Er dette dyrt?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23147
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Da blir det nok Høiden MC Senter i Moss som blir valgt for min del. Fikk en fast pris på 6695,- for hele service'n inkludert en evt. justering av ventiler. :thumleft
Føler dette er det det koster og at jeg ikke får det lavere enn dette hvis jeg skal få stempel i boka og beholde garantien :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av RuneMC »

Flanker skrev:
RuneMC skrev:Og er det noe som er knotete å komme til så mesteparten av sykkelen må demonteres, ja så koster det... (5-6 timers jobb å justere throttle-body sync på min f.eks.)
Hvis de har fakturert så mange timer kun for TBS på V-Strom'en så har du blitt rævkjørt av verkstedet... Så lang tid tar det slett ikke! Gjorde det selv en gang på min og brukte vel halvannen time eller så.
Er nok jeg som har overvurdert andelen tid for TBS i farten. Totalen var 6,5t for TBS, sjekk av ventilklaring, skifte kjølevæske, skifte bremsevæske og bytte kjede og drev og rykkutjevner bak.

1.5t hørtes på annen side lavt ut - tar en del tid å skru av kåpedeler, bensintank etc for å komme til... jeg ville garantert brukt mer :lol
Sist redigert av RuneMC den 14 aug 2014, 10:29, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av PCP »

Syns det høres fornuftig ut Bjerknez.

Men som AJ også har nevnt, når vi nå vet at den har justering-skruer istedenfor shims, så kan du se bort fra den store ekstra kostnaden dersom det skulle være behov for å justere. Det er kun snakk om noen få minutter ekstra når den først er klargjort for kontroll, ingen videre demontering, og ingen deler.

Justerings-skruer er en gammeldags konstruksjon, veier mer, tar mer plass, har fler bevegelige deler, og har generelt et høyere behov for justering. Men til gjengjeld er det veldig enkelt så ifht til service er det slett ingen ulempe. Har man i tillegg kun to sylindere som skræver ut til siden som hos AJ, så blir det jo riktig så service-vennlig. ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38052
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:
Flanker skrev:
RuneMC skrev:Og er det noe som er knotete å komme til så mesteparten av sykkelen må demonteres, ja så koster det... (5-6 timers jobb å justere throttle-body sync på min f.eks.)
Hvis de har fakturert så mange timer kun for TBS på V-Strom'en så har du blitt rævkjørt av verkstedet... Så lang tid tar det slett ikke! Gjorde det selv en gang på min og brukte vel halvannen time eller så.
Er nok jeg som har overvurdert andelen tid for TBS i farten. Totalen var 6,5t for TBS, sjekk av ventilklaring, skifte kjølevæske, skifte bremsevæske og bytte kjede og drev og rykkutjevner bak.

1.5t hørtes på annen side lavt ut - tar en del tid å skru av kåpedeler, bensintank etc for å komme til... jeg ville garantert brukt mer :lol
Jeg har sjekket og justert TPS'en på Stelvio'en et par-tre ganger og brukt fra ca. 10 til 20 minutter på dette.
Kun starterdekselet som bør tas av for å komme lettest mulig til en av lufteskruene på spjeldshuset.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23147
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått time og da skulle alt være i skjønneste orden :)

Svar