Bensin i motorolja
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Bensin i motorolja
Innsugsgummi er den mellom gasser og sylinder. Ofte slitte dyser som ikke folk sjekker så var derfor jeg foreslo det.Og siden den fusker litt så er det ofte membraner som er sprukkene og ikke blir byttet fordi de er dyre ca 1250 pr stk. og skal en overhale forgassere så må det til.Hvis en dyse er slitt så tetter den heller ikke og dermed så renner det igjennom.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Bensin i motorolja
Glem slanger, membraner , tenningsanlegg, dyser og konsentrer deg om bensinkrana og
å finne hvilken forgasser som har lekkasjen, gjennom flottørdysa.
Om det lukter bensin av oljen, må det være bensin i minst ett cylinder.
Ta ut pluggene, kjenn etter bensinlukt og se om noen plugg har annen farge enn de andre.
Vet ikke om forgasserne på din sykkel er vinklet nedover i forkant, står de omtrent vannrett, KAN det renne bensin gjennom luftfilterboksen når sykkelen er parkert. Motbakke ?
Luftfilterboksen har en slange ned til gearkassa for å suge opp oljedamp.
å finne hvilken forgasser som har lekkasjen, gjennom flottørdysa.
Om det lukter bensin av oljen, må det være bensin i minst ett cylinder.
Ta ut pluggene, kjenn etter bensinlukt og se om noen plugg har annen farge enn de andre.
Vet ikke om forgasserne på din sykkel er vinklet nedover i forkant, står de omtrent vannrett, KAN det renne bensin gjennom luftfilterboksen når sykkelen er parkert. Motbakke ?
Luftfilterboksen har en slange ned til gearkassa for å suge opp oljedamp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Bensin i motorolja
Ok Jompa :) jeg skal sjekke kran og gassere i vinter en gang. Også se på plugger. Forgasserene er jo vinklet ned mot sylindrene så det renner helst ned mot de.Jompa skrev:Glem slanger, membraner , tenningsanlegg, dyser og konsentrer deg om bensinkrana og
å finne hvilken forgasser som har lekkasjen, gjennom flottørdysa.
Om det lukter bensin av oljen, må det være bensin i minst ett cylinder.
Ta ut pluggene, kjenn etter bensinlukt og se om noen plugg har annen farge enn de andre.
Vet ikke om forgasserne på din sykkel er vinklet nedover i forkant, står de omtrent vannrett, KAN det renne bensin gjennom luftfilterboksen når sykkelen er parkert. Motbakke ?
Luftfilterboksen har en slange ned til gearkassa for å suge opp oljedamp.
Det kan jo være et ikke problem siden oljenivå ikke stiger. Vet ikke hvor mye bensin som skal til før det lukter.
Kanskje jeg burde sette inn en ekstra ventil i bensinslangen for å stenge helt når jeg ikke bruker den?
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Bensin i motorolja
Hvis bensin siver inn i motor så har du en flotørnål som ikke tetter mot flotørnålsete i flottørkammer. Dette kan syldes at flotørnål/sete er utslitt, eller at det har kommet noe rusk i veien. Mange sykler har en vakuumstyrt bensinventil mellom tank og forgasser. Denne stenger tilførsel når motor ikke roterer. Bensinfilter på bensinslangen er også lurt. Hvis flotørnål ikke tetter så må dette uansett fikses.
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Bensin i motorolja
Nå kan jeg ihvertfall se at "olje"nivå har økt på bare en uke. Tydelig at det lekker en del bensin i sumpen. Har også demontert tanken og satt den i en bøtte for å se om den lekker i kranen. Tørt til nå ihvertfall etter noen timer. Da gjenstår vell det verste: flottørnål. Flottørhøyde sjekket jeg i sommer så den skal stemme. Men kan jo være en flottør ikke flyter? Hva om flottørnål sete er slitt og det ikke kan skiftes? Må hele forgasseren kastes da?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Bensin i motorolja
Om du har forgassere av et kurant merke, Mikuni, Keihin, Hitachi m.fl kan flottør, flottørnå, sete, dyser og alle "løse deler" byttes ut. Null problem.
Er det overløp på forgasserne dine ?
En rørstuss med slange oppe på sida av flottørkammeret ?
Er det overløp på forgasserne dine ?
En rørstuss med slange oppe på sida av flottørkammeret ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Bensin i motorolja
Tja det er noen Keihin CV forgassere. Det er mulig å bytte ut flottørnål, men det ser ikke ut til at sete til nåla kan byttes ut. (nr 22 bilde 1 er flottørventilen/nål. Sete ser ut til å være en fast del av forgasseren)
Overløp? Ikke sikker på det men her er bildet og kanskje du kan se? Kan det være nr. 9 på bildet 2?
Overløp? Ikke sikker på det men her er bildet og kanskje du kan se? Kan det være nr. 9 på bildet 2?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Bensin i motorolja
Kan 21 være setet til flottørnåla ?
Og skruen med nr 35, nivåskrue ?
Vet ikke.
Og skruen med nr 35, nivåskrue ?
Vet ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Bensin i motorolja
Nei det er ikke lett med de forgasserene
Nr. 21 var slow jet visstnok og 35 tappeskrue for flottørkammeret. Jeg får samle mot til meg og demontere de igjen i vinter en gang. Vi får se


Nr. 21 var slow jet visstnok og 35 tappeskrue for flottørkammeret. Jeg får samle mot til meg og demontere de igjen i vinter en gang. Vi får se


__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
Re: Bensin i motorolja
det stemmer at sykkelen din ikke har bensinpumpe.
det er to ting som må være "i ustand" for at du skal få bensin i olja.
1. bensinkrana di skal ikke sende ned bensin til forgasserne når den står på "ON".
Den skal kun gjøre det når den står på "PRIME". så dette kan du raskt sjekke ved å sette krana på ON og ta av bensinslangen som går ned til gasserne fra krana. ingen bensin skal komme ut.
Hvis det renner bensin må du ta en service på krana med membran og slikt som det er nevnt tidligere i tråden. du får repset på ebay til grei penge.
2. en eller flere av flotørene dine tetter ikke.
Dette kan du også sjekke veldig enkelt. Koble på bensinslangen på krana igjen. Sett krana på "PRIME" i ca 3 minutter og vent så skrur du krana tilbake til "ON". Kobl av slangen som går ned til gasserne fra krana igjen. Blås luft med munnen så hardt du bare orker i slangen. Hvis alle flotørene dine tetter helt skal ikke noe som helst luft gå gjennom slangen når du blåser. Hvis du har en eller flere flotører som ikke tetter helt skal du høre en liten boblelyd. Boblelyden betyr at luft og bensin renner forbi en eller flere flotører. Flotør repset får du også på ebay.
lykke til med feilsøking :)
det er to ting som må være "i ustand" for at du skal få bensin i olja.
1. bensinkrana di skal ikke sende ned bensin til forgasserne når den står på "ON".
Den skal kun gjøre det når den står på "PRIME". så dette kan du raskt sjekke ved å sette krana på ON og ta av bensinslangen som går ned til gasserne fra krana. ingen bensin skal komme ut.
Hvis det renner bensin må du ta en service på krana med membran og slikt som det er nevnt tidligere i tråden. du får repset på ebay til grei penge.
2. en eller flere av flotørene dine tetter ikke.
Dette kan du også sjekke veldig enkelt. Koble på bensinslangen på krana igjen. Sett krana på "PRIME" i ca 3 minutter og vent så skrur du krana tilbake til "ON". Kobl av slangen som går ned til gasserne fra krana igjen. Blås luft med munnen så hardt du bare orker i slangen. Hvis alle flotørene dine tetter helt skal ikke noe som helst luft gå gjennom slangen når du blåser. Hvis du har en eller flere flotører som ikke tetter helt skal du høre en liten boblelyd. Boblelyden betyr at luft og bensin renner forbi en eller flere flotører. Flotør repset får du også på ebay.
lykke til med feilsøking :)
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Bensin i motorolja
Hei Mammut :-)
Takk for tipset.
Har nå hatt tanken stående i en bøtte over ett døgn. Og det er knusktørt nedi. Lukter ikke bensin i rommet heller. Så da konkluderer jeg med at kranen er fin. Renner kun på PRI. Da gjenstår flotørdysene. Skal teste å blåse i slangen. Har allerede bestilt nye flotørdyser. Håper bare det er de og ikke sete de sitter i, for det kan ikke skiftes visstnok
Takk for tipset.
Har nå hatt tanken stående i en bøtte over ett døgn. Og det er knusktørt nedi. Lukter ikke bensin i rommet heller. Så da konkluderer jeg med at kranen er fin. Renner kun på PRI. Da gjenstår flotørdysene. Skal teste å blåse i slangen. Har allerede bestilt nye flotørdyser. Håper bare det er de og ikke sete de sitter i, for det kan ikke skiftes visstnok

__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
Re: Bensin i motorolja
tullestein skrev:Hei Mammut :-)
Takk for tipset.
Har nå hatt tanken stående i en bøtte over ett døgn. Og det er knusktørt nedi. Lukter ikke bensin i rommet heller. Så da konkluderer jeg med at kranen er fin. Renner kun på PRI. Da gjenstår flotørdysene. Skal teste å blåse i slangen. Har allerede bestilt nye flotørdyser. Håper bare det er de og ikke sete de sitter i, for det kan ikke skiftes visstnok
Så lenge det ikke renner ut av tanken så kan jo ikke forgasserene flyte over heller. Bensina som er i forgasserene renner jo ikke opp og inn i motoren uten at det kommer ny/mere bensin fra tanken som presser på.
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Bensin i motorolja
Nei sant det, men hva med det som er i slanger fra tanken? Kan det renne ned i forgasserene og gi høyere oljenivå?
Eller kanskje flottørhøyde er feil, selv om jeg sjekket dem i sommer?
Hva ellers kan være galt da?
Eller kanskje flottørhøyde er feil, selv om jeg sjekket dem i sommer?
Hva ellers kan være galt da?
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
Re: Bensin i motorolja
enig i at dette ikke skal skape bensin i olja. jeg tror jeg konkluderer med at du ikke har bensin i olja på grunn av overrenning. hvis oljen din lukter bensin så er det nok på grunn av for rik blanding. og at oljenivået ditt har gått opp 2mm etter å ha stått en stund tror jeg bare er på grunn av at oljen i oljekjøleren og andre steder i motoren bruker litt tid på å renne ned. 2mm tilsvarer underkant av en en desiliter og det tror jeg bare er olje som tar tid å renne ned.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Bensin i motorolja
Der sier du noe. Men har alltid trodd at den har for mager blanding. Men selvfølgelig ikke sikker på dette. Nykker og går røft på lite gasspådrag med litt nøling så kanskje justering av blandingsskruene er på sin plass.mammut89 skrev:enig i at dette ikke skal skape bensin i olja. jeg tror jeg konkluderer med at du ikke har bensin i olja på grunn av overrenning. hvis oljen din lukter bensin så er det nok på grunn av for rik blanding. og at oljenivået ditt har gått opp 2mm etter å ha stått en stund tror jeg bare er på grunn av at oljen i oljekjøleren og andre steder i motoren bruker litt tid på å renne ned. 2mm tilsvarer underkant av en en desiliter og det tror jeg bare er olje som tar tid å renne ned.
Det er jo oljekjøler og diverse slanger i alle retninger, så det kan jo godt være bare olje da som har forårsaket stigning. Off, hvis det er sant så blir jeg veldig flau over å ha kastet bort tida til folk her


Kanskje jeg skal tappe olja en gang til for å sjekke og lukte om det er bensin i den?
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK