Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av Kjellrf »

RuneMC skrev:
Noen av de nye bilene har sensorer som gjør at baklysene tennes i tunneler og når det blir mørkt. (Litt vel trege i reaksjonen mange av disse løsningene har jeg sett)
Alternativt er det manuelt - og med bilførere som ikke leser manualen til bilen sin, så betyr det også at endel kjører uten baklys når det er mørkt - og de skjønner det ikke selv...
Tror alle bilene med denne løsningen har slik automatikk, MEN man må slå lysbryteren i automatikk-funksjonen for at det skal fungere.

Det er vanskelig , det...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av Bjerknez »

Det er vist ikke påbudt med kjørelys bak i dagslys. Min far har en Mazda CX-5 og når bryteren står på "auto" så er det intet kjørelys bak når det er dagslys.
At det bør være slik er jeg sterkt tvilende til og lurer på hva slags argumenter som finnes for at disse baklysene absolutt bør være slukket på dagtid?

Trenger vel ikke akkurat noen atomreaktir for å drive ett par lyspærer så strømsparing blir vel også et tynt argument... ?

EDIT:
Det som er skummelt ved at baklysene tennes i tuneller er at vi som kommer bak ofte tror at det er bremselys og det kan skape noen ubehagelige situasjoner tror jeg...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:
Trenger vel ikke akkurat noen atomreaktir for å drive ett par lyspærer så strømsparing blir vel også et tynt argument... ?
Dersom en milliard biler sparer en dråpe drivstoff hver, blir det en milliard dråper. Det er sikkert noen litt for grønne EU-byråkrater som har funnet ut det. Dette gjelder uansett drivstoff, strøm eller fossilt.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:
Trenger vel ikke akkurat noen atomreaktir for å drive ett par lyspærer så strømsparing blir vel også et tynt argument... ?
Dersom en milliard biler sparer en dråpe drivstoff hver, blir det en milliard dråper. Det er sikkert noen litt for grønne EU-byråkrater som har funnet ut det. Dette gjelder uansett drivstoff, strøm eller fossilt.
Kan vel umulig være det som er argumentet...? Vertfall det teiteste jeg har hørt...

Snart får men vel bot for å prompe offentlig... :lol

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av Flanker »

Bjerknez skrev:Snart får men vel bot for å prompe offentlig... :lol
Det skal du slett ikke se bort i fra... Det er allerde ulovlig i Malawi, og i Østerrike fikk en kar bot for å fise mens han snakket med politiet!!

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/helse ... /10021774/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tv2.no/a/2901451" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:
Bjerknez skrev:Snart får men vel bot for å prompe offentlig... :lol
Det skal du slett ikke se bort i fra... Det er allerde ulovlig i Malawi, og i Østerrike fikk en kar bot for å fise mens han snakket med politiet!!

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/helse ... /10021774/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tv2.no/a/2901451" onclick="window.open(this.href);return false;
:rofl:

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av PCP »

Bjerknez skrev:
SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:
Trenger vel ikke akkurat noen atomreaktir for å drive ett par lyspærer så strømsparing blir vel også et tynt argument... ?
Dersom en milliard biler sparer en dråpe drivstoff hver, blir det en milliard dråper. Det er sikkert noen litt for grønne EU-byråkrater som har funnet ut det. Dette gjelder uansett drivstoff, strøm eller fossilt.
Kan vel umulig være det som er argumentet...? Vertfall det teiteste jeg har hørt...
Det er på dette nivået ting foregår i dag, moderne biler har en ufattelig mengde kompliserende dilldall som hver for seg har en helt neglisjerbar effekt på forbruk. Strømforbruk, og energi som går til spille i klimaanlegg, servostyring, pumping av olje bla i automatgirkasser, er eksempler på viktige områder som det jobbes hardt med å spare inn på energibruken. Og man diller med ting som å elektronisk regulere kjølevann-temperaturen hurtig opp og ned ifht motor-belastning, steinharde dekk med lav rullemotstand, og en hel masse annet som var totalt uinteressant for bare få år siden.

Er mulig man kan skylde på EU for akkurat dette med lysene, men generelt vil jeg vel mene at det hele er et resultat av at miljøskremselen og politikken rundt har fungert. Ikke bare er det svært strenge krav, men folk i dag er jo også sykelig opptatt av drivstoff-forbruk, og bilprodusentene har ikke annet valg enn å komme opp med alskens fjas og dill for å kunne overgå konkurrenten i lavt forbruk/utslipp. Da teller hver dråpe.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av jongsanim »

For å avspore mer med elektrisitet, syntes jeg denne artikkelen og konseptet var spennende:

http://www.popsci.com/environment/artic ... all-europe" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av cevillan »

Kjellrf skrev:
RuneMC skrev:
Noen av de nye bilene har sensorer som gjør at baklysene tennes i tunneler og når det blir mørkt. (Litt vel trege i reaksjonen mange av disse løsningene har jeg sett)
Alternativt er det manuelt - og med bilførere som ikke leser manualen til bilen sin, så betyr det også at endel kjører uten baklys når det er mørkt - og de skjønner det ikke selv...
Tror alle bilene med denne løsningen har slik automatikk, MEN man må slå lysbryteren i automatikk-funksjonen for at det skal fungere.

Det er vanskelig , det...
Nei de har faktisk ikke det. Takker man nei til lyssensor har man ingen automatikk. Sånn er det desverre.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av RuneMC »

Ja, det er absolutt ikke alle bilene som har automatikk på dette. Har sist vinter sett flere bilmerker med lys i ledstripe foran men ikke lys bak (Mitsubishi, Audi, Volvo), dvs tidlig på morgenen om vinteren når det er bekmørkt ute.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av cevillan »

Bjerknez skrev:
SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:
Trenger vel ikke akkurat noen atomreaktir for å drive ett par lyspærer så strømsparing blir vel også et tynt argument... ?
Dersom en milliard biler sparer en dråpe drivstoff hver, blir det en milliard dråper. Det er sikkert noen litt for grønne EU-byråkrater som har funnet ut det. Dette gjelder uansett drivstoff, strøm eller fossilt.
Kan vel umulig være det som er argumentet...? Vertfall det teiteste jeg har hørt...

Snart får men vel bot for å prompe offentlig... :lol
Vel, det er nå hvertfall det som er grunnen. Samt at bremselysene blir mer synlige. Det blir sånn når miljø trumfer alt (jeg har vertfall aldri tvilt på om det er bremselys eller kjørelys jeg ser. Da burde i så fall tåkelys forbys, noe jeg mener hadde vært på sin plass).

Svar