Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
Jeg vurderer sterkt å ta turen for å få med meg dette møtet.
Kan jo bli bra underholdning med Langeland (SV) og Sandberg (FrP) i hovedrollene
Flere som har tenkt å ta turen?
Her litt mer info for øvrig...:
http://nmcu.org/mc-debatt-p-tyrigrava" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nmcu.org/files/Debattdeltakere.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan jo bli bra underholdning med Langeland (SV) og Sandberg (FrP) i hovedrollene
Flere som har tenkt å ta turen?
Her litt mer info for øvrig...:
http://nmcu.org/mc-debatt-p-tyrigrava" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nmcu.org/files/Debattdeltakere.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
Ja,Sandberg er jo den fødte klovn.......
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
Værgudene var på MCistenes og arrangørens side denne kvelden. De fleste politiske partier var representert, dog ikke Senterpartiet og det var en smule underlig siden nettopp dette partiet har ministeren for det debatten skulle dreie seg om.
Tre politikere som tør være kjent for de fleste - SVs, Høyres og Frps representanter - pluss fire andre som ikke er like kjente og like profilerte sørget for en helt grei om enn ikke akkurat opphetet debatt om kjernesaker NMCU står for.
Jeg skal ikke gjøre noen analyse av debatten, men legger heller ut noen bilder med en og annen kommentar...:
Plassen var i ferd med å fylles opp da jeg kom til 'Grava' i god tid før kl. 18:00. Noen minutter senere dukket rogg og frue opp :):
... og snart var det kommet en god del flere inne på park.plassen såvel som ledige plaser veien veien ...:
Så kom kortesjen med politikerne. De var blitt kjørt fra Oslo sentrum i hver sin sidevognsekvipasje.
"Nesten-kommunisten", som han selv kalte seg, Hallgeir Langeland, ble naturlig nok befordret i en URAL sidevogn... :
Mens Per Sandberg fra motsatt akse på den politiske skalaen kom i en noe mer moderne farkost...:
Hans Petter Strifeldt, også kjent som Fidel her på Forumet hadde fått oppdraget med å lede utspørringen:
Her er de to mest kjente størrelsene på plass på podiet...
Og her er debatten godt i gang:
Og for egen del så var dette min første tur på Grava i år. Hyggelig å ta seg en tur.
Men ble jeg noe klokere av den noe tamme debatten? Tru'kke det, men jeg fikk en fin og lang kveldstur og det gjorde godt etter flere dager med begredelig vær...
Tre politikere som tør være kjent for de fleste - SVs, Høyres og Frps representanter - pluss fire andre som ikke er like kjente og like profilerte sørget for en helt grei om enn ikke akkurat opphetet debatt om kjernesaker NMCU står for.
Jeg skal ikke gjøre noen analyse av debatten, men legger heller ut noen bilder med en og annen kommentar...:
Plassen var i ferd med å fylles opp da jeg kom til 'Grava' i god tid før kl. 18:00. Noen minutter senere dukket rogg og frue opp :):
... og snart var det kommet en god del flere inne på park.plassen såvel som ledige plaser veien veien ...:
Så kom kortesjen med politikerne. De var blitt kjørt fra Oslo sentrum i hver sin sidevognsekvipasje.
"Nesten-kommunisten", som han selv kalte seg, Hallgeir Langeland, ble naturlig nok befordret i en URAL sidevogn... :
Mens Per Sandberg fra motsatt akse på den politiske skalaen kom i en noe mer moderne farkost...:
Hans Petter Strifeldt, også kjent som Fidel her på Forumet hadde fått oppdraget med å lede utspørringen:
Her er de to mest kjente størrelsene på plass på podiet...
Og her er debatten godt i gang:
Og for egen del så var dette min første tur på Grava i år. Hyggelig å ta seg en tur.
Men ble jeg noe klokere av den noe tamme debatten? Tru'kke det, men jeg fikk en fin og lang kveldstur og det gjorde godt etter flere dager med begredelig vær...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
Snakket også med SoloTwin og Trønderhælvettet. Hyggelig, folkens!
Ellers så jeg at hansp og var der, men fikk ikke snakket med ham.
Og jeg kunne ikke dy meg denne gangen heller; måtte bare ta et par Moto Guzzi bilder... :-
Her Fidel sine nye Griso:
Og her en flott Norge...
Om det hadde vært motorsykkelvalg den 14. september hadde antakelig stemmen gått til nettopp Moto Guzzi
Ellers så jeg at hansp og var der, men fikk ikke snakket med ham.
Og jeg kunne ikke dy meg denne gangen heller; måtte bare ta et par Moto Guzzi bilder... :-
Her Fidel sine nye Griso:
Og her en flott Norge...
Om det hadde vært motorsykkelvalg den 14. september hadde antakelig stemmen gått til nettopp Moto Guzzi
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Rotekoppen
- Innlegg: 30
- Registrert: 22 aug 2009, 22:40
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
Jeg har sykt barn så jeg kunne ikke ta turen selv
Takk for en flott reportasje og fine bilder, AJ
Takk for en flott reportasje og fine bilder, AJ
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
Bra reportasje AJ!
Jeg tror nok det viktigste med denne debatten var å få slått fast at NMCU har bred politisk støtte for sine kjernesaker. Dette er viktig for oss, for det betyr at vi har gode muligheter til å få gjennom våre saker uansett hvem som bekler regjeringskontorene. Det skal jo også sies at flere av NMCUs "valgkampsaker" ble avgjort allerede i forbindelse med behandlingen av Nasjonal Transportplan tidligere i år, der en praktisk talt enstemmig Transportkomite støttet oss. Det gjorde jo også sitt til at det ble mer "halleluja"-stemning enn opphetet debatt i går. Og DET er lover bra for oss motorsyklister! :-)
Jeg tror nok det viktigste med denne debatten var å få slått fast at NMCU har bred politisk støtte for sine kjernesaker. Dette er viktig for oss, for det betyr at vi har gode muligheter til å få gjennom våre saker uansett hvem som bekler regjeringskontorene. Det skal jo også sies at flere av NMCUs "valgkampsaker" ble avgjort allerede i forbindelse med behandlingen av Nasjonal Transportplan tidligere i år, der en praktisk talt enstemmig Transportkomite støttet oss. Det gjorde jo også sitt til at det ble mer "halleluja"-stemning enn opphetet debatt i går. Og DET er lover bra for oss motorsyklister! :-)
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
Kom det noe konkret i forhold til de vanvittige avgiftene på MC? Tenker spesielt på motorvolumavgiften som treffer Harley Davidson, Big Dogs etc så startpris for en MC er 4 ganger så høy her som i USA (3-400.000NOK)
Jeg har forsøkt å få info fra departementet, men de har samme grad av kundeservice som Fjellinjen AS...
Jeg har forsøkt å få info fra departementet, men de har samme grad av kundeservice som Fjellinjen AS...
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
De som ikke har råd til disse store og dyre syklene,kan vel kjøpe noe annet.
En kan kjøre fra A til Å via K med andre sykler også..........
En kan kjøre fra A til Å via K med andre sykler også..........
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
Ble snakket om avgifter, ja. Og panelet var skjønt enige om at avgiftene på MC er for høye sammenlignet med bil.Alzheimer skrev:Kom det noe konkret i forhold til de vanvittige avgiftene på MC? Tenker spesielt på motorvolumavgiften som treffer Harley Davidson, Big Dogs etc så startpris for en MC er 4 ganger så høy her som i USA (3-400.000NOK)
Jeg har forsøkt å få info fra departementet, men de har samme grad av kundeservice som Fjellinjen AS...
Hva som konkret ble sagt fikk jeg dessverre ikke med meg siden jeg var bittelitt opptatt med noie annet akkurat da.
Men jeg husker at de sammenlignet avgiftene på Yamaha FJR 1300 mot en firhjuling og at disse avgiftene sto i et særdeles krustallklart misforhold.
Og oppfattet jeg det riktig som ble det vel nesten lovet der og da at det ville bli endringer på dette etter hvert, dvs. lavere avgift på MC basert på en eller annen CO2 beregning...
Og så: velkommen til Forumet, Alzheimer
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
Dagfinn Høybråten er det deg?Intruder skrev:De som ikke har råd til disse store og dyre syklene,kan vel kjøpe noe annet.
En kan kjøre fra A til Å via K med andre sykler også..........
