Vanskelig å bytte bremseklosser?
- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?
Drit i surret vårt om ymse pasta, spaghetti og annen moro :-)
Sjekk denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=pu-nq_5zB_M" onclick="window.open(this.href);return false; - riktignok en 1100, men jeg tipper det er 95% likt på din!
Sjekk denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=pu-nq_5zB_M" onclick="window.open(this.href);return false; - riktignok en 1100, men jeg tipper det er 95% likt på din!
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Enig.Flanker skrev:Drit i surret vårt om ymse pasta, spaghetti og annen moro :-)
Du får ikke gjort noe galt her. Og skulle du merke noe etter byttet er det bare å sjekke og korrigere.
Sist jeg byttet var på TDM'en og det gikk helt smertefritt, selv om jeg riktignok brukte alu.pasta...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Tommas
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Stemmer for å gjøre det selv. YouTube er din venn :-)
Momentnøkkel kan være greit å ha, men normal fornuft funker også.
Tok meg under en time på min sykkel, byttet både foran og bak ( og jeg er ikke noen mekaniker...).
Momentnøkkel kan være greit å ha, men normal fornuft funker også.
Tok meg under en time på min sykkel, byttet både foran og bak ( og jeg er ikke noen mekaniker...).
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Takk for videoen
Det så faktisk litt vanskeligere ut enn jeg trodde dette... (jada..jeg har ti tommeltotter!)
Jeg får det nok til, men det er så typisk meg å gjøre en rookie mistake slik at jeg ikke får kjørt sykkelen. Verkstedet skulle ha 1100,- for jobben inkludert klossene... er det mye?
Jeg ser klossene koster rundt 250,-. Må jeg ha to sett? Da blir det ca. 500,- og det vil si dem da tar 600,- for jobben...

Det så faktisk litt vanskeligere ut enn jeg trodde dette... (jada..jeg har ti tommeltotter!)

Jeg får det nok til, men det er så typisk meg å gjøre en rookie mistake slik at jeg ikke får kjørt sykkelen. Verkstedet skulle ha 1100,- for jobben inkludert klossene... er det mye?
Jeg ser klossene koster rundt 250,-. Må jeg ha to sett? Da blir det ca. 500,- og det vil si dem da tar 600,- for jobben...
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Høres egentlig helt greit ut.
Klossene må du betale likevel, og en halvtime arbeid er ikke helt galt.
Da er du i hvert fall sikker på at det blir gjort riktig, og at du slipper at kalippere løsner etter noen uker for eksempel. Slikt har skjedd.
Klossene må du betale likevel, og en halvtime arbeid er ikke helt galt.
Da er du i hvert fall sikker på at det blir gjort riktig, og at du slipper at kalippere løsner etter noen uker for eksempel. Slikt har skjedd.
- Flanker
- Kontakt:
Du må kalkulere inn egen tid også, på å kjøre til og fra verkstedet og vente mens dem gjør jobben. Se på dette som en svært enkel måte å bli bedre kjent med sykkelen din på. Bremseklosser er sannsynligvis det simpleste du kan gjøre selv av slitedeler.
Søker du på nett finner du sikkert også step-by-step guider med bilder, riktig moment på bolter osv. Dette fikser du både billigere og på kortere tid enn total tidsbruk for et verkstedbesøk...
Søker du på nett finner du sikkert også step-by-step guider med bilder, riktig moment på bolter osv. Dette fikser du både billigere og på kortere tid enn total tidsbruk for et verkstedbesøk...
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Bjerknez
- Kontakt:
Er vel greit å bruke 600,- for å få det skikkelig gjort. Da får man også kvittering og garanti på jobben. 

- Tommas
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Det var ikke noen upris du hadde fått, men det gir en utrolig god følelse å fikse det selv 

- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Det skal mye til for å ikke gjøre det skikkelig om det gjøres selv :)Bjerknez skrev:Er vel greit å bruke 600,- for å få det skikkelig gjort. Da får man også kvittering og garanti på jobben.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Helt enig. Akkurat slike ting kan være greit å kunne litt om den dagen du selv eller en kjørekamerat står i veikanten med problemer. Det tar vanligvis ikke mer enn 5 minutter på hver kalipper hvis man vet hva man driver med og har alt klart foran seg.Flanker skrev:Du må kalkulere inn egen tid også, på å kjøre til og fra verkstedet og vente mens dem gjør jobben. Se på dette som en svært enkel måte å bli bedre kjent med sykkelen din på. Bremseklosser er sannsynligvis det simpleste du kan gjøre selv av slitedeler.
Et verksted må ta betalt for en halvtime likevel, så lang tid tar det totalt med alt som hører med.
- Flanker
- Kontakt:
Eller du kan gjøre det selv, øke din kompetanse på egen sykkel og mekking generelt. Og i tillegg får den gode følelsen av å ha fikset det selv, i stedet for en stresset mekaniker som egentlig gir halvt faen og gjør det med et minimum av innsats. Og kanskje til og med riper opp sykkelen og mistet skiftnøkkelen på felgen din (ref. andre nylige poster på forumet).
Dette er såre enkelt. Du må bare ha trua på deg selv så går det så fint så! Ikke at prisen fra verkstedet var ille på noen måte. Jeg slipper ikke halvinteresserte mekanikerlabber til på min sykkel, såfremt jeg ikke må. Da er det enten drit komplisert, jeg mangler spesialverktøy eller har tidsnød på å skaffe det.
Til info har jeg ihvertfall 7,5 tommeltotter. Ved hjelp av servicehåndbok og ikke minst guider på nett har jeg gjort følgende på ymse sykler:
Byttet bremseklosser og skiver, byttet laderegulator, tennplugger, fordemper, bakdemper, gaffelfjærer/olje, vanlig oljeskift, girolje, kardangolje, kjølevæske, synkronisert "forgassere" (hva heter de på norsk med innsprøytningsmotor?), bytta batteri, montert ekstra el-uttak med rele, justert ventiler. Og sikkert litt til som jeg ikke kom på i farta.
90% har gått helt smertefritt, noe har krevd både bannskap og tårer og ved en anledning har 4 mann stått og klødd seg i hodet i et par timer, før vi innså at jeg hadde kjøpt feil del.
Hver gang var første gang, alt gikk bra og sykkelen(e) har ikke tatt livet av meg enda! 7,5 tommel og null mekanisk utdannelse eller erfaring fra tidligere. Av yrke er jeg utdannet til å mekke på mennesker, ikke døde ting
Dette er såre enkelt. Du må bare ha trua på deg selv så går det så fint så! Ikke at prisen fra verkstedet var ille på noen måte. Jeg slipper ikke halvinteresserte mekanikerlabber til på min sykkel, såfremt jeg ikke må. Da er det enten drit komplisert, jeg mangler spesialverktøy eller har tidsnød på å skaffe det.
Til info har jeg ihvertfall 7,5 tommeltotter. Ved hjelp av servicehåndbok og ikke minst guider på nett har jeg gjort følgende på ymse sykler:
Byttet bremseklosser og skiver, byttet laderegulator, tennplugger, fordemper, bakdemper, gaffelfjærer/olje, vanlig oljeskift, girolje, kardangolje, kjølevæske, synkronisert "forgassere" (hva heter de på norsk med innsprøytningsmotor?), bytta batteri, montert ekstra el-uttak med rele, justert ventiler. Og sikkert litt til som jeg ikke kom på i farta.
90% har gått helt smertefritt, noe har krevd både bannskap og tårer og ved en anledning har 4 mann stått og klødd seg i hodet i et par timer, før vi innså at jeg hadde kjøpt feil del.
Hver gang var første gang, alt gikk bra og sykkelen(e) har ikke tatt livet av meg enda! 7,5 tommel og null mekanisk utdannelse eller erfaring fra tidligere. Av yrke er jeg utdannet til å mekke på mennesker, ikke døde ting

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Bjerknez
- Kontakt:
Skulle vert nekrolog du!Av yrke er jeg utdannet til å mekke på mennesker, ikke døde ting

- Bjerknez
- Kontakt:
Slik ser vertfall bremsekaliprene mine ut (tok bilde nettopp)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Flanker
- Kontakt:
Du mener patolog...Nei, jeg foretrekker dem levende jegBjerknez skrev:Skulle vert nekrolog du!Av yrke er jeg utdannet til å mekke på mennesker, ikke døde ting

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Bjerknez
- Kontakt:
Potitoe potatoeFlanker skrev:Du mener patolog...Nei, jeg foretrekker dem levende jegBjerknez skrev:Skulle vert nekrolog du!Av yrke er jeg utdannet til å mekke på mennesker, ikke døde ting