Kjøpstips - Yamaha

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Scrabble
Motorsykkelen din: Kawasaki er5 / Suzuki SV650A

Kjøpstips - Yamaha

Legg inn av Scrabble »

Hei

Hyggelig å finne forumet deres! Håper jeg poster dette riktig nå.
Jeg er straks i havn med tung lappen, og har hatt mine kjøretimer på en Honda Hornet. Liker den kjempegodt, og etter specsa skal den vel være 790mm høy på setet.
Den er akkurat, og jeg tror ikke jeg vil føle meg noe komfortabel med noe høyere, eller bredere sal/ramme. Er redd jeg vil føle balansepunktet blir vanskelig, inntil jeg er varmere i trøya :)
Har lest til øye blir utslitt og vått, og fant Yamaha Thundercat som anbefalt mange steder. Men så fant jeg en engelsk test, der jeg så Yamaha Fazer f600 og ble litt småforelska

Er det noen som har erfaring med disse syklene? Tester viser at de skal være ganske like, men Fazer scorer faktisk litt bedre enn hornet og T. (kommer nok an på hvilket magasin kanskje, men de jeg har funnet) HAr funnet en brukt, som jeg syns ser helt kanon ut ! :) Men den står nokså mange mil fra meg, så tenkte å høre om noen hadde noen kommentarer her før jeg tenkte videre.

Er det noen som vet om 2004 f600 kom med ABS (Sorry om det er dødsteit spm, jeg er ny i gamet) :sorry :sorry :sorry
Jeg er en nokså slank (54kg) dame, på 163, så den skal liksom passe meg :prf
Honda NSR 125 1996 | Kawasaki ER5 2000 | Suzuki SV650A 2016

Brukeravatar
Tobben84
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler

Re: Kjøpstips - Yamaha

Legg inn av Tobben84 »

Heisann, jeg har erfaring fra å ha eid en Thundercat en periode. Jeg har i tillegg prøvd en Fazer ved en anledning.

Thundercaten slår vel Fazeren på de fleste punkter hvis du sammenligner like årsmodeller vel og merke. Fazeren produseres vel en del år etter Thundercaten gikk ut av produksjon hvis jeg ikke bommer helt nå?

Thundercaten var enormt god synes jeg, og ut fra din størrelse vil det gå greit for deg å bruke den, den er hverken høy eller spesielt tung.

God allroundmaskin som jeg kjørte langtur med og tok med på bane uten å forandre noe. Ved kjøp så vet jeg at andregir er et kjent problem, så trengte min full overhaling av gaffelen pga slitte hylser. Foruten det, skal de være veldig driftsikre.

Mtp abs, så tviler jeg sterkt på st Fazer hadde det i 2004.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Velkommen til forumet Scrabble, hyggelig at du fant oss :prf
Jeg har selv aldri verken eid eller kjørt noen av disse syklene. Men jeg jobber hos en Yamahaforhandler og har derfor mulighet til å bla litt i ting som ikke ligger åpent for alle. Jeg har derfor bladd litt i delekataloger for å finne ut litt om det du spør om.

YZF 600R Tundercat ble produsert fra 1996 til 2002, da den ble etterfulgt av YZF-R6. Den hadde ikke ABS.
FZ600-FZ6 har vært produsert fra 1998-2009 i litt forskjellige utgaver, og ble her i landet sammen med FZ1 avløst av FZ8 N og FZ8-S fra 2011. FZ1 blir faktisk fortsatt produsert, men så vidt jeg vet bare for USA. ABS bremser kom ikke på FZ før 2006 kan det se ut som.

