Pin Lock Antifog..ta vekk!
Pin Lock Antifog..ta vekk!
Tok av greia idag...man ser faktisk endel bedre uten den der, selv om alt var gulle reint..Faktisk så står det at den tar 30% av lyset, mye mulig det, og man ser også skarpere uten..nu får vi bare se om det blir mye dugg i regnvær.
(Shoei GT Air).
(Shoei GT Air).
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Mulig man ser litt bedre, men uten sleit jeg veldig med dugg, bare jeg kjørte litt sakte. I regnvær var det jo håpløst mye dugg, og da måtte jeg åpne skjermen litt, slik at jeg fikk vann inn... Kan trygt si jeg ble lettere frelst da jeg fikk på pin-lock. Som sagt - mulig man ser bittelitt bedre uten under optimale forhold, men jeg kommer nok aldri til å ta av min. Vil gjerne se når det ikke er optimale forhold også 

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Jeg har totalt sett kjørt 90% av hele mitt mc liv uten pin lock, og på Shoei-hjelmene pleier det å funke ganske så greit. Bare å ha det littegrann på gløtt om det regner.Petterh skrev:Mulig man ser litt bedre, men uten sleit jeg veldig med dugg, bare jeg kjørte litt sakte. I regnvær var det jo håpløst mye dugg, og da måtte jeg åpne skjermen litt, slik at jeg fikk vann inn... Kan trygt si jeg ble lettere frelst da jeg fikk på pin-lock. Som sagt - mulig man ser bittelitt bedre uten under optimale forhold, men jeg kommer nok aldri til å ta av min. Vil gjerne se når det ikke er optimale forhold også
Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Pinlock - eller egentlig dobbelt lag glass med luft imellom er gull på tidlige vår-/høstmorgener eller når det bøtter ned. Synes dog Pinlock patentet kunne vært bedre - veldig lett at det blir en liten glippe nederst når visiret har flekset opp og igjen nok ganger. Skulle gjerne hatt et visir der det var dobbelt lag standard.
Ellers tåler jo disse innervisirene nesten ingenting av vasking før de mattes og blir litt grå.
Men sånn når alt stemmer - klart visir og klart innervisir så merker jeg ikke noen stor forskjell.
Hvis det er i størrelsesorden 30%
- hørtes mye ut - sikker på at du har fjernet beskyttelsesfolien som er på nye pinlock visir? (Dreit meg ut der en gang, trodde jeg hadde fått gammelt pinlock visir som var gulnet av elde (svakt svakt gult) - men det var altså en beskyttelsesfolie som skulle dras av
)
Ellers tåler jo disse innervisirene nesten ingenting av vasking før de mattes og blir litt grå.
Men sånn når alt stemmer - klart visir og klart innervisir så merker jeg ikke noen stor forskjell.
Hvis det er i størrelsesorden 30%


Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Vet ikke hva det står på min, men ettersom jeg også har Shoei står det sikkert det samme.
"før i tiden" kjørte jeg med Arai hjelm uten pinlock, fra i fjor vår gikk jeg over til Shoei Neotech med pinlock.
Kan ikke si jeg ser noe mindre. Kjørte en tur på 7300km nå i sommer, da rengjorde jeg bare visiret utvendig med motul visir cleaner... Mot slutten kom det seg noe dritt mellom visir og pinlock, har prøvd å rengjøre der nå. Ikke med noe annet enn venn og zalo. Bytta visir,pinlock og solskjermen før turen pfa at jeg hadde prøvd å rengjøre med "spesialmiddel". Dette gjorde bare hele greia grå og ubrukelig. Skal la det lufttørke til i morgen å se resultatet.
"før i tiden" kjørte jeg med Arai hjelm uten pinlock, fra i fjor vår gikk jeg over til Shoei Neotech med pinlock.
Kan ikke si jeg ser noe mindre. Kjørte en tur på 7300km nå i sommer, da rengjorde jeg bare visiret utvendig med motul visir cleaner... Mot slutten kom det seg noe dritt mellom visir og pinlock, har prøvd å rengjøre der nå. Ikke med noe annet enn venn og zalo. Bytta visir,pinlock og solskjermen før turen pfa at jeg hadde prøvd å rengjøre med "spesialmiddel". Dette gjorde bare hele greia grå og ubrukelig. Skal la det lufttørke til i morgen å se resultatet.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Rune må sjekke nærmere, men jeg har kjørt 20 000km med det og har ikke merket noen folie ennå. HAr kjørt i all slags vær.
Vil påstå at sikten ble nokså betydelig skarpere uten denne plastfolien/Pin Locken.
Dog er jeg superkritisk til å skal ha knallrene visirer når jeg starter vasker det.
Er så deililig å se skikkelig godt, selv om det ikke varer hele dagen læll.
Vil påstå at sikten ble nokså betydelig skarpere uten denne plastfolien/Pin Locken.
Dog er jeg superkritisk til å skal ha knallrene visirer når jeg starter vasker det.
Er så deililig å se skikkelig godt, selv om det ikke varer hele dagen læll.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Jeg er nok muligens enda hardere rammet av de samme sykelighetene som deg...ZZR-Erling skrev:Rune må sjekke nærmere, men jeg har kjørt 20 000km med det og har ikke merket noen folie ennå. HAr kjørt i all slags vær.
Vil påstå at sikten ble nokså betydelig skarpere uten denne plastfolien/Pin Locken.
Dog er jeg superkritisk til å skal ha knallrene visirer når jeg starter vasker det.
Er så deililig å se skikkelig godt, selv om det ikke varer hele dagen læll.


