Primusdrodlerier og andre primusgreier

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
cosmogs
Motorsykkelen din: Speed Triple RS

Primusdrodlerier og andre primusgreier

Legg inn av cosmogs »

Jeg, som var på en campingtur av en ukes varighet for ca 15 år siden, har jo nå bestemt meg for å legge ut på dette livets lille eventyr. Helst ofte. Mye er kjøpt inn, og en del pakker dukker opp til uken. Kjøpte inn en enkel campinggass brenner til den turen for leeeenge siden, og den har forsåvidt gjort god nytte. Fungerte godt den uka, og har ikke minst produsert mangfoldige espressoer på stranda siden da. :thumleft

Men - nå som jeg har sjekket så mye tur-greier meldte lysten på en skikkelig multifuel brenner seg. Tok turen innom XXL i dag, for å eh - kikke...? :P :p

Hadde i utgangspunktet tenkt meg en Primus Omnifuel, men den var de utsolgt for. Har lest enkelte tester, og iom at de hadde MSR Whisperfuel inne, slo jeg til på den.

Kom hjem og testet den på gass - brenner nydelig, sotfritt og klokkerent. Nesten så den synger! :bananas

Men hey - gass er enkelt, og brenner alltid rent. Måtte selvfølgelig teste flytende også, for meg som aldri har eid en så avansert brenner var det et herlig lite rituale å pumpe trykk og forvarme, hygget meg. Men du verden som det sotet! Brenner ble skikkelig svart, rett og slett en liten svart "film" på yttersiden, som nesten kunne fjernes som det plastlaget som ligger over skjermen når man kjøper en ny mobil. Litt lukt også, og litt søl når man kobler fra flasken, men midt i det hele - en fin blå flamme i komfortsonen. Sært - men det gjorde meg som en godt voksen mann lykkelig! :lol

Nå skal det være sagt at MSR informerer om at man kun skal benytte parafin, renset bensin eller blyfri 95. Det har vært en travel dag og iom at de ikke hadde renset bensin på XXL, valgte jeg å teste med det jeg hadde. Har sett at tennveske anbefales på div forum for fjellfolk, så det var det jeg testet med. Tenkte at i verste fall må jeg rense hele greia, hvilket bare ville gjort meg bedre kjent med den. Leste også på et annet forum at de anbefalte å bruke sprit til forvarmingen og det skulle visstnok medføre mindre sot. Aner ikke helt hvilken sprit de sikter til når de sier sprit, kanskje teknisk..? Vel, jeg hadde whitesprit og rødsprit og testet begge, men like mye sot. For alt jeg vet, kanskje er den soten hverdagen om man velger å brenne flytende...?

I morgen skal jeg se om det er mulig å oppdrive renset bensin. Lurer også på hvilken type parafin de sikter til med "parafin?" Er jo noen forskjellige typer. Blyfri 95 får jeg garantert tak i, så gleder meg til å se om den brenner/ forvarmer renere med "rett" fuel.

Tar veldig gjerne imot råd og erfaringer fra dere andre brennere av flytende der ute. :vs

Man kan jo spørre seg om hvorfor jeg ikke kommer til å kun brenne gass? Gass brenner klinisk rent, det er lett å regulere temp, intet søl, intet sot, ingen lukt.
Men så er det det med sjarmen da, der er flytende er soleklar vinner! :yahoo

Er det forøvrig normalt med en ca 30 cm høy flamme på det meste under forvarmingen...? Synes ikke jeg har mye veske i koppen under forvarming, bare så jeg ser at veken har blitt fuktig. Det står også at man skal forvarme i ca 2 min, men med det veskevolumet jeg har sliter jeg med å komme opp i 2 min. Benyttet ca 1ml med rødsprit og whitespirit da jeg testet det til forvarming, og fikk like høy flamme da.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Primusdrodlerier og andre primusgreier

Legg inn av Bjerknez »

Har selv både Easyfuel II og Omnifuel og det er nok EasyFuel som blir mest brukt (gass) da det er det enkleste.