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
Takk for det!AJ skrev:Ble snakket om avgifter, ja. Og panelet var skjønt enige om at avgiftene på MC er for høye sammenlignet med bil.Alzheimer skrev:Kom det noe konkret i forhold til de vanvittige avgiftene på MC? Tenker spesielt på motorvolumavgiften som treffer Harley Davidson, Big Dogs etc så startpris for en MC er 4 ganger så høy her som i USA (3-400.000NOK)
Jeg har forsøkt å få info fra departementet, men de har samme grad av kundeservice som Fjellinjen AS...
Hva som konkret ble sagt fikk jeg dessverre ikke med meg siden jeg var bittelitt opptatt med noie annet akkurat da.
Men jeg husker at de sammenlignet avgiftene på Yamaha FJR 1300 mot en firhjuling og at disse avgiftene sto i et særdeles krustallklart misforhold.
Og oppfattet jeg det riktig som ble det vel nesten lovet der og da at det ville bli endringer på dette etter hvert, dvs. lavere avgift på MC basert på en eller annen CO2 beregning...
Og så: velkommen til Forumet, Alzheimer
Dette lukter tåkeprat fra politikerne lang vei. Alle er enige om at noe må gjøres, og ingen gjør det. Jeg er redd det ikke skjer noe med det norske avgiftsregimet før det blir påtvunget oss fra EØS/EU. Underforstått fungerer avgiftsregimet og strenge førerkortregler til at de holder veiene fri for "farlige motorsyklister".
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
Nja, mon det... NMCU har fått gjennomslag for avgiftsendringer før (og andre saker) på slike valgmøter. Bl.a halvering av årsavgift på MC og ikke ny engangsavgift ved ombygging av MC. Denne gang dreier det seg om engangsavgift på MC: Bil avgiftsberegnes med en såkalt CO2-komponent i beregningsgrunnlaget. Det gjør man ikke på MC, der kubikk og hester er det som utgjør grunnlaget. Om man brukte CO2-komponenten også på MC, ville man i mange tilfeller sett en halvering - og i alle tilfeller en betydelig reduksjon - av engangsavgiften. Politikerne viste i alle fall både stor forståelse for denne urimeligheten og vilje til å gjøre noe med den. Vi får se hva som skjer neste periode.Alzheimer skrev:Takk for det!AJ skrev:Ble snakket om avgifter, ja. Og panelet var skjønt enige om at avgiftene på MC er for høye sammenlignet med bil.Alzheimer skrev:Kom det noe konkret i forhold til de vanvittige avgiftene på MC? Tenker spesielt på motorvolumavgiften som treffer Harley Davidson, Big Dogs etc så startpris for en MC er 4 ganger så høy her som i USA (3-400.000NOK)
Jeg har forsøkt å få info fra departementet, men de har samme grad av kundeservice som Fjellinjen AS...
Hva som konkret ble sagt fikk jeg dessverre ikke med meg siden jeg var bittelitt opptatt med noie annet akkurat da.
Men jeg husker at de sammenlignet avgiftene på Yamaha FJR 1300 mot en firhjuling og at disse avgiftene sto i et særdeles krustallklart misforhold.
Og oppfattet jeg det riktig som ble det vel nesten lovet der og da at det ville bli endringer på dette etter hvert, dvs. lavere avgift på MC basert på en eller annen CO2 beregning...
Og så: velkommen til Forumet, Alzheimer
Dette lukter tåkeprat fra politikerne lang vei. Alle er enige om at noe må gjøres, og ingen gjør det. Jeg er redd det ikke skjer noe med det norske avgiftsregimet før det blir påtvunget oss fra EØS/EU. Underforstått fungerer avgiftsregimet og strenge førerkortregler til at de holder veiene fri for "farlige motorsyklister".
Mht strenge førerkortregler, er det noe som nettopp er påtvunget oss fra EU, de såkalte 2. og 3. førerkortdirektivene.
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
Bra gjennomgang nå på nmcu.org. Såvidt jeg kan lese ut av dette betyr det at den sittende regjeringa går inn for å redusere engangsavgiften allerede for 2010(!) og at det er klarert med Kristin Halvorsen!
Bra, NMCU!
Bra, NMCU!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valgmøte på Tyrigrava 26. august 2009
For de som ikke var der, her en video hvor MC-avgiftene diskuteres:
[youtube]ZGptvX-PUP8[/youtube]
[youtube]ZGptvX-PUP8[/youtube]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering