Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av jhn »

Litt forvirret her ... her sies det at man selvfølgelig ikke bytter til progressive fjærer, andre sier at progressive er verdt sin vekt i gull nærmest, og er en selvfølgelig oppgradering. Begge parter er like overbevisende.
Hvilke bakdeler og fordeler er det med disse?

ZZR-Erling

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:Litt forvirret her ... her sies det at man selvfølgelig ikke bytter til progressive fjærer, andre sier at progressive er verdt sin vekt i gull nærmest, og er en selvfølgelig oppgradering. Begge parter er like overbevisende.
Hvilke bakdeler og fordeler er det med disse?
Tja..lineære fjærer har konstant fjæringskoefisient, dvs at krafta er lineær mht slaglengden på fjæra, altså jevnt mere motstand
Den progressive fjæra har ulineær fjæringskoeffisient mht slaglengden, og vil således gi ei veldig mye hardere fjær på slutten av slaget/vandringen.

Den knallhadre fjæra er vel ikke helt mottagelig for å fjære vil jeg tro..
Håper det er noen her som kan gi ei bra forklaring på fordeler og ulemper med de to typene.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av TBI81 »

Progressive fjærer er vel på mange måter et kompromiss for gatebruk hvor nyttelasten typisk varierer mye? Hadde det vært samme vekt på sykkelen hele tiden så vil nok det optimale være lineære (typ bane).

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av omaas »

Progressive fjærer gjør at du får en fjæring som det skal mye til for at gaffelen trykkes helt sammen samtidig som den ikke oppleves for stiv under "vanlig" kjøring.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av Flanker »

De lærde strides, men anbefaler å lese denne: http://www.sonicsprings.com/catalog/str ... rticle.php
Byttet selv til lineære fjærer fra Sonic på min gamle V-Strom og de var en stor forbedring...

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av Kawagutten »

Kopierte dette fra Morten Maager.

Wilbers gaffelfjærer: For en optimal fornyelse anbefales å skifte gaffelfjærer i tillegg. Du kan få lineare eller progressive. Progressive anbefales til turkjøring. Sett gaffelfjærer – Kr. 990.-
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Innstilling av støtdempere - mykere foran enn bak

Legg inn av Flanker »

For å illustrere at de lærde strides, her hva Sonic Springs sier om saken. Sakset fra: http://www.sonicsprings.com/catalog/str ... rticle.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Over the last 20 years, one of the biggest changes in the aftermarket motorcycle suspension world has been the virtually complete switch from progressive rate springs to straight rate ones. I think it’s safe to say that there’s not a single reputable suspension tuner who advocates progressive springs. The question is why? What’s the problem with a progressive rate? Why are straight rate springs better?


One of the problems is that bikes, street bikes anyway, just don’t have enough travel to take advantage of progressive rates. The soft initial portion gets blown right through, leaving a limited amount of travel for the stiffer portion to deal with. This results in less compliance, less traction and a harsher ride. Another issue is damping; Damping rates, particularly rebound damping, need to be matched to the spring rate. With a progressive (i.e. variable) rate, that’s impossible. Damping is always a compromise and a progressive rate just makes the balancing act that much more difficult. Adding to the problem is that modern forks actually have 2 spring mediums, the steel coil and the air trapped inside. The air is intrinsically a highly progressive spring. Adding a progressively wound steel spring to the mix is just making a bad situation worse.

EDIT: Jeg har ikke blitt dement, men min opprinnelige post om dette var tilsynelatende borte, så jeg lagde en til. Og så var den plutselig der igjen! Beklager...

Svar