Hva med lårkorte blondiner ?Crinos skrev:Jeg hilser ofte på mopeder også jeg, og henter jeg inn en moped kan det godt være at jeg legger meg litt bak en stund. (så lenge vi kjører i fartsgrensen da).
Hilser som regel på veteranbiler også! :)

Hva med lårkorte blondiner ?Crinos skrev:Jeg hilser ofte på mopeder også jeg, og henter jeg inn en moped kan det godt være at jeg legger meg litt bak en stund. (så lenge vi kjører i fartsgrensen da).
Hilser som regel på veteranbiler også! :)
Hender vell at de hilses på dem ogDimzum skrev:Hva med lårkorte blondiner ?Crinos skrev:Jeg hilser ofte på mopeder også jeg, og henter jeg inn en moped kan det godt være at jeg legger meg litt bak en stund. (så lenge vi kjører i fartsgrensen da).
Hilser som regel på veteranbiler også! :)
kjellv skrev:Jeg ble forbikjørt i går av en som ga et håndsignal jeg ikke har sett før.
Jeg kjørte selv sykkel, og på en lengre strekning opp en fjellovergang gikk det litt godt unna med en del tråkling og forbikjøring. Jeg la etter hvert merke til en motorsykkel som kom etter og hadde ennå større fart enn meg. Da han passerte meg tok han venstre hånd over fanget sitt og viste meg et vannrett V-tegn under høyre albue. Ikke skjønte jeg da, og ikke skjønner jeg så mye mer ennå. Men han fortsatte i samme fart og borte ble han.
Noen som har en ide om hva han mente?Inviterte han til kappkjøring eller?
Det kan sikkert fort forveksles med varsling om fare/fartskontroll. (Se gjerne første innlegg i tråden.)Emsal skrev:Pleier å ta flat hånd mot bakken når jeg hilser på motorsyklister, mest fordi det er slik syklistene har hilst på meg. Slipper dessuten å ha hånda oppi vinden slik at jeg mister kontroll. Nå er jeg fersk da.
Sikkert en søringjhn skrev:Det var en motorsyklist som gav meg et meget tydelig tegn på fare i en sving, han pumpet veldig tydelig og ivrig med handa.
Han var helt ned i gangfart, og hang på siden av sykkelen og gjorde noen voldsomme pumpe bevegelser med hånda
Jeg var sikker på at det hadde skjedd en katastrofal ulykke rundt svingen. Jeg bremset rimelig hardt og listet meg rundt svingen, mens jeg forberedte meg på det værste
Det stod to reinsdyr i vegkanten 100 m forbi svingen. Jeg vil påstå at denne varslingen om fare ikke var tilpasset faren, og utgjorde en større fare enn dyrene gjorde.
Dette var på en strekning man gjerne ser et hundretalls reinsdyr i løpet av en times kjøring ... om man skulle varsle om alle disse, ville det bli en veldig urytmisk og trasig kjøretur.
Det er litt forskjellig hva folk legger i disse tegnene, og derfor tar jeg ikke tegnene så veldig høytidlig.
He he, nei, jeg tror det var verre enn som så, det så ut som en utlending på en stor ktm.SuperMorten skrev:Sikkert en søringjhn skrev:Det var en motorsyklist som gav meg et meget tydelig tegn på fare i en sving, han pumpet veldig tydelig og ivrig med handa.
Han var helt ned i gangfart, og hang på siden av sykkelen og gjorde noen voldsomme pumpe bevegelser med hånda
Jeg var sikker på at det hadde skjedd en katastrofal ulykke rundt svingen. Jeg bremset rimelig hardt og listet meg rundt svingen, mens jeg forberedte meg på det værste
Det stod to reinsdyr i vegkanten 100 m forbi svingen. Jeg vil påstå at denne varslingen om fare ikke var tilpasset faren, og utgjorde en større fare enn dyrene gjorde.
Dette var på en strekning man gjerne ser et hundretalls reinsdyr i løpet av en times kjøring ... om man skulle varsle om alle disse, ville det bli en veldig urytmisk og trasig kjøretur.
Det er litt forskjellig hva folk legger i disse tegnene, og derfor tar jeg ikke tegnene så veldig høytidlig.
