Håndsignaler

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Håndsignaler

Legg inn av Dimzum »

Crinos skrev:Jeg hilser ofte på mopeder også jeg, og henter jeg inn en moped kan det godt være at jeg legger meg litt bak en stund. (så lenge vi kjører i fartsgrensen da).

Hilser som regel på veteranbiler også! :)
Hva med lårkorte blondiner ? :D
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: Håndsignaler

Legg inn av Svein2 »

Lårkorte blondiner på moped hilser jeg til. Apropos: På Stangebrua var det kaos på onsdag, der løp det nakne russedamer
over, nybarberte og fine, for en eller annen knute i premie. :roll

Når det gjelder mopedister tror jeg ikke de liker å ha ett fartsmonster som Transalp`n liggende rett bak,
de feier jeg forbi. :knegg

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av Crinos »

Dimzum skrev:
Crinos skrev:Jeg hilser ofte på mopeder også jeg, og henter jeg inn en moped kan det godt være at jeg legger meg litt bak en stund. (så lenge vi kjører i fartsgrensen da).

Hilser som regel på veteranbiler også! :)
Hva med lårkorte blondiner ? :D
Hender vell at de hilses på dem og 8) hehe
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Håndsignaler

Legg inn av Snikkeren »

Det har jo kommet en god del nye medlemmer siden forrige sesong, og en del av de er ferske, derfor humper jeg denne. Les første post. Der er "reglene" oppsummert. :vs
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Bosted: Ringsaker

Re: Håndsignaler

Legg inn av stigagixx »

Møter jeg en motorsyklist så kommer armen opp helt automatisk uten at jeg tenker på det.
Her i distriktet så er det svært få med Goldwing som hilser tilbake, men stort sett de fleste hilser.

Så får jeg unnskyld til alle jeg møtte som kjørte mjøsa rundt i fjor, som jeg ikke hilste på.
(jeg kjørte i motsatt retning :redface )
Etter å ha holdt handa oppe omtrent fra Hamar til Brumunddal så blir man faktisk litt sliten :lol

Brukeravatar
Kravik
Innlegg: 1
Registrert: 03 des 2012, 15:47
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar XVC 125 cc
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av Kravik »

Jeg kjører bare lett MC .. 125 cc Yamaha Dragstar .. Så jeg hilser sjelden først, da jeg anser det som å kjøre "tung moped" ikke "lett motorsykkel" ..

Men jeg hilser alltid tilbake, og må jeg clutche så nikker jeg bare. :)

Mulig jeg kommenterer en gammel tråd, men må si jeg ikke har hørt om det med flat hånd ned mot bakken under styret for å advare mot kommende fare eller kontroll.. Så synes det er verdig å kommentere!
Livet til for å leves!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av kjellv »

Jeg ble forbikjørt i går av en som ga et håndsignal jeg ikke har sett før.
Jeg kjørte selv sykkel, og på en lengre strekning opp en fjellovergang gikk det litt godt unna med en del tråkling og forbikjøring. Jeg la etter hvert merke til en motorsykkel som kom etter og hadde ennå større fart enn meg. Da han passerte meg tok han venstre hånd over fanget sitt og viste meg et vannrett V-tegn under høyre albue. Ikke skjønte jeg da, og ikke skjønner jeg så mye mer ennå. Men han fortsatte i samme fart og borte ble han.
Noen som har en ide om hva han mente? :-k Inviterte han til kappkjøring eller?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av AJ »

Kan det være denne, tro?
3. The Big One --> http://www.viewfromthecloud.com/2006/08 ... tings.html" onclick="window.open(this.href);return false; (scroll ned på siden...)
kjellv skrev:Jeg ble forbikjørt i går av en som ga et håndsignal jeg ikke har sett før.
Jeg kjørte selv sykkel, og på en lengre strekning opp en fjellovergang gikk det litt godt unna med en del tråkling og forbikjøring. Jeg la etter hvert merke til en motorsykkel som kom etter og hadde ennå større fart enn meg. Da han passerte meg tok han venstre hånd over fanget sitt og viste meg et vannrett V-tegn under høyre albue. Ikke skjønte jeg da, og ikke skjønner jeg så mye mer ennå. Men han fortsatte i samme fart og borte ble han.
Noen som har en ide om hva han mente? :-k Inviterte han til kappkjøring eller?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Emsal
Innlegg: 17
Registrert: 06 sep 2014, 22:59
Motorsykkelen din: SV 650 S 2006

