Men - nå som jeg har sjekket så mye tur-greier meldte lysten på en skikkelig multifuel brenner seg. Tok turen innom XXL i dag, for å eh - kikke...?

Hadde i utgangspunktet tenkt meg en Primus Omnifuel, men den var de utsolgt for. Har lest enkelte tester, og iom at de hadde MSR Whisperfuel inne, slo jeg til på den.
Kom hjem og testet den på gass - brenner nydelig, sotfritt og klokkerent. Nesten så den synger!

Men hey - gass er enkelt, og brenner alltid rent. Måtte selvfølgelig teste flytende også, for meg som aldri har eid en så avansert brenner var det et herlig lite rituale å pumpe trykk og forvarme, hygget meg. Men du verden som det sotet! Brenner ble skikkelig svart, rett og slett en liten svart "film" på yttersiden, som nesten kunne fjernes som det plastlaget som ligger over skjermen når man kjøper en ny mobil. Litt lukt også, og litt søl når man kobler fra flasken, men midt i det hele - en fin blå flamme i komfortsonen. Sært - men det gjorde meg som en godt voksen mann lykkelig!

Nå skal det være sagt at MSR informerer om at man kun skal benytte parafin, renset bensin eller blyfri 95. Det har vært en travel dag og iom at de ikke hadde renset bensin på XXL, valgte jeg å teste med det jeg hadde. Har sett at tennveske anbefales på div forum for fjellfolk, så det var det jeg testet med. Tenkte at i verste fall må jeg rense hele greia, hvilket bare ville gjort meg bedre kjent med den. Leste også på et annet forum at de anbefalte å bruke sprit til forvarmingen og det skulle visstnok medføre mindre sot. Aner ikke helt hvilken sprit de sikter til når de sier sprit, kanskje teknisk..? Vel, jeg hadde whitesprit og rødsprit og testet begge, men like mye sot. For alt jeg vet, kanskje er den soten hverdagen om man velger å brenne flytende...?
I morgen skal jeg se om det er mulig å oppdrive renset bensin. Lurer også på hvilken type parafin de sikter til med "parafin?" Er jo noen forskjellige typer. Blyfri 95 får jeg garantert tak i, så gleder meg til å se om den brenner/ forvarmer renere med "rett" fuel.
Tar veldig gjerne imot råd og erfaringer fra dere andre brennere av flytende der ute.

Man kan jo spørre seg om hvorfor jeg ikke kommer til å kun brenne gass? Gass brenner klinisk rent, det er lett å regulere temp, intet søl, intet sot, ingen lukt.
Men så er det det med sjarmen da, der er flytende er soleklar vinner!

Er det forøvrig normalt med en ca 30 cm høy flamme på det meste under forvarmingen...? Synes ikke jeg har mye veske i koppen under forvarming, bare så jeg ser at veken har blitt fuktig. Det står også at man skal forvarme i ca 2 min, men med det veskevolumet jeg har sliter jeg med å komme opp i 2 min. Benyttet ca 1ml med rødsprit og whitespirit da jeg testet det til forvarming, og fikk like høy flamme da.