Pin Lock Antifog..ta vekk!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av cannon »

PinLock fungerer ikke helt som beskrevet ovenfor her. Det er ikke primært luftlommen mellom 2 lag med "glass" som hindrer dugging, men filmens "ikke flate" struktur i overflaten. Klarer ikke helt å beskrive hvorfor dette ikke dugger, men det er faktisk samme effekt som man oppnår med å smøre feks. en dråpe Zalo utover på innsiden av visiret. Dette fungerer også bra, men behandlingen må gjentas. Jeg kjører mye med PL både på sotet og klart visisr på Shoei XR-1100. Det fungerer utmerket. Uten PL på Shoei kan hendelen på hjelmens venstre side vris et knepp "fremover" fra midtstilling. Da løftes visiret en liten mm på venstre side og det slipper inn nok luft til å hindre det meste av dugging. "Breathguard" som settes inni hjelmen, over nesepartiet, fungerer også svært bra. Bruker dette mye på banekjøring vår og høst.

En annen liten erfaring: har nå testet uoriginalt "Iridium" speilvisir visir fra eBay. Koster ca 200,- og fungerer sært bra. Kvaliteten oppleves som lik originalen.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3457
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av JohnnyTh »

Tja, jeg vil tro at luftlommen i et pinlock visir spiller en stor rolle. På samme måte som et dobbeltllags glassvindu ikke dugger på grunn av at duggpunktet er flyttet inn i mellom glassene så dugger ikke pinlock visiret heller på grunn av det. Tempraturforskjellen blir ikke stor nok.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av PCP »

Personlig tror jeg dere har rett begge to (Cannon og JohnnyTh).
Pinlock-visiret virker å ha en "gummiaktig" ujevn overflate, eller antidugg-belegg som Cannon beskriver, samtidig hadde man neppe tatt bryet med å skape en luftlomme om det like gjerne kunne vært klistret rett på visiret.

SuperMorten skrev: Som sagt, ser ikke problemet.
Bokstavelig talt ikke! :lol

Nei, vi er jo alle forskjellige, og behovet varierer også. Hadde jeg feks brukt sykkelen til jobbkjøring, tror jeg terskelen for å sette inn igjen pinlock hadde vært lavere, eller pinlock-sesongen lenger.

Men det er forsåvidt også litt interessant (syns jeg) dette med hvor forskjellig man opplever slike ting. Ser feks liknende diskusjoner vedrørende varmetråder i frontrute på biler, noen syns det er helt fantastisk, en Guds gave til norsk klima, og lar seg overhodet ikke affisere av dem, mens andre ikke kan fordra det, og knapt ser veien for trådene. Eller gamle flimrende 60Hz CRT-dataskjermer som enkelte ble kvalme av, og syns var forferdelig å se på, mens andre igjen overhodet ikke så eller forstod problemet.

Husker også en historie gjennom jobb for en del år siden, en kunde kjøpte en ny Chrysler, og reklamerte kort tid etter på frontruten som hadde plagsomme optiske forvrengninger. Lang historie kort, så ble det byttet frontrute ikke en, men to ganger, som "goodwill" (ingen andre så problemet). Bileier var fortsatt ikke fornøyd, og siste gangen satt han sammen med selger, vekstedmester, og representant for importørens teknisk avdeling, men ingen av dem så hva han prøvde å demonstrere, og beklaget at de ikke lenger kunne hjelpe han. De hadde vel liten tro på at en ny rute nr 4 ville være noe bedre, mens kunden på sin side neppe kjøpte Chrysler igjen. (det gjorde forsåvidt ingen andre heller, men det er jo en annen historie :P :p )

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av cannon »

Her er forklaringen på pinlock antidugg:
The technology breaks down the normal surface tension of water molecules which condense on surfaces to diffract and diffuse light rays, leading to fog and poor visibility. Our products employ a polymer matrix which create a uniform water  film, preventing fog—and preserving your visual acuity.

En test: ta med et løst pinlock og et visir uten pinlock ut i kjølig kveldsluft. La de kjøle seg ned. Pust på begge. Det dugger ikke på pinlocken, og det har åpenbart ingenting med "dobbeltglass" å gjøre :prf

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av PCP »

Nja, jeg ser ikke det helt åpenbare. Det ene utelukker ikke det andre, og manualen vektlegger spesielt også viktigheten av å påse at det lufttette kammeret er tett for å få dobbeltglass effekten.

Står fast ved at jeg tror dere begge har rett, og at pinlock virker både gjennom konstuksjon og materialvalg. :-)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av Banditmannen »

cannon skrev:Her er forklaringen på pinlock antidugg:
The technology breaks down the normal surface tension of water molecules which condense on surfaces to diffract and diffuse light rays, leading to fog and poor visibility. Our products employ a polymer matrix which create a uniform water  film, preventing fog—and preserving your visual acuity.

En test: ta med et løst pinlock og et visir uten pinlock ut i kjølig kveldsluft. La de kjøle seg ned. Pust på begge. Det dugger ikke på pinlocken, og det har åpenbart ingenting med "dobbeltglass" å gjøre :prf
Klart det har noe med "dobbeltglass" å gjøre! :janikk
Greit nok at vann/dugg ikke fester seg på pinlock-visiret, men hvis det ikke er tett mellom pinlock-visir og "orginal"-visiret, blir det dugg på selve visiret! Det har jeg selv erfart!
Satte på nytt pinlock på hjelmen min, etter at jeg hadde ødelagt det gamle med for hardhendt vasking... :redface
Og da hadde jeg ikke justert pinene riktig, så det ble for mye spenn i pinlocken at den ikke var tett, og da fikk jeg som sagt dugg på (innsiden av) selve visiret.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av cannon »

Står det noe sted at det er et poeng med dobbeltglass-effekt? Poenget med tetningen er at fuktig pusteluft ikke skal komme til på innsiden av selve visiret.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av Banditmannen »

cannon skrev:Står det noe sted at det er et poeng med dobbeltglass-effekt? Poenget med tetningen er at fuktig pusteluft ikke skal komme til på innsiden av selve visiret.
Hjemmesiden til Pinlock skrev:The silicon seal on the Pinlock® lens creates an insulating air pocket between the Pinlock® lens and the helmet shield.
http://www.pinlock.nl/motor/products/" onclick="window.open(this.href);return false;

ZZR-Erling

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av ZZR-Erling »

Det vart no endel dugg i morrest..+7 og tåke...hmmm

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av Cutless »

ZZR-Erling skrev:Det vart no endel dugg i morrest..+7 og tåke...hmmm
Har samme hjelm som deg. Hvis du kjører i ekstremt "duggevær" så fjern hakepaddingen i hjelmen, da skal det være så å si umulig å få dugg på visiret (hvis du samtidig bruker pin-locken da så klart).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av Bjerknez »

Har Schuberth C3 Pro med sotet visir og Pinlock. En kombo jeg aldri kommer til å bytte ut.
Opplever ikke at jeg mistet sikten ved å montere pinlock på min hjelm. Vertfall ikke noe å skrive hjem om... :prf

ZZR-Erling

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av ZZR-Erling »

Cutless skrev:
ZZR-Erling skrev:Det vart no endel dugg i morrest..+7 og tåke...hmmm
Har samme hjelm som deg. Hvis du kjører i ekstremt "duggevær" så fjern hakepaddingen i hjelmen, da skal det være så å si umulig å få dugg på visiret (hvis du samtidig bruker pin-locken da så klart).
Oki, takker for tipset :thumleft
Merker ogaå at det er forskjell på om hakevent er stengt eller åpen.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av spidair »

Eneste problemet jeg har med dugg (Har en shark hjelm ett eller annet..) er når jeg står dønn stille, eller har jeg ikke hatt dugg problemer med denne hjelmen i det hele tatt... I den jeg hadde før var dette et problem, men på denne shark hjelmen skal det bare bittelitt fart til så er dugget borte. Selv om visiret er HELT igjen...

Er god lufting nedenfra på innsiden av visiret og opp og jeg puster ikke direkte på glasset. Har også et sånt "deksel" montert over nesa så pusten ikke skal komme i kontakt med visiret og det virker overraskende bra... Har vasket visiret på innsiden med ren zalo på toppen av det og kan kun se at det begynner å legge seg fuktighet på innsiden om jeg står helt stille, (og da åpner jeg jo visiret uansett...) ellers aldri, ikke engang i det megafuktige og småkalde været vi hadde i forrige uke merket jeg noe dugg...

Så jeg ser heller ikke helt problemet... :)

Syntes det er langt verre med alle insektene som på død og liv skal ta selvmord på mitt visir hele tiden.... Noen typer møll er jo svære som ørner i år jo...

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Pin Lock Antifog..ta vekk!

Legg inn av PCP »

ZZR-Erling skrev:
Oki, takker for tipset :thumleft
Merker ogaå at det er forskjell på om hakevent er stengt eller åpen.
Absolutt, hakeventen er jo selve "defroster'n" på Shoei, hvor luften blåser rett opp på visiret via sprederen langs underkant av visir.

Jeg liker i og for seg å kjøre uten haketrekket midt på sommeren, blir mye luftigere (og dugger også mindre). Men det går på bekostning av mer støy, og det blir vesentlig kaldere. I tillegg må jeg si insektenes evne til å finne veien inn, oppgjennom åpning foran haken, er imponerende. Ser ikke bort fra at alt dette varierer en del med sykkeltype, alt etter hva slags luftstrømmer hodet befinner seg i.

Uansett, hvis det er nedi 7 grader så foretrekker i alle fall jeg å aktivere all the bells and whistles, haketrekk på, pinlock på, hakevent åpen, pannevent lukket. Men smak og behag.

Svar