt på å bli kvestet en tre-fire ganger av eldre herremenn som tror de har så mye rutine at de kan drite i oppmerkinger og trafikk regler i det jeg skal ut på motorveien, og blinklys på dyre biler er vel ekstrautstyr som skjeldent blir kjøpt har jeg kommet frem til, for regelen ser ut til å være jo dyrere bil til mindre virker blinklysene...
Tok meg selv kraftig i nakken for en to-tre år siden da det gikk opp for meg at jeg også var en av de idiotene som ikke brukte blinklys og siden jeg forakter spesielt menn som tror de har kjøre rutine og derfor ikke trenger å følge med i trafikken intenst så skulle jeg ihvertfall ikke bli en av dem, så jeg skjerpet meg. Nå ser jeg på alle skiltene langs veien, alle farts skilt, stopp skilt, vikeplikts skilt, opplysnings skilt, ALT prøver jeg å få med meg og fikk faktisk skryt av kjørelæreren fordi jeg var så flink til å oppfatte strekningenes fartsgrenser.
Det er noe som skjer etter et par år tror jeg, da "hviler" vi litt på laugbærene og tror vi er glimrende trafikanter, så glimrende at vi ikke trenger å følge så godt med lenger, men det er sørgelig feil. Så en oppstramming fra tid til annen er bare sundt tror jeg, der du begynner å tenke bevisst på hva du gjør i trafikken og ikke bare kjører på autopilot... Har tatt meg selv i nakken med jevne mellomrom oppover og jeg tror det er derfor jeg aldri har vært borti noe... Ikke at jeg tror jeg er noen veiens dong johan (tror man det så går man veldig fort på trynet tror jeg...), men jeg følger med i trafikken, følger med på regler, oppmerking, fartsgrenser etc og sitter ikke å halvsover bak rattet som alt for mange gjør.
At jeg kan trafikk reglene og skilt og oppmerking gjør meg bare til en sikrere trafikant, skjønt jeg skulle mange ganger ønske at flere kunne trafikk regler og slikt, det ville blitt langt mer flyt i trafikken da... Og ikke så mange ulykker som kommer av halvautomat vanekjøring og kjøring på rettigheter man tror man har... å kunne trafikk skilt ville også hjulpet tror jeg...
Personlig syntes jeg rundkjøringer er bedre enn lyskryss, men da med litt størrelse på, ikke bare disse brystvortene de lager her og der...
Hokksund var jo lenge kjent som rundkjøringens "by" (Joda, Hokksund er by og har vært det siden 2003..), men han som hele tiden satte fra seg kaffekoppen på kartene og "lagde" alle disse rundkjøringene er flyttet til andre byer og steder ser jeg... :)
spidair skrev:Personlig syntes jeg rundkjøringer er bedre enn lyskryss, men da med litt størrelse på, ikke bare disse brystvortene de lager her og der...
Hokksund var jo lenge kjent som rundkjøringens "by" (Joda, Hokksund er by og har vært det siden 2003..), men han som hele tiden satte fra seg kaffekoppen på kartene og "lagde" alle disse rundkjøringene er flyttet til andre byer og steder ser jeg... :)
Sier meg enig i dette.
Er selv veldig glad i rundkjøringer. Svelger unna trafikken relativt effektivt.
Særlig vanskelig å tolke er de heller ikke
Er vel statistisk bevist at det er mindre alvorlige ulykker i rundkjøringer.
Har heller ikke noe i mot rundkjøringer, bortsett fra alle idiotene som ikke klarer å plassere seg eller bruke blinklys. Og de som praktiserer "første mann til mølla". Altså at de som tror at alle har vikeplikt for de med størst mulig fart inn mot rundkjøringer.
Blinklys bruker jeg nesten hele tiden, uansett om jeg tror noen ser meg eller ikke. Ut i fra hva jeg ser på andre som kjører (bil da vel og merke) så starter det med at de ikke bruker blinklys når de ikke tror at de blir sett av andre også sklir det bare ut til at de ikke gidder eller glemmer å bruke blinklys i det hele tatt, eller så skrur de det på i det de svinger..
Bruker man blinklys konsevent med god tid i forveien så sitter det automatisk i fingerne og man slipper å tenke på det.
Og dette med å ikke bruke blinklys når man ikke blir sett. Det greit nok når man kjører på vei midt i skauen, men hvordan vet man ellers om man blir eller ikke blir sett til enhver tid?? Man vet aldri hva som kan komme bak fra i stor fart. Opplever også ofte som fotgjenger at mange situasjoner hadde vært mye enklere om bilistene hadde brukt blinklys for å vise hvor de skal til. Da kunne jeg ha gått til riktig side og gitt dem plass i stedet for å gjette hvor de skal.
ega16 skrev:Er vel statistisk bevist at det er mindre alvorlige ulykker i rundkjøringer
Ja men ikke mindre til antallet og m.t.p hvor vanskelig det synes for de fleste å kjøre i disse rundkjøringene stiller jeg meg lit skeptisk til hvor nyttige de er.
Videre er mange rundkjøringer der det hadde vart bedre med en god av/på kjørsel.
ega16 skrev:Er vel statistisk bevist at det er mindre alvorlige ulykker i rundkjøringer
Ja men ikke mindre til antallet og m.t.p hvor vanskelig det synes for de fleste å kjøre i disse rundkjøringene stiller jeg meg lit skeptisk til hvor nyttige de er.
Videre er mange rundkjøringer der det hadde vart bedre med en god av/på kjørsel.
Rundkjøringer skaper som regel mye bedre trafikkflyt, med mindre en av veiene inn til rundkjøringen har mye mer trafikk enn de andre.
ega16 skrev:
Bruker man blinklys konsevent med god tid i forveien så sitter det automatisk i fingerne og man slipper å tenke på det.
Og dette med å ikke bruke blinklys når man ikke blir sett. Det greit nok når man kjører på vei midt i skauen, men hvordan vet man ellers om man blir eller ikke blir sett til enhver tid?? Man vet aldri hva som kan komme bak fra i stor fart. Opplever også ofte som fotgjenger at mange situasjoner hadde vært mye enklere om bilistene hadde brukt blinklys for å vise hvor de skal til. Da kunne jeg ha gått til riktig side og gitt dem plass i stedet for å gjette hvor de skal.
Jeg kikker meg konsekvent rundt om det er noen som har behov for å se meg blinke, inkludert fotgjengere ... alltid. Er det noen, så blinker jeg automatisk. Er jeg i tvil, så blinker jeg automatisk. Jeg har praktisert dette i 30 år og har aldri opplevd noen situasjoner pga det.
Det virker som om folk mener at hele kjøreseansen skal foregå på automatikk, jeg er ikke 100 % enig i det. Jo flere handlinger man automatiserer, jo lettere er det å bli sløv. Jeg mener det er lurt å tenke over alt man foretar seg i trafikken, og å gjøre de fleste handlinger helt bevisste.
Jeg mener det er med på å holde oss årvåkne