Personlig kan jeg bli rasende når medtrafikanter ikke bruker blinkere

Jeg blir sjelden "rasende" i trafikken og spesielt ikke hvis noen glemmer å bruke blinklyset. Det gjør vi alle fra tid til annen. Enten bevisst eller ikke.detvarvondtdet skrev:Bruker alltid blinkere. Begynner å varsle andre tidlig. Har egentlig alltid gjort det så lenge jeg har kjørt bil.
Personlig kan jeg bli rasende når medtrafikanter ikke bruker blinkere. De få gangene jeg har opplevd skumle situasjoner har det vært grunnet manglende varsling.
Sier meg enig i dette.spidair skrev:Personlig syntes jeg rundkjøringer er bedre enn lyskryss, men da med litt størrelse på, ikke bare disse brystvortene de lager her og der...
Hokksund var jo lenge kjent som rundkjøringens "by" (Joda, Hokksund er by og har vært det siden 2003..), men han som hele tiden satte fra seg kaffekoppen på kartene og "lagde" alle disse rundkjøringene er flyttet til andre byer og steder ser jeg... :)
Ja men ikke mindre til antallet og m.t.p hvor vanskelig det synes for de fleste å kjøre i disse rundkjøringene stiller jeg meg lit skeptisk til hvor nyttige de er.ega16 skrev:Er vel statistisk bevist at det er mindre alvorlige ulykker i rundkjøringer
Rundkjøringer skaper som regel mye bedre trafikkflyt, med mindre en av veiene inn til rundkjøringen har mye mer trafikk enn de andre.hakhap skrev:Ja men ikke mindre til antallet og m.t.p hvor vanskelig det synes for de fleste å kjøre i disse rundkjøringene stiller jeg meg lit skeptisk til hvor nyttige de er.ega16 skrev:Er vel statistisk bevist at det er mindre alvorlige ulykker i rundkjøringer
Videre er mange rundkjøringer der det hadde vart bedre med en god av/på kjørsel.
Jeg kikker meg konsekvent rundt om det er noen som har behov for å se meg blinke, inkludert fotgjengere ... alltid. Er det noen, så blinker jeg automatisk. Er jeg i tvil, så blinker jeg automatisk. Jeg har praktisert dette i 30 år og har aldri opplevd noen situasjoner pga det.ega16 skrev:
Bruker man blinklys konsevent med god tid i forveien så sitter det automatisk i fingerne og man slipper å tenke på det.
Og dette med å ikke bruke blinklys når man ikke blir sett. Det greit nok når man kjører på vei midt i skauen, men hvordan vet man ellers om man blir eller ikke blir sett til enhver tid?? Man vet aldri hva som kan komme bak fra i stor fart. Opplever også ofte som fotgjenger at mange situasjoner hadde vært mye enklere om bilistene hadde brukt blinklys for å vise hvor de skal til. Da kunne jeg ha gått til riktig side og gitt dem plass i stedet for å gjette hvor de skal.
I et vanlig kryss eller lyskryss, er det mulig å kjøre tver igjennom, kanskje på rødt lys i 100-og-helvete, mens en rundkjøring naturlig bremser farten. Dette gjør at jeg tror at liv er spart. Ulykker i rundkjøringer er stort sett mindre alvorlige. Selvsagt er det unntak..hakhap skrev:Ja men ikke mindre til antallet og m.t.p hvor vanskelig det synes for de fleste å kjøre i disse rundkjøringene stiller jeg meg lit skeptisk til hvor nyttige de er.ega16 skrev:Er vel statistisk bevist at det er mindre alvorlige ulykker i rundkjøringer
Videre er mange rundkjøringer der det hadde vart bedre med en god av/på kjørsel.
Hvorfor bruke tid i det hele tatt på kikke rundt, når den kan brukes på å følge med på veien forran? Hva er farlig hvis du blinker og ingen ser deg, redd for å føle deg dum? Og i følge din logikk så bør man ikke øve på nødbrems, unngå å kjøre på kumlokk når det er tørt, sjekke blindsone før man svinger o.l? Fordi man blir sløv hvis man gjør det til en vane?? Absolutt ikke enig! Desto mere som går på automatikk desto mer kan man konsentrere seg om det viktige og handle raskere i situasjoner som oppstår.jhn skrev:Jeg kikker meg konsekvent rundt om det er noen som har behov for å se meg blinke, inkludert fotgjengere ... alltid. Er det noen, så blinker jeg automatisk. Er jeg i tvil, så blinker jeg automatisk. Jeg har praktisert dette i 30 år og har aldri opplevd noen situasjoner pga det.ega16 skrev:
Bruker man blinklys konsevent med god tid i forveien så sitter det automatisk i fingerne og man slipper å tenke på det.
Og dette med å ikke bruke blinklys når man ikke blir sett. Det greit nok når man kjører på vei midt i skauen, men hvordan vet man ellers om man blir eller ikke blir sett til enhver tid?? Man vet aldri hva som kan komme bak fra i stor fart. Opplever også ofte som fotgjenger at mange situasjoner hadde vært mye enklere om bilistene hadde brukt blinklys for å vise hvor de skal til. Da kunne jeg ha gått til riktig side og gitt dem plass i stedet for å gjette hvor de skal.
Det virker som om folk mener at hele kjøreseansen skal foregå på automatikk, jeg er ikke 100 % enig i det. Jo flere handlinger man automatiserer, jo lettere er det å bli sløv. Jeg mener det er lurt å tenke over alt man foretar seg i trafikken, og å gjøre de fleste handlinger helt bevisste.
Jeg mener det er med på å holde oss årvåkne
Jeg bruker ikke mye ekstra tid på dette, De som har behov for å se meg blinke befinner seg i områder jeg likevel må sjekke.ega16 skrev:Hvorfor bruke tid i det hele tatt på kikke rundt, når den kan brukes på å følge med på veien forran? Hva er farlig hvis du blinker og ingen ser deg, redd for å føle deg dum? Og i følge din logikk så bør man ikke øve på nødbrems, unngå å kjøre på kumlokk når det er tørt, sjekke blindsone før man svinger o.l? Fordi man blir sløv hvis man gjør det til en vane?? Absolutt ikke enig! Desto mere som går på automatikk desto mer kan man konsentrere seg om det viktige og handle raskere i situasjoner som oppstår.jhn skrev:Jeg kikker meg konsekvent rundt om det er noen som har behov for å se meg blinke, inkludert fotgjengere ... alltid. Er det noen, så blinker jeg automatisk. Er jeg i tvil, så blinker jeg automatisk. Jeg har praktisert dette i 30 år og har aldri opplevd noen situasjoner pga det.ega16 skrev:
Det virker som om folk mener at hele kjøreseansen skal foregå på automatikk, jeg er ikke 100 % enig i det. Jo flere handlinger man automatiserer, jo lettere er det å bli sløv. Jeg mener det er lurt å tenke over alt man foretar seg i trafikken, og å gjøre de fleste handlinger helt bevisste.
Jeg mener det er med på å holde oss årvåkne
Enig. Når det lages rundkjøringer på E veiene våre så lurer jeg på hvor fremsynte de er. E39 fra Kristiansand til Flekkefjord har 4 rundkjøringer som jeg kommer på. Tror det er en midlertidig i Søgne så den teller vel ikke helt med. Burde vært laget skikkelige av og påkjørings felt heller.hakhap skrev:Ja men ikke mindre til antallet og m.t.p hvor vanskelig det synes for de fleste å kjøre i disse rundkjøringene stiller jeg meg lit skeptisk til hvor nyttige de er.ega16 skrev:Er vel statistisk bevist at det er mindre alvorlige ulykker i rundkjøringer