Litt forvirret her ... her sies det at man selvfølgelig ikke bytter til progressive fjærer, andre sier at progressive er verdt sin vekt i gull nærmest, og er en selvfølgelig oppgradering. Begge parter er like overbevisende.
Hvilke bakdeler og fordeler er det med disse?
Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak
Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak
Tja..lineære fjærer har konstant fjæringskoefisient, dvs at krafta er lineær mht slaglengden på fjæra, altså jevnt mere motstandjhn skrev:Litt forvirret her ... her sies det at man selvfølgelig ikke bytter til progressive fjærer, andre sier at progressive er verdt sin vekt i gull nærmest, og er en selvfølgelig oppgradering. Begge parter er like overbevisende.
Hvilke bakdeler og fordeler er det med disse?
Den progressive fjæra har ulineær fjæringskoeffisient mht slaglengden, og vil således gi ei veldig mye hardere fjær på slutten av slaget/vandringen.
Den knallhadre fjæra er vel ikke helt mottagelig for å fjære vil jeg tro..
Håper det er noen her som kan gi ei bra forklaring på fordeler og ulemper med de to typene.
Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak
Progressive fjærer er vel på mange måter et kompromiss for gatebruk hvor nyttelasten typisk varierer mye? Hadde det vært samme vekt på sykkelen hele tiden så vil nok det optimale være lineære (typ bane).
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak
Progressive fjærer gjør at du får en fjæring som det skal mye til for at gaffelen trykkes helt sammen samtidig som den ikke oppleves for stiv under "vanlig" kjøring.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak
De lærde strides, men anbefaler å lese denne: http://www.sonicsprings.com/catalog/str ... rticle.php
Byttet selv til lineære fjærer fra Sonic på min gamle V-Strom og de var en stor forbedring...
Byttet selv til lineære fjærer fra Sonic på min gamle V-Strom og de var en stor forbedring...
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak
Kopierte dette fra Morten Maager.
Wilbers gaffelfjærer: For en optimal fornyelse anbefales å skifte gaffelfjærer i tillegg. Du kan få lineare eller progressive. Progressive anbefales til turkjøring. Sett gaffelfjærer – Kr. 990.-
Wilbers gaffelfjærer: For en optimal fornyelse anbefales å skifte gaffelfjærer i tillegg. Du kan få lineare eller progressive. Progressive anbefales til turkjøring. Sett gaffelfjærer – Kr. 990.-
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak
For å illustrere at de lærde strides, her hva Sonic Springs sier om saken. Sakset fra: http://www.sonicsprings.com/catalog/str ... rticle.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Over the last 20 years, one of the biggest changes in the aftermarket motorcycle suspension world has been the virtually complete switch from progressive rate springs to straight rate ones. I think it’s safe to say that there’s not a single reputable suspension tuner who advocates progressive springs. The question is why? What’s the problem with a progressive rate? Why are straight rate springs better?
One of the problems is that bikes, street bikes anyway, just don’t have enough travel to take advantage of progressive rates. The soft initial portion gets blown right through, leaving a limited amount of travel for the stiffer portion to deal with. This results in less compliance, less traction and a harsher ride. Another issue is damping; Damping rates, particularly rebound damping, need to be matched to the spring rate. With a progressive (i.e. variable) rate, that’s impossible. Damping is always a compromise and a progressive rate just makes the balancing act that much more difficult. Adding to the problem is that modern forks actually have 2 spring mediums, the steel coil and the air trapped inside. The air is intrinsically a highly progressive spring. Adding a progressively wound steel spring to the mix is just making a bad situation worse.
EDIT: Jeg har ikke blitt dement, men min opprinnelige post om dette var tilsynelatende borte, så jeg lagde en til. Og så var den plutselig der igjen! Beklager...
Over the last 20 years, one of the biggest changes in the aftermarket motorcycle suspension world has been the virtually complete switch from progressive rate springs to straight rate ones. I think it’s safe to say that there’s not a single reputable suspension tuner who advocates progressive springs. The question is why? What’s the problem with a progressive rate? Why are straight rate springs better?
One of the problems is that bikes, street bikes anyway, just don’t have enough travel to take advantage of progressive rates. The soft initial portion gets blown right through, leaving a limited amount of travel for the stiffer portion to deal with. This results in less compliance, less traction and a harsher ride. Another issue is damping; Damping rates, particularly rebound damping, need to be matched to the spring rate. With a progressive (i.e. variable) rate, that’s impossible. Damping is always a compromise and a progressive rate just makes the balancing act that much more difficult. Adding to the problem is that modern forks actually have 2 spring mediums, the steel coil and the air trapped inside. The air is intrinsically a highly progressive spring. Adding a progressively wound steel spring to the mix is just making a bad situation worse.
EDIT: Jeg har ikke blitt dement, men min opprinnelige post om dette var tilsynelatende borte, så jeg lagde en til. Og så var den plutselig der igjen! Beklager...
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
