MCnyheter vi har ventet på...?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av mortenolb »

jhn skrev:
mortenolb skrev:Greit nok at man ikke alltid kjører 25-30 mil før man stopper(selv om jeg kan finne på å gjøre det), men synes det er veldig behagelig å fylle bensin på morgenen i lærdal og kjøre til drammen før jeg må fylle igjen.
:-k For min del er det nok uaktuelt å kjøre til Lærdal om morgenen for å fylle bensin, uansett hvor behagelig det måtte være
Haha! :prop: Kan hende det var et eksempel fra da vi var på pre-høst og høsttur.

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

http://www.cycleworld.com/2014/11/10/al ... tive-gear/" onclick="window.open(this.href);return false;

SMART VEST: ALPINESTARS TECH-AIR STREET og airbag for on/off-road bruk
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Da er jeg hjemme igjen etter en svært lang, spennende og lærerik dag i forhandlermøte hos Yamaha.
Her kan jeg presentere bilder av den aller første 2015 YZF-R1 og MT-09 Tracer på Norsk jord. De ble hentet i Milano denne uken og fraktet til Skandinavia for å bli vist fram på forhandlermøter i flere land. I morgen er de i Danmark i samme anledning.
Utrolig artig å se dem, sitte på dem og studere detaljene. Dette blir bra :thumleft
Hyggelig var det også og møte Bjerknez og tor2502 hjemme hos tor.
Men best av alt er det å endelig være hjemme igjen nesten 19 timer fra jeg dro hjemmefra.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Zadnez
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014

Legg inn av Zadnez »

kjellv skrev:Da er jeg hjemme igjen etter en svært lang, spennende og lærerik dag i forhandlermøte hos Yamaha.
Her kan jeg presentere bilder av den aller første 2015 YZF-R1 og MT-09 Tracer på Norsk jord. De ble hentet i Milano denne uken og fraktet til Skandinavia for å bli vist fram på forhandlermøter i flere land. I morgen er de i Danmark i samme anledning.
Utrolig artig å se dem, sitte på dem og studere detaljene. Dette blir bra :thumleft
Hyggelig var det også og møte Bjerknez og tor2502 hjemme hos tor.
Men best av alt er det å endelig være hjemme igjen nesten 19 timer fra jeg dro hjemmefra.
R1 bare vokser for meg etter hvert som jeg ser mer på den... neste års vakreste sykkel. MT-09 kan jeg derimot styre meg for :prop:
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

kjellv skrev: Her kan jeg presentere bilder av den aller første 2015 YZF-R1
Er det Geir Helge Hansen fra Yamaha Bergen som sitter på R1 på nederste bilde?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Bergen skrev:
kjellv skrev: Her kan jeg presentere bilder av den aller første 2015 YZF-R1
Er det Geir Helge Hansen fra Yamaha Bergen som sitter på R1 på nederste bilde?
Riktig observert :thumleft Geir likte R1 godt han.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Trodde det skulle være store forskjeller i krefter på R1 og R1M, men tydeligvis ikke. Ser liksom ikke noen grunn til å ikke kjøpe M, da, med mindre den koster utrolig mye mer.
Prisene er ikke klare ennå, men det blir spennende ja.
I utgangspunktet er det samme sykkelen med to hovedforskjeller. R1M har karbonkåpe og Øhlins dempere rundt om. Ikke helt vanlige Ølinsdempere dog, de er fullelektroniske og lyder kjapt hvert eneste elektroniske signal fra den svært avanserte styringsenheten i sykkelen. Der samkjøres gyroene som registerer krengningvinkler i 6 retninger med innsprøytning, tenning, bremser og dempere. R1 har samme system, men mangler disse demperne.
Peter Chadvick fra Yamaha Scandinavia Sverige som introduserte sykkelen for oss fortalte at det er bestilt 4 individer av denne til Norge og skal være på plass før sesongstart. R1M er sykkelen for de som kjører bane på høyt nivå, alle andre klarer seg godt med standardversjonen.
Instrumentet i disse er likt, og har to modus. En for vei og en for bane. I banemodus viser instrumentet bare det som er interessant sa Peter, bl.a. vises turtall bare fra 8000 og oppover, mens tallene da er større og mer synlige. I instrumentet kan man også se programmeringen i hele det elektroniske hjelpesystemet, og foreta justeringer i dette med to trykknapper på venstre hånd og et scrollehjul på h hånd. Dette systemet kan justeres enkeltvis i mange nivåer, og også enkeltvis slås av. Nåe jeg sier enkeltvis mener jeg da f.eks sladdkontroll, steilesensorer, hjulspinn etc.
Begge syklene har tilkoblingsmulighet for pc der føreren etter kjøring kan koble seg på og hente ut en stor mengde informasjon i en kjørelogg fra turen. Blant annet oppsettet som er brukt. Da kan han hjemme i sin egen stue analysere resultatet og evt endre oppsettet. Dette kan han da laste inn i sykkelen før neste gang. Man ser også hastigheter, krengningsvinkler, turtall og evt rundetider.
Quickshift er selvfølgelig standard på begge...

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Neste års GSXR1000 får ABS ikke TC....nu e de treg altså... :-k

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Godt den får abs hvertfall, da kan jeg begynne å tenke på å eie den.

Brukeravatar
Tobben84
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler

Legg inn av Tobben84 »

Den Mt-09 Traceren så veldig flott ut spør du meg, virker veldig lovende.

Men den sykkelen jeg går og teller på fingrene om jeg skal bestille nå er nye Ktm Adventure 1050, den har jeg veldig lyst på. Alt avhenger litt på når den kan leveres og hva prisen blir med eller uten de nye avgiftene....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Tobben84 skrev:Den Mt-09 Traceren så veldig flott ut spør du meg, virker veldig lovende.

Men den sykkelen jeg går og teller på fingrene om jeg skal bestille nå er nye Ktm Adventure 1050, den har jeg veldig lyst på. Alt avhenger litt på når den kan leveres og hva prisen blir med eller uten de nye avgiftene....
Traceren ga et veldig godt førsteinntrykk! Den har i hvert fall jeg satt som førsteønske nå.
Da jeg satt på den opplevde jeg at den har en helt annerledes sittestilling enn MT-09 ellers. Mer oppreist, og bedre fotvinkel. Langt bedre enn TDMen også som mange sammenligner den med. Den har 25 hk mer enn TDM, omtrent det samme som Super Tenereen. Den har et bredere styre enn resten av MT også. Minte mye om sittestilling på XT1200Z Super Tenere. Instrumentet på den er hentet fra denne, endringer bare på turtallskalaen. Setet er lengre, og vil gi også passasjer et mye bedre liv bakpå der.
Prisen er foreløpig beregnet til 156.900,- med dagens avgifter. Det ble også antydet at den havner på ca 134.000 hvis forslaget til statsbudsjett går igjennom.
La oss håpe at Venstre etter hvert innser hvilken miljøgevinst det vil gi om flere begynner å benytte mc i pendlertrafikken.
I de store byene sørover i Europa er det den utviklingen som skjer. Stadig flere går over til maxiscooter til bypendling.

edit: Her på berget er det lagt opp til at batteribiler er den ultimate løsningen på miljøproblemene. Dette er en sannhet det ligger mange og lange diskusjoner i framover. Tar man med batteriproduksjonen og handtering av brukte batterier til disse bilene, og i tillegg at vår miljøvennlige el. kraftproduksjon brukes til dette i stedet for å eksportere den sørover slik at de i Europa kan redusere på kullkraft er jeg ikke så sikker på miljøgevinsten lenger... :scratch

Brukeravatar
thewiz
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR

Legg inn av thewiz »

Når blir det offisielt nytt statsbudsjett? Altså når får vi vite avgiftene på MC?

Brukeravatar
Tobben84
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler

Legg inn av Tobben84 »

Høres bra ut Kjell, og med en prislapp på 134000,- så seiler den opp som et soleklart alternativ for min del, da jeg skal ha ny sykkel nå. Solgte Duken nettopp, så jakten er i gang:) Tror kanskje denne sykkelen har alt jeg leter etter.

Ktm 1050 Adventure tror jeg uansett avgifter vil bli en del dyrere, tipper(fra mitt eget hode) ca 185-195000,- med gamle og ned mot 165000,- med nye.

Tror det nærmer seg at de skal bli ferdige med forhandlingene snart, men det står i lås mellom frp og venstre. Sier vel seg selv hvem som mener hva:)

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

thewiz skrev:Når blir det offisielt nytt statsbudsjett? Altså når får vi vite avgiftene på MC?
12.dec er vel deadline ?
Med Venstre som som vil øke avgiftene og KrF som vil øke trygdene og u-hjelpa er det ganske lett å gjette hvilket løfte som ofres først. :mk
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ktm 1050 Adventure, overraskelsen fra den østerrikske produsenten, kan fort bli en sterk Suzuki V-Strom utfordrer:

Bilde

http://www.ktm.com/no/travel/1050-adven ... GkDeMkhCWU" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne 1050'en viser at det er i ferd med å etablere seg en "ny" MC-klasse her hvor Triumph Tiger 1050 innledet det hele for noen år siden (2007?) og som siden har fått følge av kawasaki Versys, Suzuki V-Strom og nå altså KTM 1050. Alle med motorer på fra ca. 1035 til 1050 kubikk, oppreist kjørestilling, god passasjerkomfort og med bagasjeog pakkmuligheter som gjør syklene ypperlige til langturen.

Svar