Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Blogging er alltid moro 8)
Blir ikke så mange bilder her med det første, dette pga maskinen med alle mine bilder tok kvelden i et lyn nedslag for noen uker siden.
Håper at hard disken klarte seg.

Jeg er en mann som er 40 år.
Har ei datter på 6 år som kan bli et godt MC emne, hun er helt gal etter å kjøre MC sammen med pappa selv om det kun har blitt et par små turer rundt boligfeltet.
Kjerringa hadde aldri sittet på en MC før, det var noe jeg ønsker hun skulle få oppleve nå i sommer, så jeg fikk tak i et rep objekt for en kurant penge.
Takket være forumdeltakere, venn og bror, fikk jeg løst de fleste problemer på ganske kort tid.
Takk til dere alle!

For å mimre litt om mine første tohulinger, så startet det hele med Tempo Corvette 50ccm ca 1978 eller 1979 i en alder av 10-11 år.
Husker jeg og en kamerat tyvlånte mopeden og kjørte den tom for bensin, eneste vi fant som den kanskje kunne gå på var diesel.
Det gikk ikke bra! :redface

1982 dro min bror i militæret og jeg "arvet" hans 1979 Suzuki X1 50ccm.
X1 var forgjengeren til den mer populære ZR og etterfølgeren til AC.
Her ble det blod på tann og jeg skrudde og mekket på den når det var behov.
Suzuki var helt klart min favoritt den gangen.

Når den første TS-50X kom så fikk jeg prøve min venn sin sykkel, da bestemte jeg meg for å kjøpe en ny med en gang.
Første TSX var veldig lik ER, heldigvis fikk jeg tak i den nye modellen når jeg skulle bytte ut X1.
Dette kunne vært rundt 1985 eller 1986.
Den sykkelen ble stjålet og jeg fikk erstatning, da ble det en ny TSX og dette mener jeg var i 1987.

I årene fremover var det mange mopeder innom garasjen, alt fra Zundap til Suzuki.
Det var nok et 30-40 talls mopeder jeg kjøpte for å reparere og selge igjen.

Ble lei av å reparere mopeder og bestemte meg for å gå for litt større saker.
Første var en Suzuki GT-350 rundt 1971 modell.
Fikk kortvarig glede av den siden midtre sylinder ble så varm at den skjærte seg.
Den ble stående demontert noen år før en venn forbarmet seg over den.
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Når jeg nå har vært på vandring over hele jordkloden etter bilder, begynner jeg å mistenke at det var en 1976 Suzuki GT-550 jeg hadde :redface
Beklager at hukommelsen min spiller meg ett og annet puss.
Ikke så lett å huske "små" detaljer etter så mange år.
Samme farge og fargekombinasjon som dette bilde, så jeg er 99,99% sikker.
Bilde
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Etter at Suzuki GT-550 ble stående, fikk jeg tak i en Honda CD-100N 1983 modell.
Også her ble det kortvarig glede pga feil på tennings systemet.
Fikk liksom ikke dreisen på den der :redface
Bilde


TSX har stort sett stått i garasjen for å komme seg frem og tilbake på jobb, sommer som vinter.
Så jeg har nesten ikke vært foruten to hjul siden jeg var ganske liten gutt.
Min yndlingsfarge, og de må være fra slutten av 80 tallet og litt inn på 90 tallet.
Tror jeg har hatt 5 av de i den fargen der.
De har faktisk spilt en vesentlig rolle i mitt liv på to hjul.
Bilde
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Så fikk jeg tak i en meget pent brukt 1987 modell Yamaha XT-350 i 1992.
Artig sykkel med lite feil.
På grunn av godt bunndrag klarte den seg godt i skog og mark.
Nesten like sterk oppover som på flat mark.
Klarte å få den opp i 130 på meteret, men over 110 tok det tid.
Fin til normal kjøring men klarte ikke å gi meg nok fart og spenning.
Solgte den etter ca 4 trofaste år.
Bilde
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Fikk tak i en veldig pent brukt 1994 modell Honda CBR-1000F og stortrivdes :thumleft
Vesentlig mer krefter mellom beina og jeg trengte ikke jobbe meg halvt i hjel for å komme forbi biler, som jeg måtte med XT-350.
Rundt 1995 kjørte jeg fra Rundtom i Drammen og hjem kl 05 om morgenen med XT-350, det var ikke en eneste bil eller annet på veien, så det var ikke noe som hindret meg i å se hvor fort jeg kunne komme meg hjem.
27 minutter brukte jeg på den turen.
Ikke under noen omstendigheter klarte jeg å komme under 30 minutter med CBR!
Avstand er 47,6km og estimert 50 minutter på gulesider.no
XT-350 var rett å slett konge i svinger!
Savner faktisk den lille tateren der litt :janikk
Men det å kjøre sykkel er litt mer enn å komme fortest frem.
Mine tanker nå går til Honda CBR-900RR FireBlade jeg lånte i 14 dager av en venn mens han var på ferie.
Det var som å sitte på dynamitt som svelget svinger med glans.
Fra tomgang til dobbel lovlig fartsgrense i Norge gikk unna på et blunk!
Selv med passasjer.
Tross alle de andre fordelene, mente jeg den gang at CBR-1000F var den beste sykkelen jeg hadde kjørt, og det var den som ga meg mest kjøreglede.
I samme periode prøvde jeg en CBR-600F, men det var som å sette seg på en moped i forhold.
Bilde
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Når jeg så solgte CBR lette jeg etter Yamaha XT-600 med EL-start.
Jeg savnet XT'n mer og mer, jeg trivdes med å ta meg en tur utenom asfalt også.
Men å få tak i en bra XT-600 var ikke bare bare, ei heller Honda XL-600.
Så jeg kjøpte meg en 2000 modell CBR-1000F i 2001.
Vi var inne en vakker vårdag å så på sykler, jeg falt for denne med en gang!
Sort og gull var griselekkert!
Tok en liten prøvetur og jeg var solgt.
Når jeg setter fra meg sykkelen så hadde jeg bestemt meg, den skulle bli min, koste hva det koste vil.
Vi avtalte at vi kom og hentet den 2 dager senere, selvfølgelig hadde vår venn, Kong Vinter, sørget for at det kom litt mer snø i mellomtiden.
Men det stoppet ikke meg, jeg fikk en venn til å kjøre oss til butikken for å hente sykkelen.
På turen innover hadde jeg fått litt nerver for å kjøre hjem igjen i det været med passasjer.
Det var ikke få steder det var is eller snø, så jeg kjørte 5 mil med beina i bakken for å holde styr på kreftene jeg hadde mellom beina.
Vi kom hele hjem, heldig vis.
Bilde
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Men mye vil ha mer å Pan European nærmest smilte til meg i butikken hver gang jeg var innom.
En kamerat av meg kom innom med en Pan European på slutten av 90 tallet, og siden den gang har den stått ganske høyt på ønskelisten min.
Etter mye om og men fikk jeg viljen min og det ble bestilt en helt ny ST-1100 i burgunder farge.
Den dagen vi hadde avtalt å hente sykkelen, så regnet det sideveis!
Aldri i verden om jeg hadde kjørt sykkel i det griseværet om det ikke var min aller største drøm som gikk i oppfyllelse.
Mens vi satt der å ventet på at den skulle bli ferdig skrudd sammen, så sluttet det å regne å solen tittet frem.
Det var med stor beundring jeg tok sykkelen i mitt skue.
En nyyyyyydelig sykkel jeg ikke kan gi nok superlativer, rett å slett ;)
En drøm å kjøre langt med å det ble en del lange turer.
Det var nesten synd å måtte stoppe for å ta seg en røyk eller fylle bensin.
Ingen annen farkost har fått så mye vask og stell.
Det var ikke en uke jeg unngikk å vaske og stelle gullet mitt, det var virkelig hjertebarnet mitt.
Noe også min daværende kone bemerket.
Bilde


En vakker dag håper jeg en Honda ST-1300 finner veien hjem til meg.
Jeg savner virkelig Pan European!
Den satte dype spor i meg og jeg tror den nye versjonen er enda bedre.
Hvem kan med hånden på hjertet si at dette ikke er vakkert?
Bilde
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Gleden med Pan European varte halvannet år, da fikk jeg en gledesmelding om at jeg skulle bli far for første gang.
Et barn betyr mer enn noe annet, så jeg var villig til å ofre Pan European.
Tok en 1989 modell CBR-1000F i innbytte på ST-1100 og tenkte jeg kunne beholde den noen år.
Men det var mye misunnelse av daværende kone som ikke kunne være med, så hun ville jeg skulle selge CBR og bilen vi hadde for å kjøpe en bedre bil.
Og slik ble det, dessverre :orefk
Bilde
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Fra høsten 2003 og til høsten 2009 hadde jeg bare Suzuki ER-100, Vespa 125 og Suzuki TSX å kose meg med.
ER-100 var nærmest et vrak og trengte mye stell.
Vespa 125 var grei nok, men ikke noe jeg higet etter å sette meg på å ta meg en tur.
Da ga faktisk TSX meg mer glede, selv om de ikke drar skinnet av pølsa.
En kortvarig glede med Honda XL-1000V Varadero sommeren 2004 må vi heller ikke glemme.
En alt for tung sykkel til offroad bruk, det er en sykkel bygget for asfalt.
Et bra dreiemoment trakk opp, men de hundre hestene var nok på beite ett eller annet sted.
Ertet på meg en Audi RS-2 og tapte :ills
Opp til rundt 160 var den greit, men derfra og opp var det lite å hente.
En stor fordel med Varadero er at det er bra bredde mellom speilene, det er positivt når man er bred over skuldrene.
På det punktet er CBR-1000F mindre bra, for å si det forsiktig.
Bilde
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Når jeg i slutten av juli i år fikk medhold til, og ble oppfordret til å kjøpe sykkel i 20k klassen, var jeg ikke sen om å søke på http://www.finn.no" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.autodb.no" onclick="window.open(this.href);return false; etter sykler.
Første tanken som slo meg var V-Max!
Helt siden jeg så V-Max for første gang, å det er jaggu mange år siden, har jeg hatt mang en våt drøm om den sykkelen.
Ved flere anledninger har jeg prøvesittet 145hk modellen, og jeg syns den passer til meg og min kjørestil.
Litt trist at jeg ikke har fått lov til å prøvekjøre dem av forskjellige grunner.
Jeg hører liksom hjemme bak styret på en V-Max.
Det er i utgangspunktet en FJ-1200 som er ribbet og håret opp.
Et raskt søk viste seg å være ganske så bortkastet, for de billigste lå på minst dobbelt av mitt budsjett.
Et budsjett basert på impuls av hva som var tilgjengelig på kontoen.
Den drømmen brast umiddelbart :grt
Bilde


Så kom jeg til å tenke på Yamaha FZX-750 Fazer fra medio 80 tallet.
Den ble den gang omtalt som mini V-Max pga utseende.
Også denne fikk meg til å få noen våte drømmer, men på langt nær så ille som storebror.
Prisen på denne ligger også langt over hva jeg hadde forventet!
Faktisk skremmende nær hva de billigste V-Max ligger på.
Bilde


Med de prisene som var på MC da, fant jeg ut at jeg heller måtte søke på alle modeller i min prisklasse og velge ut forskjellige modeller som kunne friste meg.
Ganske tidlig ble jeg interessert i Yamaha FJ-1100 siden de ligger relativt lavt i pris og har nesten samme motor som V-Max.
Men å finne en FJ-1100 med bra girkasse og bra utseende var ikke lett.
Andre gir er en svakhet på de gamle FJ-1100 og jeg var ikke fristet til å skru girkasse i vinter.
FJ-1100 har fine linjer og tiltrekker meg, den har et sporty og fremtidsrettet utseende til å være så gammel.
Bilde


Honda CBX750-FII kan vel ikke ligge så høyt i pris?
Jaggu sa jeg smør!
Bra modeller ligger høyere enn forventet.
Bilde


Hva da med Honda VF-1000F eller VF-1000F2?
Eller hva med CB1100F Super Bol d'or?
Ikke lett å finne gode utgaver av de til en kurant penge heller.
Jeg vil ha en original sykkel i så god stand som mulig, for så lite Riksdaler som mulig.
Med en startpris på rundt 25k for bra eksemplarer var ikke de i kikkerten lenge.
Honda VF1000F-II
Bilde