De største forskjellene på YZF og FZ kan vel sies at YZF er gateversjon av racingsykler, såkalte R-sykler, mens FZ (kåpeversjonene av disse har historisk blitt kalt Fazer fram til 2009) FZ er litt mer allroundsykler, ikke riktig så potente motorer og har litt mer oppreist sittestilling enn YZF. De er lettere å utruste til touring enn YZF. Bedre utvalg i kofferter og montasjer om dette har betydning for deg.
For en ung, fersk motorsyklist anbefaler jeg før du bestemmer deg at du sjekker litt rundt forsikringspremier. R-syklene pleier å være svindyre å forsikre, spesielt hvis eier er ung og bor sentralt nær de største byene.
Du er slett ikke den eneste som har blitt forelska i Fazere. Dette er de mest solgte sykler fra Yamaha de siste 15 årene i hele Europa.

Scrabble

Legg inn av Scrabble »

Så fantastiske dere er ! Fantastisk utfyllende og gode svar!
Minuset med kjøreskolesykler, er at man lærer minusene med sykkel uten ABS, og dermed føler jeg at må ha det :)

Jeg har også sett på en Suzuki GSF600 Bandit, men er litt usikker på den.
Tar gjerne i mot tips. Det er ike så mange gode forhandlere her rundt meg, så tilgangen til å prøve +++ er litt begrenset. Og så ligger lista litt høyt for å se på private, som jeg ikke er helt sikker på om er aktuelle en gang :P :p

Ang. forsikring, så er jeg ikke sååå ung. hehe, og har sjekket litt. Jeg har full bilbonus og egentlig fått ok priser på de syklene jeg har sjekket. Vi har to biler, med full bonus, totalkunder+++ så det tror jeg skal gå fint.

Jeg liker veldig godt honda horneten som jeg har kjørt på, men ser de ligger på en annen prisklasse enn de tre andre nevnte :)

Off, dere er sikkert skitlei slike spm :-)å

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Scrabble skrev:Så fantastiske dere er ! Fantastisk utfyllende og gode svar!
Minuset med kjøreskolesykler, er at man lærer minusene med sykkel uten ABS, og dermed føler jeg at må ha det :)

Jeg har også sett på en Suzuki GSF600 Bandit, men er litt usikker på den.
Tar gjerne i mot tips. Det er ike så mange gode forhandlere her rundt meg, så tilgangen til å prøve +++ er litt begrenset. Og så ligger lista litt høyt for å se på private, som jeg ikke er helt sikker på om er aktuelle en gang :P :p

Ang. forsikring, så er jeg ikke sååå ung. hehe, og har sjekket litt. Jeg har full bilbonus og egentlig fått ok priser på de syklene jeg har sjekket. Vi har to biler, med full bonus, totalkunder+++ så det tror jeg skal gå fint.

Jeg liker veldig godt honda horneten som jeg har kjørt på, men ser de ligger på en annen prisklasse enn de tre andre nevnte :)

Off, dere er sikkert skitlei slike spm :-)å
Damer blir jo ikke eldre enn ca 29 så vidt jeg vet...og det er jo ungt ;-) (ikke ødelegg denne illusjonen for oss da)
Men du er slett ikke avhengig av forhandlere for å prøvekjøre sykler. De aller fleste bruktsykler som omsettes i Norge er det han Finn som selger. Han er en innmari dyktig selger... der har du også en utrolig god mulighet til å prøvekjøre litt forskjellig.

Spør i vei...det finnes mange av oss her som villig vekk svarer på de underligste spørsmål. Det finnes ingen dumme spørsmål, men utrolig mange dumme svar... :-k

Brukeravatar
Tobben84

Legg inn av Tobben84 »

Forumet er til for å få svar og diskutere, så vi som velger å svare gjør det med glede:)

Jeg har et forslag til deg, som jeg tror hadde psset deg ypperlig, og det er kawazaki er-6. Den finnes i kåpeløs utgave og en med en middels stor kåpe. Den kommer med abs på alle utgaver fra produkasjonsstart rundt 2006-ish og du får den fra ca 50 lapper og oppover. Den er morsom, lett, lettkjørt, har relativt lav og oppreist sittestilling, og ser etter min mening tøff ut. Denne har vanligvis overkommelig forsikring og vil sannsynligvis være et nummer billigere enn f.eks hornet.

Skal du ha ny sykkel så hadde jeg LETT valgt yamaha mt-07( koster rundt 105000,-)

Scrabble

Legg inn av Scrabble »

Dere er vel bare supre ! :thumleft :thumleft

Tanken var en brukt og lettkjørt sykkel det første eller første årene, inntil jeg er moden nok til å takle den "første ripa" som garantert kommer :lol
Det må ikke være R sykkel, eller noe poppis, men liker ikke helt nakensykler, ellers er jeg ganske åpen for det meste :)
Men man har vel raskt for å havne i "poppis" fella, fordi det er dem man leser om :p

Scrabble

Legg inn av Scrabble »

kjellv skrev: Damer blir jo ikke eldre enn ca 29 så vidt jeg vet...og det er jo ungt ;-) (ikke ødelegg denne illusjonen for oss da)
Spør i vei...det finnes mange av oss her som villig vekk svarer på de underligste spørsmål. Det finnes ingen dumme spørsmål, men utrolig mange dumme svar... :-k
:lol :lol

Scrabble

Legg inn av Scrabble »

Tobben84 skrev:Forumet er til for å få svar og diskutere, så vi som velger å svare gjør det med glede:)

Jeg har et forslag til deg, som jeg tror hadde psset deg ypperlig, og det er kawazaki er-6. Den finnes i kåpeløs utgave og en med en middels stor kåpe. Den kommer med abs på alle utgaver fra produkasjonsstart rundt 2006-ish og du får den fra ca 50 lapper og oppover. Den er morsom, lett, lettkjørt, har relativt lav og oppreist sittestilling, og ser etter min mening tøff ut. Denne har vanligvis overkommelig forsikring og vil sannsynligvis være et nummer billigere enn f.eks hornet.

Skal du ha ny sykkel så hadde jeg LETT valgt yamaha mt-07( koster rundt 105000,-)
Oi!
Den så helt knall ut ! Den hadde jeg ikke sett før.
Relativt lavt.... ? hehe...

Brukeravatar
Tobben84

Legg inn av Tobben84 »

Ja, med lav sittestilling mente jeg at du sannsynligvis med 163 cm vil kunne sette begge beina i bakken, noe som er veldig betryggende for en nybegynner:)

Med oppreis sittestilling mente jeg at du vil sitte med lite vinkel på overkropp og knær:)

Scrabble

Legg inn av Scrabble »

Tobben84 skrev:Ja, med lav sittestilling mente jeg at du sannsynligvis med 163 cm vil kunne sette begge beina i bakken, noe som er veldig betryggende for en nybegynner:)

Med oppreis sittestilling mente jeg at du vil sitte med lite vinkel på overkropp og knær:)
Hehe lurte plutselig på om du mente at den var egentlig høy, men ok nok lav :)
http://www.finn.no/50326845" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser denne ligger til en ok (?) pris, men det står at den er registrert ned, men ikke om hvordan evnt
Er det noe man kan enkelt få omgjort?

Beklager om spm er dumt

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Sett denne da? Hadde vært midt i blinken for deg. Ferdig senka og med ABS...
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true

sorry, må rette meg selv her. Sjekket denne sykkelen hos Yamaha, og den har ikke ABS...

Scrabble

Legg inn av Scrabble »

kjellv skrev:Sett denne da? Hadde vært midt i blinken for deg. Ferdig senka og med ABS...

sorry, må rette meg selv her. Sjekket denne sykkelen hos Yamaha, og den har ikke ABS...
Tusen takk! Den så fin ut, men jeg kan kanskje finne en med ABS til 60k?

Den K er6én er jeg litt skeptisk til.
Jeg syns den er priset høyt når jeg søker. En 2012 modell, kjørt 1300 ligger til 89 000.
Selger sier at det koster 5000 å vise til tollvesenet for å få godkjent full effekt, pluss 500 i visning hos biltilsynet. Dvs sykkelen kommer på 63000 før reg.
Er ikke det litt mye, når det ligger masse sykler 2013/2012 til 90 000 - 100 000?
Selger sier at sykkelen er en overligger, kjøpt ny fra butikk i 2009, men importert 2007. Det står 2007 i vognkortet, men hun står hardnakket på at den skal prises som en 2009. I tillegg sammenliger hun den med en annen 34hk, som ligger til samme pris. I mine øyne, er og forblir sykkelen en 7 år gammel sykkel - 2007, når det er førstegangreg hos forhandkler, selv om den stod 2 år i butikk. Slik tenker jeg om bil, men er det helt feil å tenke likt når det kommer til sykkel?

Scrabble

Legg inn av Scrabble »

Elolz skrev:
Scrabble skrev:
kjellv skrev:Sett denne da? Hadde vært midt i blinken for deg. Ferdig senka og med ABS...

Tusen takk! Den så fin ut, men jeg kan kanskje finne en med ABS til 60k?

Den K er6én er jeg litt skeptisk til.
Jeg syns den er priset høyt når jeg søker. En 2012 modell, kjørt 1300 ligger til 89 000.
Selger sier at det koster 5000 å vise til tollvesenet for å få godkjent full effekt, pluss 500 i visning hos biltilsynet. Dvs sykkelen kommer på 63000 før reg.
Er ikke det litt mye, når det ligger masse sykler 2013/2012 til 90 000 - 100 000?
Selger sier at sykkelen er en overligger, kjøpt ny fra butikk i 2009, men importert 2007. Det står 2007 i vognkortet, men hun står hardnakket på at den skal prises som en 2009. I tillegg sammenliger hun den med en annen 34hk, som ligger til samme pris. I mine øyne, er og forblir sykkelen en 7 år gammel sykkel - 2007, når det er førstegangreg hos forhandkler, selv om den stod 2 år i butikk. Slik tenker jeg om bil, men er det helt feil å tenke likt når det kommer til sykkel?
Jeg så på en ER6N som var 2007 modell til 60.000. Den årsmodellen burde ligge på 50-60 tusen ut i fra stand, kjørelengde og ekstrautstyr. Dette var forresten sykkelen som for min del var helt feil sittestilling på, altfor oppreist og rar knevinkel (184 høy og lang i beina). Veldig fin sykkel med artig motor, så hadde jeg komt overens med sittestillingen, så hadde jeg kjøpt den.
Ok, men da måtte du ikke ta den fra 34hk opp til fulleffekt og få den godkjent? Det er det jeg er litt skeptisk til, til prisen - og så må jeg gjøre dette i tillegg.

Ha også lest meg til at er5 kan være fin nybegynner sykkel?

Scrabble

Legg inn av Scrabble »

Elolz skrev:
Scrabble skrev: Ok, men da måtte du ikke ta den fra 34hk opp til fulleffekt og få den godkjent? Det er det jeg er litt skeptisk til, til prisen - og så må jeg gjøre dette i tillegg.
Nei da var sykkelen registrert og godkjent som fulleffekt, og den hadde toppboks og fullt servicehefte og siste service var akkurat tatt. Den 2007-modellen på finn burde rundt 55.000 være en grei pris på, dersom den hadde vært fulleffekt. Altfor høyt priset som mellomtung! Hun burde være fornøyd med rundt 50 for den der... Husk at det er alltid rom for litt pruting!

Yamaha XJ6N er jo også et ganske likt alternativ, bare med rekkefirer:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=49682803

Det syns jeg også :p
Men hun vil ikke ned, fordi den ble kjøpt ny i 2009 og selv om det står 2007 i vognkortet så mener hun at det ikke har noe å si
Så da er det bare å gå til neste.. :)

Er XJ6N lav?

Er en 2004 FSZ600 trygt kjøp, som regel ? ;)

Svar