For kan ikke fordra pinlock-innervisirets tåkelegging og optiske forvrengning på min Shoei Quest. Men det er jo et pest/kolera-valg og min hjelm kan ikke sies å være utpreget bra ifht dugg, så setter inn igjen pinlock helt i starten og slutten av sessongen, når det er under 12-14 grader. Resten av tiden ligger det pent forseglet hjemme.
Men som deg så starter alle dager/alle turer med helt rent visir, og når det kommer til visir-vask er jeg nok kanskje litt ekstrem, da jeg aldri gnikker av fluer underveis. Jeg fyller før hver tur vasken med halvvarmt vann med litt såpe, og bløtlegger visiret ca 20 min, så møkka faller av med minimal berøring. skyller med varmt vann, og rister tørt.

Er jeg på hotell, eller steder der vasken ikke er laget for visirbad, blir det med i dusjen. Det er jo sååå koselig å dusje med visiret

Disse noe tvangstankeaktige rutinene er ikke gjennomførbare med pinlock. det ikke er skikkelig vanntett, og kommer vann inn mellom lagene, så det må isåfall av hver gang, noe selv jeg syns blir litt plagsomt hver gang. Fordelene med denne omstendeligheten er at visiret som snart har kjørt 30.000 bokstavelig talt er helt som nytt, uten så mye som et snev av riper.
Som ZZR-Erling sier: Er så deilig å se skikkelig godt, selv om det ikke varer hele dagen læll!


- cosmogs
- Innlegg: 306
- Registrert: 05 jul 2014, 22:09
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
- Bosted: Drammen
Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
De første ukene jeg hadde GT Air kjørte jeg uten pinlock. Så ikke helt poenget med den, inntil enkelte tidlige morgener, sene kvelder og regnværsgreier minnet meg på at jeg hadde denne pinlock`n liggende, så tenkte det var verd å prøve..?
Er enig i at den reduserer sikt, men minimalt. Min er pottetett, har aldri forskjøvet seg og har blitt vasket godt under rennende vann uten at det har kommet fukt mellom pinlock og visir. Beskyttelsesfilm er det på alle sammen fra Shoei, så greit å sjekke om den faktisk er fjernet eller ei.
Om det kommer inn fukt eller skitt, er det kanskje også greit å sjekke at den faktisk sitter med silikonpakningen inn mot visiret...?
Regner med at de fleste har sjekk på dette, men når jeg tenker over alle de små idiotiske tingene jeg selv har gjort opp gjennom livet, så.... :
Kort oppsummert, stor fan av pinlock.
Dessuten liker jeg den naturlige speil-effekten.
Er enig i at den reduserer sikt, men minimalt. Min er pottetett, har aldri forskjøvet seg og har blitt vasket godt under rennende vann uten at det har kommet fukt mellom pinlock og visir. Beskyttelsesfilm er det på alle sammen fra Shoei, så greit å sjekke om den faktisk er fjernet eller ei.

Om det kommer inn fukt eller skitt, er det kanskje også greit å sjekke at den faktisk sitter med silikonpakningen inn mot visiret...?
Regner med at de fleste har sjekk på dette, men når jeg tenker over alle de små idiotiske tingene jeg selv har gjort opp gjennom livet, så.... :

Kort oppsummert, stor fan av pinlock.
Dessuten liker jeg den naturlige speil-effekten.

Sist redigert av cosmogs den 09 aug 2014, 23:02, redigert 1 gang totalt.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Konseptet er jo absolutt flott, og behovet i og for seg ganske stort også i min hjelm, men kunne som Rune sier tenkt meg at det istedenfor den lavkvalitet-plastfolien var selve visiret som var dobbelt. Hadde gladelig betalt en del ekstra for det.
På den annen side er jeg nærmest født med briller, så duggproblemer ved høy luftfuktighet/lav temperatur er en naturlig del av livet, det gjelder å holde farten oppe!
Er kanskje der jeg har vaskerutinene fra også, finner det helt ufattelig at noen sitter å gnikker på brillene med tørr klut, så alle lys blir stjerner etterpå...
Pakningen er riktig vei, og beskyttelsen av cosmogs. Men kan hende jeg bør prøve å bade det i kaldere vann til høsten, at luften som utvider seg skaper glipper under bading.
På den annen side er jeg nærmest født med briller, så duggproblemer ved høy luftfuktighet/lav temperatur er en naturlig del av livet, det gjelder å holde farten oppe!

Er kanskje der jeg har vaskerutinene fra også, finner det helt ufattelig at noen sitter å gnikker på brillene med tørr klut, så alle lys blir stjerner etterpå...

Pakningen er riktig vei, og beskyttelsen av cosmogs. Men kan hende jeg bør prøve å bade det i kaldere vann til høsten, at luften som utvider seg skaper glipper under bading.

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Sjekket litt idag hvordan muligheten er for å ha visiret på ca 1cm gløtt uen å få trekk på øya, og det funker fin fint å ha det oppe ett hakk bare på ene sida, så får vi se om det, slik på Shoei XR1000, holder dugga unna.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Jeg kjører for det meste med visiret litt åpen, med mindre det er veldig kaldt. Liker å være ute i vinden om farten ikke er motorvei+. Ulempen er jo at fluer og andre eklere insekter tolker det som en invitasjon. Men med en bitte liten glippe går det ganske greit syns jeg, både med dugg og dyr.
- xses
- Innlegg: 309
- Registrert: 18 jul 2014, 14:32
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
- Bosted: Råholt
Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Hmz. Nå ble jeg litt usikker.. har akkurat montert pinlock på min Nitro hjelm.. har ikke testet det enda,men jeg har vært plaget med mye av dugg på kjøring om morgenen....Blir spennende å sjekke i morgen.
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km
11.08.2020 68635km
27.08.2021 73365km
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km

11.08.2020 68635km

27.08.2021 73365km

- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Pinlock er ikke perfekt, men har langt flere fordel enn ulemper synes jeg. Herlig å slippe dugghelvette! Men enig i at et skikkelig dobbeltglasset visir hadde vært en bedre løsning rent optisk. Egentlig litt rart at ikke Arai, Schuberth eller Shoei har dette, men Pinlock hat vel nærmest blitt standard.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Bosted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Bruker pinlock hele året, eneste gangene jeg har hatt problem er når temperaturen kryper under 10 minusgrader, da fryser luftfuktigheten mellom pinlock og visir. Har kjørt nærmere 40.000 på samme visir nå, enda helt greit å se gjennom! Arai Tour X4 hjelm har jeg nå, har kjørt mye med Bmw sport integrale hjelm og der gikk det maaaaaaange dyre visir...
Arai visiret har også hatt to sesonger i saltsørpe og vinterkjøring!
Må vel kanskje bite i det sure eplet og bestille ett nytt visir snart nå likevel...
Sent fra min D6503 via Tapatalk
Arai visiret har også hatt to sesonger i saltsørpe og vinterkjøring!
Må vel kanskje bite i det sure eplet og bestille ett nytt visir snart nå likevel...
Sent fra min D6503 via Tapatalk
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!
Jeg skjønner vel egentlig ikke problemet. Jeg er ikke den som vasker og pusser mest. Jeg tørker av visiret sånn at det er rent. Pinlock-greiene er jo på innersiden. Tørker lett over det med microfiber. Og etter 2 sesonger med samme visir, tenker jeg at jeg kjøper nytt visir. MC-Oslo skal ha 750 for et nytt. Som sagt, ser ikke problemet.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km