Er dette dyrt?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bare spør av uvitenhet, slik at jeg ikke skal føle at jeg blir "lurt":

Jeg har en Yamaha XVS 1300 2012mod. som nå har gått 18.000km. og tenkte derfor å ta 20.000 service før sesongen slutter.
Jeg har fått pris på denne servicen fra to autoriserte Yamaha forhandlere i Norge.

Den ene svarte at servicen kostet ca. 6.500,- og den andre sa at servicen kostet mellom 6.000,- og 9.000,-
Når jeg spurte sistnevnte om han kunne være mer konkret og gi meg en mer sannsynlig pris så sa han at 8.000,- var det det pleide å koste.

Hadde vist noe med om ventiler trengte justering eller ikke samt om kjøleveske etc. måtte byttes eller kun kontrolleres.

Er fristende og dra over grensen å sjekke priser der...

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Erman »

Du vil kunne få gjort service i Sverige til mye hyggeligere priser, men så lenge ventilene må sjekkes/justeres, så er det fare for at det koster.
Ventilsjekk tar ikke mer enn en time, men om noe skal reshimmes, så kan det ta opptil 3 timer grunnet dobbelsjekk osv.
V-blokker er litt dyrere å service, siden det skal skrus i to ender, men til gjengjeld er XVS-motorene ganske robuste.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Takker for svar :thumleft

Hvis jeg får servic'en i Sverige ca. 2 lapper rimleigere så kan jeg jo også koste på meg en billig overnatting og bruke turen som en unskyldning også... :mk :redface :-k

Har forhørt meg hos Bike i Trollhattan nå, så avventer svar :)

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Zadnez »

gi en tilbakemelding da... kan være interessant for flere:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:gi en tilbakemelding da... kan være interessant for flere:)
Det skal jeg gjøre :)

Kanskje det blir en tur til Trollhattan med overnatting på meg førstkommende helg :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av kjellv »

I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
Inngår justering av ventiler også?

Høres merkelig ut at man kan bli fakturert for opp mot 9.000,- for en service... Men som sagt.. kan hende jeg tar feil :thumleft

Er vel lett match for et verksted å si at dem har justert ventiler og brukt 2-3 timer på dette, mens dem i virkeligheten ikke har gjort en dritt...

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev:I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
Inngår justering av ventiler også?

Høres merkelig ut at man kan bli fakturert for opp mot 9.000,- for en service... Men som sagt.. kan hende jeg tar feil :thumleft

Er vel lett match for et verksted å si at dem har justert ventiler og brukt 2-3 timer på dette, mens dem i virkeligheten ikke har gjort en dritt...
Justering av ventiler er ikke inkludert i servisen når du betaler kr 6146.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:
Bjerknez skrev:
kjellv skrev:I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
Inngår justering av ventiler også?

Høres merkelig ut at man kan bli fakturert for opp mot 9.000,- for en service... Men som sagt.. kan hende jeg tar feil :thumleft

Er vel lett match for et verksted å si at dem har justert ventiler og brukt 2-3 timer på dette, mens dem i virkeligheten ikke har gjort en dritt...
Justering av ventiler er ikke inkludert i servisen når du betaler kr 6146.
Okay.

Vil det da si at det er stor sannsynlighet for at disse bør justeres?

Og til et spørsmål til:
Vil jeg merke noe forskjell (evt. hva merker jeg) på motoren etter en justering av ventiler?

Som du/dere sikkert skjønner så er ikke jeg noen mekaniker :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Glemte å legge ved service intervallskjemaet i sted...
service.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av mortenolb »

Jeg betalte jo 9300kr for min 24k-service. Ikke aner jeg om de faktisk justerte ventilene heller. De hadde fastpris på 6000 på ventilsjekk/justering, også kom alt det andre oppå der igjen. (Monsterbike)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Jeg betalte jo 9300kr for min 24k-service. Ikke aner jeg om de faktisk justerte ventilene heller. De hadde fastpris på 6000 på ventilsjekk/justering, også kom alt det andre oppå der igjen. (Monsterbike)
Du har jo en annen sykkel enn meg, men det høres jo veldig dyrt ut...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av mortenolb »

Ble forespeila rundt 7000kr av andre som har tatt samme servicen, så jeg spurte aldri hva de skulle ha.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Kawagutten »

kjellv skrev:I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
Hvis justering av ventiler inngår i prisen er dette en grei pris :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:
kjellv skrev:I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
Hvis justering av ventiler inngår i prisen er dette en grei pris :-)
Jeg betaler jo uansett det det skulle koste, men jeg blir litt skeptisk når man tilsyneltande kan fakturere en kunde for 3-4.000 ekstra uten at kunde har mulighet for å sjekke om ventilene faktisk er justert. Er mye penger det er snakk om...

Men venter på svar fra Sverige nå :)

Havner jeg på rundt 5-6-laper der inkludert justering så tar jeg nok turen dit og bruker en 500-lapp på overnatting. Da får jeg meg en tur også, og kanskje får jeg også prøvekjørt en sykkel i mellomtiden :thumleft

Svar