Men i kuldegrader så funker Gass dårlig. I militæret så fyrte vi kun med flytende, men så var det også opp mot 40 kuldegrader ute...

Prøv deg gjerne frem med forskjellige brennstoff, men husk å bytt dyse som er tilpasset det brennstoffet du velger. Renset bensin er uansett det beste å bruke. Det fåes kjøpt hos de fleste sportsbutikker samt bensinstasjoner.

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Alle Statoil stasjoner har ihvertfall renset bensin til salgs. På 1l. flasker. Selv foretrekker jeg rødspritbrennere, og om vinteren har jeg en gammel og god Optimus som er brukende.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Har brukt rødsritbrenner, men syns den er litt småskummel siden rødsprit fort kan komme på avveie...

Har på de siste turene kun brukt enkelt gassboks-brenner fra Gosystem.
Men var en periode veldig interessert i denne:

Bilde

En artig liten moderne minibålpannesak.

Mer info her:

http://www.biolitestove.com/products/campstove/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
norse900
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Legg inn av norse900 »

Har parafinbysse i båten, og bruker BARE lampeparafin. Lukter mindre, og soter ikke. Blussene forvarmer jeg ved å pumpe trykk på parafinen (brenner som "gass-flamme" i et minutt og så (må vedlikeholdspumpe innimellom), og så åpnes dysen. Funker supert det. I komfyren forvarmer jeg med en kork rødsprit (i renna rundt brenneren). Funker også utmerket :-) Det primitive livet er supert innimellom. Jeg setter i allefall mer pris på de "vanlige" godene når jeg kommer inn i varmen etter mc-tur i drittværet eller en kjølig seiltur... :-)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kmann
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85

Legg inn av Kmann »

For meg så er primus en Primus, slik som denne:
Bilde
Eller denne:
Bilde

Jeg bruker disse med enten lampeparafin eller vanlig grønn parafin, og varmer med rødsprit. Joda, det lukter litt og er vel ikke egnet hvis man skal fyre inne i telt. Men parafin/er grei å ha med å gjøre, den er ikke så lettantennelig og "farlig" som bensin. Problemet kan være å få rødspriten til å brenne... Den rødspriten man får kjøpt i butikken er jo tilsatt så mye rart for å kjøre den udrikkelig at den brenner nesten ikke når det er kaldt.

En annen ting med disse primusene er jo vekta. De veier jo litt, men har en sjarm :thumleft .
Egentlig har jeg lyst på en slik: http://www.oslosportslager.no/produkt/n ... -6691.aspx

Men den koster jo skjorta og halve buksa.. Den er lett og fin og grei å bruke. Men trenger og vedlikehold for å funke.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

Alltid brukt Omnifuel selv. Liten og lett og brenner alt. Gass om sommern og whitesprite om vinteren er det som er med i sekken her :thumleft

Brukeravatar
cosmogs

Legg inn av cosmogs »

Kmann skrev:For meg så er primus en Primus, slik som denne:
Bilde
Eller denne:
Bilde

Jeg bruker disse med enten lampeparafin eller vanlig grønn parafin, og varmer med rødsprit. Joda, det lukter litt og er vel ikke egnet hvis man skal fyre inne i telt. Men parafin/er grei å ha med å gjøre, den er ikke så lettantennelig og "farlig" som bensin. Problemet kan være å få rødspriten til å brenne... Den rødspriten man får kjøpt i butikken er jo tilsatt så mye rart for å kjøre den udrikkelig at den brenner nesten ikke når det er kaldt.

En annen ting med disse primusene er jo vekta. De veier jo litt, men har en sjarm :thumleft .
Egentlig har jeg lyst på en slik: http://www.oslosportslager.no/produkt/n ... -6691.aspx

Men den koster jo skjorta og halve buksa.. Den er lett og fin og grei å bruke. Men trenger og vedlikehold for å funke.
De er utrolig fine! Såpass fine at jeg umiddelbart sjekket Finn, og der ligger det jo masse flotte gamle Primusgreier!
Imidlertid ikke tid for å shoppe det nå, iom at der er så mye andre campinggreier på innkjøpslista mi. Men tanken er sådd, og jeg liker jo gamle ting, så før eller senere... :thumleft

Ser du gjerne vil ha Nova+, hvilket er fullt forståelig. Men sjekk priser andre steder før du evt kjøper. Oslo Sportslager har mye bra til ok priser, men f eks min MSR Whisperlight Universal koster 2000 på Oslo Sportslager, mens XXL selger den for 1300. Relativt drøy prisforskjell! :confused :[-X

Forøvrig fått tak i renset bensin i dag, og MSR`n brenner helt supert med det som fuel. Men den soter like mye ved forvarming uansett hva jeg bruker. Egentlig litt synd, for den er (i mine øyne) perfekt ellers. Har sjekket litt rundt på nett, og det er et slags konsensus om at sotet kommer av at forvarmingskoppen sitter såpass langt ned på brenneren. Er vel ikke så mye å gjøre med det, om man velger å fyre med annet enn gass. Så da bestemmer jeg meg for å synes at det å tørke litt sot etter bruk er en sjarmerende greie. :knegg

Ser forøvrig at parafin gir vesentlig lenger koketid pr dl enn bensin. Så da får man vel teste campingparafin også, greit å gjøre seg erfaringer. :D

Brukeravatar
cosmogs

Legg inn av cosmogs »

Og etter å ha lest meg enda mer opp på primusgreier:
Jeg skulle nok ønske jeg hadde kjøpt denne, virker jo overlegen...?
http://www.outnorth.no/no-soto/muka-sto ... grp-s1/549" onclick="window.open(this.href);return false;
En review her:
http://seattlebackpackersmagazine.com/t ... ve-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Neste gang ;-)

Brukeravatar
Flattop
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003

Legg inn av Flattop »

Har selv en Omnifuel, og jeg kjører den på 'miljøbensin' fra en hvilken som helst bensinstasjon.

Soter ikke, lukter ikke noe særlig og det er jo bare å pumpe opp trykket og slippe på litt bensin til forvarming og så peise på med fuel når den er varm og klar.

Fungerer utmerket og er rask. :thumleft
Bilde

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Jeg bruker disse med enten lampeparafin eller vanlig grønn parafin, og varmer med rødsprit. Joda, det lukter litt og er vel ikke egnet hvis man skal fyre inne i telt.
Å joda, når jeg var i militære på 80 tallet fyrte vi bare med primus i knappeteltet, og når kuldegradene ble under 20-25 brukte vi to, så det går helt fint i telt :-)

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

simpson skrev:

Jeg bruker disse med enten lampeparafin eller vanlig grønn parafin, og varmer med rødsprit. Joda, det lukter litt og er vel ikke egnet hvis man skal fyre inne i telt.
Å joda, når jeg var i militære på 80 tallet fyrte vi bare med primus i knappeteltet, og når kuldegradene ble under 20-25 brukte vi to, så det går helt fint i telt :-)
Det var da noen som kom ut av teltet om morraen og var svarte i ansiktet. :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
schnellfahrer
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017

Legg inn av schnellfahrer »

Hva med panner/kjeler?
Har vært borti noen som kun blir varme rett under brenneren, og i praksis er mer eller mindre ubrukelige til matlaging.
Er det noen som har erfaringer her?
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
Epylypzon
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Kontakt:

Legg inn av Epylypzon »

Har selv hatt primus omnifuel på 3. året nå, funker som bare det. Har vel blitt litt sot på den, men det gjør vel ikkeno?
Bruker renset bensin.

Har også primus panne / kjelesett.

Bilde

Til bruk midt på sommeren og temperaturen ikke er for lav har jeg i år begynt å ta med denne brenneren istedenfor:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluft ... -kW-37650/

Liten, lett og billig! Funker som bare det.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

ejs skrev:
simpson skrev:

Det var da noen som kom ut av teltet om morraen og var svarte i ansiktet. :knegg
Da gjør man noe feil. Helt uproblematisk å fyre med parafin i telt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar