Bikerdude73 Sesongstart :-)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Bikerdude73. Cafe Raceren på bane. Bilder s 42 :-)

Legg inn av 45316 »

bikerdude73 skrev:
45316 skrev:Veldig fin sykkel! Fine bilder. Har du forsøkt å snakke med fastlegen? Går kanskje å foreslå testkjøring sammen med sensor for å vurdere om medisinen din har innvirkning, vet en del eldre må kjøre opp på nytt for å beholde førerkortet
Skal ta en slags praksis prøve for og se ang dette hvordan jeg er i trafikken.
Håper det går bra og at det vil telle positivt ved ny søknad.

Disse nye strenge reglene er jo pga økte tilfeller av folk som kjører i ruspåvirket tilstand og har egentlig ingenting med meg
eller mange andre som går på medisiner men er avhengig av diverse førerkortklasser i hverdagen.

Er jo pessimistisk av natur men får håpe søknaden min lander hos noen som kan bruke litt skjønn... :[-o<
Lykke til! Krysser fingre og tær!

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bikerdude73. Cafe Raceren på bane. Bilder s 42 :-)

Legg inn av Intruder »

Fint det går rett vei for deg,fine bilder og tekst !!
---og lappen årner du vettu !!

Ha det godt !! :gk :rose
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av bikerdude73 »

Hei alle sammen.

Jeg har ikke vært så aktiv her i de siste månedene... og her kommer forklaringen..

Har jo fortalt tidligere at jeg har en angstlidelse som jeg er blitt prøvd behandlet for av diverse psykologer og andre lignende folk.
Endte med utskrivelse i år 2000 hvor jeg ble stemplet som «behandlingsresistent».. hyggelig tittel. Høres ut som jeg er et virus kanskje?

Jeg seilte min egen sjø etter dette. Fikk trygdebil og kjøpte min gamle Yamaha SR 500 februar/mars 2006. Og da begynnte ting og skje. Positive ting til og med!!
Ved hjelp av medisiner, egen bil og mc så ble jeg litt bedre. Og denne trenden forsatte i flere år. Jeg er slik. Så lenge ingen river og sliter i meg så går det på frem med det meste. Sakte men sikkert.

I 2011 så gikk jeg på en liten smell da jeg skulle fornye mitt førerkort. Tok det meste i militæret ser dere. Og ved tunge klasser så må en stadig fornye. Men da ble det et lite sjokk. Medisinene mine stod på en «fy-fy» liste. Jeg og legen søkte om dispensasjon og skrev litt om meg som person. De tok alt fra meg unntatt MC som ble gitt «under tvil»..
Jeg tok serumkonsentrasjonsprøver for og vise hvor lite av virkestoffene jeg hadde i blodet dagen etter når jeg faktisk kjørte. Tar alt av medisiner ved leggetid nemlig. Skrev så en god klage hvor jeg blandt annet sa jeg ikke satte pris på og bli likestilt med rusmisbrukere. Søkte om klasse ABE. MC og bil med tilhenger. Trenger ikke mer for det meste.
Fikk gjennomslag for det i 3 år. Og dermed kunne jeg forsette min lille reise mot et bedre liv med voksende livskvalitet.

I april i år så bestemte jeg meg for og søke på nytt for å fornye min lille dispensasjon. Den jeg allerede hadde varte frem til 19 august men jeg ville være tidlig ute og unngå og havne i ferie-styret. ..
Etter kort tid så fikk jeg kontant avslag på absolutt alle former for førerkort! Ikke en gang moped fikk jeg kjøre. Jeg fikk beskjed om at selv om jeg følte meg helt fin så var jeg påvirket av mine medisiner... En fare i trafikken var jeg.
Jeg klagde jo selvfølgelig. Skrev 3 sider med masse gode argumenter. Tok nye serumskonsentrasjonsprøver som viste enda lavere verdier enn forrige gang i 2011. Effektiv lever jeg har tydligvis.
Klagen min ble ikke sett på en gang av fylkeslegen. Den ble bare sendt direkte til Helsedirektoratet som en klagesak. Og det kommer sjeldent gode ting ut av et direktorat...
Og som sagt så gjort. Avslaget kom kjapt..

Mens dette holdt på så prøvde jeg forskjellige ting med mine medisiner. Nedtrapping og testing av andre for og se om det kunne være alternativer. Det var et sant helvete.

Jeg stod på 8mg av min hovedmedisin mot angst og 50mg av 2stk sovemedisiner. B-preparater alle sammen. Jeg kom meg nedpå 2mg mot angst og halvverte begge sovemedisinene. Jeg ble ekstremt dårlig. Brukte veldig lang tid på og sovne og ble trøtt og uopplagt hele tiden. Angsten økte så mye at jeg fikk smake på året 1996 når jeg ble akutt innlagt. Et år jeg aldri vil tilbake til..!

Helsedirektoratet gav info om at de ville ha meg helt ned på kun 1mg av min angstmedisin og ingenting utenom. Ingenting! Noe som jeg og en god del andre folk vet er en umulighet for meg og leve med. Joda jeg kan nok trappe ned til det. Men det vil jo da bety at jeg ikke kan gå ut av døren her hjemme og heller ikke åpne døren eller svare på telefonen. Kanskje jeg hadde fått førerkortet tilbake men hva skal en med det når en har så mye angst at en ikke klarer og kjøre en gang??

Noen i Senior MC ba meg sjekke ang en kjørevurdering hos en lokal kjøreskole. En annen kar hadde da fått det igjen ved en slik kjørevurdering ved Statens Vegvesen.
Så jeg sjekket det opp. Fikk tatt kjørevurdering her lokalt hos en veldig annerkjent kar med 30 års erfaring.

Også søkte jeg om og få ta en slike kjørevurdering hos Statens Vegvesen ved mitt lokale sted i Haugesund. Karen fra kjøreskolen observerte meg i 45 minutter og så ingenting feil med min oppmerksomhet eller konsentrasjonsevne. Hadde ikke forventet noe annet heller.

Søknaden ble sendt til fylkesmannen eller muligens vi burde kalle den instansen «Gud» fra nå av??

Den ble blankt avslått. De sa mye det samme om mine medisiner og la for så vidt til at selv om jeg bestod en slik test/vurdering så ville min søknad om førerkort bli avslått pga medsinene mine. Så la de til at en slik test ville nok gå fint fordi jeg sikkert følte meg helt fin selv om jeg hadde medsiner i blodet. Men en slik test ville ikke vise hvordan jeg reagerte i en «akutt» situasjon i trafikken...

Så dermed er det over.. ikke noe som helst førerkort. Det faktum at jeg har stått på de samme medisinene i snart 19 år og i den tiden har kjørt masse forskjellige kjøretøy rundt omkring og aldri.. «ALDRI» vært innblandet i noe som helst tull har ingenting og si.. Det at jeg ikke drikker, røyker eller fester har ingenting og si..
Jeg har rygget på en Mercedes en gang ja... i 1994 hele 2 år før jeg begynnte med medisiner. Men jeg selv har under medisinbruk aldri vært borti noe eller noen som helst.
Joda det har vært nestenulykker som de kalles. Når jeg nesten har blitt påkjørt av andre folk i trafikken som enten ikke har sett meg eller har sett meg og gitt faen alikevel!

Når jeg kjører et kjøretøy så er jeg effektiv men samtidig forsiktig. Kjører ikke som en galning. Det ble jeg ferdig med i militæret hvor jeg var sjåfør og fikk streng beskjed om og kjøre fint og ikke bryte noen lover. Noe jeg tok med meg over i det sivile liv etter endt tjenseste.

Men alt dette som liksom skal tale for at jeg får førerkort har absolutt ingenting og si da det ikke blir brukt «skjønn» ved vurdering av søknad.
De ser bare på tallene eller dosene skal vi vel si for så og stemple NEI før de sender meg et lite hyggelig brev som til og med ikke er signert annet enn elektronisk.
De følger forskrifter og medsintabeller blindt og ødelegger livet til tusenvis av folk over hele landet som er avhengige av førerkort for mye i hverdagen.

Jeg som jo har en kraftig angstlidelse og fikk trygdebil fordi jeg ikke klarer og bruke offentlig transport er jo nå rævkjørt på alle områder i mitt liv. Det finnes ikke et aspekt som ikke blir berørt på en negativ måte!

Jeg får ikke komme meg ut og ha det sosialt noe ethvert menneske trenger. MC utgår så 3 motorsykler som jeg er kjempeglad i står i en garasje og kan ikke brukes lovligt. Min lidenskap for MC blir nå en forbannelse. Bare se men faen ikke røre!!

Alt gikk helt fint... knallbra til tider...

Nå.. hva faen skal jeg gjøre nå??

Et tau og en god bjelke i garasjen frister .... fordi alt .. jepp alt er tatt fra meg.

Jeg en fare i trafikken?? Forbanna idioter!!

Diskuter gjerne nedover hvis dere føler for det.

Jeg fikk jo ny tittel i nyhetene så jeg. Linker her: http://www.dagbladet.no/2014/09/30/tema ... /35535478/

«Den usynlige fare»... jada.. Jeg er livsfarlig.... uten og vite om det tydligvis??

Er nok mange i trafikken som ikke hører hjemme der. Joda helt rett det. Men jeg er ikke en av de galningene..!!

NB: Og foreslå kjøp av trøsykkel vil være dumt. Bor ikke i Oslo jeg. Vår kollektivtransport her lokalt er så dårlig at selv sjåførene av de lokale bussene forstår fullt ut at nesten ingen tar bussen. Som jeg ikke kan ta pga angstlidelsen min alikvel...
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av evike »

Au da. I denne situasjonen skjønner jeg godt din pessimisme, men håper jo at ikke alle steiner er snudd enda. (Nei, jeg kjenner ikke terrenget rundt deg til å hjelpe til med snu-operasjoner dessverre.

Håper du finner hjelp i støtteordninger som i det minste kunne få deg ut og rundt omkring, f.eks. kunne man håpe på støttekontakt med MC-sertifikat sånn at du permanent kan øvekjøre eller andre lignende tiltak. Flytte høres ut som noe du bør kunne få støtte til, siden du bor altfor tungvint til mht. offentlig kommunikasjon og når de nekter deg å kjøre selv så burde vel bostøtte til annen bolig i mer egnede omgivelser kanskje være en mulighet? Du burde i det minste bo i gangavstand til et MC-verksted hvor du er velkommen som NAV-støttet hjelp når du er i form til det.

For øyeblikket er jeg en dårlig tenke-tank, men håper andre her kan ha gode forslag til løsninger.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av bikerdude73 »

evike skrev:Au da. I denne situasjonen skjønner jeg godt din pessimisme, men håper jo at ikke alle steiner er snudd enda. (Nei, jeg kjenner ikke terrenget rundt deg til å hjelpe til med snu-operasjoner dessverre.

Håper du finner hjelp i støtteordninger som i det minste kunne få deg ut og rundt omkring, f.eks. kunne man håpe på støttekontakt med MC-sertifikat sånn at du permanent kan øvekjøre eller andre lignende tiltak. Flytte høres ut som noe du bør kunne få støtte til, siden du bor altfor tungvint til mht. offentlig kommunikasjon og når de nekter deg å kjøre selv så burde vel bostøtte til annen bolig i mer egnede omgivelser kanskje være en mulighet? Du burde i det minste bo i gangavstand til et MC-verksted hvor du er velkommen som NAV-støttet hjelp når du er i form til det.

For øyeblikket er jeg en dårlig tenke-tank, men håper andre her kan ha gode forslag til løsninger.
Kjenner mange med mclappen men jeg kan jo ikke øvekjøre selv kun sitte på og det er ikke noe for meg. Har nettopp flyttet via startlån i kommunen inn i hus med garasje så mer flytting utgår med mindre lotto slår inn. Veldig få mc-verksteder her. Nærmeste er vel 2.5 mil.

Jeg overdriver ikke når jeg sier jeg er "Rævkjørt" for og si det slikt. Har tenkt på det meste ang utveier og det finnes ingen gode foreløpig.
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av evike »

I min tid som taxisjåfør har jeg kjørt folk som permanent har fått innvilget taxi til sitt daglige virke.
Du må jo nå kvalifisere til TT-kort og i det minste på den måten komme deg TIL et miljø hvor du kan føle at du er til nytte og da var MC-verksted som kan "utnytte" deg samtidig som du i det minste får tilhøre miljøet. Sukk - jeg hører jo at dette ikke på langt nær er de svarene du ønsker og skulle gjerne hatt andre... :redface
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av freddy123 »

Uff trist lesing... Har du kjørt skadefritt med medikamenten i 19 år og nå plustelig ut av det blå så er det blitt farlig, sunn fornuft i dagens samfunn faller mer og mer bort nå skal hver enkelt regel følges til hvert punkt virker det som.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av AJ »

Tragisk og trist å lese...
Det jeg reagerer mest på er at ikke "systemet" kan se på den enkeltes skade- og farehistorikk i forhold til de førerrettene man har hatt og søker forlengelse av.
Reglene virker utrolig stivbeinte, selv om jeg forstår at man må ha et minimum av regler som er ment å gjelde for alle.
Men det må da være rom for skjønn!!
Det er er akkurat det jeg ikke fatter og begriper ](*,) .

Også dette med at uansett hva man legger fram av god argumentasjon og dokumentasjon, så får man hoderisting :[-( og døve ører :notlistening i retur.
Er det rart man blir oppgitt :-)å

Har opplevd et par-tre kriser i livet selv hvor fastlegen min, som er svært dyktig på sosialmedisin og kjenner irrgangene i systemet, var til uvurderlig hjelp slik at jeg kom meg på beina igjen og at jeg fikk beholde de rettighetene jeg hadde og som jeg fortsatt hadde behov for.
Gjaldt ikke førerkort, men andre ting som det var viktig å få opprettholdt.

Så kanskje det kan være en vei ut av uføret for deg, bikerdude73? Få kontakt med en lege med overbevisende gjennomslagskraft.

Det jeg synes er bunnløst trist i ditt tilfelle er at du nå fratas muligheten til å delta så aktivt du føler deg i stand til, med en aktivitet og i et miljø som åpenbart gir deg gode helsegevinster.

Det må da finnes en løsning på dette... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av Banditmannen »

Vet ikke helt hva man skal si til slikt... Blir litt tom for ord... Trist, urettferdig, for jævlig er vel det første jeg tenker! :evil
Så hva kan du gjøre med det? Finne en måte å få belyst din sak i media kanskje? Men det er kanskje ikke så lett å stå fram i avis eller tv med din angst... :-k
Inntil du får fiksa dette(for du MÅ jo ikke gi opp enda!), går det kanskje ann å kjøre på lukket område?
Finnes det noen som drive med enten trail, motocross, speedway, eller roadracing i nærheten?
Og for all del! Hvis du ikke allerede gjør det, snakk med noen! Venner, familie er bra, men noen ganger trenger man profesjonell hjelp!
Har selv ved flere anledninger måttet ty til psykiatrien for å få den hjelpen jeg trengte og fortsatt trenger. :janikk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: Men det må da være rom for skjønn!!
Det er er akkurat det jeg ikke fatter og begriper ](*,) .
Slik er det dessverre stadig mindre muligheter for. I stadig større grad skal alle ledd i samfunnet inn under et rigid regelverk i beste EU-stil der det ikke finnes rom for bruk av skjønn eller tas individuelle avgjørelser. Slik har utviklingen vært de siste tiår.

Det er viktig at det settes fokus på trafikksikkerhet, og det er viktig at myndighetene er kritisk til hvem som er skikket til å ha førerrett til kjøretøy. Slik må det på en eller annen måte være. Førerkort er ingen menneskerett, det må man bevise at man er skikket til.

Men vil vi ha det slik da? En 18 åring med rykende ferskt førerkort er da vitterlig en langt større risikofaktor i trafikken enn Bikerdude. Han har i årevis kjørt skadefritt og på den måten bevist for samfunnet at han ikke utgjør noen større fare i trafikken enn gjennomsnittet. Likevel sier regelverket at det ikke skal tas skjønnsmessige vurderinger. Parametrene i regelverket hos fylkeslegen tilsier at Bikerdude er livsfarlig i trafikken. Samtidig slippes nye bråkjekke unggutter ut på veiene. Disse har ofte god økonomi, og ingen hindrer dem i å kjøpe hvor sprek bil som helst for så og barske seg i trafikken sammen med likesinnede med våre døtre som passasjerer...

Off... Dette må da være en sak for media... Mennesker er ikke like firkantede som A4-arkene regelverket er skrevet på!

Lykke til Bikerdude... Du har min støtte!

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av Haymaker »

Jeg vil oppfordre deg til å ikke gi opp!
Å miste førrerretten ville vært et stort tap for meg også, og jeg forstår at det virker håpløst for øyeblikket.

Har desverre erfaring fra urokkelige instanser hvor det ikke utvises noen form for skjønn, men det kan ikke sies å være i nærheten av det du går igjennom nå.

Jeg må støtte opp under AJs oppfordring. Det å komme i kontakt med et menneske som ser deg og klarer å sette seg inn i ditt problem kan være et stort skritt i riktig retning. Det eksisterer noen leger der ute som faktisk evner å lytte og som kan ha gjennomslagskraft i din sak.

Kan du konferere med noen bekjente om anbefalte leger o.l.? :-k

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av Pollti »

Kan Fylkesmann i Vestfold, Erling Lae, være en mann som kan guide deg i saken ? Han er uhøytidelig og alle tiders kar og litt outsider også. Du finner ham på Facebook ihvertfall. Fylkeshunden og Sekretæren (Erling Lae) har sikkert tanker om din situvasjon og det skader sikkert ikke å rådføre seg. Han kan ikke si mere enn nei til å gi råd.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Sv: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av Carpa »

Dette var nedslående lesing og forferdelig at livet kan bli så ødelagt av paragrafryttere og mennesker uten en eneste empatisk gen i kroppen.

Jeg har ingen idé om hvordan du sksl klare å komme deg rundt disse reglene.

Jeg har en i nær familie som lider av angst og han har gått til healer og sier nå at han er mye bedre. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om slik behandling, men tenker nok at det kan være verdt et forsøk.

Håper virkelig det blir en god løsning på dette til slutt.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av Sprint »

Trist lesing dude.De må da finnes andre leger eller annen medesin som kan hjelpe deg.Kast hansken og gi fylkeslegen kamp, ikke gi deg så lett.Støtter deg
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bikerdude73. Mitt liv er ødelagt av Fylkesmannen..!!

Legg inn av Jompa »

Har du brukt medisin med rød trekant hver dag i årevis kan du vel ikke vente å få lov til å kjøre.
Synd uansett at det har gått som det har.
Men som Sprint sier kan det vel finnes medikamenter uten rød trekant som virker for deg ?

Jeg ønsker deg uansett lykke til, og husk at når du er på bunn er det bare begynnelsen på en ny opptur.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar