mortenolb skrev:Trodde det skulle være store forskjeller i krefter på R1 og R1M, men tydeligvis ikke. Ser liksom ikke noen grunn til å ikke kjøpe M, da, med mindre den koster utrolig mye mer.
Prisene er ikke klare ennå, men det blir spennende ja.
I utgangspunktet er det samme sykkelen med to hovedforskjeller. R1M har karbonkåpe og Øhlins dempere rundt om. Ikke helt vanlige Ølinsdempere dog, de er fullelektroniske og lyder kjapt hvert eneste elektroniske signal fra den svært avanserte styringsenheten i sykkelen. Der samkjøres gyroene som registerer krengningvinkler i 6 retninger med innsprøytning, tenning, bremser og dempere. R1 har samme system, men mangler disse demperne.
Peter Chadvick fra Yamaha Scandinavia Sverige som introduserte sykkelen for oss fortalte at det er bestilt 4 individer av denne til Norge og skal være på plass før sesongstart. R1M er sykkelen for de som kjører bane på høyt nivå, alle andre klarer seg godt med standardversjonen.
Instrumentet i disse er likt, og har to modus. En for vei og en for bane. I banemodus viser instrumentet bare det som er interessant sa Peter, bl.a. vises turtall bare fra 8000 og oppover, mens tallene da er større og mer synlige. I instrumentet kan man også se programmeringen i hele det elektroniske hjelpesystemet, og foreta justeringer i dette med to trykknapper på venstre hånd og et scrollehjul på h hånd. Dette systemet kan justeres enkeltvis i mange nivåer, og også enkeltvis slås av. Nåe jeg sier enkeltvis mener jeg da f.eks sladdkontroll, steilesensorer, hjulspinn etc.
Begge syklene har tilkoblingsmulighet for pc der føreren etter kjøring kan koble seg på og hente ut en stor mengde informasjon i en kjørelogg fra turen. Blant annet oppsettet som er brukt. Da kan han hjemme i sin egen stue analysere resultatet og evt endre oppsettet. Dette kan han da laste inn i sykkelen før neste gang. Man ser også hastigheter, krengningsvinkler, turtall og evt rundetider.
Quickshift er selvfølgelig standard på begge...