Re: Håndsignaler

Legg inn av Emsal »

Pleier å ta flat hånd mot bakken når jeg hilser på motorsyklister, mest fordi det er slik syklistene har hilst på meg. Slipper dessuten å ha hånda oppi vinden slik at jeg mister kontroll. Nå er jeg fersk da.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Håndsignaler

Legg inn av Snikkeren »

Emsal skrev:Pleier å ta flat hånd mot bakken når jeg hilser på motorsyklister, mest fordi det er slik syklistene har hilst på meg. Slipper dessuten å ha hånda oppi vinden slik at jeg mister kontroll. Nå er jeg fersk da.
Det kan sikkert fort forveksles med varsling om fare/fartskontroll. (Se gjerne første innlegg i tråden.)

Hvis man føler seg usikker på å løfte hånden fra styret, så er det bedre å bare løfte fingrene fra styret uten å slippe det. Da tror ihvertfall ingen at man varsler. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Håndsignaler

Legg inn av jhn »

Det var en motorsyklist som gav meg et meget tydelig tegn på fare i en sving, han pumpet veldig tydelig og ivrig med handa.
Han var helt ned i gangfart, og hang på siden av sykkelen og gjorde noen voldsomme pumpe bevegelser med hånda
Jeg var sikker på at det hadde skjedd en katastrofal ulykke rundt svingen. Jeg bremset rimelig hardt og listet meg rundt svingen, mens jeg forberedte meg på det værste
Det stod to reinsdyr i vegkanten 100 m forbi svingen. Jeg vil påstå at denne varslingen om fare ikke var tilpasset faren, og utgjorde en større fare enn dyrene gjorde.
Dette var på en strekning man gjerne ser et hundretalls reinsdyr i løpet av en times kjøring ... om man skulle varsle om alle disse, ville det bli en veldig urytmisk og trasig kjøretur.
Det er litt forskjellig hva folk legger i disse tegnene, og derfor tar jeg ikke tegnene så veldig høytidlig.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Håndsignaler

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:Det var en motorsyklist som gav meg et meget tydelig tegn på fare i en sving, han pumpet veldig tydelig og ivrig med handa.
Han var helt ned i gangfart, og hang på siden av sykkelen og gjorde noen voldsomme pumpe bevegelser med hånda
Jeg var sikker på at det hadde skjedd en katastrofal ulykke rundt svingen. Jeg bremset rimelig hardt og listet meg rundt svingen, mens jeg forberedte meg på det værste
Det stod to reinsdyr i vegkanten 100 m forbi svingen. Jeg vil påstå at denne varslingen om fare ikke var tilpasset faren, og utgjorde en større fare enn dyrene gjorde.
Dette var på en strekning man gjerne ser et hundretalls reinsdyr i løpet av en times kjøring ... om man skulle varsle om alle disse, ville det bli en veldig urytmisk og trasig kjøretur.
Det er litt forskjellig hva folk legger i disse tegnene, og derfor tar jeg ikke tegnene så veldig høytidlig.
Sikkert en søring :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Håndsignaler

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:Det var en motorsyklist som gav meg et meget tydelig tegn på fare i en sving, han pumpet veldig tydelig og ivrig med handa.
Han var helt ned i gangfart, og hang på siden av sykkelen og gjorde noen voldsomme pumpe bevegelser med hånda
Jeg var sikker på at det hadde skjedd en katastrofal ulykke rundt svingen. Jeg bremset rimelig hardt og listet meg rundt svingen, mens jeg forberedte meg på det værste
Det stod to reinsdyr i vegkanten 100 m forbi svingen. Jeg vil påstå at denne varslingen om fare ikke var tilpasset faren, og utgjorde en større fare enn dyrene gjorde.
Dette var på en strekning man gjerne ser et hundretalls reinsdyr i løpet av en times kjøring ... om man skulle varsle om alle disse, ville det bli en veldig urytmisk og trasig kjøretur.
Det er litt forskjellig hva folk legger i disse tegnene, og derfor tar jeg ikke tegnene så veldig høytidlig.
Sikkert en søring :lol
He he, nei, jeg tror det var verre enn som så, det så ut som en utlending på en stor ktm.
Det er jo forståelig at de tar det litt rolig når det er dyr i veibanen, men denne karen skremte nesten møkka av meg.
Jeg nevnte det bare siden noen snakker om ukjente signaler og forskjellige måter å hilse på, folk har også forskjellig syn på når noe går fra å være en del av det generelle trafikkbildet til å bli en fare ... tenkte det kunne være greit å huske på, og at man pga det ikke bør være så rigid med tegn-reglene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Håndsignaler

Legg inn av Intruder »

Svein2 skrev:Lårkorte blondiner på moped hilser jeg til. Apropos: På Stangebrua var det kaos på onsdag, der løp det nakne russedamer
over, nybarberte og fine, for en eller annen knute i premie. :roll

Når det gjelder mopedister tror jeg ikke de liker å ha ett fartsmonster som Transalp`n liggende rett bak,
de feier jeg forbi. :knegg
Jinten fløy vel nakne over Stangebrua for å gire opp gamlinga i Old Bikers MC Hamar da de startet onsdagsturen sin.. :gk :hallo :mc2 :mc1 :nattinatti
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Håndsignaler

Legg inn av jhn »

En litt annen vinkling på synet på varsling av kontroll. De snakker jo bil her, men jeg har stort sett de samme leveregler, helt uavhengig av hvilket kjøretøy jeg benytter.
http://www.nrk.no/buskerud/up-vil-ha-sl ... 1.11936942

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3530
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Håndsignaler

Legg inn av JohnnyTh »

Hvis disse førerne er så ruset at de ikke klarer å holde fartsgrensene så skulle en ikke tro de ble så mye flinkere til å følge fartsgrensene etter å ha sett et par blink. Jeg vil tro at hvis man kjører i rus så vil de fleste kjøre så lovlydig som mulig for å unngå politiets oppmerksomhet. Hvis man ikke er så ruset at man ikke kan tenke sånn.

Selv er det helt topp nor noen varsler meg, enten med blink eller håndsignal. Det gjør at jeg er litt mer oppmerksom på farten en stund og kanskje jeg slipper å bli tatt i å kjøre 83km/t i ei 80 sone.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Håndsignaler

Legg inn av 45316 »

JohnnyTh skrev:Hvis disse førerne er så ruset at de ikke klarer å holde fartsgrensene så skulle en ikke tro de ble så mye flinkere til å følge fartsgrensene etter å ha sett et par blink. Jeg vil tro at hvis man kjører i rus så vil de fleste kjøre så lovlydig som mulig for å unngå politiets oppmerksomhet. Hvis man ikke er så ruset at man ikke kan tenke sånn.

Selv er det helt topp nor noen varsler meg, enten med blink eller håndsignal. Det gjør at jeg er litt mer oppmerksom på farten en stund og kanskje jeg slipper å bli tatt i å kjøre 83km/t i ei 80 sone.
Hva skjer når det blir blinket? Jo de kriminelle/ruskjørerne snur før kontrollen, får ikke kontrollert de i det hele tatt. Det er så klart fint at du unngår et forelegg på 600kr, men....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 496
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Håndsignaler

Legg inn av Snekker.edvin »

Snikkeren skrev: 15 aug 2010, 02:53 Så det var en tråd om temaet, men den var sporet såppass av mot gule vester (fysj), at jeg lager en ny en.

Kan være greit for nye, ferske, nyferske osv. å vite hvordan man skal hilse, og varsle når man kjører mc.

Her er mine tanker rundt det:

1. Hilse på vanlig måte (med hånden over styret) hver gang jeg treffer en mc. :vs Enkelte mener man kun skal hilse hvis det er klar bane (ingen fartskontroll), men å stole på at det er klar bane når noen har hilst på deg er ikke så smart. Man vet aldri hvor lenge det er siden den andre motorsyklisten svingte ut på veien.

2. Dersom det er fartskontroll varsles dette med en flat hånd mot bakken med en pumpe bevegelse: som i ta det med ro. Kan også brukes ved grus i veien, olje eller huller.

3. Tommel opp: ingen fartskontroll på en god stund. Ikke et must, men veldig kjekt, spesielt hvis man nærmer seg en ferge, og har dårlig tid.


Dette er vel de mest brukte håndsignalene.
Nr. 2 må ikke misbrukes. Man gir ikke signalet hvis man mener at motgående mc kjører for fort.

Faren ved misbruk er den såkalte ulv ulv effekten.

Her er en videodemonstrasjon av noen av signalene. Den med å ta seg til hodet er ikke utbredt i Norge.

Lufter opp den gamle diskusjon. Ganske nyttig å vite.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av Bjerknez »

Det var frisk satsing å løfte opp en tråd som har rukket å bli hele 11 år gammel! Bra jobba :twothumbs:

Altså 11 år siden det siterte innlegget ble skrevet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 16 des 2020, 15:23 Det var frisk satsing å løfte opp en tråd som har rukket å bli hele 11 år gammel! Bra jobba :twothumbs:

Altså 11 år siden det siterte innlegget ble skrevet.
Alder på tråden har ingenting å si så lenge temaet fortsatt er relevant for noen, ja, til og med ganske mange, kanskje?
Ikke minst sett i lys av at det er blitt en god del nybakte motorsyklister her i landet, skal man dømme etter MC-salget de siste årene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt...

Jeg mener at varsling av kontroll er en god greie, men stoler ikke på at alle gjør dette. Dessuten er det ikke lov og politiet har den siste tiden gitt bøter til folk som varsler om kontroller ved å blinke med lysene etc. Det blir EGENTLIG også litt feil... på en måte, men deb barbariske siden av meg tenker at dette må få være en greie mellom oss motorsyklister.

Men det er jo enda bedre og holde hånden på hodet (hjelmen) ved varsling av kontroller. Da kan man lettere forklare tegngivningen med at man skulle dytte på seg hjelmen etc, enn å lage pumpebevegelser som helt klart er mer avslørende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 16 des 2020, 15:29
Bjerknez skrev: 16 des 2020, 15:23 Det var frisk satsing å løfte opp en tråd som har rukket å bli hele 11 år gammel! Bra jobba :twothumbs:

Altså 11 år siden det siterte innlegget ble skrevet.
Alder på tråden har ingenting å si så lenge temaet fortsatt er relevant for noen, ja, til og med ganske mange, kanskje?
Ikke minst sett i lys av at det er blitt en god del nybakte motorsyklister her i landet, skal man dømme etter MC-salget de siste årene.
Neida, ikke noe problem for min del. Var bare litt morsomt at en 11 år gamel tråd dukket opp igjen :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av rolf-arne »

Må si at jeg reagerer litt på signalet om å dempe farta , selv tar jeg det for - og bruker det som - "det er en fare bak meg som krever oppmerksomhet eller lavere fart" og for mc- synes jeg dette er viktigere enn mye annet - du kan på denne måten varsle "grus bak svingen" , "idiot bak svingen"(parkert tulling) ,"hull i veibanen" alltså årsaker/hendelser som utgjør en fare for to-hjulingen og oss som sitter på.

Kontroll kunne jeg tenkt meg å varsle med "saftblanderen" , men det tror jeg ville begrense seg til slik som fellesturer o lign.

På sommeren her hjemme så blinker vi med lysan om det finnes reinsdyr nær veien eller rar-turist på veien, hva som er værst er ikke godt å si :lol . Og om du får anmodning om å senke farta fra meg , så er det en jævla god grunn for det - som oftest så er det dyr (reinsdyr) på uoversiktlig sted.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håndsignaler

Legg inn av AJ »

Grus, sauer, beitekyr og andre dyr i veibanen, som ofte forekommer på en del veier het jeg bor, er gode grunner for å bruke demperhåndbevegelser til møtende motorsyklister.

Samme bevegelse til møtende MC'er om fartskontroller? Kommer helt an på, må jeg bare erkjenne. Kommer det et råskinn som åpenbart kjører langt ovet fartsgrensa, lar jeg være. Slike folk gjør seg vel fortjent til å bli tatt.
Selv om jeg ikke er et dydsmønster selv når det gjelder overholdelse av fartsgrensene overalt og hele tiden...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Håndsignaler

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 16 des 2020, 18:19
Samme bevegelse til møtende MC'er om fartskontroller? Kommer helt an på, må jeg bare erkjenne. Kommer det et råskinn som åpenbart kjører langt ovet fartsgrensa, lar jeg være. Slike folk gjør seg vel fortjent til å bli tatt.
Selv om jeg ikke er et dydsmønster selv når det gjelder overholdelse av fartsgrensene overalt og hele tiden...
"Vi er alle like, men noen er likere enn andre" ....husker ikke hvem som skrev det, men det gjelder åpenbart fortsatt.
Jeg hilser på alle, og varsler alle om fare eller kontroll. Med alle unntak og individuelle vurderinger av hvordan varsling skal praktiseres, og hvem som fortjener bli varslet, så er det vel like greit å slutte. Bedre å klamre seg til holkene og gi jernet.....;-)

Svar