Kjøpstips - Yamaha

Forum for fulleffekt tung-MC
Anaxim
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02

Re: Kjøpstips - Yamaha

Legg inn av Anaxim »

Yamaha FZS 600 Fazer (som er den korrekte betegnelsen) ble produsert fra -98 til -03. 98-99 var første versjon, -00-01 andre og -02-03 kom deretter. Teknisk er de ganske like, men fra -00 fikk den justèrbar forgaffel og fra -02 større og bedre formet tank (22 lt.) Den har forgassermotor og 95hk. Jeg har hatt en i 8 år, og den har fungert helt problemfritt for meg. Selv om motoren er på bare 600 ccm. tåler den lett 100000km. om den blir stelt med, skifta ofte god olje på.
Sittestilling er ganske touringaktig. Det går an å modifisere setet ved å ta av ca. 3-4 cm. (bør gjøres hos salmaker). Det finnes også styrehevere.
Ps. Hadde en -05 FZ6 Fazer noen måneder, men likte den ikke. Hardere motorgange med av/på (="digital) effekt og hardere fjæring.
FZS 600 er en ypperlig sykkel etter min mening. En 2002-modell (er å foretrekke pga. stor tank, justerbar forgaffel, penere utseende + lys i begge hovedlykter). Skulle ligge på 30-40', men avhengig av kjørelengde og tilstand. Vet det skal finnes ukjørte "overliggere" rundt i Europa, kanskje en forhandler kan hjelpe?
Sist redigert av Anaxim den 28 aug 2014, 17:55, redigert 1 gang totalt.

Scrabble
Motorsykkelen din: Kawasaki er5 / Suzuki SV650A

Legg inn av Scrabble »

Ah, tusen takk for utfyllende godt svar !
Har tittet litt på denne:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rId=301302" onclick="window.open(this.href);return false;
Litt langt å reise men,... :-)å :roll
Honda NSR 125 1996 | Kawasaki ER5 2000 | Suzuki SV650A 2016

Anaxim

Legg inn av Anaxim »

Jo, ser bra ut, den. Men det er altså en FZ6 Fazer og ikke en FZS 600 Faser. FZS'en er mjukere å kjøre og motoren har bedre dreiemoment ved litt lavere turtall (i følge tester, men også erfart).
Kanskje du skulle se etter en sykkel med fullt turutstyr (sidekofferter, høyere vindskjerm, osv.) Ekstrautstyret koster skjorta om du skal montere det selv, nytt, og gir ikke så stor økning i bruktprisen.

Scrabble

Legg inn av Scrabble »

Anaxim skrev:Jo, ser bra ut, den. Men det er altså en FZ6 Fazer og ikke en FZS 600 Faser. FZS'en er mjukere å kjøre og motoren har bedre dreiemoment ved litt lavere turtall (i følge tester, men også erfart).
Kanskje du skulle se etter en sykkel med fullt turutstyr (sidekofferter, høyere vindskjerm, osv.) Ekstrautstyret koster skjorta om du skal montere det selv, nytt, og gir ikke så stor økning i bruktprisen.
Takk høye makter for steder som dette og mennesker som deg/dere :D

Vet du hvilken av de typene som er lavest?
Det er så irriterende, er 1 mc forhandler igjen her byen - og han har kun Honda. Lite å bygge erfaring på. Han hadde bare en hornet inne og da er jeg like langt :p
De mente at en Bandit var for stor, om jeg syns horneten var maks.. derfor falt jeg tilbake på Thundercat eller Fazer.
Vært såvidt innom er6/er5 men finner mest info om Fazer og thundercaten :) Liker bedre sittestillingen (uten å prøvd den) på F.

Anaxim

Legg inn av Anaxim »

Mener at både FZS 600 og FZ6 har setehøyde 79 cm. som standard. Som sagt går det fint å ta ned setet på FZS'en 3-4 cm. Dette fordi setet er svært tjukt stoppa. På "nyFazeren" FZ6 er det tynnere stopp, så jeg tror at om du tar vekk mye der kan du lett kjenne ramma etter en tid.
Mener det finnes "senkesett" til begge syklene også. Sjekk http://www.louis.de, der kan du handle alt du trenger, meget rimelige, men kvalitetsting (etter min erfaring). Et verksted skal også kunne hjelpe deg, selv om de selger Honda.
Sist redigert av Anaxim den 28 aug 2014, 18:00, redigert 1 gang totalt.

Scrabble

Legg inn av Scrabble »

Anaxim skrev:Mener at både FZS 600 og FZ6 har setehøyde 79 cm. som standard. Som sagt går det fint å ta ned setet på FZS'en 3-4 cm. Dette fordi setet er svært tjukt stoppa. På "nyFazeren" FZ6 er det tynnere stopp, så jeg tror at om du tar vekk mye der kan du lett kjenne ramma etter en tid.
Ok. Husker kjørelæreren min sa at jeg kunne senke de på verksted også. :)
Usj, dette er så vanskelig. Jeg må liksom reise for å få sett på sykler, så det gjelder om å blinke seg ut noen.
Liker godt den Fazeren jeg fant oppe i Alta, men er litt betenkt etter hva du skriver :P

Anaxim

Legg inn av Anaxim »

Om du har lappen bør du absolutt ta en prøvetur med de forskjellige "kandidatene". Dristig å kjøpe på følelsen, bare. (Tenker på de som drar i butikk og prøvesitter (stillestående) og ender med sofa, dvs. softchopper, e.l. Året etter kjøper de rett-opp-og-ned-sykkel, som regel.
Men vær tålmodig, snart dukker det opp noe snacks!

Svar