Friksjon mellom dekk og vei vil vi jo ha mest mulig av
når veibanen blir våt reduseres friksjon, men hvor mye??
Jeg har ikke mye erfaring med å kjøre i regn, men synes vel umiddelbart at redusert sikt pga vanndråper på visir er mest plagsomt - i mørke ennå mer - dette i seg selv gjør jo at farten reduseres, men lurer litt på hva jeg bør tenke om veigrep.
Reduseres friksjon med 10% 20 - 30.....%????????
Håper noen kan berolige en forskremt MC-novise
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
OleB skrev:Friksjon mellom dekk og vei vil vi jo ha mest mulig av
når veibanen blir våt reduseres friksjon, men hvor mye??
Jeg har ikke mye erfaring med å kjøre i regn, men synes vel umiddelbart at redusert sikt pga vanndråper på visir er mest plagsomt - i mørke ennå mer - dette i seg selv gjør jo at farten reduseres, men lurer litt på hva jeg bør tenke om veigrep.
Reduseres friksjon med 10% 20 - 30.....%????????
Håper noen kan berolige en forskremt MC-novise
Jeg var ute og kjørte en tur i lett regnvær for et par timer siden. Mest for å sjekke hvordan de nye OSRAM Silverstar H7 lyspærene virket. Byttet til disse nå før høstmørket setter inn for fullt... Pærene fungerer bra, så det ut.
Så til dette med våt veibane. Da jeg dro ut på rv. 4 fra Shell på Roa fikk jeg en liten sladd da jeg dro på i retning nordover. Gjorde meg litt betenkt, må bare innrømme det...
Men årsaken kan fort vekk ha vært dieselsøl akkurat der vi svinger utpå riksveien siden krysset ligger like ved en bensinstasjon.
Men jeg merket at jeg reserverte meg noe i rundkjøringen rett bortenfor. Og tenkte at "jøss, begynner veiene å bli høstsleipe allerede nå!?"
Hm... Skulle gjerne hatt tørre fine veier lenge enda, jeg...
Vi får se hvordan kjøreforholdene er i morra. Da har vi nemdlig tenkt å dra ned til Trollrally
La det gjerne regne katter i natt sånn at det blir opphold i morra :[-o<
Men det er kanskje en smule for mye å be om...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Hvor mye friksjonen reduseres med vet jeg ikke men Pirelli dekkene på Cagivaen sitter like godt på vått som på tørt føre i lovlige hastigheter. Shinko Klinko dekkene derimot, i regn føles det nesten som å kjøre på islagt vei selv om Cometen bare har 14,2 hk. Spesiellt under nebremsing og i sving føles det veldig utrygt.
Noe av utryggsfølelsen tror jeg forbremsen gir, caliperen som sikkert er no koreansk møl kan slettes ikke sammenlignes med Brembo caliperene på Donnaen . Regner med å få dradd ut albuen til uka og da får den nye dekk.
friksjonen kan minske med alt fra 10-90% avhengiv av asfalttype-mengde vann -søl/sot/svetting...
når vegbanen er våt er det veldig vanskelig å sette noen standard-derfor driver vegvesnet stadige målinger av friksjon(ofte med feil resultat)
Kanhende jeg tror vått og glatt er sammenfallende,men tar ikke sjansen på å prøve..
Har noen undersøkt om en glir lettere på ræva på våt vei,er jo undersøkelser
på alt mulig heretter.. :=D>
Intruder skrev:Kanhende jeg tror vått og glatt er sammenfallende,men tar ikke sjansen på å prøve..
Har noen undersøkt om en glir lettere på ræva på våt vei,er jo undersøkelser
på alt mulig heretter.. :=D>
mange ganger synes jeg "learning by doing" er helt ok
men tror ikke jeg føler for det i dette tilfellet nei
gli på ræva er ikke en sport jeg hadde tenkt å prøve - fortsette å kjøre pent er vel oppskriften om det er vått eller tørt egentlig - bare enda "penere" når det er vått :-
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
Intruder skrev:Kanhende jeg tror vått og glatt er sammenfallende,men tar ikke sjansen på å prøve..
Har noen undersøkt om en glir lettere på ræva på våt vei,er jo undersøkelser
på alt mulig heretter.. :=D>
mange ganger synes jeg "learning by doing" er helt ok
men tror ikke jeg føler for det i dette tilfellet nei
gli på ræva er ikke en sport jeg hadde tenkt å prøve - fortsette å kjøre pent er vel oppskriften om det er vått eller tørt egentlig - bare enda "penere" når det er vått :-
Pollti skrev:Noe av utryggsfølelsen tror jeg forbremsen gir, caliperen som sikkert er no koreansk møl kan slettes ikke sammenlignes med Brembo caliperene på Donnaen . .
Det er nok ikke caliperen som er problemet men selve bremseklossene. Jeg har byttet bremseklosser foran på il Tempo Petit og det er himmelvid forskjell fra originalen.
Det er stoor forskjell på dekk, jeg har også god erfaring med Pirelli (Diablo) på Daelim Roadwin. På Hyosungen har jeg nå Maxxis Promaxx, de virker veldig bra, både på tørt og vått føre.
Her er en tabell med friksjonskoeffisienter for friksjon på vei i henhold til forskjellig føre:
Føreforhold Friksjonskoeffisient
Våt is 0,1-0,15
Tørr is 0,15-0,3
Pakket snø 0,2-0,3
Snø påført sand 0,3-0,4
Våt, bar asfalt 0,4-0,9
Tørr, bar asfalt 0,9-1,0
Mye nyttig info, ja!
Og velkommen til Forumet, svaagan! :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Her er en tabell med friksjonskoeffisienter for friksjon på vei i henhold til forskjellig føre:
Føreforhold Friksjonskoeffisient
Våt is 0,1-0,15
Tørr is 0,15-0,3
Pakket snø 0,2-0,3
Snø påført sand 0,3-0,4
Våt, bar asfalt 0,4-0,9
Tørr, bar asfalt 0,9-1,0
Hentet fra pdf-filen jeg linket til;)
Og så må vi tenke på temperaturen:
Våt, bar, kald asfalt og kalde dekk, gir veldig dårlig grep.
Våt, bar, varm asfalt og varme dekk, gir mye bedre grep.
Våte fotgjengerfelt, gule midtlinjer og hvite kantlinjer er alltid farlig glatte.
Uansett, kjør ikke fortere enn det du selv føler er forsvarlig.