Honda CB1100F Super Bol d'Or
Bilde


Etter enda mer søk på nettet, ramlet jeg over en artikkel i MC-avisa om gamle ærverdige Suzuki GSX-1100ES.
Men min gamle erfaring med Suzuki GSX-750ES gjorde at jeg var litt betenkt.
Det var den sykkelen jeg tok førerkortet på og jeg var langt fra fornøyd med prestasjonene på ES-modellen.
Etter noen samtaler her å der, fant jeg ut at jeg ikke kunne sammenligne GSX-750ES med GSX-1100EF.
1100EF har et par sykdommer, men takket være http://www.elpack.no" onclick="window.open(this.href);return false; så er det ingen problem å få tak i deler som enkelt kan bygges om til å passe på EF.
En av de som jobber på Elpack har gjort det samme med sin EF.
Så jakten på EF ble et faktum.
Og det er neste kapittel i min blogg.
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

18.08.2009 kjøpte jeg en 1987 modell Suzuki GSX-1100EF.
Kjøpte den som rep objekt av en kamerat, han har slitt med den i over 2 år uten å få reparert alt som var galt.
Over 8,000,- har han brukt på deler til sykkelen de siste 2 år uten å få mye glede av den.
I salgskontrakten med forrige eier sto det 62.000 km og masse mangler.
Når jeg kjøpte den hadde den gått 64.400 og det var svært få mangler som gjensto.
Nå som det bare var bagateller igjen på GSX, kjøpte han en 1994 modell Honda CBR-1000F på impuls å skulle selge GSX billig.
Fikk hjelp av folket her på forumet, en venn og broderen, så nå er den så godt som ferdig reparert.
Mangler 3 små pærer til instrumentpanel før jeg setter den sammen igjen, det er mye som må demonteres bare for å komme til instrumentpanel så jeg tar det med en gang.
Ny olje og nyladet batteri, sjekket det aller meste som er lett å komme til, smurt litt her å litt der, gitt den litt oppmerksomhet og stell den ikke har sett de siste årene.
Er ikke mye som skal til for at wirer og bevegelige deler glir litt lettere :roll
I daglig bruk minner den meg mer om Pan European enn noen annen sykkel jeg har hatt.
Det er god sittestilling, med andre ord slipper jeg å ligge som jeg må på CBR.
Du slipper å sitte med knær oppunder haka, slik som større personer må på CBR.
Den er relativ frisk og rask, kanskje en smule treg til raske unnamanøver.
Alt i alt vil jeg si at dette er en meget god sykkel å kjøre.
Min første tur var på 12 mil med kun en liten stopp.
Når økonomien ikke tilsier at jeg har råd til en Honda ST-1300 eller Yamaha FJR-1300, så er jeg faktisk veldig fornøyd.
Lengter ikke etter noen andre sykler enn Pan European, dette er faktisk den nest beste sykkelen jeg noen gang har hatt gleden av å eie.
Og det sier ikke så rent lite.
Er relativt nyforelsket i ei som aldri har sittet på MC før, så det var med blandede følelser jeg valgte å ta henne med andre dagen jeg hadde sykkelen.
Været var strålende og eksosrypa like så!
Hun var stiv som en stokk i begynnelsen og jeg ble litt skremt.
Ikke bare det at hun var helt fersk, jeg har vært alt for mange år uten skikkelig kubikk mellom beina.
Etter 30 minutter tok vi en liten stopp og pratet litt sammen, da hadde hun sluppet seg litt løs og var med på gamet.
Kjørte ikke så fort, nettopp pga jeg ikke var helt sikker på meg selv eller henne.
Men jeg skal si dere det at den jenta der, hun ble utrolig flink etter kun en liten time på baksete!
Det er også takket være henne at jeg har MC i dag.
Hun er en pådriver til det positive i alle sammenheng.
Alt i alt den rake motsettningen til de 3 foregående jentene jeg har valgt å være sammen med.
Hun er virkelig en manns våte drøm på alle måter, føler meg spesiell, beæret og veldig heldig som har henne ved min side :yahoo
Jeg blir rett å slett bortskjemt, på alle måter :yahoo :m
Bilde


Skal prøve å følge opp bloggen så godt jeg kan.
Når gamle bilder kommer til rette igjen, skal jeg legge ut mine egne bilder av de syklene jeg har hatt og prøve få med mer detaljer.
Kanskje jeg klarer å mimre litt flere historier også.
Takk for følget så langt.
Kjør forsiktig men kjør MC :mc5
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

GSXR

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av GSXR »

Du verden, bra skrevet "Rotekoppen" :notworthy:
Ser frem til fortsettelsen........

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3163
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Bosted: Høyjord

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av cheron »

Rotekoppen skrev:Etter at Suzuki GT-550 ble stående, fikk jeg tak i en Honda CD-100N 1983 modell.
Også her ble det kortvarig glede pga feil på tennings systemet.
Fikk liksom ikke dreisen på den der :redface
Bilde

Sjekk verkstedtråden min;

http://forum.mcsiden.com/viewtopic.php?f=16&t=675" onclick="window.open(this.href);return false;

;)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Erling »

Kjempe bra Rotekoppen.
Takk for at du vil dele din mc-historikk med oss :prf

Kanskje vi sees på veien i området?
Jeg er svært glad i retro sykler og skal på kommende søndag, supplere garasjen med, foruten min gamle GT750j , med også en mer moderne sykkel;

Suzuki GSX1400. ( "oppskremt" til 1550 ccm og 171nm på bakhjulet)
Bilde
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Intruder »

Som i trekkspellmiljøet:Det rykkjer i beina.... :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Erling skrev:Kjempe bra Rotekoppen.
Takk for at du vil dele din mc-historikk med oss :prf

Kanskje vi sees på veien i området?
Jeg er svært glad i retro sykler og skal på kommende søndag, supplere garasjen med, foruten min gamle GT750j , med også en mer moderne sykkel;

Suzuki GSX1400. ( "oppskremt" til 1550 ccm og 171nm på bakhjulet)
Bilde
WOW!!!!
Me like naked bikes ;)
Gratulerer så mye, den der var rett å slett utrolig flott!
Kjøre forsiktig nå da, husk at det er en viss forskjell mellom en aldrende 750 og en trimmet 1400 :)

Hyggelig å kunne dele min historie med andre, selv vet jeg at det er mer som har gått i glemmeboken.
Under en opptelling for noen år siden hadde jeg passert 50 stk to hjulinger.
Har rent en del vann i bekken siden den gang.

Vi hadde for noen år siden en hyggelig klubb som tok med seg alt og alle, de skilte ikke mellom unge gutter med RRRRR sykler og de pensjonistene som kjørte Jawa.
Utrolig hyggelig å kjøre sammen.
Å kjøre sykkel handler ikke om å kjøre fortest å kjøre fra onkel, det handler om kjøreglede.
En venn av meg kjørte Kawasaki ZX-9R i litt over lovlig fart ut av første tunnel etter Sætre, i retning Oslofjord tunnelen.
Han ble regelrett løftet opp fra bakken og havnet i en meget stygg ulykke.
Slikt skremmer meg.

Elsker slike snutter på youtube der folket har video av sine kjøreturer.
Jeg vet ikke om det er klubb på Hurum pr dags dato, om det ikke er det så kommer jeg til å sikte meg inn på områder i nærheten av der jeg bor, eller der kjerringa bor.
Pga visse omstendigheter bor jeg på Hurum mens hun bor i Aurskog Høland.
Neste år kommer jeg til å finne meg en eller annen klubb, kanskje to klubber også, om det passer seg slik.
For meg er det veldig stort å kunne kjøre i selskap med andre.
Tyrigrava kommer nok til å bli flittig besøkt av meg og kjerringa.
Hadde vært hyggelig å møte noen av dere som bruker forumet her også.
Sammen med kjerringa kommer det nok til å bli et MC-sosialt år neste år.

Dette året kommer jeg til å bruke mer eller mindre alene for å tilegne meg kjørekunnskaper og ta kontrollen over sykkelen.
Er en del jobb å gjøre med GSX også, den har ikke fått mye stell av de foregående eiere.
Begge er kjenninger av meg så jeg vet alt om historikken til sykkelen, helt tilbake til tidlig 90 tall.
Den har stått mer i garasje enn den har vært brukt.
64.000km på 22 år er ingen ting.

PS: du er lett å kjenne igjen med den farkosten der, Erling ;)
Ser du en på GSX som kommer for å hilse på, så er det sikkert meg.
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Rotekoppen »

Min datter på 6 år er litt bedre i dag, så vi har fått gjort en del praktiske ting sammen.
Tidlig krøkes den som god krok skal bli ;)

Vi startet med en liten tur til stasjon for å hente litt remedier.
Hadde bestilt Turtle Wax Black Chrome jeg har hørt så mye godt om, den kan virkelig anbefales på det varmeste!
Tok også med meg en flaske Turtle Wax Extreme Nano-Tech Formula Wheel Cleaner, puff, de fant ikke på et lenger navn da???
Kort sagt er det felgrens til alu felger.
Tok også med meg Turtle Wax Color Back.

Vel hjemme begynte jeg å montere lyspærer i de nødvendigste lampene, jeg mangler 2 små pærer ingen klarer å skaffe.
Under monteringen brukte jeg TW Black Chrome og jeg ble virkelig imponert over hvor bra resultatet ble.
Noe plast er det ikke håp for, ingen som har tatt seg bryet med å vaske sykkel så ofte og solen har gjort sitt.
Får se om jeg finner en form for rubbing som kan hjelpe meg å få vekk et lag grå plast.
Tips mottas med takk.

Alle skruer med maskin gjenger fikk en omgang olje, det var nok første gang de hadde fått smaken av den sorten.
Det er ganske mange deler som skal monteres for å komme til instrument panelet, så det tok sin tid.

Kåpeglasset trodde jeg var originalt, for det så ikke ut!
Full av riper og stygge merker var min første tanke.
Etter 2 runder med TW Color Back ser det nesten nytt ut!
En runde med TW Color Back på kåpe og tank fikk den til å se litt bedre ut.
AutoGlym står på listen over rengjørings middel jeg kommer til å satse på, selv om dette er en gammel sykkel.
Under all shiten er det faktisk en sykkel ;e

Så var det produktet med det korte navnet da, TW felg rens.
Sprayet på og ventet par minutter med å tørke av, men filla var nesten like ren :sorry
"Rengjør alle typer felger. Fjerner inngrodd bremsestøv, olje, salt, tjære, og smuss.
Ved hjelp av nanoteknologi med ekstremt små partikler, får man en mer effektiv behandling av flaten."
Og felgene VAR virkelig sorte av skitt!
Ved første øyekast så det ut som sorte felger, så middelet hadde en real jobb foran seg, det skal sies.
Men dette er bare skryt, følte meg nesten svindlet for 100 lappen den halve literen kostet meg.

TW Black Chrome ble flittig brukt på alle sorte deler jeg kunne komme til, så selv pottene ser nesten ut som nye.
Lot det være noen partier på bagasje og par andre steder, slik at jeg ser forskjellen om noen uker.
Skal ta en skikkelig vask på hele sykkelen når jeg får anledning.
Håper bare TW Black Chrome vedvarer og holder noen vask før det må ny behandling til.

Hele tiden var min datter til stede og var behjelpelig med rengjøring, hun alene sto for 4 møkkete filler.
Hun er som en hauk og får med seg selv små detaljer, gjør akkurat det samme som meg.
Nesten litt frustrerende, for jeg vil gjerne ha kontrollen, men hun vil kopiere alt jeg gjør.
Så jeg må bli flinkere til å stole på henne og la henne få lov til å gjøre det på sin måte.
Kan si det slik at jeg er meget stolt av gullet mitt :buddies:

En liten pause og kveldsmat på oss.
Det var ei stolt jente som gikk å la seg i kveld, og en minst like stolt far :thumleft

Vel i seng med den stolte prinsessen, var det frem med sterkere skytts på felgene.
Sun oppvaskmiddel har en artig egenskap og løser opp en del skitt her å der, har egen flaske med oppløst Sun klar til aksjon til enhver tid.
Men filla ble ikke mer skitten av Sun, enn med TW Wheel Cleaner.
Okay, her har jeg ingen andre valg enn å finne frem skrubb og avfettings middel.
Sykkel står pent parkert på veranda og jeg har belysning inne og ute som gjør at jeg kan jobbe døgnet rundt.
Etter 3 lange timer gir jeg opp, nå kan jeg se at felgene har naturlig alu farge, men det er "klumper" som tilsvarer 15-20% jeg ikke får av.
Dette er kun forfelgen.
Det er så ille at jeg skal ta bilder av bakfelg og forfelg, så kan dere selv se hvor ille det er.

Siden jeg måtte skrubbe med avfetting i 3 samfulle timer, kan det hende at jeg har vært litt brutal i min bedømming av TW felg rens.
Skal gi den en ny sjanse i morgen til å vise seg fra sin beste side.

Bremsekalipper foran så ut til å være sorte de også, men etter litt vask med avfetting og oppvask kost, ser jeg de er gullfargede.
I kriker og kroker er det enda mer skitt, når jeg står å ser på elendigheten får jeg mest lyst til å demontere alt som er å gi det stell og omsorg.
Men MC er ikke bare til pynt, det må også brukes!
Så jeg tror det bare blir en liten vask av forfelg i morgen og satse på at det blir noen fine dager man kan nyte sykkelen.
Og selvfølgelig må jeg huske på å ta bilder av felgene.
Det har faktisk vært deilig å være ute i kveld og natt, temperaturen er over gjennomsnitt for slutten av august.
Nesten litt juli-drag over temperaturen og det må man ikke kaste bort.
Kanskje blir det en vakker dag med sol og varme når man står opp?

Nå som avkastningen av rengjøring kommer frem i lyset, angrer jeg litt på at jeg ikke startet med bilder av sykkelen før og etter.
Rengjøringen har vært sjokkartet siden jeg finner en vakker sykkel under lagene med gammel moro.
Var nødt til å finne frem kamera og ta noen bilder selv om det er svarte natta.
Ser på bildene som ligger på kamera at det ikke er noen problem å se forskjellene mellom de stedene som har fått oppmerksomhet og de stedene jeg ikke har gjort noe enda.
Tar kun bilder i RAW format og konverterer til GIF, så det er en liten jobb jeg har før jeg kan publisere bildene.
Etter konvertering tar jeg turen innom SnagIt og Picasa for å pynte litt på bildene.

Har en drøm om at JPG snart er en saga blott og formater som ikke ødelegger bildene kommer mer frem i lyset.
JPG var et bra format den gangen vi betalte 1000 kroner gigabyten, men i dag som du får 1 terabyte for samme prisen, samt hastigheten på nett har vandret fra 33.6 kbps til 16.000 kbps, er det en skam å se at JPG formatet lever i beste velgående og det formatet folket generelt bruker.
Godt å få ut litt frustrasjon i de sene nattetimene ;)

Nå er det :nattinatti på meg, skal opp kl 08 med prinsessen.
Hva gjør man ikke for det man har kjær.
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: Rotekoppens blogg om fortid og nåtid.

Legg inn av Erling »

Ja jeg håper vi sees!
Og ja, ..jeg skal og må være forsiktig på min nye sykkel. Den er ett ekte beist med 145hk/171nm på bakhjulet.
GSX'n min blir en skikkelig "håndfull" å mestre. Og jeg må gjøre som deg, ...bruke tiden og ikke minst "haue", til å lære å mestre beistet.
Selv om jeg har kjørt mc i noen år nå, blir dette som å lære å kjøre mc på nytt igjen dette a'...frydefullt grøss... ;e :punch
Takk for omtanken Rotekoppen, og vær forsiktig du og kona med!
:thumleft

Jeg har også ett behov for å kjøre med andre.
Etter drøye 30 år i "landflyktighet", kom jeg hjem til Drammen i vinter.
Så der er naturlig nok ikke mange i mc-miljøeet her i området, jeg kjenner lengre.
Derfor vil jeg også med tiden, søke medlemskap i en klubb her i distriktet.
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Svar