Jinten fløy vel nakne over Stangebrua for å gire opp gamlinga i Old Bikers MC Hamar da de startet onsdagsturen sin..Svein2 skrev:Lårkorte blondiner på moped hilser jeg til. Apropos: På Stangebrua var det kaos på onsdag, der løp det nakne russedamer
over, nybarberte og fine, for en eller annen knute i premie.![]()
Når det gjelder mopedister tror jeg ikke de liker å ha ett fartsmonster som Transalp`n liggende rett bak,
de feier jeg forbi.
Hva skjer når det blir blinket? Jo de kriminelle/ruskjørerne snur før kontrollen, får ikke kontrollert de i det hele tatt. Det er så klart fint at du unngår et forelegg på 600kr, men....JohnnyTh skrev:Hvis disse førerne er så ruset at de ikke klarer å holde fartsgrensene så skulle en ikke tro de ble så mye flinkere til å følge fartsgrensene etter å ha sett et par blink. Jeg vil tro at hvis man kjører i rus så vil de fleste kjøre så lovlydig som mulig for å unngå politiets oppmerksomhet. Hvis man ikke er så ruset at man ikke kan tenke sånn.
Selv er det helt topp nor noen varsler meg, enten med blink eller håndsignal. Det gjør at jeg er litt mer oppmerksom på farten en stund og kanskje jeg slipper å bli tatt i å kjøre 83km/t i ei 80 sone.
Lufter opp den gamle diskusjon. Ganske nyttig å vite.Snikkeren skrev: 15 aug 2010, 02:53 Så det var en tråd om temaet, men den var sporet såppass av mot gule vester (fysj), at jeg lager en ny en.
Kan være greit for nye, ferske, nyferske osv. å vite hvordan man skal hilse, og varsle når man kjører mc.
Her er mine tanker rundt det:
1. Hilse på vanlig måte (med hånden over styret) hver gang jeg treffer en mc.Enkelte mener man kun skal hilse hvis det er klar bane (ingen fartskontroll), men å stole på at det er klar bane når noen har hilst på deg er ikke så smart. Man vet aldri hvor lenge det er siden den andre motorsyklisten svingte ut på veien.
2. Dersom det er fartskontroll varsles dette med en flat hånd mot bakken med en pumpe bevegelse: som i ta det med ro. Kan også brukes ved grus i veien, olje eller huller.
3. Tommel opp: ingen fartskontroll på en god stund. Ikke et must, men veldig kjekt, spesielt hvis man nærmer seg en ferge, og har dårlig tid.
Dette er vel de mest brukte håndsignalene.
Nr. 2 må ikke misbrukes. Man gir ikke signalet hvis man mener at motgående mc kjører for fort.
Faren ved misbruk er den såkalte ulv ulv effekten.
Her er en videodemonstrasjon av noen av signalene. Den med å ta seg til hodet er ikke utbredt i Norge.
Alder på tråden har ingenting å si så lenge temaet fortsatt er relevant for noen, ja, til og med ganske mange, kanskje?Bjerknez skrev: 16 des 2020, 15:23 Det var frisk satsing å løfte opp en tråd som har rukket å bli hele 11 år gammel! Bra jobba
Altså 11 år siden det siterte innlegget ble skrevet.
Neida, ikke noe problem for min del. Var bare litt morsomt at en 11 år gamel tråd dukket opp igjen :)AJ skrev: 16 des 2020, 15:29Alder på tråden har ingenting å si så lenge temaet fortsatt er relevant for noen, ja, til og med ganske mange, kanskje?Bjerknez skrev: 16 des 2020, 15:23 Det var frisk satsing å løfte opp en tråd som har rukket å bli hele 11 år gammel! Bra jobba
Altså 11 år siden det siterte innlegget ble skrevet.
Ikke minst sett i lys av at det er blitt en god del nybakte motorsyklister her i landet, skal man dømme etter MC-salget de siste årene.
"Vi er alle like, men noen er likere enn andre" ....husker ikke hvem som skrev det, men det gjelder åpenbart fortsatt.AJ skrev: 16 des 2020, 18:19
Samme bevegelse til møtende MC'er om fartskontroller? Kommer helt an på, må jeg bare erkjenne. Kommer det et råskinn som åpenbart kjører langt ovet fartsgrensa, lar jeg være. Slike folk gjør seg vel fortjent til å bli tatt.
Selv om jeg ikke er et dydsmønster selv når det gjelder overholdelse av fartsgrensene overalt og hele tiden...